Bättre sent än aldrig – nu lättare att spåra din Android-telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

ja, där är tre val.
Find My Device network and how those devices participate. Users can either stick with the default and contribute to aggregated location reporting, opt into contributing non-aggregated locations, or turn the network off altogether.

Default är full spårning.
Nästa nivå är en begränsning av spårning, och sista är att stänga av spårning helt.

Om man då har default = full spårning så sker detta nedan om någon (om den har en kompatibel enhet) som ex. skulle ta din laptopväska.

both Android and iOS users will receive unknown tracker alerts if the on-device algorithm detects that someone may be using a Find My Device network-compatible tag to track them without their knowledge, proactively alerting the user through a notification on their phone.

Summa summa, vid stöld så är det NOLL värt!

Och dessa har aldrig varit till för stölder, det gäller även Apples. De har aldrig marknadsfört dessa som skydd mot stölder.

Skrivet av backspace:

Absolut.
Det betyder dock inte att tjänsten är säker.
Om du bemödar dig med att titta på sidan jag länkade till så kommer du kanske finna något som du känner igen.

Jag vet redan om den sidan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vore trevligt om de släppte en AirTag motsvarighet

Galaxy smart tag2 är väl motsvarigheten till Airtag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vore trevligt om de släppte en AirTag motsvarighet

Detta är första steget. Sedan finns det 3:e parts tillverkare som lanserar motsvarighet till AirTag nu när Google Find my Device nätverk lanseras, så som Chipolo Jag har en beställning hos Chipolo

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag gillar verkligen inte Find My Phone som Google har skrapat ihop, och jag hoppas man slipper skiten i GrapheneOS.

Välj att visa spoilern om ni vill läsa lite off-topic.

Vänta bara tills du får veta vad Google har samlat ihop om dig bakom din rygg. Eller Microsoft för den delen. Ja, Meta också, främst Meta! Och Apple. Och Samsung. Och Huawei, Xiaomi, Nothing, OnePlus. Och Netflix. Även Disney+, Viaplay, TV4. Ja, i stort sett alla stora företag, även kallat för Big Tech, som har ett låst ekosystem. Meta är din värsta marddröm.

Dold text

Både iOS- och Android-telefoner söker av alla WIFI-nätverk de kommer i kontakt med, kartlägger dem och sen skickar hem för att göra positionering av dig själv samt spårning och lokalisering av enheter runt i kring möjligt. Flera hundra, eller tusentals beroende på var man är, återkopplingar görs bara man går ner för gatan i storstan.

Känns jättebra. . . Tur man som dig att man kör custom ROM utan Google också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att folk slarvar bort saker. Morsan lyckas slarva bort nycklarna lite då o då

https://i5.walmartimages.com/asr/a227e9f2-ce3b-4063-92f5-d103...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Både iOS- och Android-telefoner söker av alla WIFI-nätverk de kommer i kontakt med, kartlägger dem och sen skickar hem för att göra positionering av dig själv samt spårning och lokalisering av enheter runt i kring möjligt. Flera hundra, eller tusentals beroende på var man är, återkopplingar görs bara man går ner för gatan i storstan.

Glöm inte blåtandspårning också.

Skrivet av JasBC:

Känns jättebra. . . Tur man som dig att man kör custom ROM utan Google också.

GrapheneOS bygger ju på Android, så Google kan man inte undkomma på så sätt. Men jodå, integritet är bokstavligen talat livsviktigt nu för tiden. Tyvärr ser inte alldeles för många personer det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och dessa har aldrig varit till för stölder, det gäller även Apples. De har aldrig marknadsfört dessa som skydd mot stölder.

Givetvis, precis som spåra din enhet (mobil) aldrig varit marknadsförd som skydd av stölder.

Ändå så har det fungerat fram tills nu!

Något som antagligen blir annorlunda framöver.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis, precis som spåra din enhet (mobil) aldrig varit marknadsförd som skydd av stölder.

Ändå så har det fungerat fram tills nu!

Något som antagligen blir annorlunda framöver.

Vi får se helt enkelt. Måla inte fan på väggen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vi får se helt enkelt. Måla inte fan på väggen

Behövs inte

Det sköter många andra med streckgubbarna som man nu kommer till vid sökning av adress på google maps, där gick det rätt snabbt...

En parallell tjänst som man nu ser en försämringen i.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Behövs inte

Det sköter många andra med streckgubbarna som man nu kommer till vid sökning av adress på google maps, där gick det rätt snabbt...

En parallell tjänst som man nu ser en försämringen i.

Streckgubbarna?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Streckgubbarna?

Ja!

Blir ju alla konstiga gubbar, streck och figurer när man söker idag och blir skickad till någons personliga mapp på google maps.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja!

Blir ju alla konstiga gubbar, streck och figurer när man söker idag och blir skickad till någons personliga mapp på google maps.

Känner inte igen att det där skett för mig alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Känner inte igen att det där skett för mig alls

Händer i princip alltid nu om man söker efter en gatuadress, då google nu inte har med google maps i sökresultatet. Om man då försöka med någon annan väg för att inkludera google maps i sökresultatet. Som nedan:

Det hjälper inte att inkludera "google maps, <adress>", vilket då endast tar med alla (icka relevanta) my maps istället. Det är i My maps som alla former av artistiska figurer dyker upp.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Händer i princip alltid nu om man söker efter en gatuadress, då google nu inte har med google maps i sökresultatet. Om man då försöka med någon annan väg för att inkludera google maps i sökresultatet. Som nedan:

Det hjälper inte att inkludera "google maps, <adress>", vilket då endast tar med alla (icka relevanta) my maps istället. Det är i My maps som alla former av artistiska figurer dyker upp.

Va? Jag förstår inte alls. Vart söker du? Menar du på Google? För om jag söker på t.ex. Sveavägen på Google får jag upp detta

Och om jag söker på Google Maps direkt så får jag upp vägen direkt. Jag har nog aldrig fått upp My Maps. Hur och var söker du för att få upp my maps? För övrigt verkar du missat att lägga till något för finns ingen bild eller så efter "Som nedan:"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det går fortfarande inte att spåra telefonen via webben om den startat om så det är skitsamm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det går fortfarande inte att spåra telefonen via webben om den startat om så det är skitsamm

Hur menar du? För jag har fått upp notis direkt när den startats att telefonen har blivit lokaliserad, innan jag hunnit låsa upp den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Va? Jag förstår inte alls. Vart söker du? Menar du på Google? För om jag söker på t.ex. Sveavägen på Google får jag upp detta
<Uppladdad bildlänk>
Och om jag söker på Google Maps direkt så får jag upp vägen direkt. Jag har nog aldrig fått upp My Maps. Hur och var söker du för att få upp my maps? För övrigt verkar du missat att lägga till något för finns ingen bild eller så efter "Som nedan:"

Inget saknas, det gällde sökning via google.

Google har tagit bort sök resultat som visade google maps först, försöker man få google maps inkluderat i google sökning med som ex. "google maps, <adress>" så blir det googles My maps som kommer upp endast.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Inget saknas, det gällde sökning via google.

Google har tagit bort sök resultat som visade google maps först, försöker man få google maps inkluderat i google sökning med som ex. "google maps, <adress>" så blir det googles My maps som kommer upp endast.

Jaha, jag har inte ens notera det, men jag har heller inte klickat på någon sån länk. Men det finns tillägg för att få tillbaka som det var innan och jag har installerat det nu efter länk i en annan tråd här på forumet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Hur menar du? För jag har fått upp notis direkt när den startats att telefonen har blivit lokaliserad, innan jag hunnit låsa upp den

Notis kanske men kan du spåra den på webben och se plats? Det kan inte jag och har aldrig kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Notis kanske men kan du spåra den på webben och se plats? Det kan inte jag och har aldrig kunnat.

Ja. Jag testade precis med min surfplatta. Den var avstängd. Slog på den och när den startats så att man var på låsskärmen gjorde jag inget på plattan och tryckte på Googles hemsida https://www.google.com/android/find/ att jag vill se vart plattan är och får upp på kartan vart den är och det stämmer exakt var den är

På plattan står det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Ja. Jag testade precis med min surfplatta. Den var avstängd. Slog på den och när den startats så att man var på låsskärmen gjorde jag inget på plattan och tryckte på Googles hemsida https://www.google.com/android/find/ att jag vill se vart plattan är och får upp på kartan vart den är och det stämmer exakt var den är

Det är iofs asbra att Lenovo löst det:) Funkar inte på min Samsung, eventuellt inte min Oneplus jag hade heller.
Min tab S5e kör LineageOS och det är samma sak där. Jag har dock stängt av notiser men ser jävligt svårt på att det skulle hindra en från att spåra enheterna.

