Youtube kräver AI-varning på genererade videoklipp

Permalänk
Melding Plague

Youtube kräver AI-varning på genererade videoklipp

Det nya verktyget ska användas för att förhindra användare från att luras av AI-genererat innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det borde finnas lagkrav på att allt AI-genererat material online flaggas på något vis, så man kan filtrera bort dyngan.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Precis allt som en Ai kan göra går att göra utan Ai. Men då är det helt okej att lura folk att det är redigerat?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis allt som en Ai kan göra går att göra utan Ai. Men då är det helt okej att lura fok att det är redigerat?

Det du säger stämmer inte det är ganska stor skillnad på vad man kan göra.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att någonting görs. Men jag ser inte hur detta ska hjälpa när AI nått den nivån att det inte går att se skillnad på AI-genererat och äkta.
Det är inte så att människor/organisationer som försöker missleda frivilligt kommer erkänna att vad dom lägger upp är fejk.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det borde finnas lagkrav på att allt AI-genererat material online flaggas på något vis, så man kan filtrera bort dyngan.

Lycka till med att filtrera AI-genererat material utan en AI som känner igen det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lycka till med att filtrera AI-genererat material utan en AI som känner igen det!

Ja, det kommer nog att behövas, och finnas som webläsartillägg, etc. Sedan är ju frågan om var gränsen ska dras, AI-genererat ljud är ju vanligt förekommande och det är inte så dumt för "kreatörer" som inte kan engelska så bra. På sikt (redan nu?) kan man ju tänka sig att videos har manuskript på engelska, kanske AI-hjälpt, och sedan ljud på flera språk. Kanske kan man välja vilken röst man vill ha också. David Attenborough? Stephen Fry? Dolly Parton?

Spännande framtid att vara konsument och försöka sålla i skiten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kanske kan man välja vilken röst man vill ha också. David Attenborough? Stephen Fry? Dolly Parton?

Sir David Attenborough är ett fan av Depeche Mode, tydligen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta problem borde uppmärksammas tidigare och ett krav att på genererad foto material skulle märkas med Photoshop logotyp... Om vi började redan där, skulle vi inte diskutera detta problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tycker att detta problem borde uppmärksammas tidigare och ett krav att på genererad foto material skulle märkas med Photoshop logotyp... Om vi började redan där, skulle vi inte diskutera detta problem nu.

Det finns otroligt lite material som inte har redigerats i photoshop. Nu kanske du hävdar att Photoshop inte är AI, men gränsen håller på att suddas ut i och med att Photoshop lägger till fler och fler AI-baserade redigeringsverktyg.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning iaf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Känns rimligt men svårt med gränsdragningen vad som är animerat eller uppenbart fake

Permalänk
Medlem

"Däremot har den nya AI-policyn vissa undantag. Kreatörer behöver inte upplysa användare om AI har använts om videon är animerad eller "uppenbart orealistisk" som exempelvis en person som rider på en enhörning. Det gäller även om AI har använts som ett produktionsverktyg för att generera manus eller specialeffekter för ett videoklipp."

Puh. Då behöver jag inte oroa mig för att bli flaggad för mina Youtube Poops.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Mer godtyckliga verktyg för Google att blocka kreatörer de inte uppskattar.
Det är lite som att be Valve ta bort fusk i CS2, eller låta räven vakta hönshuset.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det borde finnas lagkrav på att allt AI-genererat material online flaggas på något vis, så man kan filtrera bort dyngan.

De som använder det för att sprida dynga kommer ändå inte bry sig om att tagga upp det korrekt. Det är bara de som gör material av kvalité som kommer göra det i så fall.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mer godtyckliga verktyg för Google att blocka kreatörer de inte uppskattar.
Det är lite som att be Valve ta bort fusk i CS2, eller låta räven vakta hönshuset.

Vilka kreatörer menar du? Jag tänker främst på att det är USA:s val framöver och då tror jag att det kan vara extra viktigt att tydligt visa vilka videor som faktiskt är verklige och vilka som skapats med AI. Annars går det utan tvekan att kunna smutskasta meningsmotståndare med "film-/bildbevis".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske borde man göra tvärt om istället och märka allt som är källkritiskt granskat!?
Så mycket suspekt som framställs som sanningar idag så vore det kanske en bättre väg att gå. Det lär iaf bli betydligt mindre att märka...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Anledningen till policy-ändringen är troligen för att den nya EU-lagen för AI kräver det.
Räkna med att andra plattformar kommer att ta efter, beroende på typ av innehåll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Låter väl inte helt orimligt, speciellt när AI bara blir bättre och bättre.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Truepic är ett företag som utvecklar en mobilapp för att göra det möjligt att bevisa att fotografier är som är tagna med appen är äkta. Detta tror jag kar ett av flera verktyg som kommer behövas i framtiden för att kunna veta vad som är riktigt och inte.

För intresserade kan man läsa mer på deras hemsida:
https://truepic.com/truepic-lens/

Permalänk
Medlem

Tack! Jag är obarmhärtigt trött på klipp med fejkade berättarröster. Hoppas de lägger in en funktion för att, som användare, helt kunna blockera klipp som är AI-genererade.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör