Apples nedlagda bil drevs av superkrets – ”som fyra M2 Ultra i ett”

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

att enbart ha AI för att framföra bilar kan på riktigt dra åt fanders.
En riktig bil ska köras

Hear hear

Är det en mustang du har ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ännu mer så när alla andra bilar är självkörande och kommunicerar med ljusets hastighet med varandra och kör i mycket högre hastigheter än vad du kan klara av.

Det handlar faktiskt inte primärt om vilken hastighet som jag som bilförare klarar av utan vad bilen klarar av. Väggreppet avgör mest av allt. Anledningen till att vi bara har 110/120 som max på motorvägar är ju inte för att det är den högsta hastighet som vi människor klarar av utan för att greppet blir bara sämre och sämre ju fortare det går. Plus att ju högre hastighet desto större risk att det går riktigt illa vid en ev olycka. Så, jag tror inte att vi kommer få högre hastigheter på vägar trots självkörande bilar. Om något så skulle jag snarare tro att vi får mer adaptiv hastighet där vi kanske har 130 på sommaren men 90 på vintern när greppet är sämre.

Skrivet av JBerger:

Får du köra en traktor på motorväg? Eller ett LGF fordon? Nej det får du inte. Du får inte heller flyga ett flygplan, utan väldigt väldigt mycket kontrollorgan som möjligtvis tillåter dig göra det, och det är primärt för att det är (relativt) få flygplan jämfört med hur mycket yta det finns att flyga på. Det finns "oändligt" mycket mindre väg att köra på i jämförelse. Du får heller inte köra en pansarvagn på vägen, eller ett stort lastfartyg in i godtycklig hamn. Allt handlar om kontroll (och säkerhet) samt hur mycket nytta (din förmåga att själv få köra på en väg) väger upp mot andra personers säkerhet och nytta. Du kommer vara i vägen. Du kommer vara en stor fara. Så nej, du kommer inte få köra din bil själv i framtiden (förutom på inhängnande områden, som sagt).

Du får inte köra LGF fordon på motorväg av den enkla anledningen att skillnaden mellan deras max hastighet och den hos en bil är så väldigt stor att det skulle bli en enorm säkerhetsrisk. Sen så skulle lastbilar börja göra omkörningar av LGF fordonen och det skulle orsaka ännu mer problem i trafiken.
Flygplan får du flyga utan en massa super avancerade instrument, kolla på Cessna. Men visst, det finns flygledartorn som håller koll på dig och det är för att ge alla flygplan information om vart andra plan finns.
Pansarvagn får inte köras på väg för att vägarna skulle gå sönder.
Stora lastfartyg kommer inte in i stora hamnar, ja visst delvis beroende på storleken i sig. Men också pga djupet. Därav varför djuphavshamnar ligger lite utanför.

Skrivet av JBerger:

Därtill har de ju redan börjat med att förbjuda icke-elbilar i centrum av städer och mer kommer det bli, hur går det ihop med ditt "Åhmen kommer aldrig hända att man inte får transportera sig själv".

Bilar andra än elbilar börjar förbjudas pga avgasutsläpp och inget annat. Av samma anledning finns det även förbud mot dubbdäck på vissa platser. Dubbarna sliter upp partiklar från vägen som hamnar i luften som vi sedan andas in tillsammans med avgaserna. Inget av det här har ett dugg med självkörande bilar att göra.

Skrivet av JBerger:

Trams och åter trams. Du har fel och det är självklart att så här kommer att ske, relativt kort efter helt självkörande bilar kommer (när DE kommer å andra sidan återstår att se).

Jag vet att ditt inlägg inte var riktat åt mig men jag kände att jag ville svara ändå. Var försiktig med att säga att någon annan har fel när det gäller något i framtiden. Alla av oss gissar så gott vi kan, men inget vet. Jag tror att du har fel, men jag vet inte jag heller. 😛 Jag tror inte att någon här kommer hinna uppleva att vi blir förbjudna att köra bilar själva. Men framtiden får utvisa hur det går.

Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hear hear

Är det en mustang du har ?

Hade... nu har jag en Camaro Fifty ed ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Klassiska "Du har så mycket fel, men jag kommer inte nämna en enda sak utan bara påstå att allt du säger är fel".

Var nånstans säger jag att man inte får transportera sig själv? Det är fritt fram att gå, eller cykla, eller åka längdskidor eller rollerblades för den delen. Du får också åka i en självkörande bil precis vart du vill. Det är bara att du själv inte får föra fram fordonet på vägar då du utgör sån väldigt stor risk att skada både dig själv och framförallt andra. Ännu mer så när alla andra bilar är självkörande och kommunicerar med ljusets hastighet med varandra och kör i mycket högre hastigheter än vad du kan klara av.
Får du köra en traktor på motorväg? Eller ett LGF fordon? Nej det får du inte. Du får inte heller flyga ett flygplan, utan väldigt väldigt mycket kontrollorgan som möjligtvis tillåter dig göra det, och det är primärt för att det är (relativt) få flygplan jämfört med hur mycket yta det finns att flyga på. Det finns "oändligt" mycket mindre väg att köra på i jämförelse. Du får heller inte köra en pansarvagn på vägen, eller ett stort lastfartyg in i godtycklig hamn. Allt handlar om kontroll (och säkerhet) samt hur mycket nytta (din förmåga att själv få köra på en väg) väger upp mot andra personers säkerhet och nytta. Du kommer vara i vägen. Du kommer vara en stor fara. Så nej, du kommer inte få köra din bil själv i framtiden (förutom på inhängnande områden, som sagt).

Därtill har de ju redan börjat med att förbjuda icke-elbilar i centrum av städer och mer kommer det bli, hur går det ihop med ditt "Åhmen kommer aldrig hända att man inte får transportera sig själv".

Trams och åter trams. Du har fel och det är självklart att så här kommer att ske, relativt kort efter helt självkörande bilar kommer (när DE kommer å andra sidan återstår att se).

Jag förstår hur du tänker och det känns ju rätt logisk och vettig vision om man vill maximera effektiviteten i biltransporten. Men hittills så är det inte i närheten den största drivande kraften på den här planeten. Hur ska man tjäna pengar på att inte låta folk köpa bilar? Hur vinner man ett val på att inte tillåta folk köra bilar?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Men jag tror inte på en implementation som du beskriver, den blir för dyr och skulle orsaka väldigt mycket administrativ börda.

För dyr? Det är bara att biltillverkare förbjuds bygga bilar med en ratt och pedaler done and done? Sedan visst, äldre bilar har ju kvar sina rattar och pedaler men det är bara att inte låta de gå igenom besiktning och de flesta kommer ju rätta sig i ledet. Eller är det något jag missar som skulle vara dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

- En sådan regel skulle direkt göra ALLA icke-självkörande bilar värdelösa. Vansinne. Ekonomiskt, miljömässigt, administrativt vansinne.

Därför ska man inte införa den regeln så fort en enda bil är självkörande, utan när en stor majoritet av alla bilar är det (och också ha krav på att alla nya bilar som tillverkas ska ha den funktionaliteten). Så kommer det ta några få år av trial-and-error för att verkligen se att tekniken fungerar och samtidigt kommer världens bilpark ersättas naturligt av bilar som har självkörningsförmåga. Med andra ord, det kommer vara några få 5-15% bilar som inte har självkörningsförmåga som kommer bli "värdelösa".

Citat:

- Vägunderhåll, vägarna är inte byggda för dina fantasier om bilar som zippar fram vrålsnabbt medan du ligger och snarkar, skulle innebära en betydande upprustning av hela vägnätet. Ofantliga kostnader. Orimligt.

Var påstod jag att det behövde gå vrålsnabbt? Sluta lägg ord i min mun. Det är inte att man ska köra konstant 240km/h utan snarare att kunna hålla hög hastighet längre, t.ex. 90-120km/h även genom korsningar och städer etc. då alla bilar kan kommunicera med varandra och meddela alla andra bilar om det är något hinder här eller var och korsningar flyter på som vatten och rödljus blir överflödigt.

Citat:

Jag kan fortsätta, men jag har bättre saker att lägga tid på.
Du lever i en fantasivärld helt frikopplad från verkligheten.

Kan du inte tänka längre än näsan räcker, är det så svårt att visualisera eller fantisera ihop någonting positivt alls i det hela? Du måste leva i en extremt snäv och tråkig värld där det enda acceptabla är det du ser framför dig och kan greppa med händerna. Då är det väl tur det finns folk som jag som drömmer och blickar frammåt och faktiskt förbättrar världen för mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag förstår hur du tänker och det känns ju rätt logisk och vettig vision om man vill maximera effektiviteten i biltransporten. Men hittills så är det inte i närheten den största drivande kraften på den här planeten. Hur ska man tjäna pengar på att inte låta folk köpa bilar? Hur vinner man ett val på att inte tillåta folk köra bilar?

Man tjänar pengar på det genom att sälja det som en service, dvs du betalar för det varje månad istället för att du fortfarande har igång en gammal volvo240. Släng på att du nu kan titta på film/serier i bilen så blir det att du kan se reklam samtidigt som du färdas i din bil.

Jag tror inte den frågan kommer bli svår att få igenom, visst det finns många som älskar att köra bil bara för körandets skull, men jag tror en stor majoritet inte hade sagt nej till att ha ett fordon de sätter sig i och bara matar in en destination och bilen kör dit helt själv, mycket säkrare än någon människa hade kunnat göra, och snabbare. Så de flesta/en majoritet kommer redan nyttja självkörningsfunktionen och de enda gånger de får problem är när andra bilförare kör manuellt och gör något tokigt, dvs de kommer tröttna mer och mer på "Johnny Suput som ännu en gång kör rattfull" eller "Raggaren ronny som älskar att köra sin avgasspyende raggarbil manuellt" och kräva att man inte ska få köra fordonen själv. Och uppepå det kan de kasta tonvis med statistik som visar på att det är mycket säkrare, sparar staten pengar och folk lever längre = kan betala skatt längre, und so weiter.

Permalänk

OT: Kommer ihåg ett exempel jag läste angående ai i bilar.
Du kör framåt och plötsligt händer något och bilen kommer inte hinna stanna i tid. Till vänster finns några pensionärer, i mitten ett gäng skolbarn och till höger en kajkant till havet.
AI bör ju kolla risken och om man är själv i bilen välja att köra ned i havet, men vilken biltillverkare vill erkänna att deras ai har med instruktioner om att offra bilföraren om det är generellt bäst för situationen, eller döda barn eller pensionärer.

OT-märkning
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Det handlar faktiskt inte primärt om vilken hastighet som jag som bilförare klarar av utan vad bilen klarar av. Väggreppet avgör mest av allt. Anledningen till att vi bara har 110/120 som max på motorvägar är ju inte för att det är den högsta hastighet som vi människor klarar av utan för att greppet blir bara sämre och sämre ju fortare det går. Plus att ju högre hastighet desto större risk att det går riktigt illa vid en ev olycka. Så, jag tror inte att vi kommer få högre hastigheter på vägar trots självkörande bilar. Om något så skulle jag snarare tro att vi får mer adaptiv hastighet där vi kanske har 130 på sommaren men 90 på vintern när greppet är sämre.

Svarade på annan som kommenterade samma sak. Nej det är inte att du ska kunna kör 240km/h som är vad jag syftar på, det är att rödljus inte längre kommer behövas, det är att köer kommer försvinna, det är att du inte behöver sakta ner i en korsning. Med andra ord att du kommer kunna hålla en högre snitthastighet från start till mål. Sedan kan du köra snabbare också då bilen är oändligt mycket snabbare på att reagera än du själv, men det är en sekundär fördel.

Citat:

Du får inte köra LGF fordon på motorväg av den enkla anledningen att skillnaden mellan deras max hastighet och den hos en bil är så väldigt stor att det skulle bli en enorm säkerhetsrisk. Sen så skulle lastbilar börja göra omkörningar av LGF fordonen och det skulle orsaka ännu mer problem i trafiken.

Och det är inte en enorm säkerhetsrisk att låta människor själva köra sina bilar, jämfört med självkörande bilar som då alltid är nyktra, alltid är 100% uppmärksamma 360grader runt bilen, inte störs av solen lyser i ögonen, kommunicerar i realtid med bilar framför och bakom osv? Jo, det är en enorm säkerhetsrisk. Å på samma sätt som LGF fordon inte får köra på motorväg idag kommer manuellt framförda fordon inte heller få köra på vägar i framtiden.

Citat:

Flygplan får du flyga utan en massa super avancerade instrument, kolla på Cessna. Men visst, det finns flygledartorn som håller koll på dig och det är för att ge alla flygplan information om vart andra plan finns.

Tror du det vore lika tillåtet att flyga Cessna om det fanns relativt bilar lika många som ville flyga som kör bil? Får du flyga Cessna fritt hur du vill, t.ex. över göteborg eller stockholm osv? Jag är inte expert på flygplan men jag är ganska säker på att det är en himla massa säkerhetsföreskrifter och krav på ena och andra.

Pansarvagn får inte köras på väg för att vägarna skulle gå sönder.
Stora lastfartyg kommer inte in i stora hamnar, ja visst delvis beroende på storleken i sig. Men också pga djupet. Därav varför djuphavshamnar ligger lite utanför.

Citat:

Bilar andra än elbilar börjar förbjudas pga avgasutsläpp och inget annat. Av samma anledning finns det även förbud mot dubbdäck på vissa platser. Dubbarna sliter upp partiklar från vägen som hamnar i luften som vi sedan andas in tillsammans med avgaserna. Inget av det här har ett dugg med självkörande bilar att göra.

Så varför är det så himla konstigt att förbjuda att man får köra själv, när det enligt din kommentar inte är något konstigt alls i att förbjuda ICE/dubbdäcksbilar?

Citat:

Jag vet att ditt inlägg inte var riktat åt mig men jag kände att jag ville svara ändå. Var försiktig med att säga att någon annan har fel när det gäller något i framtiden. Alla av oss gissar så gott vi kan, men inget vet. Jag tror att du har fel, men jag vet inte jag heller. 😛 Jag tror inte att någon här kommer hinna uppleva att vi blir förbjudna att köra bilar själva. Men framtiden får utvisa hur det går.

Fast det är skillnad på att säga någon har fel utan belägg och säga någon har fel med mycket belägg. "Bara för det gör ont att få en sten på foten betyder det inte att det gör ont att få en timmerstock", för mig är det uppenbart att det också kommer göra ont att få en timmerstock på foten och jag behöver inte testa för att se veta. På samma sätt behöver jag inte vänta för att se att "Säkrare, snabbare, bekvämare" inte kommer segra och människan kommer förbjudas att framföra fordon själv. Min och andras säkerhet på vägen när vi färdas är viktigare än din rätt att få framföra ett flera ton tungt metallfordon i hög hastighet där 0,5sekunder av ouppmärksamhet kan innebärda någon eller fleras död eller miljontals kronor i skador. Det är lixom inte ens en diskussion som behövs ta. På exakt samma sätt, din rätt att få framföra ett fordon som spyr ur sig massa avgaser väger inte tyngre än min rätt att slippa andas in den skiten, därav kommer icke elbilar att förbjudas inom kort. Förstår inte hur du och andra inte kan se något så uppenbart?

Edit: Får du köra ett fordon berusad? Med dålig syn? Narkotikapåverkad? Drogad/på stark medicin? Nej, för du utgör en risk. Du utgör också en risk om du framför ditt fordon själv, jämfört med en (korrekt och välfungerande, vilket vi inte har än och när den kommer är en annan fråga) självkörande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För dyr? Det är bara att biltillverkare förbjuds bygga bilar med en ratt och pedaler done and done? Sedan visst, äldre bilar har ju kvar sina rattar och pedaler men det är bara att inte låta de gå igenom besiktning och de flesta kommer ju rätta sig i ledet. Eller är det något jag missar som skulle vara dyrt?

Du måste ju ersätta en befintlig flotta av fungerande bilar. De flesta bilar håller kanske 15-25 år. Då har du ytterligare minst 15 års tröghet att räkna med om du inte vill kassera fullt fungerande billar. Vilket vore en enorm kostnad och totalt orimlig belastning som vem hade du tänkt skulle bära?

Staten? Vad ska vi skära ner på istället, infrastruktur/skola/sjukvård?

Gemenem man? Vilket parti tror du skulle gå till val på att vilja driva igenom en lag som förbjöd folk att köra sin 3 år gamla bil som de lagt kanske 500-1000k på?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Man tjänar pengar på det genom att sälja det som en service, dvs du betalar för det varje månad istället för att du fortfarande har igång en gammal volvo240. Släng på att du nu kan titta på film/serier i bilen så blir det att du kan se reklam samtidigt som du färdas i din bil.

Jag tror inte den frågan kommer bli svår att få igenom, visst det finns många som älskar att köra bil bara för körandets skull, men jag tror en stor majoritet inte hade sagt nej till att ha ett fordon de sätter sig i och bara matar in en destination och bilen kör dit helt själv, mycket säkrare än någon människa hade kunnat göra, och snabbare. Så de flesta/en majoritet kommer redan nyttja självkörningsfunktionen och de enda gånger de får problem är när andra bilförare kör manuellt och gör något tokigt, dvs de kommer tröttna mer och mer på "Johnny Suput som ännu en gång kör rattfull" eller "Raggaren ronny som älskar att köra sin avgasspyende raggarbil manuellt" och kräva att man inte ska få köra fordonen själv. Och uppepå det kan de kasta tonvis med statistik som visar på att det är mycket säkrare, sparar staten pengar och folk lever längre = kan betala skatt längre, und so weiter.

Tekniken för detta finns idag, men har du sett någon som har infrastrukturansvar lägga fram denna idén? Bil pooler finns ju också idag, hur stor del av marknaden har den? Sen finns det idag ett stort värde av ”dumma” bilar hur ska dessa fasas ut? Vem ska ta kostnaden för att de helt plötsligt inte får köras på vägar?

Jag är helt med på idén och skulle gärna se en sån här lösning. Men är fortfarande väldigt skeptisk till att det kommer ske något i ett västland i närtid 20-30 år

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det är en otroligt mycket större utmaning att konstruera ett fordon än en mobiltelefon. Apple fick lära sig det den hårda vägen.

Det var inga problem alls att konstruera bilen, de insåg bara att Full Self Driving inte är något som kommer att fungera de kommande 10 åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Först och främst; det jag mest reagerade på var att du tror det skulle hända inom din livstid. Ytterst tveksamt. Ingen bil som existerar idag har kapabiliteten för autonomt körande. Du tror att alla bilar på hela jorden (för du förstår att premissen är att detta är något som måste genomföras globalt, och simultant, visst?) kommer bytas ut under din livstid?

Vidare, det du föreslår är i princip att enskilda persontransporter ska fungera som tåg gör idag, med datoriserade och planerade rutter och trafikplanering. Inte ens de få tåg vi har idag klarar att göra det utan konstanta problem. Applicera problemet på alla enskilda miljontals bilar. Ett enormt arbete.

Din vision kräver även att ingen oförutsägbarhet existerar på och kring vägar. Det är det du vill undvika genom att ta bort mänskliga förare ur ekvationen, visst? För att det ska funka måste vägarna effektivt vara ett slutet system. Inga gångtrafikanter, vilda djur, etc. Är det rimligt?

Och så vidare, och så vidare... Självkörande bilar kanske kommer vara tillåtna på allmänna vägar. Om det händer är det mest troligt att kommersiella fraktfordon är de första som helt slutar framföras av människor. Att alla bilar skulle göra det inom överskådlig framtid - om någonsin - är diskutabelt.

Det är bra att det finns drömmare. Problemet är om ingen drar ned dom till verkligheten ibland. Resultatet blir då exempelvis att kollektivtrafik som faktiskt existerar, fungerar, och kan användas av människor får stryka på foten till fördel för fantasier som Elon Musks "hyperloop". Nu står folk där utan tåg, och utan hyperloop. På vilket sätt har det gynnat mänskligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är en otroligt mycket större utmaning att konstruera ett fordon än en mobiltelefon. Apple fick lära sig det den hårda vägen.

Jag tvivlar på att det lagts ned på grund av att det skulle vara för svårt för dem.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

OT: Kommer ihåg ett exempel jag läste angående ai i bilar.
Du kör framåt och plötsligt händer något och bilen kommer inte hinna stanna i tid. Till vänster finns några pensionärer, i mitten ett gäng skolbarn och till höger en kajkant till havet.
AI bör ju kolla risken och om man är själv i bilen välja att köra ned i havet, men vilken biltillverkare vill erkänna att deras ai har med instruktioner om att offra bilföraren om det är generellt bäst för situationen, eller döda barn eller pensionärer.

Det här är ett ickeproblem.

Svaret på alla tillbud är att a) försöka få ner hastigheten och b) väja om det kan göras säkert. Spårvagnsproblemet kommer aldrig in i bilden.

En fördel om vi skulle uppnå AI är att bilen kan programmeras att alltid hålla lämplig hastighet utifrån förutsättningarna, vilket människor ärligt talat är usla på och vilket jag tror är grundproblemet i de flesta olyckor eller olyckstillbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Det handlar faktiskt inte primärt om vilken hastighet som jag som bilförare klarar av utan vad bilen klarar av. Väggreppet avgör mest av allt. Anledningen till att vi bara har 110/120 som max på motorvägar är ju inte för att det är den högsta hastighet som vi människor klarar av utan för att greppet blir bara sämre och sämre ju fortare det går. Plus att ju högre hastighet desto större risk att det går riktigt illa vid en ev olycka. Så, jag tror inte att vi kommer få högre hastigheter på vägar trots självkörande bilar. Om något så skulle jag snarare tro att vi får mer adaptiv hastighet där vi kanske har 130 på sommaren men 90 på vintern när greppet är sämre.

Greppet blir inte sämre ju fortare det går. Däremot kan högre hastighet innebära att du ligger närmare gränsen för maximalt grepp.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Greppet blir inte sämre ju fortare det går.

Med fotnoter. Blöt vägbana? Dålig aerodynamisk utformning av bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med fotnoter. Blöt vägbana? Dålig aerodynamisk utformning av bilen?

Blöt vägbana minskar visserligen det maximala greppet men är inte direkt avhängigt hastighet. Aeorodynamiken kan förvisso ge mer eller mindre grepp beroende på hur den är utformad.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Blöt vägbana minskar visserligen det maximala greppet men är inte direkt avhängigt hastighet.

Nu är det iofs en annan frågeställning än det ursprungliga frågan: jag tror du kan ha rätt i sak, men risken för vattenplaning ökar definitivt med hastigheten: däcken kanske har samma angreppsyta mot underlaget, men underlaget är plötsligt vatten och inte asfalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu är det iofs en annan frågeställning än det ursprungliga frågan: jag tror du kan ha rätt i sak, men risken för vattenplaning ökar definitivt med hastigheten: däcken kanske har samma angreppsyta mot underlaget, men underlaget är plötsligt vatten och inte asfalt.

