Permalänk
Medlem

NTFS vs. FAT 32

Jag hade tänkt att formatera min hårdisk. Jag vet bara inte om jag ska ha FAT 32 eller NTFS. Jag har hört bra om båda. Det viktigaste är att det går snabbt och smidigt; säkerheten kommer i andra hand. Jag kör Win XP Pro. Vill görna ha svar av sådana som har testat båda.
Vilket är snabbast?

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Medlem

Ska du bara använda XP så finns det ingen anledning att inte köra NTFS.

Permalänk
Medlem

Usch då.. "säkerheten kommer i andra hand". Inte bra ;P Men som BigMomma säger, NTFS funkar lika bra som FAT, och ska du inte köra något annat os som inte kan skriva till NTFS(ja, jag pratar om linux ) så funkar NTFS bra. Själv kör jag dock alltid FAT, alltid gjort det och ser ingen anledning till att byta http://wiki.sweclockers.com/ntfs <- den såg jag en tråd om nyss, där står det nog lite skillnader. Jag är inte så intresserad, så jag har inte läst den.. men det är nog bra info

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att någon redan snappat upp min ntfs-guide.
I researchen jag gjort så vitt jag förstått så är FAT32 inte att föredra på stora partitioner.
Eftersom du ska formatera så får du en "riktig" NTFS 5.1, där Mft zonen t.ex. är inflyttad en bit på disken för att få höjd prestanda.
Att slippa scandisk är väll nog för att välja ntfs, kommer ju bara ibland fram en koll på filsystemet om man har ntfs.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG