Testpilot: ASUS Zenbook 14 OLED – design möter prestanda i smidigt format

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: ASUS Zenbook 14 OLED – design möter prestanda i smidigt format

Tespiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på det senaste tillskottet i ASUS ultraportabla Zen-serie, där OLED och AI-processor hör till huvudingredienserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju trevlig ut!

Fråga gällande SDsloten - är det verkligen något många använder (om vi tänker vanliga användare, inte nödvändigtvis swec)?
Visst, förr när folk fotade med digitalkameror skulle jag kunna se en vinst men NU? Tveksamt.
Finns väl inget som tillräckligt många "vanliga svensson" gör som drar nytta av inbyggd SDkortläsare som gör att det är värt att bygga in?

För oss här på swec, finns kanske vinster men våra användarmönster skiljer sig antagligen från den stora massans.
Sist jag använde en sådan var för 5 år sedan för att flasha ett SDkort till en raspberry pi.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ser ju trevlig ut!

Fråga gällande SDsloten - är det verkligen något många använder (om vi tänker vanliga användare, inte nödvändigtvis swec)?
Visst, förr när folk fotade med digitalkameror skulle jag kunna se en vinst men NU? Tveksamt.
Finns väl inget som tillräckligt många "vanliga svensson" gör som drar nytta av inbyggd SDkortläsare som gör att det är värt att bygga in?

För oss här på swec, finns kanske vinster men våra användarmönster skiljer sig antagligen från den stora massans.
Sist jag använde en sådan var för 5 år sedan för att flasha ett SDkort till en raspberry pi.

Jag använder SD-kort dagligen. 😊

Vad gäller recensionen så lät den som en riktigt trevlig dator, och den gjorde mig nyfiken på vad som ens finns i den där kategorin. Kanske vore något för framtida recensioner, att ha med förslag på liknande produkter längst ner i testet, oavsett om de är recenserade eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag använder SD-kort dagligen. 😊

Men tror du att speciellt många andra gör det?
Tänk de som köper en laptop för 5-6k på elgiganten (som antagligen är en stor majoritet av laptopköpare)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Ser ju trevlig ut!

Fråga gällande SDsloten - är det verkligen något många använder (om vi tänker vanliga användare, inte nödvändigtvis swec)?
Visst, förr när folk fotade med digitalkameror skulle jag kunna se en vinst men NU? Tveksamt.
Finns väl inget som tillräckligt många "vanliga svensson" gör som drar nytta av inbyggd SDkortläsare som gör att det är värt att bygga in?

För oss här på swec, finns kanske vinster men våra användarmönster skiljer sig antagligen från den stora massans.
Sist jag använde en sådan var för 5 år sedan för att flasha ett SDkort till en raspberry pi.

En extra usb C port hade nog nästan alla vilja haft istället. Jag själv använder sdkort dagligen, men det har jag inbyggt i dockan. SD-kort används för att uppdatera allt möjligt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Trihxeem:

Ser ju trevlig ut!

Fråga gällande SDsloten - är det verkligen något många använder (om vi tänker vanliga användare, inte nödvändigtvis swec)?
Visst, förr när folk fotade med digitalkameror skulle jag kunna se en vinst men NU? Tveksamt.
Finns väl inget som tillräckligt många "vanliga svensson" gör som drar nytta av inbyggd SDkortläsare som gör att det är värt att bygga in?

För oss här på swec, finns kanske vinster men våra användarmönster skiljer sig antagligen från den stora massans.
Sist jag använde en sådan var för 5 år sedan för att flasha ett SDkort till en raspberry pi.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En extra usb C port hade nog nästan alla vilja haft istället. Jag själv använder sdkort dagligen, men det har jag inbyggt i dockan. SD-kort används för att uppdatera allt möjligt.

Gällande SD-kort känns det åtminstone för denna modell som lite av en miss. När jag försöker föreställa mig vem som skulle premiera formfaktorn och övriga specifikationer (likt OLED-skärmen), då tänker jag kanske mest på kreatörer och fotografer. Att flytta saker med SD-kort är väldigt smidigt från exempelvis systemkameran, GoPro:n eller dylikt. Däremot tror jag inte gemene svensson har något större behov, eller bara använder en USB-dongel med SD-läsare om behovet skulle infinna sig.

