Kan man köpa den här till 3-pins fläktarna som följde med i chassit Kolink?

Permalänk
Medlem

Kan man köpa den här till 3-pins fläktarna som följde med i chassit Kolink?

Jag har köpt: https://www.inet.se/produkt/6906043/kolink-observatory-hf-mes... och där följde det med fläktar som verkar vara 3 pins, det ser ut att vara 4 pins men en utav pins är blockade, med plast eller vad man ska säga. Då är frågan, kan man köpa den här? https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

För det står inte om de är till för 3 eller 4 pins? Har ganska dålig koll på det här men mitt moderkort har få uttag för detta. Vet inte om man kan koppla dem till PSU? https://www.komplett.se/product/1224870/datorutrustning/dator...

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

3-stifts-fläktar har, som du hör på namnet, 3 stift. Jord, +12Volt och varvtalssensor.

4-stifts-fläktar har, som du hör på namnet, 4 stift. Precis som 3-stiftsfläktar finns här jord, +12Volt och varvtalssensor, men utöver det finns även PWM. PWM tillåter dig att styra fläktens varvtal.

PWM-fläkt och 4-stift är alltså samma sak. Adaptern du länkar till är för PWM-fläktar, alltså 4-stifts. Det som brukar hända är att PWM-signalen bara splittas upp så att alla 4 fläktar styrs lika mycket, och varvtalssensorn bara kopplas till en av fläktarna. Är fläktarna likadana bör ju varvtalet på alla vara snarlikt.

Men det borde funka ändå. Jag gissar att stiftlisten på moderkortet du ska koppla den till har 4 stift. En 3-stifts fläktkontakt brukar passa på en 4-stifts stiftlist, bara att PWM-stiftet inte kopplas in. Men när du säger att en av pinsen är blockade av plast så är det ju lite ovanligt, så brukar inte en fläktkonsakt se ut.

Har du möjlighet att ta en närbild på kontakterna i fråga? För är det 4 stift är ett av hålen är igensatt så kanske en normal y-adapter ändå inte funkar.

Till sist, ja, du kan koppla fläktarna direkt till din PSU givet en lämplig adapter. Du får då ingen styrning eller övervakning alls, men det kanske inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

där följde det med fläktar som verkar vara 3 pins, det ser ut att vara 4 pins men en utav pins är blockade, med plast eller vad man ska säga

Låter lite skumt på beskrivningen. Visa gärna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

3-stifts-fläktar har, som du hör på namnet, 3 stift. Jord, +12Volt och varvtalssensor.

4-stifts-fläktar har, som du hör på namnet, 4 stift. Precis som 3-stiftsfläktar finns här jord, +12Volt och varvtalssensor, men utöver det finns även PWM. PWM tillåter dig att styra fläktens varvtal.

PWM-fläkt och 4-stift är alltså samma sak. Adaptern du länkar till är för PWM-fläktar, alltså 4-stifts. Det som brukar hända är att PWM-signalen bara splittas upp så att alla 4 fläktar styrs lika mycket, och varvtalssensorn bara kopplas till en av fläktarna. Är fläktarna likadana bör ju varvtalet på alla vara snarlikt.

Men det borde funka ändå. Jag gissar att stiftlisten på moderkortet du ska koppla den till har 4 stift. En 3-stifts fläktkontakt brukar passa på en 4-stifts stiftlist, bara att PWM-stiftet inte kopplas in. Men när du säger att en av pinsen är blockade av plast så är det ju lite ovanligt, så brukar inte en fläktkonsakt se ut.

Har du möjlighet att ta en närbild på kontakterna i fråga? För är det 4 stift är ett av hålen är igensatt så kanske en normal y-adapter ändå inte funkar.

Till sist, ja, du kan koppla fläktarna direkt till din PSU givet en lämplig adapter. Du får då ingen styrning eller övervakning alls, men det kanske inte spelar någon roll.

Här är lite bilder: Vet inte om man kan koppla detta till min PSU då det verkar som att vissa kablar går ner där den ska sitta? Men tänker att man kanske ska köpa en sån ifall ifall?

Den nedersta har sån plast ivägen, alltså det fattas ett fjärde hål?

Permalänk

Det där är en rgb kontakt tror jag inte en fläktkontakt.

5 eller 12v rgb minns jag inte men har för mig 12v använder alla fyra pinnarna.

Mitt tips är läs instruktionerna så får du rätt svar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det där är en rgb kontakt tror jag inte en fläktkontakt.

5 eller 12v rgb minns jag inte men har för mig 12v använder alla fyra pinnarna.

Just det, det är RGB i det här chassit. Sorry trodde det var fläktkontakt då den kom där uppifrån. Men det ser ut som att kabeln kan funka för 3 pins kontakten gissar jag på?

Permalänk
Skrivet av Cr4zyt0e:

Just det, det är RGB i det här chassit. Sorry trodde det var fläktkontakt då den kom där uppifrån. Men det ser ut som att kabeln kan funka för 3 pins kontakten gissar jag på?

De hör ihop på något vis men utan att veta vad som är vad kan jag inte svara på vad som ska kopplas exakt var..

Som sagt läs instruktionerna för alla delarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bekräfta, kontakten du listat ovan är nästan helt säkert en ARGB-kontakt. Det är en kontakt som används för att digitalt styra färger och ljusstyrkor på lysdioder och diodlister. Stiften är lite tunnare en fläktströmmen i fråga.

Det står till och med på produktsidan att det är ARGB-fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De hör ihop på något vis men utan att veta vad som är vad kan jag inte svara på vad som ska kopplas exakt var..

Som sagt läs instruktionerna för alla delarna.

Instruktionsbladet som följde med var bara för chassit om hur man installerar SSD, PSU, CPU, Grafikkort men inget om fläktarna eller RGB?.... https://kolink.eu/onewebmedia/Manuals/Observatory%20HF%20Mesh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan bekräfta, kontakten du listat ovan är nästan helt säkert en ARGB-kontakt. Det är en kontakt som används för att digitalt styra färger och ljusstyrkor på lysdioder och diodlister. Stiften är lite tunnare en fläktströmmen i fråga.

Det står till och med på produktsidan att det är ARGB-fläktar.

Kan jag köpa kabeln till fläktarna då om de inte räcker?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kan du fota samtliga kablar som löper ut ur fläkten? Det ska finnas fler än ARGB-kontakterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Instruktionsbladet som följde med var bara för chassit om hur man installerar SSD, PSU, CPU, Grafikkort men inget om fläktarna eller RGB?.... https://kolink.eu/onewebmedia/Manuals/Observatory%20HF%20Mesh...

Tillverkaren verkar ha slarvat och skickat med samma instruktionsblad för sin "normala" variant och ARGB-varianten. Själva chassit är ju samma, det som skiljer är fläktarna som följer med.

Det är dessa fläktar som sitter i:

Front: 3 x Kolink Umbra ARGB 140mm Fans
Top: 2 x Kolink Umbra ARGB 120mm Fans
Rear: 1 x Kolink Umbra ARGB 120mm Fan

Hittar produktsidan för 120mm-fläkten, däremot inte för 140mm-varianten. Men jag tror vi kan anta att kontakterna är samma.

https://kolink.eu/Home/air-cooling/cooling/umbra-120mm-argb-p...

På bilderna framgår det att du kan kedjekoppla fläktarnas ström och ARGB, du behöver alltså ingen Y-splitter.

Ser din fläkt ut så här på riktigt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tillverkaren verkar ha slarvat och skickat med samma instruktionsblad för sin "normala" variant och ARGB-varianten. Själva chassit är ju samma, det som skiljer är fläktarna som följer med.

Det är dessa fläktar som sitter i:

Front: 3 x Kolink Umbra ARGB 140mm Fans
Top: 2 x Kolink Umbra ARGB 120mm Fans
Rear: 1 x Kolink Umbra ARGB 120mm Fan

Hittar produktsidan för 120mm-fläkten, däremot inte för 140mm-varianten. Men jag tror vi kan anta att kontakterna är samma.

https://kolink.eu/Home/air-cooling/cooling/umbra-120mm-argb-p...

På bilderna framgår det att du kan kedjekoppla fläktarnas ström och ARGB, du behöver alltså ingen Y-splitter.

https://kolink.eu/____impro/1/onewebmedia/Peripherals/Kolink%20accessories/Umbra/RwKogj4Q.jpeg?etag=%22989a-60ee89d6%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&quality=85

Ser din fläkt ut så här på riktigt också?

Kedjekopplar jag då till PSU? Eller till moderkortet? För mitt moderkort kan bara ta 2st 3 pins kontakter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Kedjekopplar jag då till PSU? Eller till moderkortet? För mitt moderkort kan bara ta 2st 3 pins kontakter.

Kolla på bilden ovan. Givet att din fläkt ser likadan ut så har du ju 4 "kontakter" på varje fläkt. En hane och en hona för ström/PWM, och en hane och en hona för ARGB.

Första fläktens honkontakt kopplar du till moderkortet. Andra fläktens honkontakt kopplar du till första fläktens hankontakt. Och så vidare.

ARGB snarlikt.

Funkar så länge du inte överskrider strömförbrukningen ditt moderkort klarar av att driva på en header.

Vad har du för moderkort, förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kolla på bilden ovan. Givet att din fläkt ser likadan ut så har du ju 4 "kontakter" på varje fläkt. En hane och en hona för ström/PWM, och en hane och en hona för ARGB.

Första fläktens honkontakt kopplar du till moderkortet. Andra fläktens honkontakt kopplar du till första fläktens hankontakt. Och så vidare.

ARGB snarlikt.

Funkar så länge du inte överskrider strömförbrukningen ditt moderkort klarar av att driva på en header.

Vad har du för moderkort, förresten?

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med hur jag ska koppla in det?

Moderkort: B450M PRO-M2 MAX (MS-7B84)

Här är fler bilder, det är alla bilder på alla sladdar i chassit.

Frågan är om jag fortfarande behöver kabeln eller om man kan koppla alla fläktar till PSU?

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är det svårt att få något överblick utifrån bilderna du visat för att veta helt säkert, men en bra gissning är att de två kontakterna du har i handen i näst sista bilden är början av din fläktkedja. Den breda platta kontakten ser ut att vara SATA-ström, som du kopplar in till din PSU via SATA. Följ de kablarna, vart går de någonstans?

Den lilla kontakten är en ARGB-kontakt som används för RGB-styrning. Du har dock ingen ARGB-kontakt på ditt moderkort vad jag kan se, så vill du kunna styra belysningen behöver du antingen en separat kontroller eller ett annat moderkort. Vad som händer om du inte kopplar in ARGB varierar från produkt till produkt, det kan t.ex. vara så att du får regnbågs-disco-RGB om du inte kopplar in den. Eller så får du ingen belysning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tyvärr är det svårt att få något överblick utifrån bilderna du visat för att veta helt säkert, men en bra gissning är att de två kontakterna du har i handen i näst sista bilden är början av din fläktkedja. Den breda platta kontakten ser ut att vara SATA-ström, som du kopplar in till din PSU via SATA. Följ de kablarna, vart går de någonstans?

Den lilla kontakten är en ARGB-kontakt som används för RGB-styrning. Du har dock ingen ARGB-kontakt på ditt moderkort vad jag kan se, så vill du kunna styra belysningen behöver du antingen en separat kontroller eller ett annat moderkort. Vad som händer om du inte kopplar in ARGB varierar från produkt till produkt, det kan t.ex. vara så att du får regnbågs-disco-RGB om du inte kopplar in den. Eller så får du ingen belysning alls.

Alltså jag frågade i mitt förra inlägg om jag behövde nytt moderkort om jag köper nya delar men alla sa konstant nej. Vilket moderkort rekommenderar du? Så att det ska funka?

Detta är delarna
https://www.komplett.se/product/1224870/datorutrustning/dator...
https://komponentkoll.se/bygg/enPmh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Alltså jag frågade i mitt förra inlägg om jag behövde nytt moderkort om jag köper nya delar men alla sa konstant nej. Vilket moderkort rekommenderar du? Så att det ska funka?

Detta är delarna
https://www.komplett.se/product/1224870/datorutrustning/dator...
https://komponentkoll.se/bygg/enPmh

Du behöver bara nytt moderkort om du vill kunna styra fläktarnas belysning. Är det viktigt för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du behöver bara nytt moderkort om du vill kunna styra fläktarnas belysning. Är det viktigt för dig?

Jag vill ju gärna att de lyser? Du sa ju att de kanske inte kommer göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag vill ju gärna att de lyser? Du sa ju att de kanske inte kommer göra det.

Som sagt, det kan vara så att du bara får regnbågseffekt men inte kan välja. Enklaste är att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som sagt, det kan vara så att du bara får regnbågseffekt men inte kan välja. Enklaste är att testa.

Det tar ju tid att bygga en dator för mig? Ska jag då koppla in allting och sen när det inte funkar så måste jag koppla ur allting och bygga igen fast med nytt moderkort? Då är det ju bättre att spara tid genom att köra med ett moderkort som man vet funkar? Jag köpte chassit för att jag ville ha RGB belysning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Det tar ju tid att bygga en dator för mig? Ska jag då koppla in allting och sen när det inte funkar så måste jag koppla ur allting och bygga igen fast med nytt moderkort? Då är det ju bättre att spara tid genom att köra med ett moderkort som man vet funkar? Jag köpte chassit för att jag ville ha RGB belysning.

Eftersom fläktarna verkar vara kopplade via SATA-kontakten så borde det vara ganska enkelt att testa utan att bygga datorn.

Det är bara att koppla nätdelen till SATA och se vad som händer när fläktarna får ström. I det läget får inte fläktarna någon styrsignal för RGB. Är du nöjd med resultatet behöver du inte byta moderkort, annars behöver du RGB-styrning antingen genom ett moderkort som har ARGB-funktion eller någon annan komponent som har det, t.ex. en fristående ARGB-kontroller. Kan tyvärr inte rekommendera något specifikt, hoppas någon annan kan hjälpa med det.

Enda kruxet är att du behöver "lura" nätdelen att starta och ge ström utan att den får en power on-signal från moderkortet. Det kan du göra genom att bygla två stift i ATX-kontakten som i videon nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Eftersom fläktarna verkar vara kopplade via SATA-kontakten så borde det vara ganska enkelt att testa utan att bygga datorn.

Det är bara att koppla nätdelen till SATA och se vad som händer när fläktarna får ström. I det läget får inte fläktarna någon styrsignal för RGB. Är du nöjd med resultatet behöver du inte byta moderkort, annars behöver du RGB-styrning antingen genom ett moderkort som har ARGB-funktion eller någon annan komponent som har det, t.ex. en fristående ARGB-kontroller. Kan tyvärr inte rekommendera något specifikt, hoppas någon annan kan hjälpa med det.

Enda kruxet är att du behöver "lura" nätdelen att starta och ge ström utan att den får en power on-signal från moderkortet. Det kan du göra genom att bygla två stift i ATX-kontakten som i videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=XIDarSg2jqk

Nej, jag kommer inte göra det här. Jag vill bara köpa ett moderkort som bara ska funka, det är det jag har önskat nu hela tiden? Har du något att rekommendera ja eller nej? Jag kommer inte spendera tid på att bygla och ha mig, jag vill bara ha ett moderkort som jag vet kommer funka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Nej, jag kommer inte göra det här. Jag vill bara köpa ett moderkort som bara ska funka, det är det jag har önskat nu hela tiden? Har du något att rekommendera ja eller nej? Jag kommer inte spendera tid på att bygla och ha mig, jag vill bara ha ett moderkort som jag vet kommer funka?

Svaret på din fråga står i inlägget du citerar.

Lycka till!

Permalänk

Finns redan en tråd med samma frågeställning. Där finns även lösningen på problemet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1709911-chasskflaktar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svaret på din fråga står i inlägget du citerar.

Lycka till!

Eftersom fläktarna verkar vara kedjekopplade så räcker det då att anvönda den pin kontakten på moderkortet som då drar igång alla fläktar eller behöver jag kabeln som jag nämnde i första inlägget? Alltså att jag kopplar in kedjan i moderkortet?

Och köpa den för att styra RGB? https://www.inet.se/produkt/7000403/kolink-inspire-5v-a-rgb-k...

Permalänk

Vet inte om det fungerar att köra via moderkortet. I den jag byggde åt barnbarnet kopplade jag fläktkedjan direkt till PSU:n via en vanlig molexkontakt. Sen styr han fläktarnas utseende från panelen på lådan. Har en liten video från testen av lådan innan vi började bygga men har ingen aning om hur jag kan bifoga den i meddelandet.