Har 50k för att köpa lagring

Permalänk
Medlem

Har 50k för att köpa lagring

Hej,

Fick 50k att köpa lagring för.
Det ska vara en låda med lagring samt raid 5 och sitta i ett rack.
Ändamålet är långtidslagring, så HDD funkar bra.
Det är inte för privatbruk.

Har någon tips på en sjyst låda?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är till användning inom företag hoppas jag att ni har en strategi för backup (t.ex. 3 kopior, minst två fysiska byggnader, en offline).
Med budgeten antar jag att det bör vara nätverksanslutet (NAS). Det känns lite ineffektivt att ha en RAID-låda ansluten till bara en arbetsstation. Om NAS, hur många samtidiga användare ska det vara?
Vad är det för krav på garantier och serviceavtal?
Har ni in-house IT-personal som kan driva en lagringsserver (t.ex. baserad på TrueNAS Scale)? Det är nog bästa sättet att få valuta för pengarna, men en färdig lösning från QNAP eller Synology kan vara enklare om ni är vanliga dödliga och inte vill lägga en massa tid på konfigurering.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

En sådan SuperMicro burk kanske? Dock är bara servern typ 35k-50k beroende på specs, sedan för att fylla den med 12 x Seagate Exos 20TB skulle kosta ytterligare ~48k. Rekommenderar att köra TrueNAS scale med ZFS Z2 för långtidslagring och inte hårdvaru RAID5.

Om man inte vill administrera mycket själv så kan man också köra på en Synology RS2423+ eller något liknande "off the shelf" NAS. Men det kommer vara mycket långsammare och man är fast med Synologys egna SHR raid.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga en Synology Rackstation med x antal hårddiskar. Du nämner inget om hur mycket lagringsutrymme som efterfrågas, men du får ett par Ironwolf-diskar och en Rackstation för de pengarna. Önskar du 10/25/100Gbps nätverksanslutning mot lagringen så behöver det kompletteras med nätverkskort för detta då dessa endast har 2-4 Gigabit-gränssnitt inbyggt med stöd för LAG/LACP för bonding av gränssnitt out-of-box om man vill öka bandbredden in till enheten med kapabel LACP-switch.

Dock så är det otroligt smidigt med just Synology, då dessa även har en inbyggd backup-funktion, Hyperbackup, som stödjer att göra backup mot diverse olika mål såsom exempelvis S3 storage som Backblaze eller Synology:s egna molnbackup-lösning och mycket mer. Därtill kan du även använda Synology NAS:en som Active Directory-servern, e-postserver, webbserver och massvis med funktioner. De är dessutom förbaskat användarvänliga så du kan utan problem komma igång med denna på egen hand utan att behöva ta in en konsult för att komma igång med basfunktionerna.

Enklaste rackmodellen, RS422+, har stöd för upp till 4 hårddiskar, medans de större modellerna har stöd för upp till Petabyte med lagring och sen finns det allt däremellan. Funktionsmässigt så har alla enheterna samma funktioner i övrigt så man behöver bara välja modell utifrån disk-slottar och huruvida man vill ha mer eller mindre SSD-cache och möjlighet att expandera med 10 eller 25Gbps nätverkskort.

Prisexempel 30TB lagring Raid-6
RS422+ - 8000:-
Ironwolf Pro 16TB - 4x4000 (Inet kampanjpris tom 1/4)
Totalpris 18000:- ex. moms

Prisexempel 87TB lagring Raid-6
RS822+ - 13000:-
Ironwolf Pro 16TB - 8x4000 (samma kampanjpris)
RX418 Disk Expansion Bay - 7000
Totalpris 39000:- ex. moms

Prisexempel 145TB lagring Raid-6
RS2423rp+ - 27000:-
Ironwolf Pro 16TB - 12x4000 (samma kampanjpris)
32GB RAM (MTA9ASF2G72AZ-3G2R) - 2x1000:- (krävs för att stödja upp till 200TB-volymer)
Totalpris 57750:- ex. moms

Du kan använda dig utav Synology:s raid-kalkylator om du vill räkna på exakt hur många hårddiskar du behöver för att få önskad lagringsvolym.
https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_calculator

Det större modellerna stödjer även SHR-2 utöver Raid-6, vilket har fördelen att du kan uppgradera storleken på lagringen genom att byta ut hårddiskarna en disk i taget och får tillgång till mer lagringsutrymme direkt. Med Raid-6 måste du byta ut alla hårddiskarna en i taget och reparera volymen, innan du får tillgång till det utökade lagringsutrymmet vilket kan ta flera dagar upp till en månad att utföra på stora volymer. x-D

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

50 tusen är inte speciellt mycket pengar, i alla fall inte om man ska göra något seriöst i ett företag, Min server ligger på närmare 75 000 kr, och jag är glad amatör i jämförelse med företag och har inga förpliktelser annat än gentemot mig själv.

Ska det vara fristående eller sitta i 19" rack? Ger väldigt olika pris / kvalité här.
Vad behövs för backupstrategi och vart i kedjan ska informationen lagras?
Hur kritisk är informationen vid ett strömavbrott?
Är informationen kritisk om den hamnar i orätta händer? Militär information, eller andra uppgifter gentemot staten som telesystem eller infrastruktur.
Är informationen sådan att det kan vara kostsamt att förlora den? Exempelvis fakturaunderlag eller uppgifter som kan vara intressant för skatteverket, kan bli dyrt om man inte kan deklarera nästa år.
Vad händer om informationen försvinner gentemot företaget? Risk för konkurs eller stämningar av andra företag?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon