Täcks säkerhetshål av reklamationsrätten?

Permalänk
Hedersmedlem

Täcks säkerhetshål av reklamationsrätten?

En hypotetisk frågeställning dök upp i en annan tråd kring reklamationsrätt och säkerhetshål.

Låt oss säga att jag köper en produkt i en svensk butik idag. Produkten är en gammal hyllvärmare där tillverkaren bara garanterar support och säkerhetsuppdateringar i cirka ett år till. Det skulle kunna vara lite vad som helst. Smarthemgrejer, en router, en mobiltelefon, eller vad som helst som ansluts mot Internet egentligen.

Lås oss vidare säga att efter två år så upptäcks ett säkerhetshål i produkten, som inte går att patcha, eftersom tillverkaren inte längre supportar produkten i fråga.

Enligt svensk (och EU) konsumentlagstiftning så har konsumenter tre års reklamationsrätt mot ursprungsfel - d.v.s. fel som funnits i produkten från början. Efter sex månader har konsumenten bevisbördan att visa att felet fanns från början.

Det jag undrar är, borde inte detta även gälla mjukvaran som enheten levereras med? Om tillverkaren inte kan erbjuda säkerhetsuppdateringar, borde jag inte som konsument kunna reklamera produkten med hänvisning till säkerhetshålet i fråga som ursprungsfel? Ett säkerhetshål känns ju som ett solklart ursprungsfel, säkerhetshål är ju inget som uppstår över tid, de finns ju alltid där tills att någon upptäcker dem, och det är ju inte särskilt svårt att bevisa att det alltid funnits.

Och eftersom tillverkaren inte längre släpper några säkerhetspatchar, så finns det inget annat för butiken att göra än att byta till en nyare modell eller ge pengarna tillbaka.

Jag har dock aldrig hört talas om att någon i Sverige lyckats reklamera en vara med den här motiveringen. Finns det något slags undantag för mjukvara, eller är det bara så att ingen provat innan, vad jag kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En hypotetisk frågeställning dök upp i en annan tråd kring reklamationsrätt och säkerhetshål.

Låt oss säga att jag köper en produkt i en svensk butik idag. Produkten är en gammal hyllvärmare där tillverkaren bara garanterar support och säkerhetsuppdateringar i cirka ett år till. Det skulle kunna vara lite vad som helst. Smarthemgrejer, en router, en mobiltelefon, eller vad som helst som ansluts mot Internet egentligen.

Lås oss vidare säga att efter två år så upptäcks ett säkerhetshål i produkten, som inte går att patcha, eftersom tillverkaren inte längre supportar produkten i fråga.

Enligt svensk (och EU) konsumentlagstiftning så har konsumenter tre års reklamationsrätt mot ursprungsfel - d.v.s. fel som funnits i produkten från början. Efter sex månader har konsumenten bevisbördan att visa att felet fanns från början.

Det jag undrar är, borde inte detta även gälla mjukvaran som enheten levereras med? Om tillverkaren inte kan erbjuda säkerhetsuppdateringar, borde jag inte som konsument kunna reklamera produkten med hänvisning till säkerhetshålet i fråga som ursprungsfel? Ett säkerhetshål känns ju som ett solklart ursprungsfel, säkerhetshål är ju inget som uppstår över tid, de finns ju alltid där tills att någon upptäcker dem, och det är ju inte särskilt svårt att bevisa att det alltid funnits.

Och eftersom tillverkaren inte längre släpper några säkerhetspatchar, så finns det inget annat för butiken att göra än att byta till en nyare modell eller ge pengarna tillbaka.

Jag har dock aldrig hört talas om att någon i Sverige lyckats reklamera en vara med den här motiveringen. Finns det något slags undantag för mjukvara, eller är det bara så att ingen provat innan, vad jag kan se?

Bevisbördan är väl ändå 2 år för företaget sedan något år sedan. Och detta är en svår fråga som jag inte har ett svar på, dock så borde det väl gå i ett land som Sverige antar jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tänker att det länkade svaret på Lawline borde vara applicerbart även här, även om det inte gäller spel?

"Som konsument finns en stark skyddsregel för fel som uppstår inom ett år från tillhandahållandet av det digitala innehållet. Inom ettårs-fristen anses felet nämligen ha uppstått innan tillhandahållandet av den digitala innehållet. Det blir därför ett fel som näringsidkaren ska ansvara för. Näringsidkaren ska däremot inte ansvara för ett felet om näringsidkaren lyckas visa att felet faktiskt uppstod efter tillhandahållet. Näringsidkaren ska heller inte ansvara för felet om felet inte har kunnat uppstå innan tillhandahållandet med hänsyn till innehållets art (jämför 9 kap. 8 § KkL). Skyddsregeln gäller inte heller om felet beror på att konsumentens hårdvara, programvara eller nätanslutning är oförenlig med de tekniska krav som gäller för det digitala innehållet (9 kap. 9 § KkL)."

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-fel-i-digitalt-in...

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Tänker att det länkade svaret på Lawline borde vara applicerbart även här, även om det inte gäller spel?

"Som konsument finns en stark skyddsregel för fel som uppstår inom ett år från tillhandahållandet av det digitala innehållet. Inom ettårs-fristen anses felet nämligen ha uppstått innan tillhandahållandet av den digitala innehållet. Det blir därför ett fel som näringsidkaren ska ansvara för. Näringsidkaren ska däremot inte ansvara för ett felet om näringsidkaren lyckas visa att felet faktiskt uppstod efter tillhandahållet. Näringsidkaren ska heller inte ansvara för felet om felet inte har kunnat uppstå innan tillhandahållandet med hänsyn till innehållets art (jämför 9 kap. 8 § KkL). Skyddsregeln gäller inte heller om felet beror på att konsumentens hårdvara, programvara eller nätanslutning är oförenlig med de tekniska krav som gäller för det digitala innehållet (9 kap. 9 § KkL)."

