Permalänk
Medlem

Vattenkylningspump 12V

Är ute efter en pump till ett vattenkylningssystem som vi ska bygga som projektarbete i skolan. Pumpen måste gå att köras från ett vanligt nätaggregat och klara av två block, kanske tre. Dessutom ska den vara dränkt och så liten som möjligt, och framförallt BILLIG! (Under 500Kr).

Kan någon ge ett förslag?

Permalänk
Medlem

Eheim 1046 finns som 12v. Vet inte om den pallar alla blocken och det. Men det är den enda pumpen jag vet som går på 12v.

Permalänk
Medlem

Eheim 1046 12V 5L/min
http://kylning.com/info.php?cPath=85_108&products_id=469&kyli...

Ända vettiga 12vdc pumpen jag vet som säljs i sverige.

Permalänk
Medlem

Den pumpen är lite för dyr, och ej dränkningsbar.

Permalänk

För under 500kr så får du nog ingen pump som uppfyller dina krav.

Permalänk
Medlem

Sicce Nova är dränkbar och klarar definitivt tre block och fås för runt 350spänn men den är inte 12v, men varför måste den vara det?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Hedersmedlem

1048 från www.seame.com ?
Varför vill du ha en 12v-pump? Urvalet begränsas kraftigt då..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hej,

Ska det vara billig pump som kan köras på 12V från nätaggregatet, kan det här vara en lösning på ditt problem: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13286 Vad jag har läst tidigare på detta forum om den här pumpen att den väsnas en hel del på 12V men sänker du spänningen en aning (ca 7V) blir pumpen tystare och håller förhoppningsvis bättre. Alternativet är annas att köpa två sådana pumpar och kör sedan dem båda i samma tank med längre spänning. Då får du ökad säkerhet i fall en pump skulle sluta att fungera och du kopplar ihop dem på trycksidan med en Y-koppling.

Det är mitt tipps i fall din budget är ansträngd till ditt kylnings projekt och sedan har Biltema massa andra goda saker som t.ex. slang, klämmor och slangnipplar, som du kan använda till ditt bygge.

Detta är alternativet till "fina" pumpar för akvarium som t.ex. Sicce och Maxi-Jet, om det ska vara billigare än vad en Eheim pump kostar men de alla är 230V växelströmspumpar.

Kan det vara något för dig att fundera på?

/Saint25

Permalänk
Medlem

du lär ju inte kunna voltmodda en pump som du kan med en vanlig fläkt? Sen komemr väl inte två "svaga" pumpar kunna ge samma flöde som en "stark" (oavsett hur man kopplar)? Vet itne, men låter konstigt och eftersom Saint25 har skrivit som han gjort så kan han säkert förkalra sig oxo :]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
du lär ju inte kunna voltmodda en pump som du kan med en vanlig fläkt? Sen komemr väl inte två "svaga" pumpar kunna ge samma flöde som en "stark" (oavsett hur man kopplar)? Vet itne, men låter konstigt och eftersom Saint25 har skrivit som han gjort så kan han säkert förkalra sig oxo :]

När det gäller spänningen på pumpen är det som med fläktar. Med ett lämpligt motstånd t.ex. Zalmans 7V får pumpen bara just denna spänning att driva pumpen med (på en av kablarna som går in till pumpen, ledaren eller pluspolen) och det är samma sätt som man gör med fläktarna, inga konstigheter med andra ord. Pumpen som jag gav länk på var en av flera pumpar som Biltema säljer, så det finns kraftigare pumpar men då blir pumpen naturligtvis större och yoce önskade sig en liten behändig pump till sitt bygge och därför gav jag detta förslag. Sedan kan man säga allmänt sätt så får du beroende på pumpkonstruktionen med två pumpar i bästa fall en liten ökning på vattenflödet men vanligast är att trycket ökar på vattnet ut från pumparna. Det kan vara en liten fördel t.ex. långa och trånga slangar som vattnet måste transporteras igenom. Sist och inte minst, flödet från den pump som jag gav länk till kan pumpa upp till ca 1200L/h eller ca 20L/m på 12V, enligt Biltemas sida och sänker man spänningen något på pumpen så sjuker naturligtvis vattenflödet men det lär bli tillräckligt med flöde ändå och med bra utformat system kan det räcka till med ca 6-10L/m i vattenflöde från en pump. Om du läste vad jag skrev i förra inlägget, att använder man sig av två pumpar samtidigt får man en ökad driftsäkerhet för stannar en pump så går en pump fortfarande och risken blir då mindre för datorhaveri, än om man bara har en pump i sitt system som många på detta forum har i sina byggen, oavsätt pumpfabrikat -även jag, har en Sicce Idra pump i mitt system. Ja, det finns olika övervakningssystem att ansluta till sitt system men det är inte säkert att dessa saker fungerar till fullo när något tråkighet inträffar, för någon gång blir alla pumpar utslitna och slutar att fungera men man vet aldrig när det sker. Det är något som man får ha i bakhuvudet när man önskar sig att bygga ett eget vattenkylningssystem till sin dator d.v.s det finns risker med ett vattenkylningssystem också och inte bara fördelar.

