FAQ för Need For Speed Underground v1.0

Permalänk
Medlem

FAQ för Need For Speed Underground v1.0

F.A.Q för Need For Speed Underground

Hur vet man ett spel är stort? Jo det har en egen ”faq” på Sweclockers.
Sprid ryktet om FAQ:n så slipper vi ha en massa inlägg om samma problem.

N'Joy!

Fler frågor samt med tillhörande svar publiceras allteftersom de dyker upp.
Alla små ”chatt” inlägg och övriga inlägg om NFSU sker inte i denna tråd! Men ->HÄR<-
Alla frågor som har med "warez" att göra har bara ett svar: Läs §7 här!

Q. Vilka systemkrav har NFSU?
A. Kopierat från medföljande "readme-fil":
MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS
===========================
Windows 98, 98 Second Edition, ME, 2000 Professional, XP Professional,
or XP Home operating system
Intel Pentium III (or compatible) CPU running at 700Mhz or higher
32MB DirectX 9 compatible video card (Geforce2 or higher) using a
supported chipset (see below)
128MB of RAM (256 MB using Windows 2000 or XP)
DirectX compatible sound card
2 GB of HD space
8X CD-ROM

MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS FOR ONLINE PLAY
===========================
Windows 98, 98 Second Edition, ME, 2000 Professional, XP Professional,
or XP Home operating system
Intel Pentium III (or compatible) CPU running at 700Mhz or higher
32MB DirectX 9 compatible video card (Geforce2 or higher) using a
supported chipset (see below)
256MB of RAM
DirectX compatible sound card
2 GB of HD space
8X CD-ROM
Network card for broadband connectivit

Q. Jag kör med ATI Radeon 9xxx och får problem med att bild försvinner m.m, vad skall jag göra?
A. Det brukar lösa sig när du byter till Catalyst 3.7 drivaren. Funkar inte detta kan man som sista utväg kan man installera Catalyst 3.10Beta. Notera dock att det är en Beta och risker som följer med detta.

Q. Jag har problem med mitt Geforce kort tillsammans med NFSU
A. Prova att uppdatera drivarna till det senaste från nVidia. Pröva även med att dra ner grafik inställningarna, både i windows och i NFSU om du upplever problem med långsam rendering.

Q. Menyerna är suddiga, vad skall jag göra?
A. Öka textur inställningarna i Windows. För Geforce kort hittas de under fliken "Inställningar för 3D-kantutjämning".
(Svar för ATI kort mottages gärna)

Q. Hur uppdaterar jag mitt NFSU?
A. Öppna start-menyn. Kicka dig fram till den mapp där NFSU har lagt sig, förslagsvis program-> EA Games-> Need For Speed Underground. Trycks sedan på ” Check For Update” och följ anvisningarna.
Kan även uppdatera med länken nedan om du saknar ovanstående.
NFSU Update

"Offline" uppdatering är nu möjligt, se denna länk. Mycket praktiskt då "auto-uppdateringen" inte alltid funkar.

Q. Har tröttnat på svenskan i spelet, hur byter jag språk?
A. Detta görs helt på egen risk:
Öppna mappen där NFSU är installerat, denna mapp är ”default”:
”C:\Program\EA Games\Need For Speed Underground\” .
Öppna sedan mappen som heter ”Languages”.
Notera att det finns tre olika filer som heter något på ”.swe” ”swedish”.
Döp nu om de filer som heter detta till ”.eng” ”English” istället och byt ”english” filerna till ”swedish”. Du kan inte göra detta rätt av utan du kommer att behöva döpa några temporärt för att undvika namn-konflikt.
Kör sedan spelet och dina menyer etc. är på engelska.

Kan även ändras genom registret genom följande:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\EA GAMES\Need For Speed Underground\" Här finns en nyckel som heter "Language". Ändra från "Swedish" till "English".
OBS! Gör bara ett av ovanstående steg, gör du båda uteblir språkbytet.

Q. Bilden blir ”flytande” och allting går jättefort när jag trycker på lustgas knappen, är något fel?
A. Nej inget är fel. Detta kallas ”motion-blur” och skall visa effekten av att trycka på lustgas (ses i The Fast And The Furious). Vill du slippa detta stänger du bara av ”motion-blur” i grafikalternativen.

Q. Vart på disken ligger mina save filer?
A. Save filerna återfinns här: ”C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\NFS Underground\”

Q. Kan jag byta bil i ”Underground” läget utan att bli av med ”tuning” och ”trim” satser?
A. Ja, du kan byta bil utan att bli av med dina prylar.

Q. Hur gör jag för att spela NFSU LAN?
A. Denna funktion saknas för närvarande i spelet, men det ryktas om att det kanske kommer. Du får nöja dig med Internet spelande så länge.
Finns en inofficiell lan-patch, se längre ner!

Q. Vilka portar använde spelet för online-spel?
A. Följande portar används: TCP: 10900-10999 , UDP: 3658 and 3659 .

Q. Hur gör jag för att byta färg på vinylerna?
A. Markera någon av vinylerna med hjälp av pilarna på tangentbordet eller genom att bara hålla musen över den, tryck ej med musen! När en vinyl är markerad blinkar en blå ruta omkring den. Tryck nu med musen på knappen "vinyl color". Du kan nu ändra färg efter smak och behov.

Q. Sparas spelet automatiskt eller måste jag trycka på "Save"?
A. Spelet sparas automatiskt i både "Underground" läget och "quick race". Vill man dock vara på den säkra sidan kan man spara manuellt.

Q. Jag får publik och tjejer som vinkar av starten när jag kör på "high". Kan jag få detta utan att välja high?
A. Det är bara att öppna grafikaltenativen, "Konfigurera Grafikkort"-> "Anpassa Grafikinställningar". Se sedan till att "Åskådare" är aktiverad.