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-fel-i-digitalt-in...

Jag har svårt att greppa hur ett fel skulle kunna uppstå på ett digitalt innehåll i efterhand. Buggar och fel uppstår ju inte genom uralstring utan de finns ju alltid där från början tills att någon hittar dem.

Möjligen kanske då ett scenario där en mobiltelefon inte funkar med nyare versioner av BankID längre. Det är ju inte något fel i mobiltelefonen, bara att tillverkaren inte valt att stödja äldre versioner av Android. (Då är ju dock inte felet att BankID inte funkar, däremot kanske det kan vara ett fel att det finns opatchbara säkerhetshål i Android?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett säkerhetshål känns ju som ett solklart ursprungsfel, säkerhetshål är ju inget som uppstår över tid, de finns ju alltid där tills att någon upptäcker dem, och det är ju inte särskilt svårt att bevisa att det alltid funnits.

Detta behöver inte alls stämma eftersom ett säkerhetshål kan introduceras med en uppdatering av mjukvaran som släpps säg ett år efter köpet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Detta behöver inte alls stämma eftersom ett säkerhetshål kan introduceras med en uppdatering av mjukvaran som släpps säg ett år efter köpet.

Sant, men då kan man väl rulla tillbaka firmware till versionen den kom med från fabrik. Där finns säkert något annat säkerhetsfel som den senare uppdateringen täppte till.

Permalänk
Medlem

Disclaimer: Jag är programmerare till vardags, så jag gillar att läsa kod, inklusive lagtext. Jag har väl 10 gamla HP juridik också, men det är som sagt inget jag egentligen sysslar med...

Lagen och förarbetena är svårlästa, så jag är inte direkt tvärsäker på min tolkning. EU-direktiven orkar jag inte med.

Man måste skilja på ett antal olika fall och reda ut vilket som avses i varje enskild del av lagtexten:

1) Köp av digitalt innehåll, en leverans (typiskt köp av programvara som inte uppdateras, eller en MP3-fil)
1b) Köp av digitalt innehåll som uppdateras.
2) Köp av digital tjänst (tillgång till en webb-tidning, streaming eller liknande, webb-version av office)
3) Köp av fysisk produkt med digitalt innehåll (det vi är intresserade av i tråden)
3b) Olika scenarion där man får mjukvaruuppdateringar för den fysiska produkten.

Notera att allt ansvar i lagen ligger på näringsidkaren, dvs den som sålt produkten.

Lawline-svaret som nämnts i tråden gäller min punkt 1, medan tråden som sagt är intresserad av min punkt 3. Som jag uppfattar det gäller kapitel 4 KKL för vårt intresse, medan kapitel 9 KKL (Lawline-svaret) gäller 1 och 2 ovan. Det är två hyfsat olika situationer som regleras olika eftersom man i vårt fall kan förvänta sig att man slipper kompabilitetsproblem (hårdvara och mjukvara är ett paket) medan kapitel 9 hanterar kompabilitetsfrågor på ett annat sätt, inklusive problematiken att felsöka på kundens utrustning.

Den praktiska skillnaden mellan kapitel 4 och kapitel 9 är tiden då bevisbördan ligger på näringsidkaren, 2 år i kapitel 4 (17§, se nedan, vårt fall) och 1 år i kap 9. 8§.

I bägge fallen 1 och 3 (mina punkter) kan man reklamera i tre år efter avlämnandet. Hur länge produkten värmt hyllan, dvs tillverkningsdatumet, spelar ingen roll.

Jag kan inte läsa ut ur vare sig förarbetena eller lagtexten hur länge man ska få säkerhetsuppdateringar i fallet produkt med digitala delar (min punkt 3). Så länge man "med fog kan förvänta sig det"? Eller specas det inte? 4 kap. 4§ är väldigt otydlig.

Det spelar mindre roll. Tre respektive två år tycks gälla. Jag kan inte tänka mig att det kommer vara mindre tid från köpet om man fått uppdateringar som inte avhjälper problemet eller skapar nya problem.

Övriga specialfall som diskuteras i tråden är antagligen inte reglerade. Om det inte redan finns prejudikat på specialfallen så lär det i alla fall dyka upp ARN-ärenden (av sedvanlig tveksam juridisk standard) så småningom.

Jag har klippt kraftigt. Gillar man inte det får man gå till källan...
1 kap:

Citat:

2 § I denna lag avses med

digitalt innehåll: data som framställs och tillhandahålls i digital form,
[...]
vara med digitala delar: lös sak som är integrerad eller sammankopplad med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst på ett sådant sätt att avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att varan inte kan användas på det sätt som är avsett.
[...]
vara: lös sak, med eller utan digitala delar,

4 kap:

Citat:

4 § För en vara med digitala delar ska näringsidkaren se till att konsumenten informeras om och tillhandahålls säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar.

Vid ett enstaka tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid som konsumenten med fog kan förutsätta uppdateringar. [...]

5 § Varan är felaktig om [...] näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 § [...]

14 § Näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. [...]

För en vara med digitala delar där det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhandahålls kontinuerligt under en period, svarar näringsidkaren för fel på innehållet eller tjänsten som uppstår eller visar sig under tre år efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper. [...]

15 § För en vara med digitala delar svarar näringsidkaren för fel till följd av bristande uppdatering under den tid som gäller för näringsidkarens skyldighet att uppdatera det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.
[...]
17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Förarbete.