Kör en modern AI – i Excel

Permalänk
Melding Plague

Kör en modern AI – i Excel

Med en Excel-fil på 1,25 GB visar Ishan Anand hur en modern stor språkmodell – GPT-2 – fungerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket bra projekt! Väldigt intressant och visar ju tydligt på hur "AI" det pratas så mycket om faktiskt fungerar. Det är inte så mystiskt som många vill försöka göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilket bra projekt! Väldigt intressant och visar ju tydligt på hur "AI" det pratas så mycket om faktiskt fungerar. Det är inte så mystiskt som många vill försöka göra det.

Jag skulle vilja säga att det finns mycket bra resurser? T.ex. http://jalammar.github.io/illustrated-transformer/ + hundratals jupyter notebooks med olika delar av moderna AI förklarade väl.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Aningen mindre abstrakt nu, detta "AI". Fast jag hade nog föredragit om man kallade det LLM.

Tack för denna artikel och länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Aningen mindre abstrakt nu, detta "AI". Fast jag hade nog föredragit om man kallade det LLM.

Tack för denna artikel och länk.

Är inte LLM:s, AI:s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Är inte LLM:s, AI:s?

Jag är inte rätt person att svara på det, och jag skulle aldrig få för mig att försöka rätta någon som kallar det "en typ av AI", eller liknande. Jag (och observera ordvalet) känner bara att AI är ett pass brett begrepp, och att samhället i stort skulle vara hjälpt av att vi är lite mer specifika med termerna. LLM eller kanske Chatbot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Är inte LLM:s, AI:s?

AI kan betyda allt från något som verkar smart med vettiga algoritmer och felhantering, till LLM och deep learning, och generell intelligens

AI i sig betyder inte så mycket, man måste alltid förtydliga vad man pratar om. LLM kan vara AI men det kan också vara andra saker, AI kan vara mycket annat än LLM också

Det tydligaste är att säga att det finns ett överlapp mellan AI och LLM men att de oftast inte är samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Jag är inte rätt person att svara på det, och jag skulle aldrig få för mig att försöka rätta någon som kallar det "en typ av AI", eller liknande. Jag (och observera ordvalet) känner bara att AI är ett pass brett begrepp, och att samhället i stort skulle vara hjälpt av att vi är lite mer specifika med termerna. LLM eller kanske Chatbot.

Skrivet av medbor:

AI kan betyda allt från något som verkar smart med vettiga algoritmer och felhantering, till LLM och deep learning, och generell intelligens

AI i sig betyder inte så mycket, man måste alltid förtydliga vad man pratar om. LLM kan vara AI men det kan också vara andra saker, AI kan vara mycket annat än LLM också

Det tydligaste är att säga att det finns ett överlapp mellan AI och LLM men att de oftast inte är samma sak

Oki, då fattar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AI kan betyda allt från något som verkar smart med vettiga algoritmer och felhantering, till LLM och deep learning, och generell intelligens

AI i sig betyder inte så mycket, man måste alltid förtydliga vad man pratar om. LLM kan vara AI men det kan också vara andra saker, AI kan vara mycket annat än LLM också

Det tydligaste är att säga att det finns ett överlapp mellan AI och LLM men att de oftast inte är samma sak

Jag är snarare av åsikten att det är bättre att hålla det generellt när man talar till den breda massan. Detaljnivå kan vi gå in på för de som är mer tekniskt intresserade.

Har du förresten exempel på när LLM inte är AI?

Jag tänker att åtminstone alla LLM:er som bygger på djupinlärning eller traditionell maskininlärning ändå får räknas in under AI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Vad hände med den svarta lådan?

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Jag är snarare av åsikten att det är bättre att hålla det generellt när man talar till den breda massan. Detaljnivå kan vi gå in på för de som är mer tekniskt intresserade.

Har du förresten exempel på när LLM inte är AI?

Jag tänker att åtminstone alla LLM:er som bygger på djupinlärning eller traditionell maskininlärning ändå får räknas in under AI.

ML är nog riktig term. LLM/ML blir blandat med AI. AI är hype ord nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

AI är hype ord nu

Ingen har någonsin sagt något som är så sant som detta.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

ML är nog riktig term. LLM/ML blir blandat med AI. AI är hype ord nu

Det är ett lite konstigt argument tycker jag. Bara för att det finns en hype runt något så måste man sluta använda begreppet?

ML är snarare den underliggande tekniken, men beskriver inte slutresultatet. Du får gärna rätta mig om jag har fel.

Om jag ska försöka förtydliga vad jag menar så tycker jag inte att man kan säga att t.ex. GPT är en AI, men det faller absolut inom ramarna för AI som helhet. D.v.s. när jag pratar om AI så innefattar det ML, RL, NN etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

ML är nog riktig term. LLM/ML blir blandat med AI. AI är hype ord nu

ML är en utav teknikerna som används för att skapa en LLM. Ena en teknik/verktyg, den andra en produkt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns inget I i ai

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Jag är inte rätt person att svara på det, och jag skulle aldrig få för mig att försöka rätta någon som kallar det "en typ av AI", eller liknande. Jag (och observera ordvalet) känner bara att AI är ett pass brett begrepp, och att samhället i stort skulle vara hjälpt av att vi är lite mer specifika med termerna. LLM eller kanske Chatbot.

Chatbot kan vi tyvärr inte kalla det då många av de stora it-företagen hållt på i tio år att ta betalt av andra för att skicka ut konsulter till dem som ska hjälpa dem bygga en chatbot till hemsidan. De är oftas ren skit som härstammar från nittiotalet, nestade logiska träd som avgör vilka alternativ man har och vad som händer.

LLMs är AI, grupper med LLMs med olika agent roller är det närmaste vi har till riktig AI. Nästa steg är bara att ta bort hela feedforward strukturen och istället bygga ett nät som feedar sig själv så man inte måste alla de andra externa agenterna utan istället sker det internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

ML är en utav teknikerna som används för att skapa en LLM. Ena en teknik/verktyg, den andra en produkt.

Machine Learning är bara ett samlingsnamn på alla typer av algoritmer och strategier där data kan tränas på så att man sen hittar mönster, det är ingen teknik i sig.
Man gör LLMs med ML lika lite som man åker till affären med fordon. LLMs är Artificial Neural Networks, idag oftast baserat på Transformer modellen, men jag tycker det räcker att man säger att LLMs görs av neuro nät (underförstått att de är konstgjorda/digitala).