Permalänk
Medlem

CSN - studieresultat

Hej!

Såhär har jag det senaste läsåret sökt och fått utbetalningar av CSN

30 poäng
20 veckor, år 2023 vecka 35 - år 2024 vecka 02, studietakt 100 %

30 poäng
20 veckor, år 2024 vecka 03 - 22, studietakt 100 %

Angående studierresultat

Nedan kan ni se de instruktioner jag fick i "Beslut om studiemedel" vad gäller studieresultat och krav för att söka studiemedel på nytt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Studieresultat
För att du ska kunna få studiemedel igen behöver du klara dina studieresultat
- under den period du nu får studiemedel och
- under övriga perioder du fått studiemedel men där vi ännu inte prövat dina studieresultat.

Du behöver klara 75 procent av det antal poäng du studerat med studiemedel. Det innebär
exempelvis 45 poäng om du har studiemedel under 40 heltidsveckor.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag behöver alltså klara 45 hp för att få studiemedel på nytt.

Jag räknar med att hamna på 42 hp vilket kan ställa till det för mig när jag söker mer studiemedel till hösten. Men så jag tolkar det så kan man läsa ikapp de poäng man saknar för att få CSN på nytt.

Nu till min fråga: Är det någon som vet om dessa poäng måste komma från kurser som är registrerade under den perioden jag sökt CSN (alltså fram till juni). Eller kommer dom acceptera att jag kompletterar poängen jag saknar genom att läsa sommarkurser? (Självklart söker jag då inte studiemedel för sommarkurserna)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll var poängen kommer ifrån. Det går lika bra att uppfylla kravet med hjälp av sommarkurser.

Permalänk
Medlem

Jag studerade komvux typ datorteknik A på distans för att få ihop poängen. Spenderade Max 4h totalt på en uppsats om switchar och routrar. Sen en ”tenta”. 20p =1,5hp.
https://hermods.se/utbildningar/datorteknik-1a/?utm_campaign=...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AB42:

Hej!

Såhär har jag det senaste läsåret sökt och fått utbetalningar av CSN

30 poäng
20 veckor, år 2023 vecka 35 - år 2024 vecka 02, studietakt 100 %

30 poäng
20 veckor, år 2024 vecka 03 - 22, studietakt 100 %

Angående studierresultat

Nedan kan ni se de instruktioner jag fick i "Beslut om studiemedel" vad gäller studieresultat och krav för att söka studiemedel på nytt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Studieresultat
För att du ska kunna få studiemedel igen behöver du klara dina studieresultat
- under den period du nu får studiemedel och
- under övriga perioder du fått studiemedel men där vi ännu inte prövat dina studieresultat.

Du behöver klara 75 procent av det antal poäng du studerat med studiemedel. Det innebär
exempelvis 45 poäng om du har studiemedel under 40 heltidsveckor.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag behöver alltså klara 45 hp för att få studiemedel på nytt.

Jag räknar med att hamna på 42 hp vilket kan ställa till det för mig när jag söker mer studiemedel till hösten. Men så jag tolkar det så kan man läsa ikapp de poäng man saknar för att få CSN på nytt.

Nu till min fråga: Är det någon som vet om dessa poäng måste komma från kurser som är registrerade under den perioden jag sökt CSN (alltså fram till juni). Eller kommer dom acceptera att jag kompletterar poängen jag saknar genom att läsa sommarkurser? (Självklart söker jag då inte studiemedel för sommarkurserna)

Tack på förhand!

Spelar ingen roll, du har fått betalt för 60 HP, motkravet är att ha 45 HP godkända, oberoende av vilka kurser.
Läs lite kurser, få 45 HP och du kan ansöka om CSN för ny period.

Det kan även vara värt att nämna att för första läsåret på eftergymnasiala universtitetsstudier så gäller 62.5% godkända poäng och inte 75%.

Citat:

Universitet och högskola

Under de första 40 veckorna med studiestöd måste du klara 62,5 procent av högskole­poängen (hp). Det innebär att om du har fått studiestöd för 40 veckor (60 hp) så är kravet att du måste klara 37 hp.

Efter de 40 första veckorna med studie­stöd ökar kravet på studie­resultat. Kravet är då 75 procent. Det innebär att om du fått studie­stöd på heltid för 40 veckor (60 hp) så är kravet att du måste ha klarat 45 hp. Om du studerar på deltid får du behålla det lägre kravet på studieresultat (62,5 procent) under fler veckor, se nedan.

Kravet på studie­resultat utgår från det antal poäng du får studie­stöd för. Om du exempelvis har studie­stöd i 40 veckor på heltid, ställer vi kravet utifrån 60 hp även om du läser fler poäng. De krav som vi räknar fram avrundar vi alltid nedåt till närmaste heltal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det klassiska på civilingenjörsutbildningar där det inte är ovanligt att hela tiden ha en eller ett par kurser släpande som man kuggat är att söka "förberedande matte"-kurser eller andra lalliga distanskurser (AI-kurserna på LiU på 1-3 hp styck exempelvis) för att få ihop tillräckligt med högskolepoäng.