Året var 2000 – Pentium 4 höjer frekvensribban men missar målet

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, inte från egna erfarenheter åtminstone. Vet att jag hade VIA KT133 (Asus A7V), NVIDIA nForce2 och nForce4 Ultra och kommer inte ihåg några större problem. Hade de datorerna kvar tills de blev för långsamma åtminstone!

Jag måste blandat saker och ting. N-Force vet jag var instabilt men det var ju senare. Vet du vilket jag tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vi fortsätter vår resa genom tiden och blickar tillbaka på Intels något skakiga lansering av Pentium 4, vilken bjöd på höga klockfrekvenser men tveksam prestanda.

Läs hela artikeln här

Tack för en intressant artikel.

Min barndomsvän köpte till sitt företag, inte bara en, utan två datorer med den andra generationens intel pentium P54C (80502) som klockade 100 MHz.
Kostade ungefär lika mycket som en bil.
Hemförsäkringen skulle inte gälla om han inte skaffade säkerhetsdörr och andra lås på sina fönster.
Så han hyrde in sig i ett företagshotell för att lösa det lite snabbare.

Där satt vi på kvällarna -93/94 och bländades av den verklighetstrogna grafiken i Pizza Tychon.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, inte från egna erfarenheter åtminstone. Vet att jag hade VIA KT133 (Asus A7V), NVIDIA nForce2 och nForce4 Ultra och kommer inte ihåg några större problem. Hade de datorerna kvar tills de blev för långsamma åtminstone!

Har för mig via hade lite sämre prestanda än bla nforce. Via var lite av budget chipset ändå spec när cpuerna inte hade north bridge on die.
Sen var det oftast något annat som jag inte minns, som att man inte kunde pusha lika högt som med andra brädor med andra chipset och nått med hdd prestandan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ragin Pig:

Ah sjukt nostalgisk artikel. Första datorn jag plockade ihop och byggde själv var däromkring - en Athlon XP 2600+ (thoroughbred). Anledningen till att det blev just den processorn var att den faktiskt gick i 2ghz, något jag blev fixerad på.

Tror absolut det var nödvändigt för amd att använda modellnamn som antydde till jämförelse mot pentium 4, även om jag faktiskt inte vet hur bra dom stämde. På den tiden jämfördes processorer allt som oftast mellan klockfrekvens utanför entusiast circklar. Se tidningar, annonser, folkmun etc.

Fick mig även att komma att tänka på den här videon. Förutom kylarfästen som inte riskerade en skruvmejsel genom moderkortet så brann dom (intel) heller inte upp om man stod utan (kylare)

https://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI

Jäklar vilket liv det blev när den där videon publicerades. AMD kontrade väl t.o.m. med en egen video där de visade att Athlon-system visst stängs av vid överhettning.

I slutändan var Tom’s video inte ogrundad dock. Var många Socket A-moderkort som hade bristfälliga skyddsfunktioner för just plötslig överhettning. Gjorde väl inte saken bättre heller att Thunderbird inte hade någon integrerad tempsensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jäklar vilket liv det blev när den där videon publicerades. AMD kontrade väl t.o.m. med en egen video där de visade att Athlon-system visst stängs av vid överhettning.

I slutändan var Tom’s video inte ogrundad dock. Var många Socket A-moderkort som hade bristfälliga skyddsfunktioner för just plötslig överhettning. Gjorde väl inte saken bättre heller att Thunderbird inte hade någon integrerad tempsensor.

Intressant! Jag kommer inte alls ihåg efterspelet

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jäklar vilket liv det blev när den där videon publicerades. AMD kontrade väl t.o.m. med en egen video där de visade att Athlon-system visst stängs av vid överhettning.

I slutändan var Tom’s video inte ogrundad dock. Var många Socket A-moderkort som hade bristfälliga skyddsfunktioner för just plötslig överhettning. Gjorde väl inte saken bättre heller att Thunderbird inte hade någon integrerad tempsensor.

Var det inte något som stank lite med detta? Typ att Intel precis infört överhettningsskydd eller något vilket fick det att se ut som ett PR jobb för Intel? Kritiken mot Toms var inte nådig vid tiden, men nästan 25 år senare så är minnet om händelsen svag för min del. Idag kan jag nog tycka att testet var relevant men beror lite på grundförutsättningarna.

I övrigt saknar jag nog ändå när folk testade ost och liknande som kylpasta. Och grill-memesen för GTX 480.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Intressant! Jag kommer inte alls ihåg efterspelet

Intel hade ju inte prestandakronan vid den tiden.
Så dom var ju tvungna att leta reda på nånting dom kunde "vinna" på.
Och Coppermine var ju Intels första CPU med inbyggd temp throttling.
Så Dr. Pabst fick ett tips såklart.

Notera att det inte handlar om någon inbyggd temp visning eller annat användbart.
Det var en sensor som bokstavligen stängde av processorn när det blev för varmt (THERMTRIP#).
Intels första och enda CPU som använde denna primitiva funktion, pentium 4 klockade ner som vi numera är vana vid.
Det tog ju ett tag innan vi vanliga användare fick ett program som kunde avläsa eventuell "throttling".
Kommer inte ihåg vad det första programmet hette, kanske "Throttle Watch"?

Men nog var det bättre än att elda upp processorn? japp såklart.
Men som alltid utnyttjades detta av OEM's framförallt i laptops, undermålig kylning och förlita sig på processorns skyddsmekanismer för att inte smälta ihop.
Känns det igen kanske?