Samsung Smartthings/Find kan iaf kontaka telefonen och få batteritid men "checking location" funkar inte. Trycker jag på cirkeln får jag "could not get location"
Tycker också att det är jättemärkligt att den visar senaste plats för den 12e April, det är den 15e idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är iofs asbra att Lenovo löst det:) Funkar inte på min Samsung, eventuellt inte min Oneplus jag hade heller.
Min tab S5e kör LineageOS och det är samma sak där. Jag har dock stängt av notiser men ser jävligt svårt på att det skulle hindra en från att spåra enheterna.

Samsung Smartthings/Find kan iaf kontaka telefonen och få batteritid men "checking location" funkar inte. Trycker jag på cirkeln får jag "could not get location"
Tycker också att det är jättemärkligt att den visar senaste plats för den 12e April, det är den 15e idag<Uppladdad bildlänk>

Testade nu med min OnePlus 3 som kör med LineageOS och det fungerar även där efter en omstart. Känns nästan som om det är något på din sida/ditt Google konto. Startade upp min Pixel 1 också, samma där, den hittas direkt utan att jag låst upp telefonen när den startats.

Den kör helt stock Android 10

Har du stängt av Plats i telefonen/plattan?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Testade nu med min OnePlus 3 som kör med LineageOS och det fungerar även där efter en omstart. Känns nästan som om det är något på din sida/ditt Google konto. Startade upp min Pixel 1 också, samma där, den hittas direkt utan att jag låst upp telefonen när den startats.
<Uppladdad bildlänk>
Den kör helt stock Android 10

Har du stängt av Plats i telefonen/plattan?

Nope, alla sådana funktioner är på:) Återställde min S21U till standardinställningar, men det hjälte inte.
Kör min S24 enbart på mobilt nät nu ifall det är mitt nätverk som krånglar men icke det heller.
Edit Använde just Find Device-appen på min S24 för att spåra S21 och nu fick jag notis på den
Edit2 Kan inte spåra S24an genom Find Device-appen på S21

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jaha, jag har inte ens notera det, men jag har heller inte klickat på någon sån länk. Men det finns tillägg för att få tillbaka som det var innan och jag har installerat det nu efter länk i en annan tråd här på forumet

Är det härifrån?
EU-regler sätter stopp för Maps i Google-resultat

Har provat en del av länkar och tillägg, ändå så ger ännu ingen bredden som tidigare fanns vid en vanlig google sökning.
Kanske en ovana man fått, men tror inte att det enbart är så då det nu kräver så mycket mer tid för att uppnå samma resultat. En försämring, helt enkelt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är det härifrån?
EU-regler sätter stopp för Maps i Google-resultat

Har provat en del av länkar och tillägg, ändå så ger ännu ingen bredden som tidigare fanns vid en vanlig google sökning.
Kanske en ovana man fått, men tror inte att det enbart är så då det nu kräver så mycket mer tid för att uppnå samma resultat. En försämring, helt enkelt.

Jag installerade denna och då fungerar det precis som innan, kan trycka på kartan så kommer jag till Google Maps

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag installerade denna och då fungerar det precis som innan, kan trycka på kartan så kommer jag till Google Maps
<Uppladdad bildlänk>

Google har nog haft en del kräftgång, då allt verkar vara tillbaka till normalt igen...

Får hoppas att dom inte får för sig att ändra igen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Google har nog haft en del kräftgång, då allt verkar vara tillbaka till normalt igen...
<Uppladdad bildlänk>

Får hoppas att dom inte får för sig att ändra igen.

Så där ser det inte ut hos mig i den webbläsaren som inte har Google Maps tillägget. Finns ingen Kartor där för mig

Fungerar dock alldeles utmärkt i Firefox där jag har Google Maps tillägget.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så där ser det inte ut hos mig i den webbläsaren som inte har Google Maps tillägget. Finns ingen Kartor där för mig
<Uppladdad bildlänk>

Fungerar dock alldeles utmärkt i Firefox där jag har Google Maps tillägget.

Tyckte att vi skulle fått samma resultat, så jag började att testa:

Notera att jag kör helt utan tillägg i Firefox.

Med och utan VPN:
Fick upp maps i Firefox, men inte i Edge.

Inloggad och inte inloggad på google konto:

Här skedde det, om man är inloggad på ett google konto i Firefox så finns inte maps.
För Edge så kommer maps inte upp oavsett.

När jag först testade med och utan VPN så var jag utloggad ifrån google.

Summa, summa... Är man utloggad ifrån google i firefox så har man maps, i Edge så är valet maps helt borta.

Är uppriktigt lite sjukt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!