M1 Pro 14 eller M3 Air 13?

Permalänk
Medlem

M1 Pro 14 eller M3 Air 13?

Tjenare,

Jag tänkte äntligen få tummen ur och skaffa mig en ny laptop vilket jag velat göra sen M1 först släpptes, min instinkt var direkt att M3 Air är det självklara valet. Den kostar dock ca ~21000, damn u inflation! Men nu såg jag att man kan hitta M1 14" Pro för ungefär samma pengar. Jag gjorde lite research och fann att prestandan enligt Geekbench 6 var ungefär densamma för MC men en 20-25% fördel för M3 Air i SC. Och cirka 20-25% fördel för M1 Pro på metal compute(GPU).

I övrigt verkar de ha ungefär samma batteritid, M1 Pro har nog rätt bättre bibehållen MC CPU prestanda över tid dock, eftersom Air inte kyls aktivt. M1 Pro har även en skärm med adaptiv refresh rate upp till 120hz och miniled vilket jag tycker är en stor fördel.

Specarna på maskinerna är:

13.*" M3 Air med 512GB lagring, 16GB minne och 10 GPU Cores
14" M1 Pro med 512GB lagring, 16gb minne och 16 GPU Cores

Jag kommer använda datorn till allt man använder en laptop till: bankärenden, ehandel etc. Men även en del hobbyprogrammering inom C#, Golang och annat jag kan tänka mig att labba med(med IntelliJs IDE'er). Det kan även komma till att bli en del AI arbete i den mån det är möjligt på en sån här dator.

Är det dumt att offra single core prestandan i m3 för bättre GPU och den bättre skärmen? Hur länge kan man räkna med att Apple kommer stödja M1 maskinerna med uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit M3an enbart för längre mjukvarustöd. Kollar man på macOS Sonoma så stödjer det inte datorer äldre än 2018, och mac m1 kom redan -20.

Dock så är det ju inte skrivet i sten att apple bara kommer att stödja de här datornerna i 2 år till, då apple mycket väl kan tänkas stödja sina egna processorer längre än inteldatorerna, men det får tiden utvisa.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Datavetare

Tycker inte det är något självklart val, så kommer ned till vad du prioriterar.

M1 Pro har snabbare GPU. Finns inte jättemycket spel till Mac, om man inte räknar Apple Arcade, men M1 Pro hanterar spel förvånansvärt väl (har själv en 16" MBP M1 Pro som jobb-laptop).

Du nämner också AI. Vissa (men långt ifrån alla) AI-fall vill ha mycket brandbredd mot RAM, för sådana fall kommer M1 Pro vara bättre än M3.

Men det är alltid väldigt trevligt att ha så mycket CPU-kraft man kan få vid programmering, framförallt är ST-prestanda guld för snabba iterationer. M3 kommer vara 25-30 % snabbare, ungefär samma fördel M1 Pro lär ha sett till GPU. Nu är Golang guld i hur otroligt snabbt det kompilerar, är helt OK-ish att jobba med på hyfsat enkla CPUer...

Båda har lysande skärmar, men 14" MBP är vassare. 120 Hz panelen kom med MBP M2, så det är inte en fördel för M1 Pro.

M3 MBA kan drivar två externa skärmar, något M1/M2 inte var kapabel till. M1 Pro kan driva totalt 3 skärmar, två externa och den interna (M3 kan driva en andra extern skärm eller den interna skärmen).

Personligen hade jag nog valt M3 MBA mellan dessa två, men vill du köra lite tyngre spel är M1 Pro det bättre valet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Båda har lysande skärmar, men 14" MBP är vassare. 120 Hz panelen kom med MBP M2, så det är inte en fördel för M1 Pro.

14 MBP M1 har också 120hz.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mazk0:

14 MBP M1 har också 120hz.

Du har helt rätt, var helt säker på att inte så var fallet men måste ha blandat ihop det med M1 MBA (har en sådan privat).

Från min M1 Pro

Då är det ännu en fördel, även om den kanske inte är superstor för om man mest programmerar (har uppenbarligen inte ens reflektera över att det är 120 Hz, min externa skärm är definitivt 4K 60 Hz och den används ofta tillsammans med denna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för alla tankar kring köpet, jag sov på saken och funderade lite på vad jag egentligen kommer använda datorn mest till. Då insåg jag att jag nog inte kommer spela mycket, om än alls på den.

Kollade lite mer tester också och GPU prestandan för t.ex AI skall t.om vara högre i något test(tror det var Geekbench, är det raytracing stödet eller något annat nytt i GPUn tro?). Så GPUN är nog inte så långt efter trots allt. Dessutom har den en bättre AI motor vilket är viktigt vid inferance, har jag förstått. Och i slutet av dagen kanske inte någon av dessa datorerna är jätteoptimala för att träna stora AI modeller i alla fall.

Det tillsammans med att den troligen har mjukvarusupport längre fram gjorde att det landade på Air 13 M3. Återkommer gärna med intryck och lite benchmarks när jag fått den om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du nämner också AI. Vissa (men långt ifrån alla) AI-fall vill ha mycket brandbredd mot RAM, för sådana fall kommer M1 Pro vara bättre än M3.

Men det är alltid väldigt trevligt att ha så mycket CPU-kraft man kan få vid programmering, framförallt är ST-prestanda guld för snabba iterationer. M3 kommer vara 25-30 % snabbare, ungefär samma fördel M1 Pro lär ha sett till GPU. Nu är Golang guld i hur otroligt snabbt det kompilerar, är helt OK-ish att jobba med på hyfsat enkla CPUer...

M3 MBA kan drivar två externa skärmar, något M1/M2 inte var kapabel till. M1 Pro kan driva totalt 3 skärmar, två externa och den interna (M3 kan driva en andra extern skärm eller den interna skärmen).

Jag kommer nog ladda ner en hel del färdigtränade AI modeller och konvertera dem till CoreML för att integrera dem i applikationer. Förhoppningen är att maskinen duger till den typen av arbete.
Träna får jag göra i molnet istället om jag vill ge mig på det.

Det är en bra poäng om SC prestanda, och det har jag nog mer nytt av än något annat egentligen. För mig är det viktigt att datorn är responsiv.

Den skall kopplas in till en Ultrawide 1440p så även där borde det ju klara sig utan problem 🙂

Permalänk
Medlem

Beror på om man prioriterar en portabel dator eller en bra skärm. Jag hade personligen inte valt en dator med en 60 Hz LCD skärm i dagsläget då jag tycker att 120 Hz Mini-LED skärmen i min MacBook Pro 16” är ett stort lyft. Det går dessutom inte att belasta en MacBook Air kontinuerligt med tyngre uppgifter utan att den blir varm och klockar ner sig. Men det är det inte alla som har behov av heller. Så det beror helt på användningsområde.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har självt våndats en hel del mentalt med detta och kommit fram till följande:

* Ska man snika är det lika bra att gå M1 Air 8/256 när den är på rea, just nu går den för 9990kr. Borde duga för enklare sysslor och priset gör väl att man kanske inte är jätterädd om den. Värdeminskningen i absoluta tal blir heller inte så stor.

* Ska man fläska på så är 16/512 en vettig baseline. Antar att du prioriterar att den ska vara portabel, då får du M2 Air 13", med student- eller företagsrea, för 16945kr (ord. 18495kr) direkt från Apple där motsvarande M3 ligger på 19495kr (ord. 20995kr). Om du inte har väldigt specifika behov är det antagligen inte motiverat att betala extra för M3 över M2.

* Om du ändå ska köra på M3 så är du kostnadsmässigt, som du redan är inne på, inne i Pro-territoriet. Det dyker upp deals då och då, såg exempelvis M1 Pro med 16/1000 för under 22k nyligen.

* M3 Air har 16/512 som en pre config vilket ökar sannolikheten att det dyker upp som en fyndvara (outlet, kartongskador eller dylikt) jämfört med M1/M2 som bara finns som 8/512.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag har faktiskt haft datorn ett kort tag nu då jag beställde M3 Air 16/512 10C GPU.

Jag baserade beslutet på:

- 120 HZ skärm är klart bra och coolt. Men inget jag behöver eller har någon praktisk nytta av i det jag gör. Jag har det på jobbdatorn och även om jag gillar det gör det som sagt ingen praktisk skillnad för mig.
- M3 Air har väldigt bra SC prestanda och det är troligen det som jag kommer ha mest nytta av i mitt use case. Det är väldigt sällan jag kommer utsätta datorn för någon större kontinuerlig last över lång tid så throttling är jag inte väldigt orolig över.
- Jag tror M3 Air kommer ha ett väldigt bra andrahandsvärde och mjukvarusupport många år fram.

Det finns lite andra fördelar med den:

- Svart dator!
- Modernare funktioner i GPU'n
- En bättre NPU

Jag vet inte hur hur stor roll de två sistnämnda punkterna kommer spela. Skulle dock förvåna mig om det inte dyker upp en del nytt om "on-device" AI under WWDC.

Men det är inget lätt val, hade nog varit väldigt nöjd med en M1 Pro också.

Såhär långt är jag väldigt nöjd med datorn, den är mycket snabbare än den högljudda i7-11370H-baserade laptopen jag använder i jobbet och batteritiden går inte att jämföra.

Permalänk
Medlem

Använder du fler än en extern skärm så kommer du bli missnöjd med M1 då den (utan krångel) endast stödjer en extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Använder du fler än en extern skärm så kommer du bli missnöjd med M1 då den (utan krångel) endast stödjer en extern skärm.

MacBook Pro med M1 Pro har stöd för två externa skärmar med upp till 6K upplösning vid 60 Hz. MacBook Air med M3 har bara stöd för en extern skärm med upp till 6K‑upplösning vid 60 Hz. Men om man stänger locket på en MacBook Air med M3 kan man använda ytterligare en extern skärm med upp till 5K-upplösning vid 60 Hz.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.