Permalänk
Medlem

Wd 200gb

Hej! har fått rejäla problem när jag ominstallerade win2k på C: (en gammal IBM på ca 25 GB). När jag ominstallerade så körde den chkdsk och då stod det nåt om (D: nu alltså WD 200 GB) deleting orphan files och sen recover orhpan files, sen när installerat klart och skulle kolla ett filmklipp från en tävling så visades det en halv sekund från en iron maiden konsert och efter det så frös filmen. Många filer verkar ha blivit korrupta, både rar, zip och alla andra. Men alla har inte blivit det. Plz help me!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat leta vilka filer som egentligen har CRC-fel? Formaterade du under installationen? Jag har gjort detta väldigt många gånger och detta som beskriver har aldrig hänt mig. Ladda ner bDCheck i filarkivet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har inte letat alla upp alla filer som har crc-fel, inte så sugen på att gå igenom 160 GB... ska kolla upp bdcheck! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

kör du den på ett kontrollerkort?
kör du winXP SP1?

Visa signatur

va?

Permalänk
Medlem

Fixade du BIGLBA buggen efter installationen?

Om man installerar om windows skall man inte koppla in sina stora diskar 160+ innan man fixat SP3+ och register fixen för stora diskar.

För gör man det kommer disken bli fuckad för att windows behandlar den som en "liten" disk och börjar förstöra information över "liten disk" begränsningen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

installerade först win2k då kom det upp med orphan files och det skedde antagligen först då... Men jag ångrade mig så jag installerade win xp sen istället och då gjorde chkdsk samma grej igen.

Kör inte på nåt kontrollerkort och har nu winxp sp1. Tankade hem datalifeguard från WD och den fixade antagligen det buggen i registret.
Förhoppningsvis så klarar den sig nu. Har fått tag i de absolut viktigaste filerna (utgjorde ca 40 MB) så resten är ändå åt helvete hehe.

Permalänk

Vad gör man om man redan har XP installerat på en SATA-disk? Chkdsk hittar massa fel nu.

Deleting ophan file....
Deleting index entry....

Ska jag blåsa datorn? Ska jag installera XP på min 40Gb-disk? Hjälp, jag vill inte torska data.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]