Och ja, det hade helt klart varit trevligt att se en tredje USB Type-C på vänstersidan också. Såhär i efterhand önskar jag även att man flyttat samtliga anslutningar till vänstersidan faktiskt, möjligen att USB Type-A-anslutningen kunde fått skuffa sig till högersidan (tänker trådlös mus-dongel hade kunna sitta bra där).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gällande SD-kort känns det åtminstone för denna modell som lite av en miss. När jag försöker föreställa mig vem som skulle premiera formfaktorn och övriga specifikationer (likt OLED-skärmen), då tänker jag kanske mest på kreatörer och fotografer. Att flytta saker med SD-kort är väldigt smidigt från exempelvis systemkameran, GoPro:n eller dylikt. Däremot tror jag inte gemene svensson har något större behov, eller bara använder en USB-dongel med SD-läsare om behovet skulle infinna sig.

Och ja, det hade helt klart varit trevligt att se en tredje USB Type-C på vänstersidan också. Såhär i efterhand önskar jag även att man flyttat samtliga anslutningar till vänstersidan faktiskt, möjligen att USB Type-A-anslutningen kunde fått skuffa sig till högersidan (tänker trådlös mus-dongel hade kunna sitta bra där).

Har du lite dyrare systemkamera så är det CF express kortplats på dem och den finns i en A och B version med olika storlek där Sony kör med A och Canon + Nikon med B.

Permalänk
Medlem

Var på väg att köpa en ASUS Zenbook 14 OLED (UM3402YAR-PURE18) i julas , men skärmen med synligt rutnät (pekskärm) samt fula plastdetaljer gjorde att jag valde bort den.

Exempel:

Tyvärr kändes 2023-modellen som ett fuskbygge, men 2024:an ser ut att ha löst mycket! 😊

Permalänk
Medlem

Hade gärna fått höra om ljudnivån. Jag hade tidigare en asus zenbook via jobbet (är utvecklare).

Den lät som ett kärnkraftverk 24/7 fick ha den flera meter ifrån mig och trots det störde sig både jag och mina kollegor på den. Bytte sedan ut den mot en dell xps för att slippa oljudet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kanske missade det i texten men ser 1080p okej ut på denna skärm (om man exempelvis sänker upplösningen för spel).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

Var på väg att köpa en ASUS Zenbook 14 OLED i jul, men skärmen med synligt rutnät (pekskärm) samt fula plastdetaljer gjorde att jag valde bort den.

Kändes tyvärr som ett fuskbygge 😭

Nu blir jag lite nyfiken; plastdetaljer?
Tänker spontant att enda plastan man berör är tangenterna och möjligen slidern för webbkameran. Eller tänkte du på de tunna stråken som går längs med skärmlocket? Överlag var mitt intryck nämligen att maskinen kändes kvalitativ och välbyggd.

Skrivet av kwame:

Hade gärna fått höra om ljudnivån. Jag hade tidigare en asus zenbook via jobbet (är utvecklare).

Den lät som ett kärnkraftverk 24/7 fick ha den flera meter ifrån mig och trots det störde sig både jag och mina kollegor på den. Bytte sedan ut den mot en dell xps för att slippa oljudet.

Jag insåg det såhär i efterhand att jag borde nämnt det. Men den kortfattade versionen lyder som följande;
Vid strömspar eller balanserad profil är datorn knäpptyst. Aktiverar man däremot prestandaprofilen så hörs fläktarna under belastning, dock inte till någon nivå jag skulle kalla olidlig. Luftrenaren hörs betydligt mer i rummet för egen del

Skrivet av Joppis:

Kanske missade det i texten men ser 1080p okej ut på denna skärm (om man exempelvis sänker upplösningen för spel).

Tyvärr har jag inte ett jättebra svar här då jag inte ändrade upplösningen mer än under korta perioder inne i spelet, för att utvärdera FPS-prestandan. Däremot märkte jag inte av något som stod ut nämnvärt under de kortare speltester jag gjorde. Hur lägre upplösning eventuellt ter sig i skrivbordsmiljö testade jag aldrig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu blir jag lite nyfiken; plastdetaljer?

Kan vara så att det var 2023-modellen jag tänkte på, där gångjärnen var kromad plast.

