Permalänk
Medlem

Direkt solljus. oled.

Hej!
Funderar på att möblera om lite hemma. Då kommer tv'n på morgon/förmiddag stå i direkt solljus.
Söker jag så är det varierat livsfarligt för tvn eller ingen direkt påverkan.
Vad har ni för erfarenheter av oled och solljus. Hur gör ni hemma?

+tvn kommer inte vara på under tiden. men läste att värmen av solljuset kan skada tvn oavsett om den är på eller av.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Omega5509:

Hej!
Funderar på att möblera om lite hemma. Då kommer tv'n på morgon/förmiddag stå i direkt solljus.
Söker jag så är det varierat livsfarligt för tvn eller ingen direkt påverkan.
Vad har ni för erfarenheter av oled och solljus. Hur gör ni hemma?

+tvn kommer inte vara på under tiden. men läste att värmen av solljuset kan skada tvn oavsett om den är på eller av.

Allt påverkas av direkt solljus och likt allt annat varierar det med dosen. Den som bor närmare ekvatorn har nog större problem med att solljus bleker ut saker och ting – drabbar ju också sådant som tapeter, möbler, konst på väggen etc – dels på grund av de lever med mer soliga dagar och förmodligen inte har treglasfönster. Då kan de säkert ha en åsikt om hur illa det är.

En annan kan haft solen på TV:n i många år och aldrig märkt något. Kanske för att solsken i den delen av världen bara är en lyx vissa tider på året och treglasfönster är standard.

Om detta väcker en oro hos dig går det alltid att ordna med gardiner.

Permalänk
Medlem

Enkelt fixxat så du inte behöver oroa dig

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hehe ja. får fortsätta fundera på detta! blir nog gardin 24/7 om jag möblerar om. iaf tills jag har råd att byta tvn om det skulle bli problem. hatten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Hehe ja. får fortsätta fundera på detta! blir nog gardin 24/7 om jag möblerar om. iaf tills jag har råd att byta tvn om det skulle bli problem. hatten av.

Välj rätt storlek. Koppla den till nån hub om du har smart hem. Starta TV, rullgardin åker ned. Stäng av TV och den åker upp. Annars går den på fjärr tror jag.
Går ju även vänta på eventuell rea också eller begagnat.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/elektriska-rullgardiner-44531/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har två TV som blivit förstörda av solljus. Ena är en samsung the frame och andra en LG Oled.
I mitt fall så har det reflekterats ljus från grannarnas balkonger/fönster direkt mot TV apparaterna och resulterat i rejäla matta fläckar på panelen.
Så skulle inte rekommendera att ha TV i direkt Solljus eller mot reflektioner. Ska tilläggas att det har blivit fläckar under tiden TV apparaterna har varit avstängda så jag har löst det med att ha gardinerna nere konstant framöver.

Två andra TVs som inte stått i direkt solljus som fungerar fellfritt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Välj rätt storlek. Koppla den till nån hub om du har smart hem. Starta TV, rullgardin åker ned. Stäng av TV och den åker upp. Annars går den på fjärr tror jag.
Går ju även vänta på eventuell rea också eller begagnat.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/elektriska-rullgardiner-44531/

Tror inte det är motljuset han är orolig för, utan att UV-strålarna förstör TVn, och det borde vara irrelevant om TVn är på eller av då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror inte det är motljuset han är orolig för, utan att UV-strålarna förstör TVn, och det borde vara irrelevant om TVn är på eller av då.

Ok, men det är ju samma princip. Automatisera att det fälls ned och upp beroende på timmarna det är direkt solljus. Eller så gör han det manuellt med billig gardin.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har fönster med spröjs och vår OLED stod under en tid i direkt solljus, och det blev som fönsterrutor ”inbränt” i panelen. Som tur var så gick de bort efter några manuella pixeltvättar via menyerna.

Så jag rekommenderar att om du har möjlighet så ska solljuset hållas borta från TV:n.

Permalänk
Medlem

Fick också stora svarta fläckar av solen på min äldre OLED, fick dock bort det med en pixeltvätt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!