Varför tillverkas inte större och billigare 2,5" SSD ?

Permalänk
Medlem

Varför tillverkas inte större och billigare 2,5" SSD ?

Lite spinoff på denna artikel samt dess trådar: https://www.sweclockers.com/artikel/38760-veckans-fraga-vad-a...

Många av oss har flest SATA portar i våra maskiner och även om M.2 med NVME är allt vanligare, samt 2-3-4 M.2 portar på nyare moderkort, så tycker jag att det har uppstått ett glapp.

Varför finns inte 2,5" SSD som kan ta över 3,5" HDD i större utsträckning? Jag hade utan tvekan bytt mina 12 6TB HDD spindiskar mot motsvarande 2,5" SATA diskar. Men de finns ju inte... och de som finns är svindyra...

SATA 3 skall ju klara 600MB/s, medans HDD sällan klarar mer än 100 MB/s (RAID kan hjälpa till lite) så det är ju 5-6 gånger hastigheten.

Vad är det jag missar?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Vad är det jag missar?

Man har olika behov.
Drifttid och främst säkerhet.

Vill man vara säker sprider man sin data på fler ställen och format. HDD tål brand mycket bättre medans SSD kan tappa data lite hur som helst när den legat länge. Det har jag själv vart med om att i gamla filer så saknas det lite här och där på random på SSD men i stort så har det aldrig hänt på en HDD.

Personligen litar jag mer på en HHD av bättre märke än två SSD i raid.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Antar att densiteten och tillverkningskostnaden är såpass mycket lägre för HDD. Ska du ha en hårddisk i ett datacenter är det i lagringssyfte bättre med hög densitet, just hastighet brukar ändå vara begränsad av nätverket så spelar ingen större roll SSD vs HDD.

En annan grej är att SATA är anpassat för HDD och stödet för SSD är väldigt på hackat i efterhand. Därför vi nu har NVME.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Kan säga att jag i mitt fractal design har så dåligt med plats att jag som lösning fått ta till dockningsstationer som extra platser för 2.5/3.5 lagringsenheter för chassit är redan fullsatt och ett par som ligger löst i botten på chassit....

Notera att fractal define r3 har 8platser för lagring och 2slots för 5.25 som redan är fullsketna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Antar att densiteten och tillverkningskostnaden är såpass mycket lägre för HDD. Ska du ha en hårddisk i ett datacenter är det i lagringssyfte bättre med hög densitet, just hastighet brukar ändå vara begränsad av nätverket så spelar ingen större roll SSD vs HDD.

Densiteten är inget problem, dagens 2.5" SSDer innehåller mest luft så det går att trycka in mycket mer minne i dem om man vill. Det finns 2.5" enterprise-modeller på minst 32TB, och säkert ännu mer vid det här laget.

Det riktiga problemet är kostnaden, minneskretsarna står för större delen av priset så trycker man in dubbelt så mycket minne så blir SSDn också ungefär dubbelt så dyr. Så de vanliga konsument-SSDerna stannar runt 8TB eftersom marknaden för SSDer som kostar 15-20k eller mer är för liten för att någon tillverkare ska bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vad är det jag missar?

Det är flera olika marknadsfaktorer som styr priser, men den fundamentala här är troligen att det finns en hög efterfrågan på stora SSD'er från kunder som kan betala mycket.

För att priserna skall bli lägre så måste kunderna som efterfrågar samma produkt till lägre pris vara proportioneligt flera, så att totalvinsten blir större när man säljer billigare.

De kunder som är beredda att betala halva priset för en 30 TB SSD måste exempelvis vara mer än dubbelt så många som de som är beredda att betala nuvarande pris, för att priset skall halveras.

Permalänk
Medlem

Så något man kunde tro vara en naturlig utveckling av marknaden SSD SATA (snabbare - större - billigare) blir inte så i på grund av marknadsmanipulation. För det funkar ju så med HDD SATA.... ? Och då tappar vi "snabbare". Helt. Vansinne.

Eller så vill ingen satsa på det för man tror nvme kapaciteten är snart ikapp, men jag kan inte sätta nvme m2 diskar i mina lagringsburkar. Fan oxå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så något man kunde tro vara en naturlig utveckling av marknaden SSD SATA (snabbare - större - billigare) blir inte så i på grund av marknadsmanipulation. För det funkar ju så med HDD SATA.... ? Och då tappar vi "snabbare". Helt. Vansinne.

Eller så vill ingen satsa på det för man tror nvme kapaciteten är snart ikapp, men jag kan inte sätta nvme m2 diskar i mina lagringsburkar. Fan oxå.

Behovet av stora SSD diskar är litet från oss vanliga användare. Medans företag är beredda att betala det där extra, och därmed sätts högre priser. kapitalism när den är som bäst...

Vi kommer nog få ett långsamt kryp mot billigare stora SSD diskar, men väldigt långsamt. För oss konsumenter är det U.2 anslutna enheter som är framtiden, och därmed är det där tillverkarna fokuserar sin utveckling. Jag tror det kommer ta LÅNG tid innan 14 TB och högre SATA anslutna SSD diskar blir vettigt prissatta.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så något man kunde tro vara en naturlig utveckling av marknaden SSD SATA (snabbare - större - billigare) blir inte så i på grund av marknadsmanipulation. För det funkar ju så med HDD SATA.... ? Och då tappar vi "snabbare". Helt. Vansinne.

Eller så vill ingen satsa på det för man tror nvme kapaciteten är snart ikapp, men jag kan inte sätta nvme m2 diskar i mina lagringsburkar. Fan oxå.

Jag skulle säga att det viktiga att ha koll på är att 2.5" formfaktorn inte har någon kostnadsfördel mot en NVME disk i $/GB. Kontrollern kostar typ samma, eventuellt DRAM kostar samma, minneskretsarna kostar samma som för NVME.

Det enda du tjänar på är att du kan pressa in mer än på en NVME kort för att den är större. Men i slutändan köper du en viss mängd minneskretsar, och de kostar samma oavsett om du sätter dem på ett NVME kort, löder dem på ett moderkort eller i ett 2.5" chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så något man kunde tro vara en naturlig utveckling av marknaden SSD SATA (snabbare - större - billigare) blir inte så i på grund av marknadsmanipulation. För det funkar ju så med HDD SATA.... ? Och då tappar vi "snabbare". Helt. Vansinne.

Eller så vill ingen satsa på det för man tror nvme kapaciteten är snart ikapp, men jag kan inte sätta nvme m2 diskar i mina lagringsburkar. Fan oxå.

snabbare gäller inte på SATA-SSD heller, de har redan maxat den bandbredd som finns att tillgå över sata-protokollet.
Men ja, i grunden är det priset på nand som sätter priset, och nandtillverkarna är notiriska på att "manipulera" marknaden genom att de kontrollerar tillgången.

Däremot vinner SSD i dagsläget densitet mot HDD i dagsläget, inte på 2.5#, utan 3.5"; EXADrive

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så något man kunde tro vara en naturlig utveckling av marknaden SSD SATA (snabbare - större - billigare) blir inte så i på grund av marknadsmanipulation. För det funkar ju så med HDD SATA.... ? Och då tappar vi "snabbare". Helt. Vansinne.

Eller så vill ingen satsa på det för man tror nvme kapaciteten är snart ikapp, men jag kan inte sätta nvme m2 diskar i mina lagringsburkar. Fan oxå.

Vad grundar du påståendet om marknadsmanipulation på? Nu har priset visserligen gått upp något senaste halvåret, men under 2023 låg det på ungefär dubbla priset per GB. Och det är ju inte alls fy skam med tanke på som du säger, mycket högre hastighet.