Guide till att softmodda 9500 och 9800se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle
Tack för den hjälpen!
Kan man göra en boot diskett med drdflash.exe?

www.bootdisk.com

Permalänk
Medlem

Ett tips på att hårdvarumodda ett grafikkort - enbart för våghalsar!

Aktivera piplinesen 4-1 till 8x1 permanet tillsammans med en ny bios flashning.

Länkar:
http://forums.ocfaq.com/showthread.php?t=1249
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/news6149.html

[size="3"]OBS! Jag tar inget ansvar på ert kort vid eventuell misslyckad modifiering.[/size]

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Ett tips på att hårdvarumodda ett grafikkort - enbart för våghalsar!

Aktivera piplinesen 4-1 till 8x1 permanet tillsammans med en ny bios flashning.

Länkar:
http://forums.ocfaq.com/showthread.php?t=1249
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/news6149.html

[size="3"]OBS! Jag tar inget ansvar på ert kort vid eventuell misslyckad modifiering.[/size]

/Saint25

jag tänker då inte riskera något, man behöver ju ändå installera garfikdrivrutiner om man installerar om windows, då e d ju bara att installera omegas haxxade i stället för vanliga.

förövrigt knallar mitt club-3d 9800se på som ett xt nu, jag prövade att flashade om till xt med orginal kylarn på, men då blev det lite artifakter i 3dmark, så jag smällde på vatten kylningen igen och då försvann dom.

slutsats: jag kunnde köra kortet i xt hastighet med orginal kylarn helt utan artifakter.
men efter flashen med samma kylare och frekvens så fick jag artifakter.
sååå, biosen måste göra något annat än att ändra clockfrekvensen, vad har jag ingen aning om, men nått är det.. vet någon vad det är?

edit: minnena kyls med mosfet flänsar från några trasiga msi turbo2 moderkort, (finns många fördelar med att känna folk somm jobbar på data firmor:))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
jag tänker då inte riskera något, man behöver ju ändå installera garfikdrivrutiner om man installerar om windows, då e d ju bara att installera omegas haxxade i stället för vanliga.

förövrigt knallar mitt club-3d 9800se på som ett xt nu, jag prövade att flashade om till xt med orginal kylarn på, men då blev det lite artifakter i 3dmark, så jag smällde på vatten kylningen igen och då försvann dom.

slutsats: jag kunnde köra kortet i xt hastighet med orginal kylarn helt utan artifakter.
men efter flashen med samma kylare och frekvens så fick jag artifakter.
sååå, biosen måste göra något annat än att ändra clockfrekvensen, vad har jag ingen aning om, men nått är det.. vet någon vad det är?

edit: minnena kyls med mosfet flänsar från några trasiga msi turbo2 moderkort, (finns många fördelar med att känna folk somm jobbar på data firmor:))

Visst, är det säkrast så - att bara softmodda kortet och det kommer jag att försöka mig på med mitt nya grafikkort när jag får råd att köpa en ny nätdel. Vill nu inte stoppa in kortet då min gamla nätdel på 250 watt kan få spader och lägga av rakt av och då skada grafikkortet. Jag får hålla mig lugn ett tag till... tyvärr. Mitt gamla Enermax 350 watt slutade att fungera för någon vecka sedan.

Bra att du också kyler ned dina grafikkortsminnen då de blir för varma annars och tar skada efter en tids användning.

På din fråga vad gör bioset kan jag bland annat säga följande:

Original 9800SE Bios, har en vcore spänning på cirka 1,6 volt. Minnenas spänning vet jag ej säkert vilken nivå de har.
Ett 9800 Pro Bios, har en vcore spänning på cirka 1,7 volt. Minnena?
Ett 9800 XT Bios, har en vcore på cirka 1,8 volt. Minnena?

Så vad betyder det här då? Ett standard 9800SE kort klarar knappt av någon överklockning, även upplåst på grund av för låg spänning på framför allt coren. Med en högre spänning på coren finns det möjlighet till en höge överklockning och det får man med t.ex. en Bios upp flashning till ett ett Pro kort. Vill nå ännu högre upp, finns inget annat sätt än att göra en spännings modifikation plus naturligvis ännu bättre kylning. Med högre spänning på coren utvecklas det också mer värme och då duger inte en simpel luftkyld fläns längre utan man får göra som du har gjort - att köra med minst med vattenkylning till sitt datorsystem.

Här är en länk i ämnet: http://www.akiba-pc.com/article.php?37.0

/Saint25

Permalänk
Medlem

okej, det förklarar en hel del, man lär sig nått nytt varje dag

Permalänk
Medlem

vilken är den bästa tillverkaren för 9800se ? ,te x creative , asus mm om man ska softmodda och lyckas bra med det ?

Visa signatur

Säljer mina alldeles nya amd duron 1,6Ghz ,pga av felköp. finns på sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Visst, är det säkrast så - att bara softmodda kortet och det kommer jag att försöka mig på med mitt nya grafikkort när jag får råd att köpa en ny nätdel. Vill nu inte stoppa in kortet då min gamla nätdel på 250 watt kan få spader och lägga av rakt av och då skada grafikkortet. Jag får hålla mig lugn ett tag till... tyvärr. Mitt gamla Enermax 350 watt slutade att fungera för någon vecka sedan.

Bra att du också kyler ned dina grafikkortsminnen då de blir för varma annars och tar skada efter en tids användning.

På din fråga vad gör bioset kan jag bland annat säga följande:

Original 9800SE Bios, har en vcore spänning på cirka 1,6 volt. Minnenas spänning vet jag ej säkert vilken nivå de har.
Ett 9800 Pro Bios, har en vcore spänning på cirka 1,7 volt. Minnena?
Ett 9800 XT Bios, har en vcore på cirka 1,8 volt. Minnena?

Så vad betyder det här då? Ett standard 9800SE kort klarar knappt av någon överklockning, även upplåst på grund av för låg spänning på framför allt coren. Med en högre spänning på coren finns det möjlighet till en höge överklockning och det får man med t.ex. en Bios upp flashning till ett ett Pro kort. Vill nå ännu högre upp, finns inget annat sätt än att göra en spännings modifikation plus naturligvis ännu bättre kylning. Med högre spänning på coren utvecklas det också mer värme och då duger inte en simpel luftkyld fläns längre utan man får göra som du har gjort - att köra med minst med vattenkylning till sitt datorsystem.

Här är en länk i ämnet: http://www.akiba-pc.com/article.php?37.0

/Saint25

inte kan volten ändras genom att man byter BIOS heller? finns det nåt program som man kan se vad volten ligger på?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattem
inte kan volten ändras genom att man byter BIOS heller? finns det nåt program som man kan se vad volten ligger på?

Enkelt förklarat. Ska man ha ett snabbare Bios med mer MHz på processor och minne, som t.ex. XT från ett Pro-kort, behövs det en högre spänning och fysiskt sätt är det annars omöjligt att få en högre hastighet, om man inte extremt kyler ned kortet med t.ex. en kompressor kylning. I grafikkortets eget Bios finns de funktionerna som ska styra hela kortes grundfunktion, inklusive spänningarna.

Den berycktade Macci i datorvärlden som jag har länkat tidigare på Akiba-PC, har prövat många olika grafikkort från olika märken men hitills har han inte funnit en välfungerade upphottad Bios modd som han gillar. Han föredrar ett standard Bios på det Radeon 9800SE-kort han hade och han gjorde spänningsmodifiktioner på kortet i stället. Efter detta kunde han med bra kylning, kunna klocka högre än vad ett standard Radeon 9800XT kort presterar i genomsnittliga testvärden. Sedan är det få tillverkare som har medföljande program som ser kortens spänningar på core och minne, utan sådant får man mäta upp manuellt direkt på kortet. Detta är något för den mer avancerade datoranvändaren att syssla med och det är väldigt lätt att "kräma på med för mycket spänning till kortet, speciellt lätt kan minnena brännas sönder.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doji
vilken är den bästa tillverkaren för 9800se ? ,te x creative , asus mm om man ska softmodda och lyckas bra med det ?

Club-3D 9800se 256bit ska funka bäst, funkade även för mig

Permalänk
Medlem

om man nu kör winxp hur gör man då i rivatuner? ska man köra på SoftR9x00 w2k filen eller kan man ladda ner någon annan som är speciel för xp?

Permalänk
Medlem

installera omegas moddade drivrutiner, lättast så.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

jag har nu installerat omega drivirsarna men när jag kör något spel får jag massor av små gråa rutor på skärmen.. vad är det för fel? betyder det att jag inte kan softamodda eller kan jag fixa det på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

Mysko problem

Ja har ett Hercules 9800se AIW som har gått klokcrent med softmodd som ett 9800pro AIW

körde med cat 4.2/ omega 4.2 och lirade CM 3.. helt untan artifacts och utan shackspels effekt

Sen la ja in cat 4.3 o lirade cm 3, i menyer ovanför texten är de lite artifacts, bara lite... Sen under bilen där skuggan e, ganska ofta så ser man shackspel där i de svarta skuggan!

Testade med cat 4.4 samma problem, tänkte lägger 4.2 igen då.. ingen förbättring!

Alltså Drivrutinen kan väöl inte göra så de blir shcakspel o lite arctifacts??

det är bara i cm 3 och cm 4 ja har märkt av det, syndes tydligare i 4:an

Vad ska ja göra??

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem

Även jag lyckades idag låsa upp mitt PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit från komplett.se som jag köpte för 1350 spänn. Bra deal Spelat hela kvällen och ännu inte sett ngra artifakter. wee!

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Medlem

Grattis, dags att ändra signen?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gherkin
jag har nu installerat omega drivirsarna men när jag kör något spel får jag massor av små gråa rutor på skärmen.. vad är det för fel? betyder det att jag inte kan softamodda eller kan jag fixa det på nåt sätt?

nä de finns no way out, du har fått ett "defekt" kort...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Tackar för tipset!
Innan i 3dmark : 2736, efter 3514.

