Permalänk
Medlem

Elektronik: 12V komponentsfråga.

Har gjort en liten grej med transistorer, zenerdioder, dioder, kondensatorer och ett relä. Jag råkade sätta plus på minus och minus på plus d.v.s råkade sätta på fel poler och nu funkar den inte som det ska.

Frågan är då: vilka/vilken komponent brukar ryka först (mest känslig) om man råkar sätta på fel poler i 25 sekunder.

Kan ju tillägga att det luktade bränd komponent i hela rummet iaf.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

transistorerna...tror jag...dom andra är inte lika känsliga...detta är bara en gissning.

Visa signatur

AMD XP 2000+ ╚ MSI KT3 ULTRA2 ╚VIAKT333 Chipset ╚ DDR-DIMM PC2700 256MB DDR x2, Hitachi Deskstar 40g + Maxtor 80 g ╚ GlacialTech CPU-Fläkt ╚ Asus GeForce FX 5200 128 mb ╚ Chassi - CodeGen ATX Chassi Modell 6052 ╚

Permalänk
Medlem

När man bygger är det ju nästan ett måste med en multimeter, så du kan felsöka men förmodligen transistorn. Mäta trissan med multimetern, har du ingen ånga på OK och köp en för 129 spänn, duger gott å väl.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Mitt hus är byggt av träreglar, gipsskivor, betong, spån, plåt, skruv och spik. Jag hade översvämning i köket nyligen, vilka delar har blivit vattenskadade?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Mitt hus är byggt av träreglar, gipsskivor, betong, spån, plåt, skruv och spik. Jag hade översvämning i köket nyligen, vilka delar har blivit vattenskadade?

hehe. Träreglar så klart och möjligen gipsskivor (beror på hur det är isolerat)

Ne men jag förstår din vink men det jag ville få reda på är om någon komponent är mindre känslig. Ett motstånd är ju mindre känsligt än en transistor (att gå i sönder alltså tror jag)?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Du anser alltså att spån är mindre känsligt än en träregel?
Men nu är det så att träregeln ligger i taket och spånet i golvet, så jag tror inte ett dugg på att träregeln är vattenskadad.

Det går inte att säga något alls förrän man sett hur huset är byggt.

Är en träregel starkare än en gipsskiva?
En gipsskiva kan man bryta av med handkraft, men gips är ändå faktiskt betydligt starkare än träreglarna när det hela väl sitter monterat. Det beror helt och hållet på hur krafterna appliceras på reglar och gips vilket som är starkast.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Du anser alltså att spån är mindre känsligt än en träregel?
Men nu är det så att träregeln ligger i taket och spånet i golvet, så jag tror inte ett dugg på att träregeln är vattenskadad.

Det går inte att säga något alls förrän man sett hur huset är byggt.

Är en träregel starkare än en gipsskiva?
En gipsskiva kan man bryta av med handkraft, men gips är ändå faktiskt betydligt starkare än träreglarna när det hela väl sitter monterat. Det beror helt och hållet på hur krafterna appliceras på reglar och gips vilket som är starkast.

Tack för ditt bidrag men jag ser inte något annat än att du försöker säga att man måste se grejorna för att kunna svara. Jag upprepar frågan: Är någon komponent känsligare och går sönder fortare än någon annan när man sätter plus på minus och minus på plus?

Formulerar om frågan: Vilka komponenter, utav de ovan nämnda, tar skada av att man sätter fel på polerna?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Beror mycket på hur det är kopplat.
Lägg upp ett schema så är det nog mycket lättare att svara på.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Nej, man måste inte se grejorna, men man måste se en ritning.

Opteron: Frågan går inte att besvara på ett rimligt sätt, eftersom halvledarna (transistorer, dioder och zenerdioder) i regel aldrig ansluts direkt mellan matning och jord så faller den förutsättning som du specificerat.

Reläer bryr sig inte om polaritet.
Kondensatorer varierar beroende på modell (elektrolyter och tentaler är t.ex. polaritetskänsliga. Keramer och polyestrar är det ej)

Dessutom saknas det komponenter i din lista. Du har t.ex. inte angivit resistorer. (vilket det måste finnas i en koppling som innehåller de komponenter du angivit).

Det går inte att säga att vissa komponenter är mer "känsliga" än andra för polaritetsvändning. En resistor har ingen polaritet, och en del påstår nog att det är en ganska så "okänslig" komponent. Zenerdioder däremot har polaritet.
Säg att du har byggt en mycket enkel spänningsregulator bestående av en resistor och en zenerdiod. Vänder du polariteten så blir spänningsfallet över zenerdioden lågt (ca0,5V) och strömmen blir hög, men eftersom spänningsfallet är lågt så blir effektutvecklingen liten och zenerdioden kommer att må utmärkt. Men spänningsfallet över resistorn blir högt, och strömmen hög, vilket ger hög effektutveckling. Resistorn kommer att bli varm, och lite beroende på kopplingen kanske till och med brinna upp.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

men faan om det luktar så moste du ju se var som är paj...
och en bild eller två skulle nog inte skada...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bachler
men faan om det luktar så moste du ju se var som är paj...
och en bild eller två skulle nog inte skada...

Nepp inte ett brännmärke på varken kretskort eller komponent. Gick igenom alla idag och det var två av fyra transistorer som inte hade någon spänning oavsett potentiometrarnas inställning och jag hoppas att det är de som är kassa. Är inte så jättehaj på elektronik (om det inte redan framgått ).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701