Behöver lite info, tips hjälp, smb, ftp, kodi med mera...

Permalänk
Medlem

Behöver lite info, tips hjälp, smb, ftp, kodi med mera...

Hallå.
Jag har en NAS i mitt lokala nätverk.
Jag har en mapp med lite media i. Blu-ray med mera. Den mappen har protokoll SMB, NFS, FTP.
Och hemma har jag några datorer med programmet Kodi.
Som sedan hämtar media ifrån just den mappen i min NAS.
Tidigare har jag kört med NFS, men även SMB.

Och nu tar jag ett exempel....
Jag har en Blu-ray film som fungerar hur bra som helst med protokollen NFS, och SMB.
Men med protokollet FTP så vill filmen inte lira något bra alls, det buffrar och har sig. Lokalt hemma med en dator.
Samma dator kan spela samma film utan problem med protokollen SMB och NFS i Kodi.
Så jag antar att FTP protokollet inte klarar av den stora mängd data då?

Jag en Google Chromecast TV (4K) som jag har testat kodi på, och kört protokollen SMB och NFS och allt fungerar bra.
Om jag vill kunna ta med min Chromecast utanför mitt lokala nätverk och vill få tillgång till mitt media bibliotek på min NAS
Då kan jag inte använda mig av FTP, även om det fungerar ok, men inte bra.

Så jag undrar, förutom att ändra i mina nätverksinställningar och sätta min publika IP adress som gateway i själva chromecasten för att få tillgång till mitt nätverk hemma.
Kan jag på något annat sätt göra så att jag får tillgång till mitt nätverk, eller min NAS/min media mapp på min nas via smb när jag är utanför mitt lokala nätverk?

Så här ser det ut idag när jag kör lokalt i nätverket
smb://192.168.0.78/Kodi/
Och jag testade med på min chromecast när jag var utanför mitt lokala nätverk med detta.
smb://<min publika IP>/Kodi/
Men så lätt var det inte, det funkade inte

Som ni märker så är jag helt grön inom området, därav mina frågor här till er.

Permalänk
Medlem

Låter som att Tailscale skulle passa perfekt!

Kortfattat så är det en mesh-VPN, så du skapar ett nytt nätverk (Tailnet) med de enheter du önskar ha tillgång till varandra. Varje enhet får en ny IP-adress för sitt Tailnet, t.ex. 100.113.239.127, så du anger bara den adressen istället för din lokala adress. Fördelen är att du själv styr vilka enheter som har tillgång till det, att allt sker krypterat över Wireguard, och såklart att du slipper öppna upp din NAS för omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Låter som att Tailscale skulle passa perfekt!

Funkar säkert, men proxy-lösning som kräver tredje part är inte strikt nödvändigt, eftersom TS säger sig ha en publik IP. Om det är sant eller inte och om den är fast nog att lita på är för all del okänt.

TS: De protokoll du nämner är inte lämpliga att köra över internet. De är antingen okrypterade eller har en historik av säkerhetsproblem i implementationerna. Gör inte portöppningar i brandväggen för att exponera NASen över internet med de protokollen. FTP skickar lösenord i klartext och kan därför sniffas av någon som finns mellan dig och NASen. Över huvud taget kan det vara bra att minimera antalet använda protokoll för att minimera attackytan.

Lösningen är att sätta upp en VPN-server av något slag hemma och ansluta till den över internet. Då kommer NASen, om allt klaffar, vara tillgänglig som vanligt men över en krypterad tunnel vari det är någorlunda OK att köra osäkra protokoll.

Tailscale, nämnt ovan, använder Wireguard. Ett problem att lösa är att de två lokala subnäten hemma och där du ansluter ifrån inte kan ha samma IP-subnät, 192.168.0/24. Tailscale löser som sagt säkert problemet, men om du faktiskt har en publik någorlunda fast IP så kan du lika väl sätta upp Wireguard självständigt. Jag har haft samma publika IP i fem+ år trots att den inte officiellt är fast (Bahnhof).