Här är en länk till övriga pumpar hos Biltema i samma klass: http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=363

/Saint25

Permalänk
Medlem

Saint25: Tack för det utförliga svaret. Vi har kollat på den där pumpen och behövde gärna en bekräftelse att den fungerar i ett liknande system. En sådan pumpborde, som du säger, gå att köra på 7V eller liknande då den pumpar, enligt utsago, 20l/min.

Vicotnik: Vet du hur vi annars ska lösa det med strömtillförseln? Vi vill inte göra någon "gettomodd" med en strömsladd ut genom en PCI-slot. Och helst inte hålla på och löda i nätagget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej,

Ska det vara billig pump som kan köras på 12V från nätaggregatet, kan det här vara en lösning på ditt problem: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13286 Vad jag har läst tidigare på detta forum om den här pumpen att den väsnas en hel del på 12V men sänker du spänningen en aning (ca 7V) blir pumpen tystare och håller förhoppningsvis bättre. Alternativet är annas att köpa två sådana pumpar och kör sedan dem båda i samma tank med längre spänning. Då får du ökad säkerhet i fall en pump skulle sluta att fungera och du kopplar ihop dem på trycksidan med en Y-koppling.

Det är mitt tipps i fall din budget är ansträngd till ditt kylnings projekt och sedan har Biltema massa andra goda saker som t.ex. slang, klämmor och slangnipplar, som du kan använda till ditt bygge.

Detta är alternativet till "fina" pumpar för akvarium som t.ex. Sicce och Maxi-Jet, om det ska vara billigare än vad en Eheim pump kostar men de alla är 230V växelströmspumpar.

Kan det vara något för dig att fundera på?

/Saint25

tips, tänk inte ens tanken, har haft en sån, för mnga överhettningar, efter par månaders användning tog jag ut pumpen o gick till biltema o krävde pengarna tebax, den fina dränkbara pumpen var vattenfylld, så, dränkbar, ye right

lycka till grabben

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ändå, en pump på runt 5-10l/min lär väl räcka till det mesta, eller? Pumpen i Aquarius II har endast en effekt på 1,5l/min och den ska klara det kylsystemet i 50 000 timmar.

Permalänk
Medlem

AMD RuleZ: Okej, då är detta inget bra alternativ alltså. Någon som vet hur man ska få en 230V akvariepump kopplad till nätagget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
AMD RuleZ: Okej, då är detta inget bra alternativ alltså. Någon som vet hur man ska få en 230V akvariepump kopplad till nätagget?

de e väl bara o dra två kablar vidare, altså från de utaget eller intaget i nätagget, men jag gillar inte leka med ström över 12volt :), men jaja, vi är olika, men så hade jag gjort iaf

lycka till

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
de e väl bara o dra två kablar vidare, altså från de utaget eller intaget i nätagget, men jag gillar inte leka med ström över 12volt :), men jaja, vi är olika, men så hade jag gjort iaf

lycka till

MVH

Jao, men grejen är den att jag vill också att pumpen ska slås på så fort datorn slås på. Aye, ska nog försöka med en 12V pump ändå. Låter så mycket lättare, det måste finnas någon som fungerar bra.

Permalänk

hydor l20 @ watercooling.dk eller gtek.se

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Hej,

Visst är en riktig pump att föredra i sitt system t.ex. Sicce, Maxi-Jet, Hydor eller Eheim men då får man försöka lösa sättet på hur man ska starta upp pumpen och det finns olika lösningar på problemet. Med lite händighet kan man tillverka en egen relästyrning av pumpen och det har funnits trådar om det här på forumet som du får söka upp i arkivet. Glöm inte att du behöver säkra upp pumpen också som skydd mot tråkigheter.

Här är några artiklar från Sweclockers.
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010826_vattenkyln...
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_020130_jumbo_h20....

Vill du inte eller orkar du inte att bygga en relästyrning finns det färdiga saker att köpa och här har du länkar på dessa saker.
http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...
http://kylning.com/info.php?cPath=85_111&products_id=371&kyli...

Nackddelen är att priset drar iväg för dig, om du köper sakerna färdigt men det kan vara en framkomlig väg för dig.

/Saint25

Permalänk
Medlem

AMD RuleZ,

Jag vet inte vad som hände just med din pump och hur felet var, på Biltema pumpen. Men allmänt sett kan man säga det så här att många billiga pumpar blir ihopsättningen sisådär. Om pumpen läckte mellan pumphus och motorhus hade man kunnat täta ihop den med lite tätningsmassa/silikon (en tub kostar några tior). Hade läckan varit kring pumpaxeln och den var tätad med en O-ring som läckte så kan man försöka att själv byta ut denna packning då en O-ring är billig att köpa. Sedan är det upp till var och en i fall man vill göra denna "lilla" uppoffring att försöka få pumpen tät igen, om man funderar på att köpa en sådan eller liknande billig vattenpump.

/Saint25

Permalänk

Clas Ohlson säljer en liten 12volts pump för 125kr.
Är inne på min andra sån så dom är väl inte allt för bra, men den funkar. Och är liten.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Saint25.
Jag har fortfarande lite svårt o tro att man kan dra ner till 7V från 12, iaf generellt på "alla" pumpar. Det behöver ju trots allt lite kräm för att orka och när en del fläktar lägger av vid de spänningarna så känns det lite konstigt.
Det där med driftsäkerhet är ju inte precis värt mödan, om din pump mot förmotan skulle stanna så har man ju program som stänger av datorn när det blir varmt, skulle man inte ha det så finns det inbyggda saker för sånt där. Visst e risken stor att CPUn ryker om pupmen stannar, men så stor tror jag inte att den är och en ny CPU kostar säkert inte lika mkt som en pump (som för övrigt säkert håller igång ett par år).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TommyToad: Okej, så det är inget att rekommendera för ett slutet system (alltså med pumpen inbyggd i en tank)?

Finns det risk för att CPU:n brinner om vattenpumpen skär sig även om man har en Intel P4? Vad jag har hört så ska dom CPU:na klocka ner sig så mycket så dom inte behöver kylning, har jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem

yoce: Kanske lite ghetto, men inte så farligt imho (den övre är strömförsörjningen till pumpen).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
yoce: Kanske lite ghetto, men inte så farligt imho (den övre är strömförsörjningen till pumpen).

http://home.student.uu.se/joli5403/projekt/vattenkylning3/ima...

Visst, det går ju att göra på detta viset. Men då vi ska lägga ned ungefär nio månader på projektet så vill man att det ska bli näst intill perfekt. (Vi gör detta som projektarbete i trean)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
Visst, det går ju att göra på detta viset. Men då vi ska lägga ned ungefär nio månader på projektet så vill man att det ska bli näst intill perfekt. (Vi gör detta som projektarbete i trean)

Nio månader för att bygga en vattenkylning???

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Nio månader för att bygga en vattenkylning???

Vadå då? Jag har pysslat med min vattenkylning i över ett år och den är i ständig förändring. Senast bytte jag tanken mot ett T-kors för nån vecka sen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vadå då? Jag har pysslat med min vattenkylning i över ett år och den är i ständig förändring. Senast bytte jag tanken mot ett T-kors för nån vecka sen.

Ja det är klart man pysslar och grejar lite hela tiden. Vad jag menade var att köper man bara de nödvändigaste delarna så meckar man ju ihop det på nolltid. Sedan är det ju kul att småpyssla och förbättra hela tiden.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Senast bytte jag tanken mot ett T-kors för nån vecka sen.

Vicotnic, fick du några tempskillnader när du skippade tanken? Funderar lite på det själv, så kan jag nog få rum med en radiator till.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, ingen skillnad i temp. Det är bara ifall man har väldigt stor tank som det blir skillnad. Jag hade främst tanken för att det blir enklare att avlufta, men nu när jag testat upptäckte jag att det inte alls var så krångligt med T-kors som jag trott.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

om man har ett nätagg me en skärmströmsutgång så kan man la koppla pumpem på den? (inne i agget såklart) den aktiveras ju när agget startas! lr? det har jag för mig iaf.... min gör d (codegen 300X)