Och inga problem i ut2k4, förrutom att det flyter bättre.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört lite mer än en vecka och allt funkar fint, allt utom i det där fåniga "Motha trucker" spelet som följer med kortet. Där får jag lite shackrutsmönster. Men bara på vissa polygoner.. märkligt. Inga probs i t.ex. farcry eller andra spel.

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Medlem

Har jag förstått detta rätt nu? Du moddar om ett 9800SE till ett 9800 Pro. Du öppnar då 4 till pipelines som gör vad? Ökar det hastigheten på minnena och gpu automatiskt eller måste man klocka? (eller överklocka?). Fattar inte riktigt, låter lite skumt eftersom kylningen inte alls borde hålla

Om det nu funkar med moddningen, kan det bli buggar i så lågt som 2x? Är det exakt samma minnen och gpu på ett SE som Pro? Vilken tillverkare rekommenderas, Hercules, 3DLabs, Asus?

btw, vem tusan köpte ett PowerColor 9800SE för 1350sek på komplett.se? Dom kostar ju 1650sek.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Har jag förstått detta rätt nu? Du moddar om ett 9800SE till ett 9800 Pro. Du öppnar då 4 till pipelines som gör vad? Ökar det hastigheten på minnena och gpu automatiskt eller måste man klocka? (eller överklocka?). Fattar inte riktigt, låter lite skumt eftersom kylningen inte alls borde hålla

Om det nu funkar med moddningen, kan det bli buggar i så lågt som 2x? Är det exakt samma minnen och gpu på ett SE som Pro? Vilken tillverkare rekommenderas, Hercules, 3DLabs, Asus?

btw, vem tusan köpte ett PowerColor 9800SE för 1350sek på komplett.se? Dom kostar ju 1650sek.

Nej det händer ingenting med klockhastigheterna utan man "aktiverar" bara så att 8 av 8 såkallade pixelpipelines används istället för 4 av 8. Några 9800-GPUer har en defekt på dessa pipes vilket gjort att man avaktiverat 4 av dessa på vissa stickprovsutvalda partier av GPUer. Vissa av dessa GPUer fungerar dock med alla 8 pipes aktiverade. Club3d och Connect3d samt Hercules verkar vara favoriterna här på forumet då de har minnen likvärdiga med samtliga PRO-modeller.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

brickN: Jag gjorde bl.a. det. De sålde bara kortet till det billigare priset under påskveckan..typ "veckans kampanj"

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Medlem

Quicksilver: Så om du aktiverar dessa 4 pipelines så kan man klocka utan att överklocka? Ursäkta att jag är lite seg, är inte så überelajt på grafikkort Jag kan inte riktigt förstå varför man annars riskerar buggar om man inte får ett snabbare kort, utan "bara" öppnar fyra pipelines. Säg att jag köper ett Connect3d, är en aktiv VGA-kylare att rekommendera till den om jag "softmoddar" den till ett 9800 Pro?

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Har ett Club3d 9800pro kort med HY minnen, har flashat bioset till ett 9800XT, funkar perfa! Hade 5400p i 3dmark03 innan och nu får jag 6100, kör med 9800XT orginal frekvenser.
Bytte fläkt till en Arctic cooling AGP silencer. (billigt och bra)

Övrigt: 2600+ barton oklockad, 1024 ddr2700(256+256 dual channel och 512 singel)
Gör ingen större skillnad om jag kör med omega eller ati orginal drivisar.

Om någon behöver hjälp med att flasha så kan ni PM'a mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Quicksilver: Så om du aktiverar dessa 4 pipelines så kan man klocka utan att överklocka? Ursäkta att jag är lite seg, är inte så überelajt på grafikkort Jag kan inte riktigt förstå varför man annars riskerar buggar om man inte får ett snabbare kort, utan "bara" öppnar fyra pipelines. Säg att jag köper ett Connect3d, är en aktiv VGA-kylare att rekommendera till den om jag "softmoddar" den till ett 9800 Pro?

Om jag nu inte förklarade det rätt så om man låser upp dessa fyra extra pipelines och det är fel på en av dem så får man grafikbugg end of story.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

(Har ett Club3d 9800pro kort med HY minnen, har flashat bioset till ett 9800XT, funkar perfa!)

Jag har snart ett connect3D All in wonder 9800SE kan jag prova att flasha det?

Vilket Bios ska jag använda i så fall?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

ryssen, det kan du säkert, se bara till att kolla vilka minnen du har, tanka hem rätt bios å flasha. Ett tips INNAN du flashar så testa att klocka kortet manuellt till samma hastighet som det du vill klocka till, testa pro hastigheterna först å sen XT. Se till att ha ok kylning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Savanne: hur högt man kan klocka bestäms ju också av vilket bios man kör efter som spänningarna är olika i olika bios..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Till mitt connect all in wonder som jag snart har,kan jag flasha det med ett bios till XT utan All in wonder,måste ju vara så,finnsju inga AIW XT, eller hur?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^QuikSilver^
Savanne: hur högt man kan klocka bestäms ju också av vilket bios man kör efter som spänningarna är olika i olika bios..

Det är samma spänningar på alla bios.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Det är samma spänningar på alla bios.

Och detta tvistar de vise om...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?