Ja, det är förvisso sant.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det här är ett ickeproblem.

Svaret på alla tillbud är att a) försöka få ner hastigheten och b) väja om det kan göras säkert. Spårvagnsproblemet kommer aldrig in i bilden.

En fördel om vi skulle uppnå AI är att bilen kan programmeras att alltid hålla lämplig hastighet utifrån förutsättningarna, vilket människor ärligt talat är usla på och vilket jag tror är grundproblemet i de flesta olyckor eller olyckstillbud.

Det är ju inte det det handlar om utan teorin utifall om att liknande händer och vem har då bestämt vad bilen ska göra? Det kommer ju implementeras i annan ai där liknande situationer. Så teoretiskt. (sedan tror jag att situationen absolut kommer att hända förr eller senare)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Det är ju inte det det handlar om utan teorin utifall om att liknande händer och vem har då bestämt vad bilen ska göra? Det kommer ju implementeras i annan ai där liknande situationer. Så teoretiskt. (sedan tror jag att situationen absolut kommer att hända förr eller senare)

Det är ju exakt vad det handlar om: minimera risken att det händer, och minimera skadorna om det händer. Jag skulle snarare säga att det vore oetiskt att explicit förprogrammera in den sortens val i en AI. Utvecklar den egen etik och fattar ett aktivt val om/när den hamnar i en situation då är det en helt annan sak; då kan den också dömas baserat på sitt agerande.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju exakt vad det handlar om: minimera risken att det händer, och minimera skadorna om det händer. Jag skulle snarare säga att det vore oetiskt att explicit förprogrammera in den sortens val i en AI. Utvecklar den egen etik och fattar ett aktivt val om/när den hamnar i en situation då är det en helt annan sak; då kan den också dömas baserat på sitt agerande.

Men även om man säger att den bara ska agera utifrån minsta förlust så hamnar ju en bil potentiellt i en situation då den kan välja att ta livet av sin förare, eller skada den i värsta fall. Vem vill köpa den? Hur många är så osjälviska att dom kan tänka sig att ha en bil som är självkörande och kanske väljer bort ju dig själv som förare som förlust vid en olycka. Eller om den blir galen och börjar räkna på vad som orsakar minst skada på bilen

Vill man då ha en helt självtänkande bil? Om risken är att den väljer bort en själv som ägare vid en oundviklig potentiell olycka i teorin?

Lite av det här, vad skulle kunna vara men vad vill marknaden. "Din bil kan välja att döda dig!!!" - Aftonbladet 2028

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Men även om man säger att den bara ska agera utifrån minsta förlust så hamnar ju en bil potentiellt i en situation då den kan välja att ta livet av sin förare, eller skada den i värsta fall. Vem vill köpa den? Hur många är så osjälviska att dom kan tänka sig att ha en bil som är självkörande och kanske väljer bort ju dig själv som förare som förlust vid en olycka. Eller om den blir galen och börjar räkna på vad som orsakar minst skada på bilen

Vill man då ha en helt självtänkande bil? Om risken är att den väljer bort en själv som ägare vid en oundviklig potentiell olycka i teorin?

Lite av det här, vad skulle kunna vara men vad vill marknaden. "Din bil kan välja att döda dig!!!" - Aftonbladet 2028

Som sagt, börjar du aktivt programmera in spårvagnsproblemet så är du ute på hal is. Om en AI själv börjar hantera tillbud kallt rationellt på egen hand så får man bedöma läget då. En implementation av robotikens tre lagar (à la Asimov) skulle möjligen hjälpa där, men kan också resultera i att alla resor tar väldigt lång tid. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fyra ultra i ett? Hade hellre sett fyra separa ultra som gör samma sak för total redundans. Om inte alla fyra tar samma beslut så ska man inte lite på svaret kanske.