Ser att gångjärnet ser förbättrat ut i modellen du testat! 😊

Edit: Uppdaterade mitt tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Som någon som skulle använda en sådan här dator mycket till bildbehandling på resa (det är vad jag i stor utsträckning har min nuvarande men mycket äldre Zenbook till) så instämmer jag i att många moderna kameror ändå använder andra minneskort än SD, så jag måste ändå ha med mig en kortläsare.

Då saknar jag mer att ha två stycken USB-A på datorn, för ganska ofta vill just jag ha två prylar kopplade till den som båda kör USB-A. Jo man kan förstås skaffa en liten docka med ju mindre sådant jag behöver släpa på desto bättre.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt intressant ut, är på jakt efter en 14" laptop på runt 1kg och med OLED, hoppas det kommer en billigare variant utan touch och med lägre upplösning för runt 10-12k.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske jag som missat något men hur kan 6st prestandakärnor + 8 e-kärnor bli totalt 22 trådar? 6x2 HT = 12 + 8 =20 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Kanske jag som missat något men hur kan 6st prestandakärnor + 8 e-kärnor bli totalt 22 trådar? 6x2 HT = 12 + 8 =20 ?

Specen saknar informationen att CPUn även har 2 st. lågenergikärnor, d.v.s. det är 6x2 + 8 + 2 = 22.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pt96hni:

Har du lite dyrare systemkamera så är det CF express kortplats på dem och den finns i en A och B version med olika storlek där Sony kör med A och Canon + Nikon med B.

Skrivet av Horvendile:

Som någon som skulle använda en sådan här dator mycket till bildbehandling på resa (det är vad jag i stor utsträckning har min nuvarande men mycket äldre Zenbook till) så instämmer jag i att många moderna kameror ändå använder andra minneskort än SD, så jag måste ändå ha med mig en kortläsare.

Ah, idag lärde jag mig något nytt!
Används dessa CF Express-moduler och dylikt även i konsumentintriktade modeller på nya kameror?

Bara jag som sitter på lastgammal utrustning som fortfarande använder fullstora SD-kort. Jag får dock anta att action- och bilkameror (dashcam) fortsatt använder MicroSD åtminstone

Skrivet av THB:

Ser riktigt intressant ut, är på jakt efter en 14" laptop på runt 1kg och med OLED, hoppas det kommer en billigare variant utan touch och med lägre upplösning för runt 10-12k.

Om inte annat lär denna komma på kampanj framöver, om du kan hålla ut till dess

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah, idag lärde jag mig något nytt!
Används dessa CF Express-moduler och dylikt även i konsumentintriktade modeller på nya kameror?

Bara jag som sitter på lastgammal utrustning som fortfarande använder fullstora SD-kort. Jag får dock anta att action- och bilkameror (dashcam) fortsatt använder MicroSD åtminstone

Nya konsumentkameror har oftast SD kortplats och jag tror inte det kommer att ändras. CF Express har högre skrivhastighet och behövs vid viss filmning i hög kvalitet samt tömma buffern snabbt vid seriebildstagning.

Permalänk
Medlem

Funderade på denna, har en äldre Asus Zenbook 13 som känns för liten och trött så var dags för nytt och 14”. Men jag har alltmer svängt över till AMD, och när sambon skaffade en Lenovo IdeaPad blev jag lite förtjust. Så det blev nya Lenovo IdeaPad 5 Pro med OLED och nya Ryzen 7 8845HS, och 32 GB RAM och 1 TB SSD. Med en rabattkod på 15% blev priset ca 12 500 direkt från Lenovo. Inte lika tunn som Asus, men med tanke på hur bucklig min gamla Zenbook blivit så är det nog bra med lite stabilare bygge. Asusen känns väl tunn ibland, som att man ska trycka sönder den när man tar upp den ur väskan. Och prismässigt, tja, matchbollen till Lenovo och AMD (Lenovon finns med Intel också, men ett par tusen dyrare).

Permalänk
Medlem

Släpps inte silver-varianten i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Specen saknar informationen att CPUn även har 2 st. lågenergikärnor, d.v.s. det är 6x2 + 8 + 2 = 22.

Intressant, Intel kör hårt på energieffektivitet(samtidigt som 14900KS drar 400W 🤔) Läste på om detta och egentligen skulle man nog definera antal trådar som 20 + 2 eftersom LP e-cores bara används under idle/sleep förhållanden. Vid normal last är det P och e-cores som jobbar.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra genomgång av datorn. Saknar att datorn är en riktig magnet för fingeravtryck, en tydligare beskrivning av att tangentbordet inte har standardlayout (gäller dock flera 14") samt att ljusstyrkan i SDR inte är i närheten av 500 nits annat än i HDR highlight utan snarare strax under 400 nits (varifrån kommer ens siffran 500 nits?).

Sen känner jag mig personligen lite tveksam till dessa betalada samarbeten med i detta fall Asus och Intel och att de lätt kan tas som recenssioner. Så fort det är pengar inblandat (utgår ifrån att Sweclockers får betalt för detta) så blir det snabbt en svår balansgång. Det är väl dock i sig inget unikt för vare sig denna genomgång eller ens SweClockers, någonstans måste rimligtvis intäkterna komma ifrån.

https://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-14-OLED-review-The...

Permalänk

Saknar att dom inte har någon anti-reflektions yta på skärmen 🫣 Med rätt sådan kan man dra ned reflektioner till mellan 0,5-2% beroende på teknik. Vanligt glas har runt 4%! Så med bästa tekniken bör man tekniskt sett kunna vistas i 8 ggr ljussarkare miljöer utan att reflektioner blir för starka!

Inte alla sitter i mörka rum med sina skärmar, har alltid taklampan på vid min dator, och ljusstyrkan i rummet är kring 150 lux, så skärmen min ligger på 350 nits, vilket också gör att man ser fler detaljer (ögats upplösning skalar med ljusstyrkan upp till kring 1000-2000 nits om ja minns rätt, kan vara högre)

Permalänk
Medlem
missförstod
Permalänk

Använder många touchskärm på en laptop? Nyfiken

Permalänk
Medlem

Saker som jag undrar över:
Hur är touchpad:en? Hur känslig är den? Går det att ställa in känsligheten?
Hur är ljudnivån? Drar fläkten upp i max för minsta lilla? Hur låter den?
Hur är kvaliteten?

Personligen skulle jag nog ta en lång funderare innan jag köpte en Asus laptop igen. Hade tidigare just en Zenbook 14" där kvaliteten inte levde upp till premiumsegmentet som Asus vill tillhöra. Tog den ur bruk efter 5 år då batteriet lekte spärrballong och tangentbordet var kasst.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Använder många touchskärm på en laptop? Nyfiken

Troligtvis inte många mer än till slösurf i soffan/sängen numera.

Gillade pekskärm på min Lenovo Yoga med Windows 8.1, där charms gjorde datorn mer användbar.

Valde bort pekskärm på min senaste Windows-laptop, då jag ansåg att Microsoft förstörde allt som var bra med Windows 8.1 i 10:an.

Speciellt 2-in-1 datorerna känns smått värdelösa, då Microsoft envisas med att vissa saker bara går att utföra med fysiskt tangentbord och/eller mus.

Har även plågat mig själv med att köra Windows 10 på en renodlad pekplatta. Bitvis smått frustrerande när spel inte går att avsluta utan starta om enheten eller skärmtangentbordet som inte fungerar i helskärmsläge.

Hissen nådde inte hela vägen upp för Microsoft denna gången heller

@Hurtigbullen:
Tvivlar på att Zenbook OLED 14 är bättre denna gången.

Som jag nämnde innan i tråden, så var jag otroligt nära på att köpa en 2023:a av OLED 14. Men efter att sett den i butik, så visade den sig vara långt efter exempelvis Dell XPS eller MacBook Air kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av denna men tycker det är konstigt att ingen har recenserat varianten Ultra 9 185H processorn. Prisskillnaden är inte så stor, därför funderar jag på att köpa den istället, men Asus har inte skickat den till någon för review vilket gör att jag misstänker att den inte alls lever upp till förväntningarna.

Jag antar till exempel att en starkare processorn drar ner batteritiden och den verkar inte klara en hel dags arbete med Ultra 7 155H processorn. Grafikdelen ska tydligen också skilja minimalt mellan de båda processorerna.