Permalänk
Medlem

Spel- och 3DMarkproblem

Behöver experthjälp!

Börjar med burken:
- Jaton Geforce 4 Titanum 4200 128MB
- Elitegroup P4S5A/DX+ Moderkort
- Pentium4 2,4GHz (-A eller -B)
- 2x256Mb "Standard" DDR 333
- IBM Deskstar 80GB 7200RPM

Fortsätter med problemet:
Spelar jag Age of Mythology lägger spelet av(datorn kan starta om av sig själv också) efter någon timme. Spelar jag GTA3: Vice City lägger det spelet av efter 5-30 min. Kör jag 3DMark03 lägger det av på lite olika tillfällen. 3DMark03 kan också ge lite olika felmeddelanden som att vissa filer är korrupta och så. Dessa filer är givetvis inte korrupta då 3DMark gladeligen går förbi det testet som just ska laddas, om man provar en annan gång.

Ger lite fakta:
SpeedFan ger dessa resultat.
Temp1: 75°C (Max 80°C)
Temp3: 33°C (Max 48°C)
HD0: 36°C (Max 40°C)
Temp2: 27°C (Max 29°C)

Då ser vi ju direkt ett problem. 75°C på Temp1. Kan då detta stämma? SiSoftSandra ger samma värde, men då är den döpt till "Board temperature" istället. Kan det då vara så att nordbryggan är så här pass varm och att det är detta som gör att spelen och 3DMark03 lägger av? Har känt på flänsen som sitter på nordbryggan och visst, när den är som varmast så gör det lite småont, men det känns inte som 80°C! Flänsen sitter för övrigt också lite löst, man kan "jucka" på den lite åt sidan.

GPU:n är inte speciellt varm nu. Strax över 40°C vid full load. Har nämligen trott att detta varit problemet så den har varit inne på fläktbyte två gånger och nu sitter det en fläkt som riktigt ger gärnet, och låter därefter. Minnena på grafikkortet är riktigt varma vid full load, mycket varmare än nordbryggsflänsen. Dock har min termometer inte kommit över 60°C på dom.

CPU:n kan det absolut inte vara. Detta är till 99% uteslutet. Den ligger i väldigt låg temp, trots att fläkten snurrar nästan på halvvarv.

HardSoft (en datorbutik i Gävle) har provat kortet (säger dom) i en 24-timmars-loop med 3DMark och inte haft något problem med det. Det hade bara lagt av en gång, sa dom.

Ingen överdriven chassitemp heller. Mellan 29°C och 33°C.

Slutsats:
Vad kan det alltså vara? Moderkortet och nordbryggan? Grafikkortet ändå, trots att inget fel hittats av HardSoft? Kanske IBM-disken (tänkte mest på detta att det blir korrupta filer i 3DMark)?

Edit: Kanske felplacerad tråd, vad vet jag. Kändes dock som bästa stället detta.

Permalänk
Medlem

är dålig på intel cpuer, men det är väldans varmt där! (om det inte är så att den ljuger för dig)
Fixa flänsen, det är inte alls bra att jukka på den, du kan ju repa/skada kärnan eller nått!
Vad har du för OS? har du XP kan vara en fördel om du stänger av automatisk omstart vid systemfel (om du inte redan har gjort det)

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

Ouranos:

Det är inte CPU:n som är varm, det är jag 99% säker på. Har en termometer ligger precis intill kärnan och den visar aldrig över 50 grader. Jag har Windows XP, ja. Automatisk omstart har jag inte gjort något åt. Har inte vetat om det. Men har suttit nu hela kvällen och körd 3DMark03, då har jag inte fått den att starta om någon gång. Så detta är inte största problemet. Tror du att det kan vara så att nordbyggan verkligen är så där pass varm och att det är den som gör att 3DMark03 och spel lägger av?

Permalänk
Medlem

Blir den varm så tror jag nog att det kan ställa till det
känns den varm?

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

Hade du läst hela texten hade du inte behövt fråga denna fråga. Men okej, ja den känns varm. Ja, man bränner sig på den. Men minnena till grafikkortet känns typ 5-10°C varmare.

Permalänk

Re: Spel- och 3DMarkproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
Har känt på flänsen som sitter på nordbryggan och visst, när den är som varmast så gör det lite småont, men det känns inte som 80°C! Flänsen sitter för övrigt också lite löst, man kan "jucka" på den lite åt sidan.

Svar på frågan?

Edit: DOH! så han du svara

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ni tror det är detta som är problemet alltså?

Permalänk
Medlem

jag läste faktiskt hela glömde den biten bara

svårt att säga vad som är problemet, jag är ingen expert direkt, kan vara fel på minnena kanske.....

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk

Som sagt, kan vara minnena. Testa att köra med högre timings och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Provade en sak alldeles nyss. Spelade Vice City. Ungefär på samma ställe hängde sig spelet tre gånger i rad. Sen körde jag utan ena sidan på chassit, och satte dit min hemmabyggda GFX-fläkt som består utav en 80-mmfläkt som står och blåser rätt mot grafikkortet.

