Fler PS5 Pro-detaljer läckta – snabbare minne och processor

Permalänk
Melding Plague

Fler PS5 Pro-detaljer läckta – snabbare minne och processor

Playstation 5 Pro får ett nytt ”högfrekvensläge” och andra nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde ha 2TB. Alltid slut på plats i min PS5.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Borde ha 2TB. Alltid slut på plats i min PS5.

Det är väldigt enkelt att köpa till för dom som behöver. Jag har aldrig haft slut och har typ 5 spel installerade hela tiden.

Permalänk
Medlem

Varken första eller "slim" varianten av ps5 har ju varit någon fröjd för ögat, så det ska bli spännande hur denna "pro" kommer att se ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Borde ha 2TB. Alltid slut på plats i min PS5.

Ser hellre att de lägger utvecklingskostnaderna på prestanda istället, vill man ha mer lagring så är det lätt att köpa till själv.
Det kostar säkert 700Kr($50?) för Sony att lägga på 1 TB, att kunna sänka priset eller få mer prestanda för de pengarna är för de flesta mer välkommet. Med tanke på kundgruppen för Pro så har säkert en stor del också redan köpt extra lagring till PS5 som de nu kan flytta över till sin Pro för att göra deras andra konsol sekundär istället.

Jag är främst oroad över CPU, resten låter ju väldigt bra.
Men vi får se på prestanda tester framöver, det kanske inte är ett problem.

Zen 2 3,5Ghz var ju bra 2020, men 4 år senare så känns ju inte det så hett längre.
Borde nästan vara gratis att tillverka nu?

Bland annat Redgamingtech(som brukar vara bra på läckor) säger ju att priset på Pro enligt vad han har hört inte blir så mycket högre och är det typ bara GPUn som får en bump så kanske den inte blir så dyr? $100/1500Kr extra för Pro kanske? Alltså $550 utan läsare, $600 med. Pro kanske landar på 8500Kr, vilket är ganska lågt jämfört med vad standardpriset var ett tag, men med tanke på att den har varit nere runt 5K vid black friday(som också är rätt nära lanseringen till Pro) så är det mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Zen 2 3,5Ghz var ju bra 2020, men 4 år senare så känns ju inte det så hett längre.
Borde nästan vara gratis att tillverka nu?

Så gigantiska steg har inte skett på CPU-sidan, man får inte ha så stora förhoppningar på pro-modellerna, ps4pro var trevlig för att man fick stabilare fps och ps5pro lär bli motsvarande. Den riktiga uppgraderingen kommer med ps6. Jag kommer absolut att skaffa ps5pro, men så spelar jag mest i soffan numer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Zen 2 3,5Ghz var ju bra 2020, men 4 år senare så känns ju inte det så hett längre.
Borde nästan vara gratis att tillverka nu? .

3.85 Ghz, om utvecklaren så önskar.

Den är ju en del av APUn. Dvs CPUn är inte nått som tillverkas separat. Men ja, den utgör förhållandevis liten yta av APUn.

Men det är högst troligt inte pga kostnadsskäl som Sony håller fast vid Zen2. Utan mer pga Sonys filosofi att Pro modeller ska ge så minimal påverkan på mjukvarusidan som möjligt. De släpper nog fram Smooth but creepy Cerny snart så han får förklara det hela igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser hellre att de lägger utvecklingskostnaderna på prestanda istället, vill man ha mer lagring så är det lätt att köpa till själv.

Fast utvecklingskostnaden för att stödja mer lagring lär ju vara försumbar eller vad menar du?
Hur mycket lagring man sedan trycker i den beror ju på hur man vill prissätta konsollen men jag tror inte det stjäler speciellt mycket utvecklingstid från de som jobbar med prestanda.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Borde ha 2TB. Alltid slut på plats i min PS5.

Det är enkelt, och relativt billigt, att uppgradera lagringen själv på PS5. Ser hellre att de håller nere kostnaderna på konsolen så att priset inte skenar iväg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är enkelt, och relativt billigt, att uppgradera lagringen själv på PS5. Ser hellre att de håller nere kostnaderna på konsolen så att priset inte skenar iväg.

Framförallt så är det dumt att lägga extrakostnad på alla, även de som inte behöver mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så gigantiska steg har inte skett på CPU-sidan, man får inte ha så stora förhoppningar på pro-modellerna, ps4pro var trevlig för att man fick stabilare fps och ps5pro lär bli motsvarande. Den riktiga uppgraderingen kommer med ps6. Jag kommer absolut att skaffa ps5pro, men så spelar jag mest i soffan numer.

