Permalänk
Medlem

Tyst mini-PC för 4K30?

Hej,

Jag ska bygga en ny tyst mini-PC som ska husera i mediabänken. Eftersom jag vill ha en så litet chassi som möjligt har jag bestämt mig för att det blir ett Dan Cases A4-SFX på 7.2 liter.

Det kraftfullaste grafikkortet som får plats är Inno3D 4070 Ti Super X3 (*max storlek är L:306 x B:45 x H:144), och när det gäller processor så rekommenderas att man kör med en på max 65W TDP, detta för att hålla nere både temperatur och ljudnivå.

Jag är ute efter att kunna spela i 4K och med ultra-inställningar, och när det gäller bilduppdatering så räcker 30 fps. Spelar all typ av spel.

Min budget är 25,000 kr för en komplett PC, där jag kan spendera 15,000 kr som mest på grafikkort och processor, men vill som ni säkert förstår inte lägga ut mer än vad som är absolut nödvändigt för att uppnå mina spelkrav ovan.

Så vilken processor och grafikkort behöver jag köpa för att uppnå detta, både i dag och några år framåt?

AMD 7600, 7700 eller 7900?
Inno3D 4070 X2, Super X2, Ti X3 eller Ti Super X3?

Skrivet av *:

Height
From bottom of the PCIe®-Slot to top: 144 mm

Width
Without backplate: 40 mm
Including backplate: 45 mm

Length
Complete card incl. bracket: 306 mm
Without bracket: 295 mm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för ditt förslag. Vet dock inte om du missade att jag vill ha en tyst dator och att jag egentligen bara är ute efter förslag på vilket grafikkort och processor jag ska köpa för mina behov? Tolka mig inte fel nu, jag är tacksam för att du tagit dig tid att ge ett helt systemförslag.

Med det sagt så passar inte grafikkortet i chassit, och nätaggregatet är högljutt med en genomsnittlig ljudnivå på hela 35.92 dB(A). Då är t.ex. Corsair SF750 ett bättre förslag med sina 25.45 dB(A) i snitt, men det finns bättre, se nedan. Processorkylaren du rekommenderar kyler inte bra alls och är heller inte speciellt tyst enligt tester genomförda av bl.a. Hardware Canucks.

När det gäller nätaggregat och processorkylare tittar jag på Asus Rog Loki SFX-L 750W Platinum (som är det tystaste SFX/SFX-L på marknaden i min prisklass) samt Noctua NH-L9a med Noctua NA-FD1 Fan Duct Kit som kyler riktigt bra och är tyst. Vissa säger att Thermalright AXP90-X47 Full Copper kyler lite bättre men tester som jag hittar säger att Noctua kyler minst lika bra när det gäller vid spelande, och med Fan Duct-kittet blir det ännu bättre. Jag vill också endast köpa från svenska butiker och ingen svensk butik säljer AXP90-X47.

Corsair SF850L 850W

Asus Rog Loki SFX-L 750W Platinum

Beroende på vem man frågar och vilka olika sidor man litar på som ger förslag på hur mycket effekt systemet kommer att dra så är det allt ifrån 344W till 452W, och med det i tanke så kommer nätaggregatet du föreslog att låta 25-30 dB(A) som mest medans det jag tittar på endast kommer att låta 10-15 dB(A) som mest, vilket kommer uppfattas av örat som minst dubbelt så lågt.