Hjälp med val utav Surfplatta

Permalänk

Hjälp med val utav Surfplatta

Hej
Önskar hjälp med att hitta en surfplatta. Använder knappt PC längre utan kör ofta med telefonen eftersom jag ser bättre på telefonen. I dagsläget använder jag både Apple TV och en IPhone. Är även familjär med Samsung eftersom jag även har haft deras telefoner förut.
Ser på båda läger om vilken som kan fungera. Min absoluta max budget är 12k om det verkligen är värt det hela. Jag kommer så klart gå i butiken och se och klämma före köp. Det viktigaste för min del är skärmen. Eftersom jag är svagsynt.
Det jag kommer använda mest till är att surfa. Vill att plattan har bra wifi och även 5G och det viktigaste är USB C så jag kan använda samma sladdar som redan finns tillgängligt.
Lite inne på IPad Pro standard eller Samsung Tab S9 då de med 11 tum eftersom jag är ute att kunna hålla den med händerna utan att det blir för stort.

Permalänk
Medlem

Har ingen större kunskap inom de plattar du nämner men det jag kom och tänka på är surfa, ingår social medier där och ska det även kollas film/serier?

Tänker då att batteritiden är viktigt och kanske att skärmen är ljusstark om du ska använda den i olika miljöer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har ingen större kunskap inom de plattar du nämner men det jag kom och tänka på är surfa, ingår social medier där och ska det även kollas film/serier?

Tänker då att batteritiden är viktigt och kanske att skärmen är ljusstark om du ska använda den i olika miljöer.

Kommer användas mest hemma. Har problem med starkt ljus. Jag förstår vad du menar. Använder mest att se på forum. Om jag spelar blir det mest något mobil spel. Läser mycket nyheter om dagen. Även en hel del musik via HEOS över wifi med Qobuz

Permalänk
Medlem

Ta en iPad och kör på. Mindre bloatware. Bättre prestanda.

Permalänk

Av ren nyfikenhet, vad är det med iPad Pro du vill åt? Som tex en vanlig ipad, eller iPad Air, inte har?
Jag tänker mest att om du ända ”bara” surfar och osv kan det ju räcka med en vanlig iPad?

Vill du köra photoshop eller dylikt så är kanske PRO ett givet val, men annars hade i alla fall jag siktat på en billigare.

Permalänk
Skrivet av Eric Keys:

Av ren nyfikenhet, vad är det med iPad Pro du vill åt? Som tex en vanlig ipad, eller iPad Air, inte har?
Jag tänker mest att om du ända ”bara” surfar och osv kan det ju räcka med en vanlig iPad?

Vill du köra photoshop eller dylikt så är kanske PRO ett givet val, men annars hade i alla fall jag siktat på en billigare.

Helt ärligt så tyckte jag det var svårt att utläsa vilken som passar på deras hemsida.
Jag har budget och det är tänkt över en längre tid.
Tänkte som sådan med tanke på mitt fel på mina ögon att PRO kan ha bäst inställning i skärm när det gäller ljus och liknande. Det är det viktigaste för min del. Självklart kommer jag gå i butiken och se före köp.

Permalänk
Medlem

Läste ett rykte om att Ipad Pro skall få OLED-skärm iom de nya versioner som väntas komma nu i maj. Skulle detta stämma så kan det vara värt att vänta in dem (iofs hamnar säkert priset en bit över 12tkr). Då jag också börjar få lite dålig syn skulle jag uppskatta det större formatet (skärmen) hos Pro-modellerna tillsammans med den höga kontrasten hos OLED.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Läste ett rykte om att Ipad Pro skall få OLED-skärm iom de nya versioner som väntas komma nu i maj. Skulle detta stämma så kan det vara värt att vänta in dem (iofs hamnar säkert priset en bit över 12tkr). Då jag också börjar få lite dålig syn skulle jag uppskatta det större formatet (skärmen) hos Pro-modellerna tillsammans med den höga kontrasten hos OLED.

Läste det tidigare idag under dagen. Hoppas de dyker upp i slutet utav maj. Antar det är Samsung eller LG som tillhandahåller displayerna. Jag tror jag önskar mig 11 tum modellen. Tycker 13 tumlaren kan bli för klumpig att hålla i. Avvaktar till desd

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Buddaz112:

Hej
Önskar hjälp med att hitta en surfplatta. Använder knappt PC längre utan kör ofta med telefonen eftersom jag ser bättre på telefonen. I dagsläget använder jag både Apple TV och en IPhone. Är även familjär med Samsung eftersom jag även har haft deras telefoner förut.
Ser på båda läger om vilken som kan fungera. Min absoluta max budget är 12k om det verkligen är värt det hela. Jag kommer så klart gå i butiken och se och klämma före köp. Det viktigaste för min del är skärmen. Eftersom jag är svagsynt.
Det jag kommer använda mest till är att surfa. Vill att plattan har bra wifi och även 5G och det viktigaste är USB C så jag kan använda samma sladdar som redan finns tillgängligt.
Lite inne på IPad Pro standard eller Samsung Tab S9 då de med 11 tum eftersom jag är ute att kunna hålla den med händerna utan att det blir för stort.

Skulle nog köra på iPad om jag var du. Visst, samsungen ger en väldigt mycket flexibilitet i och med Android, men om du ska ha plattan vid liv länge kommer ju iPaden vara det bättre valet.

Permalänk
Medlem

Om du tänkt fortsätta använda Apple TV och iPhone, så rekommenderar jag att du även kör Apples surfplattor. Smidigare om man vill synka filer och appar då man använder samma konto överallt.
Själv använder jag istället Android i mobil och surfplatta samt Google TV.

Angående skärmstorlek så kände jag att 9" - 10" är för litet för min del. Har numera en 12"-platta och det är betydligt bättre för att surfa och streaming.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Om du tänkt fortsätta använda Apple TV och iPhone, så rekommenderar jag att du även kör Apples surfplattor. Smidigare om man vill synka filer och appar då man använder samma konto överallt.
Själv använder jag istället Android i mobil och surfplatta samt Google TV.

Angående skärmstorlek så kände jag att 9" - 10" är för litet för min del. Har numera en 12"-platta och det är betydligt bättre för att surfa och streaming.

Har haft Galaxy S serien och äger Phillips tv med Android. TV vill inte uppdatera med senaste Android så jag aktiverade en gammal Apple TV istället samt att jag nu sist valde att prova IPhone på nytt.
Jag säger varken bu eller bä för båda sidor. Mest funderade och tänkte om någon kunde hjälpa en att välja rätt.
Kan bli att det blir en IPad. Om det blir den nyaste beror på vad priset blir. Över 12k så blir det nog den gamla versionen.
Tyckte mest 11 tum lät mer ok. Jag kommer gå i butiken. Då en Apple store och se vilken som passar mig bäst. Kruxet är att jag behöver en med bra skärm. Varken bryr mig om kamera eller lagring. Har redan 2st externa HD med mer utrymme än vad jag behöver. För min del är det mer viktigt att plattan känns rapp och klarar av mina behov.
Jag läste att den nya är mest OLED och kanske processorn som egentligen blir nytt och då blir ju frågan om det verkligen är värt det sjuka pris jag antar Apple kommer ta. Som sagt skall bara ta mig genom en semester först sedan får jag se om jag behöver sälja några vitala delar.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Skulle nog köra på iPad om jag var du. Visst, samsungen ger en väldigt mycket flexibilitet i och med Android, men om du ska ha plattan vid liv länge kommer ju iPaden vara det bättre valet.

Är lite inne på en Apple. Avvaktar till de släpper de nya och ser vad priset blir. Blir det för mycket för nyaste så köper jag nog den modellen som finns nu.

Permalänk

Var på power och såg på Airpad Air för det var det endaste som fanns framme. Tvungen att se på det någonstans. Hur som helst. När jag lekte och bytte till mörkt tema fungerade det ok. Samtidigt kände jag att jag nog hellre vill ha något med ordentligt tangentbord. Började se istället på en liten laptop. Ingen var ens påslagen. Såg de hadde enkel Mackbook Air, 2022 och tänkte att jag kanske skall köpa mig en sådan istället. Om man lik väl måste betala så mycket för en hyfsad ok insteg platta så varför inte då istället investera i en Macbook när en sådan i enkelt utförande kostar 9k. Eller jag såg fel pris, blev förvånad över priset. Ändrade lite över min uppfattning om det verkligen är värt en surfplatta.

Permalänk

Efter fram och tillbaka idag hos både Elgiganten och Power som jag har tillgängligt. Så kom jag fram till följande. Det kommer bli en surfplatta och då en Airpad. Jag tittade på de nya MacBook Air, suverän bild problemet jag har är att jag måste ha något rakt framför mig på ca 30-50cm så då går en laptop bort. Färgerna som de nya MacBook Air återger tyckte mina ögon väldigt mycket om.
Fick lekt lite på Power med Airpad Air 2020 eftersom deras 2022 modell hadde laddats ur. Fick vara ifred där i deras butik. Ändrade ljusstyrka och till mörkt tema. Det kändes precis som hemma som IPhone fast jag tyckte den saknade förgrymden som MacBook Air M3 har.
Det jag nu försöker klura ut är vilken utav Airpads jag skall ha. Provade hålla 11 tum i upprätt läge och den kändes lagom att hålla i samtidigt som jag försökte skriva. Ändå känner jag att jag nog ändå borde gå på lite större. Priset springer väl i väg. Får bli 11 tum.
Sedan kommer frågan om lagringsutrymme. 64GB tycker jag känns snålt samtidigt så kommer jag inte lagra så mycket. Har dubbla externa HD en med USB A och en SSD med USB C på vardera 500GB

Bilder tar jag mest numera i RAW på min IPhone.

De som heter Wifi om jag förstått det hela rätt
En Airpad Air med 64GB eller 256GB
En IPad Pro 128GB
Det är vad min budget kan tåla.
Har till mer. Då får det verkligen vara värt kostnaden.

Permalänk

Airpad PRO 11 tum med skärmskydd. En bättre laddare.
Håller på att fixa appar. Vet ej om jag skall ha Gmail eller Outlook appen eller båda två. För att få Office är det 365 konto som skall aktiveras. Skriver via IPhone så länge. Ändrat de viktigaste sakerna. Min stora fråga är om man kan få använda en bättre PDF läsare. Ej lyckats komma runt det på telefonen.

Permalänk

Lite oklart vilka du syftar på, var har du fått för dig att det finns något som heter Airpad? 😂 och Airpad Air och Airpad Pro? 😂 Antar att du menar att du landade i att köpa en iPad Pro? Det blir säkert bra, fina plattor.

Vad vill du göra med pdf läsaren som du inte kan i inbyggda? Finns ganska många 3:e parts pdf-läsar-appar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Lite oklart vilka du syftar på, var har du fått för dig att det finns något som heter Airpad? 😂 och Airpad Air och Airpad Pro? 😂 Antar att du menar att du landade i att köpa en iPad Pro? Det blir säkert bra, fina plattor.

Vad vill du göra med pdf läsaren som du inte kan i inbyggda? Finns ganska många 3:e parts pdf-läsar-appar.

Så klart menar jag IPad Pro

Till vardag på telefonen, iPhone så tycker jag helt enkelt bara inte om hur den envisas med att hoppa ur zoom läget. Jag önskar mig använda Foxit som jag gillade på PC/Android
Lite ovant med en platta. Ser allt väldigt tydligt.