Nu helt plötsligt fungerar det hur bra som helst, och spelet hänger sig inte. Detta var givetvis inte bara tur, då detta alltid ha fungerat. Det är därför jag alltid trott att det varit grafikkortet som banga ur.

Några nya idéer, kan det fortfarande vara minnena?

Permalänk
Medlem

En JÄVLIGT viktig grej är hur du har instalerat drivrutiner efter du lagt in windows

denna orning MÅSTE det va:

windows OS
moderkortets chipset drivisar
grafikkortets drivisar
prime95 och 3dmark01

prim95 sätter du på tortyre test å sen startar du 3dmark01 funkar systemet efter 1 timmes körning så har du 100% ok confat sytem.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Avstängd

1. Känn på flänsen om den känns varm.
2. Demontera CPU och ev moderkort och montera det igen.
3. Ha senaste bios (finns på moderkortstillverkarens hemsida med instruktioner)
4. Se till att ha korrekt bios inställningar.
5. Kolla att grafikkort och NB har kontakt med dess kylare.
6. Formatera om och installera om OS på nytt.

Detta bör hjälpa! Kolla at du inte kör t.ex för låga timings eller nått som inte dina komponenter gillar. Kör oklockat till att börja med.

Golliwog: Jag kan säga att det tar mer än en timma at testa en dators stabilitet. Jag hjälpte min kamrat med hans dator och efter 3 dagar så crachade den.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Sledgehammer:
Jag har inte senste BIOS. Försökte flasha det förut, men lyckades inte.
Hur kollar man att NB har kontakt med dess kylare?

Hur ändrar man timings? Har aldrig gjort det så. Har aldrig klockat heller.

Permalänk
Medlem

vart hittar man Prime 95 ?

Permalänk
Medlem

i filarkivet här på swec p95v2212.exe

Sledgehammer: När du "hjälpte" din kompis gjorde ni i exact den följd jag skrev? annars så är det där du nämde ett typiskt ex på när man har installerat i fel orning.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

BYT MODERKORT! Ecs suger, och av någon anledning klarar dem alla tester när dem är i butik. Släng skiten i soptunnan, investera en tusing i ett is7 eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Golliwog: Jag kan säga att det tar mer än en timma at testa en dators stabilitet. Jag hjälpte min kamrat med hans dator och efter 3 dagar så crachade den. [/B]

alltså...de flesta cpuer kraschar efter någon dag även oklockade...;)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
Sledgehammer:
Jag har inte senste BIOS. Försökte flasha det förut, men lyckades inte.
Hur kollar man att NB har kontakt med dess kylare?

Hur ändrar man timings? Har aldrig gjort det så. Har aldrig klockat heller.

Givetvis så lossar man på den lilla kylfläns som sitter på NB och kollar att det är tillräckligt med kylpasta så att det täcket och att dom får kontakt med varandra. Var försiktig när du skall lossa denna (om det ens sitter någon kylning på).

Golliwog: Det spelar ingen roll vilka program eller i vilken ordning man testar saker på en dator. På hans dator så körde vi Q3A nv15demo, Prime, Super Pi, burn k7, CPU burn in. Att testa en dators stabilitet tar tid! Däremot är det inte så vanligt att en dator crachar efter 3 dagar. Det brukar vara 1 dag som högst.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

mm men därimot instalerar man som jag sagt så pajar man inte grafikort etc + att det ÄR så man ska installera. Har du gjort i annan orning så är inte datorn stabil + att den kommer braka ihop mjukvarumässigt och även hårdvare

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

En annan sak som ofta glöms bort är virus kan orska att datorn krånglar. Hade samma probs för ett tag sen, ingetfunkade. Visade sig att hela datorn var infekterad med virus. Så kolla det...

Permalänk
Medlem

Slegdehammer: Jo, jo. Men då måste jag köpa ny kylpasta plus lim också. Då den bara är limmad. Då passar det bättre att lämna in datorn till butiken i morgon på reparation. Synd bara att man säkert kommer bli utan i en månad eller så. Men men, sånt är livet. (Det är en hopplocksdator, byggd i butik. Så där av garantin)

akius: Jo, har funderat på att köpa ett IC7 rätt så länge. Bland annat för att mitt kort bara har två DDR-platser och inte stöd för S-ATA.

Alla: Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem

sata är btw endast till nytta om du kör raid 0

altså om du inte köpter 2 exact lika stora satadiskar å kör dem i raid så är det smartare å köpa billigare å tystare ide hdd

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Golliwog: Det jag var sugen på var en Raptor. Kommer denna inte att vara någe snabbare än min IBM 7200 2MB som jag har nu?

Permalänk
Medlem

alltså du vinner ingen direkt prestanda ökning med sata om du inte kör raid 0

en tyst IDE 160gig ,7200rpm med 8mb chash tycker jag du ska titta på istället för sata
när sata2 kommer så kan man börja diskutera ev om det e lönt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.