När vi får självkörande bilar borde de ha flera kretser även pga detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Single-event_upset

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som sagt, börjar du aktivt programmera in spårvagnsproblemet så är du ute på hal is. Om en AI själv börjar hantera tillbud kallt rationellt på egen hand så får man bedöma läget då. En implementation av robotikens tre lagar (à la Asimov) skulle möjligen hjälpa där, men kan också resultera i att alla resor tar väldigt lång tid. 😆

Jo, men där är ju frågan, kommer det behövas programmeras in ett skydd för kunden för att kunna sälja bilen? Av ett logiskt beräknat resonemang förstår man ju vilket beslut som kommer. Kör ned bilen i havet med föraren för att skydda barn och äldre. Det är ju inget konstigt. Men vi vet ju att människan är självisk. En ai borde ju se helheten i längden.

Vi får återgå till häst och vagn, fast dom har ju också någon märklig ai som skenar vid plastpåsar....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Jo, men där är ju frågan, kommer det behövas programmeras in ett skydd för kunden för att kunna sälja bilen? Av ett logiskt beräknat resonemang förstår man ju vilket beslut som kommer. Kör ned bilen i havet med föraren för att skydda barn och äldre. Det är ju inget konstigt. Men vi vet ju att människan är självisk. En ai borde ju se helheten i längden.

Vi får återgå till häst och vagn, fast dom har ju också någon märklig ai som skenar vid plastpåsar....

Jag förstår inte varför du envisas med att det är ett reellt problem..? Kör du bil själv? Hur många tillbud har du varit med om som inte berott på att endera parten hållit för hög hastighet för situationen? Hur många tillbud har du varit med om där det funnits friktion nog att göra ett övervägt val om att aktivt sikta på något med bilen medan du bromsat?

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag förstår inte varför du envisas med att det är ett reellt problem..? Kör du bil själv? Hur många tillbud har du varit med om som inte berott på att endera parten hållit för hög hastighet för situationen? Hur många tillbud har du varit med om där det funnits friktion nog att göra ett övervägt val om att aktivt sikta på något med bilen medan du bromsat?

Det spelar väl ingen roll alls om det är reelt problem. Kör 3000 mil om året i blandade miljöer och sett många idioter i trafiken, både förare och folk i svarta kläder i mörker på elscootrar. Kör du i mörker på landet så är det inte ovanligt där jag bor att vildsvin kommer i flockar vilket kan innebära att det faktiskt befinner sig vildsvin plötsligt över hela vägen och i diken. Är det då halt och fel lutning på vägen så... Jag har inte varit med om något men kommit efter det smällt. Och vildsvin är som en betong-klump. Men du kanske håller dig till städer när du kör?
Men problemet är ju ett teoretiskt tanke-experiment huvudsakligen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Det spelar väl ingen roll alls om det är reelt problem. Kör 3000 mil om året i blandade miljöer och sett många idioter i trafiken, både förare och folk i svarta kläder i mörker på elscootrar. Kör du i mörker på landet så är det inte ovanligt där jag bor att vildsvin kommer i flockar vilket kan innebära att det faktiskt befinner sig vildsvin plötsligt över hela vägen och i diken. Är det då halt och fel lutning på vägen så... Jag har inte varit med om något men kommit efter det smällt. Och vildsvin är som en betong-klump. Men du kanske håller dig till städer när du kör?
Men problemet är ju ett teoretiskt tanke-experiment huvudsakligen.

Jag körde i jobbet i många år och där oftast kör är det älg och rådjur som är problemet, men annars rätt likt, låter det som.

Men som sagt tror jag den stora vinsten med fungerande AI är att den kan programmeras att inte ha bråttom. Med bra sensorer och utan att stressa till destinationen har man rejält mycket bättre förutsättningar än en stressad människa under en regnig natt att hinna sakta ner till mindre farliga hastigheter inför ett farlig situation.