Permalänk
Avstängd

Raka och korsade nätverkskablar?

Vad är skillnaden? Jag och Jarlz0r satt och tänkte på detta. Han körde med korsade kablar mellan WAN och bredbandsjacket. Sen kör han raka mellan datorer och routern. Jag kör korsade överallt och det funkar medans han sa att det inte skulle göra det

Så, till min fråga. Vad är skillnaden?

//Martin

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem

skillnaden är att stift 1+2 och 3+6 på kontakten har bytt plats i ena änden av en korsad kabel. i princip.
varför det funkar hos dig är kanske för att switchen, eller vad du har kan känna av vilken sorts kabel som är inkopplad och om det är "fel" så ändrar den i switchen så att det blir "rätt"

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem

förr i tiden så använde man korsade kablar till:
dator <-> dator
switch <-> switch

i dag så har de flesta morderna switchar och nätverkskort automatiskt igenskänning för rak eller korsad kabel så det är inte lika viktikgt längre

Permalänk
Avstängd

aha ok, tack för hjälpen. Undrade bara lite

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk

Hehe tack... jag sa precis som ni, men min vän som kaaan och veeet allt sa att det inte fungerade så.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]
Hehe tack... jag sa precis som ni, men min vän som kaaan och veeet allt sa att det inte fungerade så.

det är sant, det går INTE
att det ibland funkar iaf är en styggelse som vissa tillverkare envisas med att hålla på med