Frågor om 59.972Hz, Freesync och CRU (Custom Resolution Utility)

Permalänk
Medlem

Frågor om 59.972Hz, Freesync och CRU (Custom Resolution Utility)

Tjena Swec!

Har precis fått hem min nya begagnade skärm och efter problem med rätt kablar så har jag precis lyckats använda den fullt ut. Men nu när jag kommit igång med den så är jag lite förbryllad över vissa saker så jag slänger ut lite frågor och tankar här och så skulle jag verkligen uppskatta om någon med lite expertis har någon input på det.

Skärmen i fråga är en Viewsonic VP3481a med 100hz VA-panel och Freesync.

  1. I Windows skärminställningar så kan jag välja mellan 59.97hz och 99.98hz vilket även återspeglas av CRU så det är den faktiska frekvensen. Detta känns helt nytt och främmande då jag ägt massa skärmar och de har varit 60hz, 120hz och 144hz. Där har det alltid stått heltal och inget annat. Däremot i nvidia kontrollpanel står det 60 och 100. Är detta något som de flesta har eller borde jag sätta mig lite med CRU och göra en custom resolution med 100hz? Frågan är alltså om 59.97/99.98 påverkar upplevelsen negativt på något sätt?

  2. Jag använder mig av G-Sync på min skärm som har Freesync vilket jag tycker funkar bra hittils. Det enda lite irriterande är VA-flickering som kan märkas av när FPS:en dyker upp och ner ur Freesync/G-Sync-rangen. Detta ska tydligen gå att leka lite med i CRU för att öka rangen neråt, är det någon som testat det och har några tips på vad man kan tänka på? Jag har använt CRU en hel del förr men aldrig för VRR grejer.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så har decimalerna med NTSC att göra: https://en.wikipedia.org/wiki/NTSC

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

'ojämn' frekvens är normalt och inget att anmärka på, beror bara på skärm och gpu vad det står. Inget negativt

Permalänk
Medlem

Det är väl så att uppdateringsfrekvensen som skrivs ut i jämna 60, 100 eller 120 Hz är avrundade siffror?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är avrundningar från exakt frekvens som rapporteras i drivrutiner, gränssnitt etc. medan specialprogram ofta rapporterar mer exakt om än kanske avrundat till andra eller tredje decimalen.

Detta är normalt.

NTSC-legacy-grejjen baseras på adderingen av färgsignal och använder 1000/1001 som omräknare. Då är det fasta värden som till exempel 60*(1000/1001) som ger ≈59,94 Hz. Fast det är inte vad som är aktuellt här. VESA timings och moderna sätt att räkna fram timings har inte det arvet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av r80x:

Jag använder mig av G-Sync på min skärm som har Freesync vilket jag tycker funkar bra hittils. Det enda lite irriterande är VA-flickering som kan märkas av när FPS:en dyker upp och ner ur Freesync/G-Sync-rangen. Detta ska tydligen gå att leka lite med i CRU för att öka rangen neråt, är det någon som testat det och har några tips på vad man kan tänka på? Jag har använt CRU en hel del förr men aldrig för VRR grejer.

Testa och se. Vad som händer beror på hårdvaran. Den undre gränsen från tillverkarens sida är ofta baserad på lägsta frekvens som panelen kan synka mot. Så sänker man den går man utanför tillverkarns spec. Om du ökar räckvidden nedåt bortom vad skärmen klarar kan det bli godtyckliga effekter, allt från flimmer till att skärmen bootar om eller att inget märks. Samt allt däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är avrundningar från exakt frekvens som rapporteras i drivrutiner, gränssnitt etc. medan specialprogram ofta rapporterar mer exakt om än kanske avrundat till andra eller tredje decimalen.

Detta är normalt.

NTSC-legacy-grejjen baseras på adderingen av färgsignal och använder 1000/1001 som omräknare. Då är det fasta värden som till exempel 60*(1000/1001) som ger ≈59,94 Hz. Fast det är inte vad som är aktuellt här. VESA timings och moderna sätt att räkna fram timings har inte det arvet.

I de fall man i windows bildskärmsinställningar har både t.ex. 59,94Hz och 60Hz, brukar det ena funka bättre/sämre än det andra?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shugge:

I de fall man i windows bildskärmsinställningar har både t.ex. 59,94Hz och 60Hz, brukar det ena funka bättre/sämre än det andra?

Testa

Det ska i praktiken vara oskiljaktigt om vi enbart talar om själva frekvensen. I teorin kan man tänka sig att om man har en video som är i någondera 59,94 eller 60 FPS och skärmen är "fel" så kommer var tusende frame repeteras eller hoppas över beroende på mjukvaran man använder.

59,94 Hz rapporterad på en skärm i Windows är ett tecken på att man använder en signaltiming som är videobaserad och inte VESA-baserad för bildskärmar. Beroende på skärmen i fråga kan det varierar med vilken respons de ger på en sådan signal, likt att de märker att det är videotiming och anpassar sina funktioner efter det. Numera är dock skärmar betydlig mer agnostiska inför exakt timing.

Så har vi den typisk Nvidia-situationen med att man inte får ut 120 eller 144 Hz till sin TV. Ser man max 59,94 Hz i menyerna är det ett tecken på att man väljer bland HDTV-upplösningar istället för PC/bildskärmsupplösningar där 120 Hz och högre oftast finns. Vilket är en ofta frågad fråga.