Jag vet inget om Chromecast, men att sätta gateway till ditt hemnätverks publika IP är fel i alla lägen. Det kan möjligen fungera när du testar hemma, men det kommer inte att fungera från internet. En gateway, i IP-terminologi, är alltid en maskin (IP-adress), på det lokala IP-subnätet, via vilken man når ett annat nätverk, ofta internet. Det normala är att använda 192.168.x.1 ellet 10.y.z.1. Problemet löser sig självt när du kan accessa hemnätverket över VPN. Det tycks finnas en officiell Wieguard-klient för Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Funkar säkert, men proxy-lösning som kräver tredje part är inte strikt nödvändigt, eftersom TS säger sig ha en publik IP. Om det är sant eller inte och om den är fast nog att lita på är för all del okänt.

TS: De protokoll du nämner är inte lämpliga att köra över internet. De är antingen okrypterade eller har en historik av säkerhetsproblem i implementationerna. Gör inte portöppningar i brandväggen för att exponera NASen över internet med de protokollen. FTP skickar lösenord i klartext och kan därför sniffas av någon som finns mellan dig och NASen. Över huvud taget kan det vara bra att minimera antalet använda protokoll för att minimera attackytan.

Lösningen är att sätta upp en VPN-server av något slag hemma och ansluta till den över internet. Då kommer NASen, om allt klaffar, vara tillgänglig som vanligt men över en krypterad tunnel vari det är någorlunda OK att köra osäkra protokoll.

Tailscale, nämnt ovan, använder Wireguard. Ett problem att lösa är att de två lokala subnäten hemma och där du ansluter ifrån inte kan ha samma IP-subnät, 192.168.0/24. Tailscale löser som sagt säkert problemet, men om du faktiskt har en publik någorlunda fast IP så kan du lika väl sätta upp Wireguard självständigt. Jag har haft samma publika IP i fem+ år trots att den inte officiellt är fast (Bahnhof).

Jag vet inget om Chromecast, men att sätta gateway till ditt hemnätverks publika IP är fel i alla lägen. Det kan möjligen fungera när du testar hemma, men det kommer inte att fungera från internet. En gateway, i IP-terminologi, är alltid en maskin (IP-adress), på det lokala IP-subnätet, via vilken man når ett annat nätverk, ofta internet. Det normala är att använda 192.168.x.1 ellet 10.y.z.1. Problemet löser sig självt när du kan accessa hemnätverket över VPN. Det tycks finnas en officiell Wieguard-klient för Chromecast.

Mycket tack till er båda för svaren.
Min router har inte någon fast IP, det vet jag, jag får en ny när jag startar om den....
Och håller i detta nu på att kolla över om jag får en ny på något annat sätt, automatiskt eller så....
Så jag kollar varje dag, och skriver upp vad jag har för ip adress...

Jag har skaffat mig en no-ip adress, som jag konfigurerat i routern, som uppdaterar automatiskt vid IP byte.
För att testa FTP anslutningen och kunna köra den utanför mitt lokala hem...
Men som sagt, jag skulle önska någon annan form av protokoll än FTP.

Så vad är nästa steg för mig, hur går jag vidare för att testa vad jag kan köra o inte?
Tailscale? sätta upp Wireguard självständigt?

Om jag vill sätta upp en Wireguard, så antar jag att jag gör det på min nas?
Min nas är en Netgear ReadyNAS 104

Hur går jag vidare? Vad gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Så vad är nästa steg för mig, hur går jag vidare för att testa vad jag kan köra o inte?
Tailscale? sätta upp Wireguard självständigt?

Om jag vill sätta upp en Wireguard, så antar jag att jag gör det på min nas?
Min nas är en Netgear ReadyNAS 104

Hur går jag vidare? Vad gör jag?

Som det ser ut så har väl i princip allt stöd för appar dött ut på din NAS, så om det ska ske via en VPN så behöver det gå genom en annan enhet på ditt lokala nätverk. Tailscale har en smidig funktion för att dela ens subnet till ens Tailnet, så du kan installera det på valfri enhet som stöds som ändå alltid står på hemma, personligen kör jag en äldre AppleTV just för detta!

När du är ute på språng är det bara att ansluta till Tailscale med din Chromecast TV och gå till din NAS lokala ip, förutsatt att nätverket på språng inte ligger på samma subnet som ditt lokala, som KAD nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Som det ser ut så har väl i princip allt stöd för appar dött ut på din NAS, så om det ska ske via en VPN så behöver det gå genom en annan enhet på ditt lokala nätverk. Tailscale har en smidig funktion för att dela ens subnet till ens Tailnet, så du kan installera det på valfri enhet som stöds som ändå alltid står på hemma, personligen kör jag en äldre AppleTV just för detta!

När du är ute på språng är det bara att ansluta till Tailscale med din Chromecast TV och gå till din NAS lokala ip, förutsatt att nätverket på språng inte ligger på samma subnet som ditt lokala, som KAD nämnde.

Vad för app hade du i tanke när du menar att det är dött?
Jag har tillgång till OVPN, där jag kan Installera OpenVPN på Debian och Installera WireGuard på Debian om nu det skulle hjälpa?
Eller dom har guider till att man kan installera det iaf....
Och ett tillägg med Publik IPv4.
Kan jag göra nått med deras saker?

Kan jag göra nått med min router? ZTE MC888 Pro

Men som sagt, vad för appar hade du i dina tankar till att köra när det gällde nasen?

Och en annan fråga, måste enheten som har Tailscale vara påslagen 24/7
Annars kan jag installera det på en windws dator? Eller min TV som har android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Vad för app hade du i tanke när du menar att det är dött?
Jag har tillgång till OVPN, där jag kan Installera OpenVPN på Debian och Installera WireGuard på Debian om nu det skulle hjälpa?
Eller dom har guider till att man kan installera det iaf....
Och ett tillägg med Publik IPv4.
Kan jag göra nått med deras saker?

Kan jag göra nått med min router? ZTE MC888 Pro

Men som sagt, vad för appar hade du i dina tankar till att köra när det gällde nasen?

Och en annan fråga, måste enheten som har Tailscale vara påslagen 24/7
Annars kan jag installera det på en windws dator? Eller min TV som har android?

Tänkte om man kunde installera Tailscale eller Wireguard direkt på din NAS för att slippa dela hela subnet men såg ut som att stödet för appar hade avslutats. Om den kör Debian i bakgrunden så ska det inte vara några problem att installera det direkt på den!

Med publik IP från OVPN, om det körs på din NAS, så blir det absolut enklare att komma åt den bortom ditt lokala nätverk, men osäker på hur det skulle gå att komma åt med en Chromecast över t.ex. SMB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Tänkte om man kunde installera Tailscale eller Wireguard direkt på din NAS för att slippa dela hela subnet men såg ut som att stödet för appar hade avslutats. Om den kör Debian i bakgrunden så ska det inte vara några problem att installera det direkt på den!

Med publik IP från OVPN, om det körs på din NAS, så blir det absolut enklare att komma åt den bortom ditt lokala nätverk, men osäker på hur det skulle gå att komma åt med en Chromecast över t.ex. SMB.

Jag har även en Raspberry Pi 4 Model B liggandes, om jag kan göra nått med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Tänkte om man kunde installera Tailscale eller Wireguard direkt på din NAS för att slippa dela hela subnet men såg ut som att stödet för appar hade avslutats. Om den kör Debian i bakgrunden så ska det inte vara några problem att installera det direkt på den!

Med publik IP från OVPN, om det körs på din NAS, så blir det absolut enklare att komma åt den bortom ditt lokala nätverk, men osäker på hur det skulle gå att komma åt med en Chromecast över t.ex. SMB.

Kan jag installera nått bra OS, och sedan köra OVPN från den, och låta min Raspberry stå igång 24/7 isf....

Jag har som sagt 0 koll på dessa saker, så allt detta är nytt för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Kan jag installera nått bra OS, och sedan köra OVPN från den, och låta min Raspberry stå igång 24/7 isf....

Jag har som sagt 0 koll på dessa saker, så allt detta är nytt för mig...

En publik IP till din RPi med OVPN lär inte hjälpa dig att komma åt din NAS, om den inte är direkt ansluten som en extern disk till RPi. Men du kan absolut använda en RPi som subnet router med Tailscale!

Antingen kan du köra t.ex. rent Debian, eller senaste Raspberry Pi OS. Väl där så är det bara att installera Tailscale, skapa ett konto, och ställa in det som en subnet router. Så är det bara att lämna RPi inkopplad med Tailscale startat, så har du alltid tillgång till nätverket hemma via Tailscale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

En publik IP till din RPi med OVPN lär inte hjälpa dig att komma åt din NAS, om den inte är direkt ansluten som en extern disk till RPi. Men du kan absolut använda en RPi som subnet router med Tailscale!

Antingen kan du köra t.ex. rent Debian, eller senaste Raspberry Pi OS. Väl där så är det bara att installera Tailscale, skapa ett konto, och ställa in det som en subnet router. Så är det bara att lämna RPi inkopplad med Tailscale startat, så har du alltid tillgång till nätverket hemma via Tailscale.

Tackar, jag får kika på det där....

Men det ploppade just upp en ide om att låta min gamla Netgear ReadyNas gå i pension, och att jag bygger något eget.
Hårdvaror till det har jag.

Tack som tusan för svaren, jag ska som sagt kika på det där med Tailscale, om jag nu inte får ihop en egen nas först

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att du nämner att använda någon av de tillgängliga de facto standard streaming tjänsterna såsom Plex eller Jellyfin, varför utesluter du dessa?

Själv kör jag Jellyfin, och det fungerar klockrent att strömma till Chtomecast från min instans därhemma över internet, och Jellyfin transcode:ar automatiskt materialet för att anpassa sig till tillgänglig bandbredd där jag är. Visst, du behöver en RPI, Nuc eller NAS med stöd för docker, alternativt med native Plex eller Jellyfin app-paket såsom Synology för att köra det.

P.s. Jag kan passa på att tipsa om nsupdate.info som är en helt gratis dyndns-kompatibel DDNS-tjänst.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Håller med vad som skrivits innan. Men överlag känns det som många saker kan gå snett här om man inte gör helt rätt. Och det kan fungera dåligt. Skall man öppna upp sitt lan externt så skall man nog tänka till. Finns en del olika lösningar där alla har sina nackdelar. Har själv en Synology som har färdiga lösningar för detta men jag skulle nog inte använt dem heller. Kör själv med reverse proxy i Docker med lite olika skydd för att blocka enheter och länder. Överlag är det en del pill och kräver kunskap. Det kan ta massor av tid i anspråk och man riskerar bli frustrerad. SMB och FTP externt är helt fel. Just Chromecast kräver ju att du konfar om den på varje nytt ssid du ansluter till så känns ju omständigt med.

Jag hade nog startar med att rita upp lite vad du egentligen vill göra. Och tänk utanför boxen. Och skala bort saker som inte är helt nödvändiga. Hur stor datamängd är det? Lite tips skulle kunna vara att:

Lägg allt på en Intel NUC. Sätt i en stor hårddisk. Installera Kodi. Sen tar du med dig den om du är ute och reser och kopplar in den på ditt lan när du är hemma

Köp 3 streamingtjänster. Det kostar men fungerar överallt på alla enheter och väg det mot jobb och ny hårdvara

Hitta någon cloudtjänst som kan hosta din mapp. Brukar inte vara så dyrt om det inte är extrema mängder.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Och vill man ha det liknande som du skrev först så kör Jellyfin. Det gör ju precis det du vill.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Tackar, jag får kika på det där....

Men det ploppade just upp en ide om att låta min gamla Netgear ReadyNas gå i pension, och att jag bygger något eget.
Hårdvaror till det har jag.

Tack som tusan för svaren, jag ska som sagt kika på det där med Tailscale, om jag nu inte får ihop en egen nas först

Ännu bättre! Som nedan nämnt, försök att undvika att öppna upp ditt nätverk externt så mycket det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag ser inte att du nämner att använda någon av de tillgängliga de facto standard streaming tjänsterna såsom Plex eller Jellyfin, varför utesluter du dessa?

Själv kör jag Jellyfin, och det fungerar klockrent att strömma till Chtomecast från min instans därhemma över internet, och Jellyfin transcode:ar automatiskt materialet för att anpassa sig till tillgänglig bandbredd där jag är. Visst, du behöver en RPI, Nuc eller NAS med stöd för docker, alternativt med native Plex eller Jellyfin app-paket såsom Synology för att köra det.

P.s. Jag kan passa på att tipsa om nsupdate.info som är en helt gratis dyndns-kompatibel DDNS-tjänst.

Hejsan
Tack för svar och info.

En anledning till att jag kör Kodi och inte Plex, är att jag testade Plex för ett par år sedan, och den klarade inte av att ha passtrough på ljudet till min hemmabio anläggning vid den tidpunkten, så jag fortsatte köra kodi eftersom det fungerade bra här hemma.

Jag ska självklart titta på andra alternativ nu när jag har en ny nas som klarar av mera saker än min pensionerade Readynas gjorde.

Dock behöver jag lite guidning till att fixa till det, då det är en ny värld för mig.

Det jag har hemma nu när en ny nas, där jag kör Proxmox, har en VM med TrueNas, och förberett en VM med Debian 12. Jag håller nu på att dra över all data från min usb disk till den nya nasen, det tog över 2 dygn att göra backup från min gamla nas till usb disken Men det verklar gå 2-3 gånger så fort nu när jag kör passthrough på usb disken till Debian, där jag sedan kan dra in filerna till rätt plats.

Hur har du satt upp Jellyfin hemma, jag har sett att Jellyfin finns inne på TrueNas. Men inte hunnit titta något på det.
Docker är helt nytt för mig, aldrig testat eller använt mig av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag ser inte att du nämner att använda någon av de tillgängliga de facto standard streaming tjänsterna såsom Plex eller Jellyfin, varför utesluter du dessa?

Själv kör jag Jellyfin, och det fungerar klockrent att strömma till Chtomecast från min instans därhemma över internet, och Jellyfin transcode:ar automatiskt materialet för att anpassa sig till tillgänglig bandbredd där jag är. Visst, du behöver en RPI, Nuc eller NAS med stöd för docker, alternativt med native Plex eller Jellyfin app-paket såsom Synology för att köra det.

P.s. Jag kan passa på att tipsa om nsupdate.info som är en helt gratis dyndns-kompatibel DDNS-tjänst.

Vilka filtyper klarar jellyfin av, vilka ljud typer klarar jellyfin av....
Klarar Jellyfin av ALLT som Kodi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Vilka filtyper klarar jellyfin av, vilka ljud typer klarar jellyfin av....
Klarar Jellyfin av ALLT som Kodi gör?

Vilka codecs/filtyper som stöds beror på uppspelningsenheten. För bäst kompatibilitet så rekommenderas Windows desktop-appen alternativt Kodi med Jellyfin-plugin:et. Så i ditt fall är det givet att köra vidare på Kodi som spelare, men kanske att du lägger allt materialet i Jellyfin som backend.

https://jellyfin.org/docs/general/clients/codec-support/
https://github.com/jellyfin/jellyfin-kodi

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Ännu bättre! Som nedan nämnt, försök att undvika att öppna upp ditt nätverk externt så mycket det går.

Har du fått iordning på min nya nas.
Det blev Proxmox som grund.
Kör en CT med tailscale.
En CT med Mysql.
En VM med TrueNas.
Man kan säkert förfina det hela med att köra tailscale och MySQL i samma contaner.
Har inte hunnit kika på det än.

Allt fungerar bra, och jag kan köra Kodi från android via tailscale 👍

Provade lite snabbt med jellyfin i truenas, men den kunde inte uppdatera min mapp.
Och så läste jag att man är tvungen att mappa upp det och döpa mappar och filer på ett specielt sätt för att det skulle fungera bra, så då la jag ner det. Jag har ju ett fungerande bibliotek som klarar av alla filtyper som jag vill via kodi, så jag kör vidare med det.