Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Hrm, nja...jag vet inte det jag. Eftersom det satt precis PÅ sternum (bröstbenet) så tycker jag det verkar lustigt. Cystor brukar väl ett mindre hålrum beklätt med endotel eller epitel? Isf skulle det sitta BAKOM bröstbenet och därför inte kunna skapa en utbuktning eftersom skelettet är avsevärt mkt hårdade än endo/epitelvävnad. Men som sagt, jag har 2,5 år kvar så jag, lixom andra, spekulerar bara.

Vilken avd. jobbade du på? AVA?

EDIT: Utan er USKor så skulle vården stanna totalt dock. Helt otroligt bra jobb ni gör...jag önskar att alla i vården hade den passionen till pat. som de flesta USKor har. Då skulle kvaliteten vara mkt högre...ville bara säga det.

Jo det där med cystor har du ju väldigt rätt i, tänkte inte nog långt:)

När jag jobbade på Akademiska så va jag på Urologen och Ortopeden.
Men nu så har jag ett annat jobb, bättre betalt, men jag saknar kontakten och relationen man får till de patienter man hjälper:)

Permalänk

Ahhh, Urologen...där har jag min kliniska studieplats. TRUL-P, prostatahypertrofi och blåscancer. Det är det enda man behöver kunna där... Näe, det är ett kanonställe, verkligen. Ska få vara med när de ska göra en cystektomi nästa vecka. Ska bli intressant att vara med på operation. USKorna verkar dock ha väldigt mkt delegering där, iaf i Lkpg. Katetesering och PVK plus lite annat krafs. Eller ingår det i er utb. ?

Permalänk
Medlem

Lunaspice, lunaspice! Hjälp mig.
Jo, vad har hänt med min tumme?
Mer än att jag råkade slå mig med hammaren. Tre gånger. *host*
Den gör ont som tusan.
Blå och röd är den också, och inte mycket fingertoppskänsla är där.
Så mer konkret, vad har hänt i den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Lunaspice, lunaspice! Hjälp mig.
Jo, vad har hänt med min tumme?
Mer än att jag råkade slå mig med hammaren. Tre gånger. *host*
Den gör ont som tusan.
Blå och röd är den också, och inte mycket fingertoppskänsla är där.
Så mer konkret, vad har hänt i den?
http://www.grendosa.com/dump/PB14.JPG

Du har slagit av blodkärl. Duktigt. *Klappar på huvudet*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Lunaspice, lunaspice! Hjälp mig.
Jo, vad har hänt med min tumme?
Mer än att jag råkade slå mig med hammaren. Tre gånger. *host*
Den gör ont som tusan.
Blå och röd är den också, och inte mycket fingertoppskänsla är där.
Så mer konkret, vad har hänt i den?
[.url]http://www.grendosa.com/dump/PB14.JPG[/url]

Ehh.. Det var nog en ganska dum fråga.. Så sig och undrar varför det gör ont.
Vad som har hänt när man slår sig och det blir blått och rött.
Kan kanske vara så att blodkärlen har brustigt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

ja jag fattar väl att det blöder under huden, men om man tittar ovanför där tummen ska böja sig (där andra slaget träffade) så är även där rött och svullet och i princip vill jag veta alla detaljer om vad som händer med en (min) tumme när man slår sig med en hammare på den.
(tre ggr).

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå har en hjälptråd för sjukhussjuka sjuklingar i behov av hjälp så passar jag på att fråga vad som händer med mitt nageltrång som varar och blöder sedan 5år om jag låter det vara.

* edit: Kvack! din tumme är bruten på tre ställen, fixera den mot en brödkavel och vira gaffatejp fem varv runt den. Glöm inte att slå tre slag med hammaren på den så den återgår till ursprungligt läge.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
ja jag fattar väl att det blöder under huden, men om man tittar ovanför där tummen ska böja sig (där andra slaget träffade) så är även där rött och svullet och i princip vill jag veta alla detaljer om vad som händer med en (min) tumme när man slår sig med en hammare på den.
(tre ggr).

När du slår dig på tummen sker en vävnadsskada -> immunologiska celler aktiveras pga de ämnen som skadade celler utsöndrar -> bl.a histamin och prostaglandiner utsöndras av mastceller -> ökad blodgenomströmning samt ökad permeabilitet i blodkärlen pga konstriktion av endotelceller -> vätska, lymfocyter och andra immunoglobiner träder in till den inflammerade vävnaden -> ödem, ökad smärta (pga bradykinin, substans P och prostaglandiner som stimulerar nociceptiva nervändslut) -> värme och rodnad pga den ökad blodgenomströmningen.

Så, där har du VÄLDIGT kortfattat hur en inflammation går till. Dvs. smärtan, rodnaden och svullnaden är täcken på en inflammation och det är inget att oroa sig för över huvudtaget. Inte om den inte förvärras eller sprider sig.

Permalänk
Medlem

Så när huden spontant dör runt omkring där jag slog mig så är det lugnt?
Okej. får man pilla ut det döda blodet när det blir sådär? Eller är det den vanliga jäkla reglen som gäller alla sår, rör ej?

Permalänk

Jag tyckte inte det såg så farligt ut på bilden faktiskt. Rör ej ja...tvätta med alsolsprit och bomullstuss om du ska ta bort död vävnad eller blod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Jag tyckte inte det såg så farligt ut på bilden faktiskt. Rör ej ja...tvätta med alsolsprit och bomullstuss om du ska ta bort död vävnad eller blod.

Så jag bör sluta med skalpel och stiftpenna i min stortå?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanjis_
skrämmande nog så finns det väldigt inkompetenta läkare..och alla verkar vara samlade på ett och samma ställe, främst på en viss vårdcentral i Gottsunda centrum i Uppsala.

varenda gång jag har varit där så har de alltid sagt att det inte är något och att jag ska gå hem...
Sist jag var där så hade jag förbannat svårt att andas, det raspade i lungorna,hostade som en galning o jag hade förjävligt ont i halsen, inget sa dom säkert bara liten förkylning, här ta lite hosdämpande.

Jag upptäcker att jag bara mår värre o värre och åker till en akutmotagning på ett annat ställe och de blir helt förfärade när jag säger att jag har fått hostdämpande.
Jag hade tydligen lunginflammation som gått riktigt långt och förvärrats betydligt av att jag fått hostdämpande som då hindrede mig från att hosta upp allt slem som bildades i lungorna utan istället bidrog med att få ner mer slem dit.

Hursomhelst har jag ALLTID fått fel diagnos när jag har varit i vårdcentralen i gottsunda.
har helt slutat gå dit nu...

Men vad förväntar du dig av en vårdcentral i Gottsunda?

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Så jag bör sluta med skalpel och stiftpenna i min stortå?

emh, vad håller du på med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet hur [-Pale-] mår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Men vad förväntar du dig av en vårdcentral i Gottsunda?

jo du har rätt...men jag försökte ge dem en rättvis chans..men men..

Visa signatur

Drink from me and live forever
What else can I do than just smile?

Permalänk

SKIT!

Hittade precis en knöl på ca 1,5-2 cm ungefär 10-15 cm snett upp från kuken vid det högra benet. Den sitter mindre än 1 cm innåt och är väldigt hård, den gör inte ont, men den känns annorlunda när man tar på den. Vad fan är det? Kan det vara cancerskit? I vilket fall som helst är jag skiträdd nu för skiten och kan inte somna.

återkommer imorgon!

(svar snälla lunaspice)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
SKIT!

Hittade precis en knöl på ca 1,5-2 cm ungefär 10-15 cm snett upp från kuken vid det högra benet. Den sitter mindre än 1 cm innåt och är väldigt hård, den gör inte ont, men den känns annorlunda när man tar på den. Vad fan är det? Kan det vara cancerskit? I vilket fall som helst är jag skiträdd nu för skiten och kan inte somna.

återkommer imorgon!

(svar snälla lunaspice)

Skulle gissa på att det är en fetknut eller kanske en finne. Fick själv en på innerlåret för någon vecka sedan som nu har gått bort. Men för din egen skull skulle jag beställa tid hos läkare, man kan aldrig vara säker.

Permalänk

jaha, men hur i h*****e skulle det kunna vara en finne? Dom ligger ju inte som en stor knöl inne i huden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

baracutta, menar du i skrevet? jag har en knöl på vardera ben

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
jaha, men hur i h*****e skulle det kunna vara en finne? Dom ligger ju inte som en stor knöl inne i huden?

Det låter som ett fettknuta (eller vad det nu heter).

Permalänk
Medlem

Bindvävsknut? Har för mej att cancer[vaddetnukantänkasvara] är mjuka..

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Någon som vet hur [-Pale-] mår?

Jag mår ganska bra.
Kom hem idag efter att ha legat i uppsala 2 dagar.
Tog nya vävnadsprover. Får svar på onsdag tror dom.
Ungefär då får jag väll även veta vilken sorts behandling jag ska få.

Men jag kommer att raportera här vartefter jag får veta mer.

Permalänk
Medlem

Bra att det är hyfsat med dig! Vi vill höra hur det går:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
baracutta, menar du i skrevet? jag har en knöl på vardera ben

Nja, typ lite ovanför mitten där låret slutar. Men mer centrerad till kroppen så att säga.

Nu är jag inte lika skraj längre, man satt liksom och läste i denna tråd och så plötsligt hittar man en knöl på sig, inte konstigt att man blir lite skraj. Nä, frågade pappa idag om den, han trodde inte att det var något farligt. (btw, sitter det några lymfkörtlar vid det området?)

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
(btw, sitter det några lymfkörtlar vid det området?)

Svar ja.
Doktorn va o klämde o kände runt i det området du beskriver.
Iofs en trappa ner oxå. Men det hör inte hit.

Permalänk
Medlem

fy fan vad läskigt

men håll oss uppdaterade om hur det går med dig.. blir du inlagd kan vi eskilstuna-sweclockare komma med blommor till dig

Permalänk
Medlem

Of course, jag o Pluxor kommer över :]

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
fy fan vad läskigt

men håll oss uppdaterade om hur det går med dig.. blir du inlagd kan vi eskilstuna-sweclockare komma med blommor till dig

hehe. En till eskilstuna bo.
Har bara sett 2st andra. Bonez och någon annan nisse.

Nä men allt ska nog gå bra. Utan att behöva ligga på sjukan en längre tid.
Fick åka till uppsala och göra om proverna igår och fick åka hem idag.
Riktigt härligt när dom sticker in långa kanyler ca: 10cm in mellan revbena. (inte)
Men det kan det nog vara värt om jag ska bli frisk.

OT: Schyst OC du har lyckats med.

Permalänk
Medlem

Skulle du hamna på Ackis, så dyker kanske Uppsala-ligan upp:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Jag mår ganska bra.
Kom hem idag efter att ha legat i uppsala 2 dagar.
Tog nya vävnadsprover. Får svar på onsdag tror dom.
Ungefär då får jag väll även veta vilken sorts behandling jag ska få.

Men jag kommer att raportera här vartefter jag får veta mer.

Men varför sa du inget?!
Jag och uppsala-swecarna kunde ju ha kommit och hälsat på!

Visa signatur

Drink from me and live forever
What else can I do than just smile?