Permalänk
Avstängd

Billigt men "bra" vattenkylningspaket.

Hejsan!

Jo, jag ska mecka ihop ett vattenkylningspaket, precis som topic säger..

Jag har en 240 ståendes på gården och har hört att man kan sno massa grejjer och använda som radiator eller vad det är..

Så jag funderar på, vad är det jag behöver köpa för att få ett komplett fungerande vattenkylningssystem, förutsatt att jag tar grejjer från 240:n?

Nu snackar vi ett vanligt, lätt som kyler lite bättre än high-endluftkylning (ex, slk-900u), och så billigt som man kan komma.

Tacksam för svar!

// Peter

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

cpu vattenblock (kan rekommendera maze 4), slangar, vattentank..

sen behövs ju block till grafikkort och sydbrygga (ifall du vill ha det, själv kyler jag bara cpu med vatten)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDude
cpu vattenblock (kan rekommendera maze 4), slangar, vattentank..

sen behövs ju block till grafikkort och sydbrygga (ifall du vill ha det, själv kyler jag bara cpu med vatten)

Köper hellre dyrt grafikkort då.

Men finns pump från 240:n då? Eftersom du inte nämnde det.

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte tänker använda vindrutespolarpumpen från Volvon som pump i ditt system.
Den överlever garanterat inte att gå 24/7!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Avstängd

Haha. Jag vet inte vad jag tänker använda.. därför jag skriver och frågar här ju

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

hehe, pumpen från bilen kan du nog inte använda... Glömde nämna den..

köp t.ex. en Eheim 1048 från Gtek.se, en sån har jag och funkar klockrent..

Permalänk
Medlem

Hörde vidare att typ vattenpump och sådant ofta kräver rejält med hästkrafter för att gå runt... borde då bli bättre om du köper någon?

Vet dock inte säkert, spekulerar själv i vad min vattenkylning ska kosta...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

ok.

Men vad är det man kan ta från bilen då? Och vad kostar det jag tar från bilen? Menar, dumt att ta något som kostar 20 kronor och presterar sämre än något för 30 kronor.

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Du kan ta radiatorn (stor) eller värmepaketet (mindre), eller kan du ta båda och köra dubbla (kör du med radiatorn kommer du visserligen inte behöva nått värmepaket, men ändå.. )

Tar du radiatorn kan du ju även ta den där stora fläkten som sitter fram och kyler den (förutsatt att den är eldriven, och inte motorrems driven)

Är du riktigt snål kan du nog återanvända kylarvattnet i den också, det är dock inte något jag rekomenderar (speciellt eftersom batterivatten och glykol är så billigt)

Sen kan du ju om du orkar ta lös tutan, och koppla den till en flödes-vakt, då lär du iaf märka ganska snabbt om flödet stannar..

En tank kan du säkert ta från den också (typ kylvatten tanken), men det blir säkert bara klumpigt och fult..

Radiatorn skulle jag tippa ligger runt 500kr (om den är bra skick, och skroten man annars skulle köpa den på inte tar ut ockerpriser)
Värmepaketet kanske runt 100-lappen.
Tanken är nog rätt värdelös dock.
(beg. kylvatten likaså )
Tutan vetefan va den är värd..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Avstängd

Haha.

Blir nog bara radiatorn. Men hur blir det med slangar då? Om tex blocket är 12mm och radiatorn 10mm?

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Inaktiv

hoppas du inser hur stor radiatorn är.. värmepaket med 120mm fläkt duger fint och du behöver inte ta med en skottkärra på lanen

Permalänk
Avstängd

Antar att när vi snackar radiator så är det den stora grejjen längst fram i motorhuven med en stor jävla fläkt?

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Har för mig att 240-kylaren har 1"-kopplingar.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fcx
Antar att när vi snackar radiator så är det den stora grejjen längst fram i motorhuven med en stor jävla fläkt?

japp det är radiatorn.. och den är inte direkt liten på 240n värmepaketet är som sagt mkt mindre och fortfarande väldigt bra.. har sett många här på formet som kör med 240/740 värmepaket.

Permalänk
Avstängd

Mm. Kör nog hellre på värmepaketet då. Dom radiatorerna på 240:n går VERKLIGEN inte att ha. Funderar iofs på en eldriver från en 740turbo. 200mm fläkt tror jag det är på den. Mecka den på insidan av sidan på chassit, oj oj

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX