Amerikanska FCC vill återinföra regler om nätneutralitet

Permalänk
Melding Plague

Amerikanska FCC vill återinföra regler om nätneutralitet

Beslutet kan återinföra det gamla regelverk som försäkrade fritt internet i USA fram till 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vinner Trump så tas det väl bort igen ifall detta går igenom.

Oavsett bra att det tas upp igen.

Permalänk
Medlem

Att det har tagit så här långt tid att få bort de nötterna som republikanerna tillsatte för att rösta igenom de tidigare förändringarna är direkt skrämmande.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av loefet:

Och vinner Trump så tas det väl bort igen ifall detta går igenom.

Oavsett bra att det tas upp igen.

Skrivet av Trihxeem:

Att det har tagit så här långt tid att få bort de nötterna som republikanerna tillsatte för att rösta igenom de tidigare förändringarna är direkt skrämmande.

Förhoppningvis är nätneutralitet inte en prioritering för Trump igen, och att det är svårare att få bort nuvarande sittande (som verkare vettigare).

§ 1.7 Politik - Hörrni pussgurkor, vi håller väl oss ifrån politiksnacket?
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

'Nätneutralitet' var för frihet på nätet ungefär lika bra som demokrati i namnet på den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

'Nätneutralitet' var för frihet på nätet ungefär lika bra som demokrati i namnet på den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Jag tror att du har missat vad nätneutralitet betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

'Nätneutralitet' var för frihet på nätet ungefär lika bra som demokrati i namnet på den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Det har ju hjälpt i Sverige där vissa företag hade fri data via vissa operatörer men fick lov att behandlas lika till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror att du har missat vad nätneutralitet betyder.

Nej då, o jag är inte alls osympatisk inställd till varför det är en tilltalande ide.

Jag tror snarare att missförståelsen ligger i vad innebörden av FCC's regleringar egentligen skulle (kunna) innebära. Om det ska regleras bör det göras genom lag, inte genom byråkrati. Det är nämligen långt ifrån självklart vad och varför detta bör regleras och i vilken mån.

Det finns en anledning till att jag drog liknelsen med demokrati o Nordkorea som kallar sig demokratisk. Ibland behöver man se djupare än vad etiketten säger o titta på innehållet.

Visst låter det trevligt med 'nätneutralitet' när implementationen i princip gör att du genom centralstyre kan strypa tillgång till misstänkt 'illegal' information, ja det finns en anledning till att vesselordet laglig finns med i hur de definierar var denna 'neutralitet' ska appliceras, gissa vad det innebär om du också behöver kunna urskilja mellan 'laglig' och potentiellt 'olaglig' data, i synnerhet när du själv kan definiera vad detta innebär och vem det ska drabba, i vilken utsträckning och när, om du är ute efter kontroll dvs.

Ingen bör ha den makten, i synnerhet inte då det verkar saknas anledning. Det har gjorts enorma framsteg vad det gäller tillgången till internet, inte minst vad gäller höga hastigheter, de företag (Comcast) som inte hade helt ren mjöl i påsen drabbades hårt för sina utsvävningar i gränslandet och är knappast skäl nog att misstänkliggöra hela marknaden.

Jag ser ett enda skäl till att försöka införa detta igen, och det är att att via FCC försöka ta kontroll över leverantörerna och styra tillgången till information. Inte en chans i h-e att detta är bra för konsumenterna eller utvecklingen av nätet.

Detta är bara en av anledningarna, det finns fler, bl.a. ekonomiska, men även tekniska sådana.

Jag anser helt enkelt att argumenten mot väger _väldigt_ mycket tyngre.

La till slutord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Nej då, o jag är inte alls osympatisk inställd till varför det är en tilltalande ide.

Jag tror snarare att missförståelsen ligger i vad innebörden av FCC's regleringar egentligen skulle (kunna) innebära. Om det ska regleras bör det göras genom lag, inte genom byråkrati. Det är nämligen långt ifrån självklart vad och varför detta bör regleras och i vilken mån.

Det finns en anledning till att jag drog liknelsen med demokrati o Nordkorea som kallar sig demokratisk. Ibland behöver man se djupare än vad etiketten säger o titta på innehållet.

Visst låter det trevligt med 'nätneutralitet' när implementationen i princip gör att du genom centralstyre kan strypa tillgång till misstänkt 'illegal' information, ja det finns en anledning till att vesselordet laglig finns med i hur de definierar var denna 'neutralitet' ska appliceras, gissa vad det innebär om du också behöver kunna urskilja mellan 'laglig' och potentiellt 'olaglig' data, i synnerhet när du själv kan definiera vad detta innebär och vem det ska drabba, i vilken utsträckning och när, om du är ute efter kontroll dvs.

Ingen bör ha den makten, i synnerhet inte då det verkar saknas anledning. Det har gjorts enorma framsteg vad det gäller tillgången till internet, inte minst vad gäller höga hastigheter, de företag (Comcast) som inte hade helt ren mjöl i påsen drabbades hårt för sina utsvävningar i gränslandet och är knappast skäl nog att misstänkliggöra hela marknaden.

Jag ser ett enda skäl till att försöka införa detta igen, och det är att att via FCC försöka ta kontroll över leverantörerna och styra tillgången till information. Inte en chans i h-e att detta är bra för konsumenterna eller utvecklingen av nätet.

Detta är bara en av anledningarna, det finns fler, bl.a. ekonomiska, men även tekniska sådana.

Jag anser helt enkelt att argumenten mot väger _väldigt_ mycket tyngre.

Lysande förklaring på varför regleringarna plockades bort och framför allt varför det är totalt huvudlöst att vilja ha de tillbaka. Självklart är det ett försök från FCC(och i slutändan den styrande eliten) att styra tillgången till information.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Lysande förklaring på varför regleringarna plockades bort och framför allt varför det är totalt huvudlöst att vilja ha de tillbaka. Självklart är det ett försök från FCC(och i slutändan den styrande eliten) att styra tillgången till information.

"Styrande eliten"? Låter som ett QAnon fan här.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

"Styrande eliten"? Låter som ett QAnon fan här.

Jaså?Tycker mer att det låter som att jag är för fri information och du är för censur.Alla vill inte leva i Kina.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Nimuel har nog rätt, känns som det tåget gått. Att ge något ett namn som klingar oberoende och frihet är som Googles inkognito läge.... Bull sh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att det har tagit så här långt tid att få bort de nötterna som republikanerna tillsatte för att rösta igenom de tidigare förändringarna är direkt skrämmande.

Detta är till 90% Bidens fel, och de sista 10% beror på en senator från West Virginia vid namn Joe Manchin. Först tog Biden en evig tid på sig att nominera någon alls till FCC (nomineringen skedde i oktober 2001), därefter blockerade senaten hans val (Gigi Sohn) efter hård lobbying från Comcast. Efter att demokraterna vunnit en plats till i senaten 2022 såg det ut som om det fanns en chans, men ovan nämnda Manchin vägrade att godkänna henne, vilket gav andra demokrater en ursäkt att också blockera. Bidens andraval, Jessica Rosenworcel, godkändes ganska snabbt.

Biden verkar ha nominerat Sohn som nån form av politisk poäng för att visa vilja att göra något, trots att han måste ha insett att hon aldrig skulle godkännas. Hade han tagit en tryggare kandidat från början hade de kunnat ta det här beslutet 2021.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Lysande förklaring på varför regleringarna plockades bort och framför allt varför det är totalt huvudlöst att vilja ha de tillbaka. Självklart är det ett försök från FCC(och i slutändan den styrande eliten) att styra tillgången till information.

De här regleringarna har inget med det att göra. Det de nya reglerna gör är att de förbjuder internetleverantörer från att blockera innehåll (för att de vill ha betalt för att släppa fram det). Amerikanska regeringar kan fortsätta att blockera vad de vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nätneutralitet? I landet som bokstavligen har två eller tre internetleverantörer som bildat kartell kring marknaden? Samma marknad som det idag är standard att throttla internet uppkopplingen när en konkurrents föredragna partners produkt används?

Låter som Amerikanska myndigheter har ett enormt jobb framför sig.

Skrivet av Nimuel:

'Nätneutralitet' var för frihet på nätet ungefär lika bra som demokrati i namnet på den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Låter som herrn borde läsa på vad nätneutralitet innebär.

För kort och gott så innebär begreppet att en internetleverantör inte för ge fördelaktig behandling åt ett företag över ett annat på deras nät. Man får tilll exempel inte throttla ens internet medan man ser på Netflix bara för att HBO betalt för att särbehandlas. Något som är extremt vanligt i USA där marknaden i stort sett bara består av två-tre stora internetleverantörer som delat upp stora delar av landet mellan sig själva utan andra alternativ.

I Sverige däremot så är nätneutraliteten ganska stark och därför ser du inte samma fenomen.

Skrivet av tEan:

Jaså?Tycker mer att det låter som att jag är för fri information och du är för censur.Alla vill inte leva i Kina.

Låter som du är ännu en av dessa som inte vet vad Nätneutralitet är för något. FCC vill förbjuda att internetleverantörer att blockera viss service bakom en betalvägg. Det är ju raka motsatsen till censur.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bokstavligt talat ingenting av det som de som förespråkat detta hände efter lagen togs bort.

Permalänk
Medlem

"But Brawndo's got what plants crave. It's got electrolytes." 😉