Googles nya AI spelar datorspel

Permalänk
Melding Plague

Googles nya AI spelar datorspel

Deepminds senaste projekt heter SIMA, en virtuell multiplayerkompis som spelar tv- och datorspel likt en människa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Än så länge är SIMA ny och utvecklarna är inte säkra på vilka användningsområden den kan få i framtiden. Målet är en extra, virtuell spelare för multiplayerspel och inte en övermäktig NPC.

Inom AI-utveckling så agerar ofta spel som ett proxy för andra miljöer, verkliga eller virtuella. Detta är utveckling som en dag kommer användas för agentiska robotar och mjukvaruagenter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Usch så i framtiden kommer man bli ägd av nån fusk AI och sen kallad massa könsord på ryska utan att nån dryg person lägger energi på det ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Usch så i framtiden kommer man bli ägd av nån fusk AI och sen kallad massa könsord på ryska utan att nån dryg person lägger energi på det ens

Och fylla forum med inlägg som hyllar auktoritära regimer!

Permalänk
Medlem

Så jäkla coolt, dethär har jag väntat på i 200 år, med brist på kompisar som har tid att spela med en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så jäkla coolt, dethär har jag väntat på i 200 år, med brist på kompisar som har tid att spela med en.

Spela mot nåt som inte existerar ?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Spela mot nåt som inte existerar ?

Varför inte? npc's "existerar" inte men vi spelar ju mot eller med dem sedan 1900 talet. Så varför inte en AI?

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte tar över speedrun rekord

Permalänk

Jag tycker att diskussionen lyfter fram en intressant punkt om spelens utveckling och AI:s roll inom detta område. I takt med att teknologin går framåt blir AI allt mer sofistikerad, kapabel att erbjuda mer realistiska och utmanande interaktioner i spel. Jämförelsen med NPC:er är träffande eftersom den belyser hur spelare alltid har interagerat med konstgjorda konstruktioner i spel. Skepticismen kring att spela mot "något som inte existerar" återspeglar en naturlig tveksamhet inför förändring och det okända. Dock visar spelhistorien att spelare anpassar sig och ofta omfamnar dessa förändringar när de förbättrar spelupplevelsen. Att omfamna AI i spel kan leda till nya typer av spelupplevelser, berättelser och sociala interaktioner som inte var möjliga tidigare. Det är en fascinerande utveckling i sättet vi tänker på och interagerar med spel.

Permalänk

Ibland kan man förmedla känslor och tankar bättre med Musik så gjorde en liten låt till er på området.

https://app.suno.ai/song/6596fe79-502c-45e5-b67e-1503ab24b824...

Permalänk
Medlem

...
– SIMA är inte tränad att vinna spel. Den är tränad att spela spelet och göra vad den blir tillsagd, berättade utvecklingschefen Tim Harley under en presskonferens.
...

Ok Google ... Jag menade Sima.
Ok Sima, spela spelet på så sätt, att jag skulle kunna vinna med 100% sannolikhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Usch så i framtiden kommer man bli ägd av nån fusk AI och sen kallad massa könsord på ryska utan att nån dryg person lägger energi på det ens

Spelar du bara mot en ren AI så slipper du könsord, men den kommer anklaga dig för att vara en hen.

Permalänk
Medlem

Det här fick mig att minnas bot-matcherna på Quakeworld-tiden. Goa minnen 🙂

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Så det är såhär 3:e världskriget startar:
en AI som förlorar i ett spel, får quit-rage och startar världskrig...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Testpilot

Detta tycker jag är riktigt ballt!

Ett av de spelen jag absolut ser mest fram emot i närtid är en titel som heter Erenshor. Kort sagt är det Runescape, fast singleplayer. Alla andra "spelare" är egentligen bara NPC-karaktärer, men från det material som visats upp beteer de sig som människor; de slåss, de gör quests och snackar skit i chatten. Det är egentligen inte intressant för spelandets skull, utan för mig kittlar det den inre teknik-nörden om vad framtiden kan erbjuda.

Jag kan helt klart se traditionella MMO- eller online-spel önska nyttja det SIMA-projektet jobbar mot. Bara en sådan sak som att fylla ut ett spel. Hur många gånger har man inte startat ett MMO eller dylikt och hela börjar-zonen är stendöd för att "alla" redan är max-level? Här finns då möjlighet att utöka med dessa AI-NPC:s för att ge liv till världen.

Både Fortnite och Battlefield 2042 gör detta redan, i händelse av ett det är svårt att hitta spelare för en full lobby inom rimlig tid, då kastar man in några bottar bara för att komma igång. I BF2042 är dessa AI:s märkta som så, medan Fortnite har gjort ett otroligt polerat jobb med att integrera denna teknik, vissa gånger går det inte att urskilja dessa AI:s från riktiga spelare (åtminstone inte i no-build-läget som jag kört).

Om vi kollar på kommande Dragons Dogma 2, då är en stor del av grundupplevelsen de kompanjor och följeslagare som bistår med hjälp under äventyrets gång. Dessa typer av spel skulle också vara en perfekt kandidat för en riktig AI-implementation. Spelet saknar co-op, men det skulle gå att bygga känslan av att inte spela ensam.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Spela mot nåt som inte existerar ?

Jag spelar mest (endast?) singleplayer spel, inga motståndare existerar väl där heller?

Permalänk
Medlem

Så Sweclockers gör en artikel om detta men inte om skandalen Gemini som slet loss miljarder från Googles aktier

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Ubisoft: Hold my beer!
*Pay for an AI companion subscription for only $49 month*

It can play the game for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hoppas de inte tar över speedrun rekord

Det finns en separat kategori för det redan då jag antar att det bör räknas som TAS (tool-assisted speedrun)

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer Google's AI vida överlista spelens AI. Är det inte bättre att satsa all denna energi på att göra spelens egna AI bättre? Kanske Google's AI kan ta över spelets AI och göra livet till ett litet helvete för spelaren?

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett det här i simulator-racing. AI i simracing har inte samma fysik som ens egna bil har eftersom att det är för tungt för en dator att räkna ut simuleringen för alla bilar samtidigt. Om man kunde ha den här AI:n att köra de övriga bilarna från andra datorer på nätet så skulle alla lyda under samma fysiska lagar och race mot AI skulle kunna bli betydligt bättre än vad det är i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Detta skulle vara guld värt i alla spel som är döda och där bottar måste kodas per bana.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av ELF:

Detta skulle vara guld värt i alla spel som är döda och där bottar måste kodas per bana.

Det hade ju verkligen varit toppen! Finns ju verkligen många gamla guldklimpar som man skulle vilja återuppleva med lite ai-liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Spela mot nåt som inte existerar ?

Mer att spela med någon som inte "existerar", ordet existens är upp för mer än 1 tolkning dock.

Permalänk
Medlem

I spel där ens handlingar påverkar story/spelvärlden så borde AI kunna användas för att ta det till en ny nivå. Även AI i kombination med procuderellt skapat innehåll.

Typ hoppa in i Fallout 5 och världen är unik för en själv. NPC:er ser olika ut med olika personligheter. Kanske lite bökigt att skapa procuderella uppdrag. Lyckas man med detta skulle spelen bli återspelbara på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO