Redmi Note 13 5G 6/128 GB - HotSpot bandbredd?

Permalänk
Medlem

Redmi Note 13 5G 6/128 GB - HotSpot bandbredd?

Fråga: Kan man välja att HotSpot-funktionen använder 5 GHz för att dela mobilt Internet?
Jag vill koppla upp min laptop mot mobilen och behöver det snabbare 5 GHz.
Jag har sökt info och varit på Elgiganten och kollat mobilen men man kan inte se detta utan SIM-kort med mobildata aktiverat och personalen kunde inte svara.
Min tanke med att fråga här är att någon som har en Redmi Note 13 5G 6/128 GB kan svara.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det du skriver så har du inte ett SIM-kort i telefonen ?? Om så är fallet så funkar det ju inte alls. Att tvinga telefonen ansluta till 5G kan vara möjligt men har inget svar där. Vanligen kopplar lurarna upp sig till den signal som är starkast/minst lastad för tillfället.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt mobilen ännu men försöker ta reda på funktionen eftersom 5GHz bandet ger mycket snabbare WiFi.
Det gäller alltså mobilens HotSpot-funktion, inte om den är ansluten till 4G- eller 5G-nätet.

Permalänk
Medlem

Ja dessa kines-telefoner har lite specialare för sig.

Om jag har förstått det rätt så sägs det att man ska stänga av wifi först, sen går man inte och aktiverar hotspot och backar tillbaks, och så går du in under hotspot igen och då ska det finnas ett alternativ för att välja frekvensband för hotspot:ens wifi.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Normalt kan man ju välja på den enhet som skall koppla upp sig vilken anslutningspunkt man kopplar upp sig mot. Har du tur så går det att ställa in olika SSID på respektive frekvensband på telefonen så att du själv kan välja. Alternativt om det går att stänga av det ena bandet på telefonen (vilket jag inte kan se är möjligt). En reflektion: Det spelar roll om du är ansluten till 4G eller 5G telenätet om du skall få högsta möjliga hastighet på det lokala WIFI nätet. Räkna aldrig med att det skall vara något fartmonster oavsett.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.