Meta vill sänka avgiften för reklamfritt Facebook

Permalänk
Melding Plague

Meta vill sänka avgiften för reklamfritt Facebook

Prenumerationstjänsten som lanserades förra året ska nu få sänkta avgifter för att nöja europeiska lagstiftare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med det Max säger, tycker det är helt galet.

Permalänk
Medlem

Sänka avgiften för något som är lagstadgat "gratis" !?

Jo, tjena!

Permalänk
Medlem

Sunk cost fallacy är verklighet för mig med facebook. Jag använder inte skiten aktivt men eftersom det verkar vara standardplats för evenemang och hålla kontakt med vänner så känner jag att det är nödvändigt att använda mig av det. Så när jag fick frågan om att betala eller godkänna användandet så var det inte direkt så att jag tänkte "wow vad kul att dela massa info med facebook" utan snarare känslan av att vara under utpressning.

Jag har även testat begära ut min data från facebook och det är sinnessjukt vad mycket de sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Sänka avgiften för något som är lagstadgat "gratis" !?

Jo, tjena!

Man får nog separera frågan. Reklamfritt är ju inte på något sätt lagstadgat o Mera kan ha hur mycke eller lite reklam de vill, om vad de vill.
Spårningen däremot, den måste man kunna tacka nej till. Kan vara så enkelt som att ta kan Nej o så avslutas kontot. Regelverket uppfyllt. Men i stora lagar finns (medvetet) stora gråzoner. Nu utforskar båda sidor dessa gråzoner och om några år har vi en praxis om hur lagen ska följas.

Anledningen är att lagar är lika svåra att skriva som bra kravställning. Luddigt formulerade lagar är juristernas version av agilt och sen reder man ut detaljerna i domstol när ärenden börjar komma.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Sunk cost fallacy är verklighet för mig med facebook. Jag använder inte skiten aktivt men eftersom det verkar vara standardplats för evenemang och hålla kontakt med vänner så känner jag att det är nödvändigt att använda mig av det. Så när jag fick frågan om att betala eller godkänna användandet så var det inte direkt så att jag tänkte "wow vad kul att dela massa info med facebook" utan snarare känslan av att vara under utpressning.

Jag har även testat begära ut min data från facebook och det är sinnessjukt vad mycket de sitter på.

Det är ju inte som att du inte delade en massa data innan.
Nu fick du valet att betala för att slippa dela dina data, eller fortsätta precis som förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Sunk cost fallacy är verklighet för mig med facebook. Jag använder inte skiten aktivt men eftersom det verkar vara standardplats för evenemang och hålla kontakt med vänner så känner jag att det är nödvändigt att använda mig av det. Så när jag fick frågan om att betala eller godkänna användandet så var det inte direkt så att jag tänkte "wow vad kul att dela massa info med facebook" utan snarare känslan av att vara under utpressning.

Jag har även testat begära ut min data från facebook och det är sinnessjukt vad mycket de sitter på.

Det är inte nödvändigt alls, jag har aldrig haft ett reggat konto på FB eller någon annan av de stora inom socialmedia och trots det så har jag kontakt med vänner och besöker intressanta evenemang ibland.

Det har verkligen lyckats när folk tror att det behöver detta...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Precis som Apple gjorde, så gick Meta ut hårt, och satte ett pris som dom förmodligen var helt medvetna om skulle "överklagas" (fel ord jag vet)
Apple har gjort samma sak med sina alternativa appstore regler/priser.
I båda fallen så gör dom på det här sättet för att dom vet att oavsett vad dom gör, så kommer folk klaga på lösningen, (så länge dom inte släpper allt fritt) och dom vill verkligen inte backa hela vägen, för det handlar om mycket pengar.
Målet dom är ute efter ligger nog långt nedanför vad dom börjat med, men hade dom börjat vid deras slutgiltiga mål så hade ändå folk klagat och dom hade fått backat.
Nu är inte Apple och Metas situationer riktigt samma, men taktiken känns väldigt lika.
Dom provar helt enkelt vad dom kan komma undan med, även om dom inte räknat med att komma undan med sitt första "bud".

Självklart vill konsument att man bara ska kunna välja bort spårning helt i Metas fall, och att kunna sideloada utan avgifter i apples fall.
Men båda företagen kommer streta emot så mycket dom kan, och försöka behålla så mycket av kakan dom kan.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hade jag tillsammans med att få slippa reklam även slippa alla rekommenderade sidor, inlägg och folk att följa, då hade jag glatt betalat.

Men det får du inte, ditt flöde fylls på med skit likväl, både på insta och Facebook.

Permalänk
Medlem

Meta = Meth, för de beter sig precis som en langare av sådana substanser.
Avgiften har väl aldrig varit syftet, det är att kringgå GDPR som de stora pengarna finns i.

Jag hade aldrig betalat ens 0,00 öre för detta, möjligen för att slippa höra talas om det.
Det är lite som att stå och sälja sin köplats till kassan i mataffären, jag slipper helst sådana försäljare helt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Prenumerationstjänsten som lanserades förra året ska nu få sänkta avgifter för att nöja europeiska lagstiftare.

Läs hela artikeln här

Meta vill behöver sänka avgiften för reklamfritt Facebook

There. Fixed that for you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Meta vill behöver sänka avgiften för reklamfritt Facebook

There. Fixed that for you.

Hehe, varför inte försöka krama lite PR-värde ur det när man ändå är så illa tvungen?

Ville de sänka avgiften hade de sänkt avgiften utan något vidare ståhej kring det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Precis som Apple gjorde, så gick Meta ut hårt, och satte ett pris som dom förmodligen var helt medvetna om skulle "överklagas" (fel ord jag vet)
Apple har gjort samma sak med sina alternativa appstore regler/priser.
I båda fallen så gör dom på det här sättet för att dom vet att oavsett vad dom gör, så kommer folk klaga på lösningen, (så länge dom inte släpper allt fritt) och dom vill verkligen inte backa hela vägen, för det handlar om mycket pengar.
Målet dom är ute efter ligger nog långt nedanför vad dom börjat med, men hade dom börjat vid deras slutgiltiga mål så hade ändå folk klagat och dom hade fått backat.
Nu är inte Apple och Metas situationer riktigt samma, men taktiken känns väldigt lika.
Dom provar helt enkelt vad dom kan komma undan med, även om dom inte räknat med att komma undan med sitt första "bud".

Självklart vill konsument att man bara ska kunna välja bort spårning helt i Metas fall, och att kunna sideloada utan avgifter i apples fall.
Men båda företagen kommer streta emot så mycket dom kan, och försöka behålla så mycket av kakan dom kan.

Jag ser två alternativ:

Alternativ ett är att lagstadga att dom endast får prissätta månadskostnaden motsvarande vad en användare faktiskt kostar dem per månad. Kan dom inte erbjuda en produkt (spårning) som är tillräckligt önskad av användaren är det deras förlust men att kräva att dom skulle erbjuda en tjänst och förlora pengar på det är inte realistiskt. Dock måste dom då kunna styrka att en individuell användare faktiskt kostar, i det här fallet, ~60kr per månad alternativt sänka priset ytterligare.

Alternativ två, om man vill vara snällare mot företaget och mindre beskyddande av konsumenten, är att dom maximalt får ta ut en avgift motsvarande vad en spårad användare är värd per månad. Antingen individuell prissättning eller mer realistiskt genomsnittligt per region / nation. Även här måste dom isåfall kunna styrka summan med dokumentation.

Något liknande borde ju gå att kravställa och lagstadga mot Apple och övriga bolag också utan att det ska finnas så oerhört mycket utrymme för orimlig tolkning?

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Du får visa annonser utan att spåra användare och visa personligt riktade annonser också. Vet inte var du är ute och seglar 😃

Permalänk

Som flera andra varit inne på tycker jag det blir dumt att blanda in reklamen i det här även om jag förstår att det gynnar Meta att vrida diskussionen på det sättet. Det står Meta fritt att erbjuda alternativ med eller utan reklam och de kan ta hur mycket de vill betlat för att slippa reklam. Det som lagen handlar om är att det ska vara valfritt att låta sig spåras för personlig reklam. Att det i praktiken innebär en dålig deal för Meta att konsumenter väljer att inte spåras är något som det för lösa med sin affärsmodell. Hoppas att EU står på sig med att separera från om reklam med frågan om spårning av användare och inte låter sig luras av alla lobbyister som påstår något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Man får nog separera frågan. Reklamfritt är ju inte på något sätt lagstadgat o Mera kan ha hur mycke eller lite reklam de vill, om vad de vill.
Spårningen däremot, den måste man kunna tacka nej till. Kan vara så enkelt som att ta kan Nej o så avslutas kontot. Regelverket uppfyllt. Men i stora lagar finns (medvetet) stora gråzoner. Nu utforskar båda sidor dessa gråzoner och om några år har vi en praxis om hur lagen ska följas.

Anledningen är att lagar är lika svåra att skriva som bra kravställning. Luddigt formulerade lagar är juristernas version av agilt och sen reder man ut detaljerna i domstol när ärenden börjar komma.

Jag förstår dina poäng, men:

Är det lagligt att spåra (stalka) människor på nätet utan deras samtycke? - nej

Får Meta ha hur mycket som helst reklam i sin tjänst? - ja

Så min lösning är:

1) Meta tar betalt, slutar med reklam och stänger ute de som inte vill betala för sitt konto. (Osannolikt)

2) Meta kör på med "icke-targeterad-reklam", och inget betalt konto-lösning finns.

Men det ser ut som att Meta vill:
Ta betalt för konto utan reklam.
Köra på med enorm mängd av "targeted-reklam" på vanliga (gratis) konton.
Suga på sig all möjlig information från bägge sort av konton för att sälja denna info vidare.

Permalänk

Betala för reklamfritt?

Be borde snarare behöva betala konsumenterna för att de tvingas se alla dropship kinesiumannonser eller reklam för "gratis" mobilspel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mer konstigt är att ingen av EU lagstiftare tar upp det faktum att en stor majoritet av de annonser man ser på Facebook är rena och uppenbara scams så som alla trading och investment scams och att Facebook vägrar att ta bort dem trots att de är riktigt uppenbara.

Har själv rapporterat hundratals annonser och får alltid samma svar: annonsen togs inte bort då den inte bryter emot våra regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Dumbullen: Du får visa annonser utan att spåra användare och visa personligt riktade annonser också. Vet inte var du är ute och seglar 😃

Ja?
Jag var tydlig med att påpeka att det är ju "spårad" som är nyckelord, eftersom det är vad det handlar om.

Förstår inte riktigt vad du öht försöker påpeka, så förtydliga gärna.

Mitt inlägg hade att göra med hur man skulle kunna försöka tackla det här problemet med att både Apple och FB uppenbarligen dragit till med ockerpriser redan från början därför att det finns för mycket otydligheter i lagstiftning gällande båda fallen.

Det gäller ju också att vara realistisk i det hela även om vi i en utopi gärna hade kunnat säga "ingen spårning, någonsin. Inget riktat, någonsin!" så tror jag inte att det kommer ske, men att då kräva att prissättningen måste kunna styrkas på ett eller annat sätt ger iallafall ett tak att jobba ifrån.
Flera som påpekat att man ska hålla reklam borta från det här ämnet men hela poängen med spårningen är ju just reklam på ett eller annat vis så det går liksom inte att bortse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Mer konstigt är att ingen av EU lagstiftare tar upp det faktum att en stor majoritet av de annonser man ser på Facebook är rena och uppenbara scams så som alla trading och investment scams och att Facebook vägrar att ta bort dem trots att de är riktigt uppenbara.

Har själv rapporterat hundratals annonser och får alltid samma svar: annonsen togs inte bort då den inte bryter emot våra regler.

Märkt det själv, aldrig någon åtgärd ens när handlar om uppenbara felaktigheter och falskheter om div. svenska kändisar som är riktigt clickbait-deluxe.

Döm min förvåning då jag anmälde några liknande (fast inte fullt så illa) Google-annonser för någon dag sen och fick svar dagen efter från Google att de åtgärdat annonserna i båda fall. Meta är skräp.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte märkt något som helst skillnad på facebook, instagram? Hade massor av reklam förr och har det fortfarande.
Om jag inte betalat alla år förr varför ska man betala nu typ

Förstår verkligen inte modellen att slippa ads i flödet på en tjänst.
Skillnad mot reklamer på video där man plötsligt avbryts osv, men i ett flöde? Weird.

Permalänk
Medlem

fast är det verkligen reklamfritt om man betalar?

Permalänk

har använt reklamfritt fb i åratals.

Fluff Busting Purity
https://chromewebstore.google.com/detail/fluff-busting-purity...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bara jag som inte märkt något som helst skillnad på facebook, instagram? Hade massor av reklam förr och har det fortfarande.
Om jag inte betalat alla år förr varför ska man betala nu typ

Förstår verkligen inte modellen att slippa ads i flödet på en tjänst.
Skillnad mot reklamer på video där man plötsligt avbryts osv, men i ett flöde? Weird.

Det har väl ändå aldrig handlat om att få reklamfritt utan att dom inte använder din data till riktad reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ja?
Jag var tydlig med att påpeka att det är ju "spårad" som är nyckelord, eftersom det är vad det handlar om.

Förstår inte riktigt vad du öht försöker påpeka, så förtydliga gärna.

Mitt inlägg hade att göra med hur man skulle kunna försöka tackla det här problemet med att både Apple och FB uppenbarligen dragit till med ockerpriser redan från början därför att det finns för mycket otydligheter i lagstiftning gällande båda fallen.

Det gäller ju också att vara realistisk i det hela även om vi i en utopi gärna hade kunnat säga "ingen spårning, någonsin. Inget riktat, någonsin!" så tror jag inte att det kommer ske, men att då kräva att prissättningen måste kunna styrkas på ett eller annat sätt ger iallafall ett tak att jobba ifrån.
Flera som påpekat att man ska hålla reklam borta från det här ämnet men hela poängen med spårningen är ju just reklam på ett eller annat vis så det går liksom inte att bortse.

Kravet är att kunna "opta ut" från spårningen eller snarare insamlingen, det handlar inte om någon helt annan betaltjänst.

Permalänk

Facebook vilket skit.

Permalänk
Medlem

Varför betala för något som är gratis, adblock.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Sunk cost fallacy är verklighet för mig med facebook. Jag använder inte skiten aktivt men eftersom det verkar vara standardplats för evenemang och hålla kontakt med vänner så känner jag att det är nödvändigt att använda mig av det. Så när jag fick frågan om att betala eller godkänna användandet så var det inte direkt så att jag tänkte "wow vad kul att dela massa info med facebook" utan snarare känslan av att vara under utpressning.

Jag har även testat begära ut min data från facebook och det är sinnessjukt vad mycket de sitter på.

Kände exakt som du för ett par år sedan. Tog ändå beslutet att sluta med Facebook helt och det har gått hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Meta får bakläxa, måste erbjuda ett tredje gratis alternativ som inte spårar användaren

Citat:

The EDPB — the EU’s legislature of privacy authorities — adopted a draft opinion today determining that large online platforms can’t offer a “pay or okay” model as a strict binary and must also offer a third, free choice that doesn’t utilize personalized advertising.

https://www.threads.net/@eric_seufert/post/C53UyPNr9lm