Skrivet av ipac:

3.85 Ghz, om utvecklaren så önskar.

Den är ju en del av APUn. Dvs CPUn är inte nått som tillverkas separat. Men ja, den utgör förhållandevis liten yta av APUn.

Men det är högst troligt inte pga kostnadsskäl som Sony håller fast vid Zen2. Utan mer pga Sonys filosofi att Pro modeller ska ge så minimal påverkan på mjukvarusidan som möjligt. De släpper nog fram Smooth but creepy Cerny snart så han får förklara det hela igen...

Problemet är varför man köper Pro varianten. PS4 Pro var ju gjord för att fungera bättre med 4K TV som försäljningsargument.
PS5 Pro borde då på den linjen också erbjuda en bättre upplevelse för moderna TV-apparater, alltså det som dem stödjer nu.
Konsoltillverkarna verkar inte heller ha missat att behovet fanns redan vid lanseringen av bas varianterna, då bland annat Xbox heja på med att vissa spel kommer rulla på i 120FPS.

Själv ser jag helst också att den kan tillföra VR prestanda, ger den nästan bara RT prestanda så känns det inte så värst lockande.
Fördelen är väl att de kanske lyckas förbereda RT på en nivå så att spel är redo för det när PS6 kommer, i bästa fall går det då alltså att standardisera detta i spel som inte är cross-gen.

Men skiljer det upp till 2000Kr(tror det är smärtgränsen för egen del) för Pro och vanliga så blir det nog köp.
Men det kan bli ganska mycket pengar för ganska liten vinst i värsta fall.
Säg att jag lyckas sälja min PS5 för 4K och sedan köper Pro för 9K, då ger jag 5K kanske bara för att få extra ögongodis(mer RT och kanske något mer). Den ligger alltså lite på gränsen.

Men lyckas de avlasta processorn med bland annat kanske modernare skalnings teknik eller integrerade kretsar så att den pallar med högre FPS så känns köpet mer självklart för egen del. Om dem då lyckas hålla 60FPS så blir inte heller nästa Xbox eller PS6 lika lockande vid lanseringen, då kan jag nog vänta tills dem får titlar som inte får cross-gen stöd.

Skrivet av Trihxeem:

Fast utvecklingskostnaden för att stödja mer lagring lär ju vara försumbar eller vad menar du?
Hur mycket lagring man sedan trycker i den beror ju på hur man vill prissätta konsollen men jag tror inte det stjäler speciellt mycket utvecklingstid från de som jobbar med prestanda.

Jag menar att hårdvaran lägger till minst $50 på vad konsolen kostar i slutändan och det är mycket pengar i sammanhanget.
Skulle inte förvåna mig ifall CPUn gick på ca $100 och GPUn $200-250, så det blir alltså hälften av vad CPUn kostar eller 20-25% av GPUn.

Permalänk
Medlem

Helt klart vill man ha pro den dagen gta 6 kommer xD

Permalänk
Medlem

Riktigt klen cpu i den dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Helt klart vill man ha pro den dagen gta 6 kommer xD

Ja, GTA 6 är enda anledningen jag ens överväger nuvarande generations konsoller.

Är rädd att PC-spelaren kommer få vänta på GTA 6 tills efter att nästa generations konsoller fått spelet så som det var när GTA V släpptes till 360/PS3 först och till XBOX One/PS4 innan PC fick smaka på kakan. Rockstar är ju kända för trippeldippar, ja till och med kvadrupeldippar med GTA V om man räknar med E&E.

Detta speciellt med tanke på hur nära nästa generations konsoller deras släpp verkar bli (2025 vs ~2027 för konsollerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ja, GTA 6 är enda anledningen jag ens överväger nuvarande generations konsoller.

Är rädd att PC-spelaren kommer få vänta på GTA 6 tills efter att nästa generations konsoller fått spelet så som det var när GTA V släpptes till 360/PS3 först och till XBOX One/PS4 innan PC fick smaka på kakan. Rockstar är ju kända för trippeldippar, ja till och med kvadrupeldippar med GTA V om man räknar med E&E.

Detta speciellt med tanke på hur nära nästa generations konsoller deras släpp verkar bli (2025 vs ~2027 för konsollerna).

Men sen får man även tänka på att PS5 / Xbox Series X är mer likt en PC än vad X360 och PS3. Det är mycket lättare att porta spel mellan dagens konsoler och PC än de var då.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Många häftiga namn och siffror, får vilket konsolfantast som helst att dregla av extas.

Översatta siffror= Extra ~10-20FPS i spel.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Denna lär, likt slim-varianten, kräva internetuppkoppling för att aktivera skivläsaren. Något som eventuellt är förödande för möjligheten att nyttja dessa enheter i framtiden.

Om 20 år, när Sony stängt ner sina servrar och man sitter på en samling av hundratals fysiska PS5-spel man vill återuppleva, så kommer det i värsta fall att falla på att skivläsaren i ens konsol ej går att aktivera online. Trist att både Microsoft och Sony tänker så kortsiktigt (Xbox kräver online-aktivering vid första uppstart av konsolen).

Och bara för att gardera: ifall någon tror att ”skivan ändå inte innehåller någon data”, så är svaret att ni har fel. Om ni inte förstår varför så googla ”doesitplay”.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Varken första eller "slim" varianten av ps5 har ju varit någon fröjd för ögat, så det ska bli spännande hur denna "pro" kommer att se ut...

Högst individuellt förvisso men PS2 och PS2 Slim är lätt de snyggaste Playstation modellerna i mitt tycke. Speciellt PS2 I officiella blåaktiga vertikal stället. Hade jag kunnat undvara utrymmet hade den stått framme som prydnad.

Annars håller jag nog MGS5 versionen av PS4 högt. Galet snygg i mitt tycke:

Kan förvisso gilla formerna på PS5 men den är samtidigt groteskt stor. Är mer för hur kompakt Xbox One X och lite Xbox Series X även om jag faktiskt aldrig kollat upp hur stor den är. Påminner en del om Silverstone's Fortress FT03 vilket är en chassi form jag överlag uppskattar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Konstigt att det inte läcker någon info om ett uppkommande Xbox Series X "X"

Jag är ju mer sugen på Gamepass och lira lite äldre titlar från xbox / xbox 360 tiden utöver GTA 6 då och det får man ju inte hos Playstation tyvärr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Konstigt att det inte läcker någon info om ett uppkommande Xbox Series X "X"

Jag är ju mer sugen på Gamepass och lira lite äldre titlar från xbox / xbox 360 tiden utöver GTA 6 då och det får man ju inte hos Playstation tyvärr.

Nu är det inget jag aktivt kollar efter men skymtade igår att Sydkorea certifierat ett nytt Xbox devkit som är för en okänd, ny, konsol. Kan ju vara allt från en ny variant av Series X, en ny Series "2" X eller en handhållen Xbox.

https://wccftech.com/new-xbox-dev-kit/

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Konstigt att det inte läcker någon info om ett uppkommande Xbox Series X "X"

Jag är ju mer sugen på Gamepass och lira lite äldre titlar från xbox / xbox 360 tiden utöver GTA 6 då och det får man ju inte hos Playstation tyvärr.

"Phil Spencer says there's no need for an Xbox Series mid-gen console refresh. Microsoft's head of gaming Phil Spencer has said there are no plans for an Xbox Series X|S mid-gen refresh, confirming the company is still focused on current hardware.
25 aug. 2023"

Vi får väl se om det blir något öht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Phil Spencer says there's no need for an Xbox Series mid-gen console refresh. Microsoft's head of gaming Phil Spencer has said there are no plans for an Xbox Series X|S mid-gen refresh, confirming the company is still focused on current hardware.
25 aug. 2023"

Vi får väl se om det blir något öht...

De har tidigare också sagt att Series X är deras Pro.

Chansen att dem släpper mid-gen update är alltså nära 0, ryktena säger istället att de släpper nästa generation 2026 istället och de har själva redan teasat nästa generation med uttalanden såsom att nästa generation blir största generationshoppet någonsin. Det spekuleras dock om att detta inte direkt handlar om prestanda utan kan ha med AI att göra.
Själv så tror jag att även RT kommer ta ett stort steg nästa generation, PS5 Pro kan vara en försmak på detta.

Dock så verkar det komma en ny burk och förmodligen kontroll i år, burken ska dock inte vara snabbare utan istället få 2TB lagring och inte inkludera skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu är det inget jag aktivt kollar efter men skymtade igår att Sydkorea certifierat ett nytt Xbox devkit som är för en okänd, ny, konsol. Kan ju vara allt från en ny variant av Series X, en ny Series "2" X eller en handhållen Xbox.

https://wccftech.com/new-xbox-dev-kit/

Skrivet av Squallie:

"Phil Spencer says there's no need for an Xbox Series mid-gen console refresh. Microsoft's head of gaming Phil Spencer has said there are no plans for an Xbox Series X|S mid-gen refresh, confirming the company is still focused on current hardware.
25 aug. 2023"

Vi får väl se om det blir något öht...

Hoppas hoppas! bryr mig 0% av exklusiva PS titlar

Vill bara avveckla min PC framöver och gå över till konsol + laptop.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas hoppas! bryr mig 0% av exklusiva PS titlar

Vill bara avveckla min PC framöver och gå över till konsol + laptop.

Man kan köpa PS5 Pro utan att bry sig om exklusiva titlar om man har den som primär spelenhet. Alla spel nästan kommer ju till konsolen. Det här om att det är exklusiva titlar som ska styra bedömningen faller ju lite om man betraktar enheten som ens primära spelenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas hoppas! bryr mig 0% av exklusiva PS titlar

Vill bara avveckla min PC framöver och gå över till konsol + laptop.

Samtidigt har du ju den bästa formen av en Xbox, PC, i dagsläget. Alla spel Microsoft släpper kommer både till konsol Xbox och PC samtidigt. Samt allt mer en PC erbjuder.

Koppla datorn till TVn om du föredrar att spela där. Du missar väl mest ett mer dedikerat konsolgränssnitt samt bakåtkompatibiliteten med Xbox, Xbox 360 och Xbox One titlar som inte släppts till PC.

Steams gränssnitt fungerar i mitt tycke fint men främst för Steam spel. Playnite som är open source har helskärmsläge med gamepad stöd. Den samlar ihop det mesta/allt i spel/launcherväg. Har själv inte använt den på flera år men värd en titt: https://playnite.link/

Sedan verkar det som att Microsoft kommer satsa på bättre stöd och gränssnitt för handhållna Windows speldatorer och det bör bli tillgängt i vanliga Windows med förhoppningsvis. Men lite frågan om/när där.

Finns många alternativ att välja på som inte behöver innebära konsolköp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ja, GTA 6 är enda anledningen jag ens överväger nuvarande generations konsoller.

Är rädd att PC-spelaren kommer få vänta på GTA 6 tills efter att nästa generations konsoller fått spelet så som det var när GTA V släpptes till 360/PS3 först och till XBOX One/PS4 innan PC fick smaka på kakan. Rockstar är ju kända för trippeldippar, ja till och med kvadrupeldippar med GTA V om man räknar med E&E.

Detta speciellt med tanke på hur nära nästa generations konsoller deras släpp verkar bli (2025 vs ~2027 för konsollerna).

Ja, 2026 verkar Sony presentera Ps6.. men vettefan om AMD har något revolutionerande inom GPU-världen tills dess..

Menar, om rDNA 4 endast kommer att släppas i en upplaga och prestera som ett 7900GRE eller 7900XT.. och rDNA 5 kommer sen vid 2026.. vad för mellanbudgetkort ska läggas i PS6'an? Om nu Sony ska fortsätta med samma mellanklass segmentet inom PC-hårdvara som de gör.

Men, man vet aldrig.. Lisa Su ska ju stiga in i AMD's grafikkorts avdelning sägs det. Hon är en redig jänta, tror på henne.

Knocka ner Jensen som hon knockade ner Intel från tronen. GG no RE.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja, 2026 verkar Sony presentera Ps6..

Knappast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Man kan köpa PS5 Pro utan att bry sig om exklusiva titlar om man har den som primär spelenhet. Alla spel nästan kommer ju till konsolen. Det här om att det är exklusiva titlar som ska styra bedömningen faller ju lite om man betraktar enheten som ens primära spelenhet.

Vill lira 4k patchen till RDR för 360 och annat smått och gott som inte finns på PC eller PS5

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

''Based on a 2021 job listing from Sony that suggests the development of a new console, we can assume that the PS6 release date will be around 2026''

Google.

Men det är ju spekulationer, inget personligt påhopp på våra kära konsolfanatiker.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

''Based on a 2021 job listing from Sony that suggests the development of a new console, we can assume that the PS6 release date will be around 2026''

Google.

Men det är ju spekulationer, inget personligt påhopp på våra kära konsolfanatiker.

Oh, Google. Ja men om det står på internet så måste det vara sant. Speciellt om man har rimlighetskontrollen avstängd.