Microsoft vill göra handhållen Xbox

Permalänk
Medlem

Tror det är en svår marknad, Sony har ju misslyckats med Playstation Vita senast. Steam Deck går inte riktigt att jämföra i volymer mot vad handhållna spelkonsoler brukade ha.

De flesta Switch som sålts är inte Switch Lite, folk kör sina Switch dockade/på tv. Nu används den ju portabelt också, men ändå något att tänka på.

Ser inte varför de skulle spendera pengarna på att utveckla en nischprodukt med max några miljoner i försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Som att jämföra Trabant med en Porsche...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är inte superimponerad av min Steam Deck. Den låter ju som en jetmotor, trots att jag bytt till den tystare varianten fläkt och slängt på PTM7950. Min gamla Switch var helt knäpptyst. Paketeringen är bra, men man ska inte behöva använda noise cancelling-lurar för att spela på den...

Wut.. min steam deck låter mindre än flickvännens switch.. och med tanke på prestandaskillnaden är det rejält imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Ser egentligen bara en poäng i ditt resonemang och det är isåfall priset.
Men när det gäller storlek eller batteri slukande så tror jag knappast att den kommer bli särskilt mycker annorlundare än handhållna som kör Windows. Såvida du inte vill att spelen ska se ut som skit då.

Jag bryr mig inte längre särskilt om grafikprestanda för spel. Det gör knappast marknaden som helhet längre heller, i så fall skulle inte Switchen ha sålt över 140 miljoner exemplar och fortsätta att sälja. Hårdvaruentusiasterna är en liten del av spelmarknaden, och mitt hårdvaruintresse har idag mycket lite med spelande att göra. Hur mycket roligare blir en fetchquest av en alternativ algoritm för ambient occlusion? Hur mycket bättre blir Diablo4 av raytracing?
Tiden då grafikteknologi öppnade för fundamentalt nya spelupplevelser är förbi för majoriteten av marknaden. Nu handlar det mest om att skapa försäljningsargument för att hålla prylförsäljningen uppe.

Citat:

Jag säger inte att konsoll världen är liten, och det var inte i spelväg jag tänkte på heller när det var att kombinera windows med x box. Utan mer som en möjlighet att just kunna göra annat än bara spela. Microsoft äger både Windows och x box så varför inte baka ihop dom då. Du kommer ju locka en större kundkrets garanterat på det viset.

Håller med. Känns givet, så det finns antagligen övergripande strategier inom Microsoft som satt käppar i hjulet. Frågan är om de har eller kan ändras?

Citat:

Denna konsol som dom vill släppa nu känns bara som att fortsätta i samma trötta spår som tidigare.
Sen om vi ska prata om spelande så kan du ju gå in på steam o kolla, det portas ju spel från konsoll till pc nu som aldrig förr.
Och det lär knappast minska för det är för stora pengar att tjäna på det.

Vi får se. Konsolmarknaden kommer att ändras om inte annat för att XBox är i ett läge där det förefaller ohållbart att fortsätta i befintliga hjulspår. Egentligen kan jag inte se annat än att Microsoft borde lägga ner hårdvara helt och fokusera på att en roll som den dominerande 3:e partsleverantören av spel till alla plattformar. Men det är svårt att förutsäga från ett svenskt perspektiv, Microsoft har fattat väldigt US-fokuserade beslut förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Njae, alltså prestanda är ett så väldigt PC centriskt begrepp. Spel upplevelsen är himla bra i många Switch spel, bland det bästa som släppts de senaste åren. Sen finns det smolk i bägaren i form av lagg och annat som faktiskt stör men om det är något Nintendo kan så är det att leverera bra spelupplevelser och det är långt viktigare än prestanda och fin grafik för dom allra flesta.

Det sagt så är Sunshine/Moonlight en game-changer för handhelds i min mening. Det fungerar så oförskämt bra och har helt förändrat hur jag spelar. Flexibiliteten i att inte vara låst framför datorn gör att jag faktiskt KAN spela, iaf lite, trots 3 barn. För det är snabbt igång och lätt att lägga ner och plocka upp.

Försökte låna en switch för att spela Zelda totk. Det är ju ett spel utvecklat av Nintendo själva specifikt för switchen. Det var ju helt ospelbart. Katastrofal upplevelse. Främst pga prestandaproblem.

Prestanda är absolut inte ett PC-centriskt begrepp. Möjligen är det så att folk som väljer att spela på PC är mer medvetna om prestandan hos olika system, och därmed pratar mer om det. Men jag lovar dig att konsoll- och spelutvecklarna pratar väldigt myclet om det oavsett plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Har du OLED? Den är tystare.

Nej, har den första icke-OLED-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Wut.. min steam deck låter mindre än flickvännens switch.. och med tanke på prestandaskillnaden är det rejält imponerande.

Det beror förstås på vilka spel du kör. När man spelar BG3 låter det mycket mer jämfört med typ FTL.

Det är ingen subjektiv åsikt, Steam deck låter mycket mer än en Switch i samma spel, se t.ex https://www.youtube.com/watch?v=53NX8BXUSyI

Jag är verkligen ingen Switchfantast, jag sålde min och köpte Steam Deck istället. Ibland tycker jag lovorden för Steam Deck är lite överdrivna bara...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Försökte låna en switch för att spela Zelda totk. Det är ju ett spel utvecklat av Nintendo själva specifikt för switchen. Det var ju helt ospelbart. Katastrofal upplevelse. Främst pga prestandaproblem.

Prestanda är absolut inte ett PC-centriskt begrepp. Möjligen är det så att folk som väljer att spela på PC är mer medvetna om prestandan hos olika system, och därmed pratar mer om det. Men jag lovar dig att konsoll- och spelutvecklarna pratar väldigt myclet om det oavsett plattform.

Det där är ett bra exempel.
Totk:s prestanda är ett medvetet val av utvecklarna själva. Spelet är utvecklat för, och säljs bara på Switch. Så de visste precis vad de gjorde, det har fundamentalt inte med hårdvarans begränsningar att göra. Det finns ingenting som säger att om Switch2 har fem gånger så hög prestanda, att inte utvecklarna skulle göra precis samma bedömning för ett Zelda spel på den konsolen. Det är en fråga om värderingar, inte hårdvaruprestanda.

Prestanda är ett PC-centriskt begrepp så tillvida att det är vad som används för att driva försäljning. 20% högre grafikprestanda kan anses vara värt X antal tusen kronor. En produkt ”besegrar” eller till och med ”krossar” en annan vid en genomsnittlig prestandaskillnad på 7%….. Sånt ser du bara i den försäljningsrelaterade delen av PC media (alla som är reklamfinansierade i praktiken) och deras tillhörande forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det där är ett bra exempel.
Totk:s prestanda är ett medvetet val av utvecklarna själva. Spelet är utvecklat för, och säljs bara på Switch. Så de visste precis vad de gjorde, det har fundamentalt inte med hårdvarans begränsningar att göra. Det finns ingenting som säger att om Switch2 har fem gånger så hög prestanda, att inte utvecklarna skulle göra precis samma bedömning för ett Zelda spel på den konsolen. Det är en fråga om värderingar, inte hårdvaruprestanda.

Prestanda är ett PC-centriskt begrepp så tillvida att det är vad som används för att driva försäljning. 20% högre grafikprestanda kan anses vara värt X antal tusen kronor. En produkt ”besegrar” eller till och med ”krossar” en annan vid en genomsnittlig prestandaskillnad på 7%….. Sånt ser du bara i den försäljningsrelaterade delen av PC media (alla som är reklamfinansierade i praktiken) och deras tillhörande forum.

Det handlar ju inte om att utvecklarna säger "20fps är det vi vill ha, vi ska designa grafiken så den hamnar där." Det är en avvägning mellan estetik och fps. Utvecklarna valde att tumma på frame raten för att få med fler grafiska detaljer. Med bettrw prestanda så behöver de inte göra samma kompromiss.

Nu exponeras jag inte för jättemycket reklam/marknadsföring. Men jag har definitivt minnen av att konsollutvecklare marknadsföra "pro"-varianter av konsoller med att de har bättre prestanda, och när olika konsoller jämförs pratas det också om skillnaden i prestanda. Visst är det vanligare innom PC-världen, men det är också en värld som utvecklas snabbare med kortare generationer.

Du kan mycket väl ha en poäng i det du skriver, jag motsätter mig främst att säga att prestanda är ett "PC-centriskt" begrepp. Det amvänds friskt innom allt mellan microkonteollers, till telefoner, till servrar och superdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det beror förstås på vilka spel du kör. När man spelar BG3 låter det mycket mer jämfört med typ FTL.

Det är ingen subjektiv åsikt, Steam deck låter mycket mer än en Switch i samma spel, se t.ex https://www.youtube.com/watch?v=53NX8BXUSyI

Jag är verkligen ingen Switchfantast, jag sålde min och köpte Steam Deck istället. Ibland tycker jag lovorden för Steam Deck är lite överdrivna bara...

Det där måste ju bero extremt mycket på vilken typ av spel. När vi båda spelar slay the spire så låter min steam deck mindre än switchen. Måmg spel har ju högre detaljrikedom på steam decken jämfört med switch. Då kan jag tänka mig den låter mer.

Edit: Sedan är det relevant skillnad på lcd och oled varianterna led.

Permalänk
Medlem

En Nvidia Thor baserad handhållen vore nått det...

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Njae, alltså prestanda är ett så väldigt PC centriskt begrepp. Spel upplevelsen är himla bra i många Switch spel, bland det bästa som släppts de senaste åren. Sen finns det smolk i bägaren i form av lagg och annat som faktiskt stör men om det är något Nintendo kan så är det att leverera bra spelupplevelser och det är långt viktigare än prestanda och fin grafik för dom allra flesta.

Det sagt så är Sunshine/Moonlight en game-changer för handhelds i min mening. Det fungerar så oförskämt bra och har helt förändrat hur jag spelar. Flexibiliteten i att inte vara låst framför datorn gör att jag faktiskt KAN spela, iaf lite, trots 3 barn. För det är snabbt igång och lätt att lägga ner och plocka upp.

Jag har själv både switch och Steam Deck. Tycker steam deck är bättre på alla tänkbara sätt och är en helt fantastisk handhållen enhet, inte minst för att det finns så mycket mer mångfald av spel till den. Dessutom är den mycket mer ergonomiskt utformad än switchen, betydligt skönare att hålla i under längre spelstunder..
Jag har inte tänkt på ljudnivån i Steam Deck, inget jag varken stör mig på eller har noterat, men jag har aldrig stört mig på ljudnivån på spelkonsoler överlag.

Men det finns som sagt gott om exempel på spel-portar till nintendo switch där grafiken såg ut som bajs vilket säger något om hur begränsad den är rent prestandamässigt.
(Det finns förstås bra spel till switch också, men det är en helt annan femma)

Några exempel: https://www.watchmojo.com/articles/10-worst-switch-ports

Mortal Kombat 1 är exempelvis helt problemfritt på Steam deck och ser inte ut som bajs.
Tror som sagt det är dumt att jämföra Deck och Switch med varann öht då det uppenbarligen är helt olika typer av enheter för helt olika ändamål.
Deck är en handhållen speldator, nintendo switch är en nedlåst konsol helt isolerad i nintendos ekosystem.
Det finns både fördelar och nackdelar med båda typerna av enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Jag har själv både switch och Steam Deck. Tycker steam deck är bättre på alla tänkbara sätt och är en helt fantastisk handhållen enhet, inte minst för att det finns så mycket mer mångfald av spel till den. Dessutom är den mycket mer ergonomiskt utformad än switchen, betydligt skönare att hålla i under längre spelstunder..
Jag har inte tänkt på ljudnivån i Steam Deck, inget jag varken stör mig på eller har noterat, men jag har aldrig stört mig på ljudnivån på spelkonsoler överlag.

Men det finns som sagt gott om exempel på spel-portar till nintendo switch där grafiken såg ut som bajs vilket säger något om hur begränsad den är rent prestandamässigt.
(Det finns förstås bra spel till switch också, men det är en helt annan femma)

Några exempel: https://www.watchmojo.com/articles/10-worst-switch-ports

Mortal Kombat 1 är exempelvis helt problemfritt på Steam deck och ser inte ut som bajs.
Tror som sagt det är dumt att jämföra Deck och Switch med varann öht då det uppenbarligen är helt olika typer av enheter för helt olika ändamål.
Deck är en handhållen speldator, nintendo switch är en nedlåst konsol helt isolerad i nintendos ekosystem.
Det finns både fördelar och nackdelar med båda typerna av enheter.

Är inte Switch typ en åtta år gammal produkt medan Steam deck funnits i typ 2 år? Nästa Switch kommer ju att slå volter om m Steam deck, tills det kommer en ny Steam deck.

Vad som är knas är ju att enheterna är subventionerade för att vi förväntas köpa spel, där den egentliga förtjänsten finns.

Å andra sidan sjunker priserna snabbare på Steam än på motsvarande plattformar.

Permalänk
Skrivet av jspider:

Är inte Switch typ en åtta år gammal produkt medan Steam deck funnits i typ 2 år? Nästa Switch kommer ju att slå volter om m Steam deck, tills det kommer en ny Steam deck.

Vad som är knas är ju att enheterna är subventionerade för att vi förväntas köpa spel, där den egentliga förtjänsten finns.

Å andra sidan sjunker priserna snabbare på Steam än på motsvarande plattformar.

Vi får väl se om switch verkligen kommer "slå volter om steam deck". Nintendo har aldrig satsat på att vara jämbördiga eller bättre än nuvarande generation av konsolers prestanda. Det var ju inte Wii heller. Det är inte där dom lägger sitt krut.
Steam Deck är ju också så otroligt mer mångsidig än en switch någonsin kommer vara.