Permalänk

Fast på 95 mb/s

Hej,
jag har oerhört begränsad kunskap när det kommer till datorer och har ett problem här hemma.

Jag har fastnat med internet på ungefär 95 mb/s men betalar för 250 mb/s.

Det jag gjort är att få ny fiber switch (icotera i6405-51) av de som sköter fibern här (Vökby) då den förra var begränsad till 100 mb/s. Efter detta byte har jag mätt upp nästan 250 mb/s under en tid men nu är det fast på 95 mb/s igen.

Jag har bytt kablar till cat 8.1 för att utesluta dåliga kablar.

Har kontaktat personen som jag köpt datorn av och denne har gott i god för att LAN-porten klarar 1 gb/s och jag har själv kollat upp nätverkskortet, 1gb/s även där.

Någon vänlig själ här som kan tänka sig vad det kan bero på?

//Åsa

Permalänk
Medlem

Vad står det att du har för hastighet här?
Och har du testat att köra utan router, alltså bara kabel mellan dator och fiber omvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distiller:

Efter detta byte har jag mätt upp nästan 250 mb/s under en tid men nu är det fast på 95 mb/s igen.

Om du inte gjort det så starta om fiberdosan, rotuern och datorn. Om det inte hjälper så låter som du behöver felanmäla till din leverantör och nämna exakt detta. Din hårdvara verkar ju klara av 250Mbit/s så felet ligger troligen inte där.

Permalänk

Hej,
står 1,0 Gbit/s.
Har en kabel direkt mellan dator/omvandlare och en annan mellan omvandlare och router.

Har startat om alla enheter upprepade gånger.

Har felanmält till leverantår men då man måste godkänna att debiteringen kan bli på mig för det om felet visar sig bero på min utrsustning så vill jag utesluta allt innan jag gör det.

Permalänk
Medlem

Skickar inte nätägare/operatör ut information om hur man ska koppla sitt nätverk? Operatören måste väl ändå vilja ha färre supportsamtal?

Du ska endast ha routern ansluten till tjänstefördelaren! Datorn ska vara ansluten till routern!

Nu lär det knappast vara det som är anledningen i det här fallet, men du bör ju koppla nätverket korrekt om du vill få hjälp och dessutom slippa andra problem i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ingen QoS på routern som är igång och stryper bandbredden?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tack, nu är endast router ansluten till tjänstefördelaren och allt annat från router.

Som du skrev så var inte det problemet men nu är det iaf rätt kopplat.

Permalänk

Hur kontrollerar jag Qos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distiller:

Hur kontrollerar jag Qos?

En bra start kan vara att skriva vad du har för router en annan är:
Http://192.168.1.1

Permalänk
Medlem

Kan du ladda upp bild på hur kontakter och kablar ser ut?
Ofta beror ett sådant här fel på att det är en gammal kabel någonstans (eller ny kabel med dålig kontakt) som gör att man bara använder 4 istället för 8 av ledarna i kabeln, och då är maxhastigheten 100 Mbps.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in dig i rätt uttag på tjänstefördelaren?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Routern heter TP-Link Archer c3200.

Alla kablar är helt nya Cat8.

Rätt uttag? Det är fyra helt likadana i en rad. Hur vet man vilket som är rätt då?

Permalänk

Det är finns aktiverad bandbreddskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distiller:

Rätt uttag? Det är fyra helt likadana i en rad. Hur vet man vilket som är rätt då?

Läser instruktionen från kommunikationsoperatören eller tjänsteleverantören. Men om du får internet så är det antagligen rätt kopplat.

Det troligaste är kabel som är trasig eftersom du hamnar på precis den hastighet man får då. Kolla vad routern säger den har för länkhastighet och skaffa ytterligare någon kabel att verifiera med (vilken CAT >= 5e som helst).

Näst troligast är att ISP låst dig till 100 Mbit/s oavsett vad du betalar för.

Trea är att mediakonverteraren är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distiller:

Det är finns aktiverad bandbreddskontroll.

Om du stänger av bandbreddskontrollen då?

Permalänk

Jag har testat alla kablar jag har men det blir ingen skillnad.

Har stängt av bredbandskontrollen, den var inställd på 500mb/s så det kan inte berott på det heller.

Ska kontakta Sappa om ISP.

Permalänk
Medlem

Står det att WAN i routern synkar till 1000Mbit(1Gbit)?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Finns det någon slags VPN tjänst installerad? T.ex. Mullvad, NordVPN.

Har märkt med Mullvad att även om tjänsten inte används, så går all trafik via deras "nätverk" ändå (deras drivrutin för VPN). Så jag fick runt 300-400 mbps istället för 700-800. Innan jag hittade det...