Q. Kan jag göra om min bil jag haft i underground när jag klarat spelet?
A. Nej, men sparar du innan sista racet, alltså när du klarat det 111:e så kan du ladda det och göra om bilen och klara sista loppet igen.

Q. Vart hittar jag bilarna som man vinner i Underground läget? (rob zombie, mystical etc.)
A. Dessa återfinns i "Snabblopp"/"Quick race" läget, de finns längst till höger bland bilarna. Bilarna du vunnit har "unika" vinyler med t.ex. "Rob Zombie" på sidan. Notera att bilarna har vanliga modell namn, det är bara vinylerna som är speciella.

Q. Hur laddar jag ett sparat spel?
A. Titta under "Alternativ" ->"Spara/Ladda". Där borde ditt sparade spel vara om du sparat korrekt.

Q. Vilka bilar och bildelsleverantörer finns med i spelet?
A. Full lista hittas här: ND4SPDWorld

Q. Kan jag importera egen musik i spelet?
A. Det finns ingen officiell lösning från EA för detta.
Men det har nu kommit en inofficiell som gör detta möjligt. verktyget hittas här.

Medelande från EA (snappat från "readme")
"If you have a GeForce card and are experiencing game
crashes or other instability, please update to the most recent nVidia
driver."

INFO om LAN-Patch!'
LAN-pachen som släppts är EJ officiel! Den är hemmasnickrad och det är alltså inte EA som gjort/släppt denna patch.
Andvändning sker på egen risk!
Länk til ICKE officiell LAN-patch

Diverse verktyg för NFSU hittas här

Notera att många problem löses genom att uppdatera spelet med senaste patchen!
Alla referenser till spelet är till den svenska versionen, om inte annat anges.
Skrev inte ut några credits, ni vet vilka ni är.

Edit1: Register hack samt stavfel.
Edit2: Nya frågor och lite korrigeringar.
Edit3: Lite nya frågor och svar. Patch #2 är ute.
Edit4: Ändrade om LAN-patch samt att Patch #3 (v.1.3) är ute.
Edit5: La till info om "offline" uppdatering samt lite andra ändringar.
Edit6: Hitta ett nytt offline-uppdaterings-verktyg. Uppdateringar om verktyg samt Lan-patchen's sida.

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk

Usel svenska? Bah! Det är inget fel på svenskan i NFSU.

Däremot, om man vill byta språk så är det mycket enklare att ge sig in i regedit och ändra från "Swedish" till "English" och "SE" till "EN". Tyvärr har jag inte spelet installerat, så jag kan inte se vilka nycklar det är just nu, men någon som har det installerat borde kunna fixa det lite snabbt.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem

Kan jag göra om min bil jag haft i underground när jag klarat spelet? Alltså ha kvar unique-tuningen i bilen. Skulle gärna se frågan här med svar.

Permalänk
Medlem

Bra initsiativ

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Hedersmedlem

wiki.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Någon som har svar på Hockerts fråga? Har inget svar själv..

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem

Jag har ett årooblem med nfsu.. När jag startar den på min dator så komemr jag till startskärmen under 1/2 sekund, sen åker jag ut till skrivbordet igen, utan att nfsu lägger sig i Aktivitetsfältet...

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk

kan forfarande inte spela online. har patchat det och det står att den har gjort det. men när jag klickar på PLAY ONLINE så hänger sig hela datorn och jag måste trycka restart knappen.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk

Orca: Det låter som om du har gamla drivrutiner till till GeForce-kort. Prova att uppdatera till de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem

har de senaste drivrutinerna

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem

Kan meddela att patch #2 har kommit. Patcha genom anvisningarna ovan eller länken nedan. Vet inte riktigt vad de fixat, men tror att de mesta handlar om online läget.

Direkt länk för patchning

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar på min fråga "Kan jag göra om min bil jag haft i underground när jag klarat spelet?" och svaret var visst "Nej, men sparar du innan sista racet, alltså när du klarat det 111:e så kan du ladda det och göra om bilen och klara sista loppet igen".

Permalänk
Medlem

Vad är vortex car och mystical car?
Jag har fått dessa unlockade men kan inte hitta vad detta är.

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Avstängd

Q: varför blir mina texterurer konstiga

A: öka texturinställningen

kanske kan vara bra att ha med

Permalänk

det går ju inte att loada en sparning ?
utan man kör ju jämt på senaste automatiskt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacey@md
det går ju inte att loada en sparning ?
utan man kör ju jämt på senaste automatiskt ?

Options ---> Save/Load

Permalänk
Medlem

Suverän faq!

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem

varför går mitt spel ut i windows när jag försöker loada en profile? jag klarade till c.a. 100 av 111 för c.a. en vecka sedan, då hände detta och jag avinstallerade sk*ten, nu har jag fått sug för spelet igen och lirade upp en bil till 50/111 igår, så blir det samma fel igen, vad är fel?

Permalänk

varför funkar det mina save filer?

Har lagt över dom ifrån min förra win2k partition till min nuvarande xp partition men det funkar inte endå. Har lagt det rätt, det vet jag.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
varför funkar det mina save filer?

Har lagt över dom ifrån min förra win2k partition till min nuvarande xp partition men det funkar inte endå. Har lagt det rätt, det vet jag.

Har du lagt dom i all users?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Har du lagt dom i all users?

Ja, jag har lagt det där också.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Tjänar man något på att köpa så många delar med samma märke som möjligt?

Alltså, unlockar man något då?

Det vill säga:
Hjul av märket XXXXXX
Vinyler av märket XXXXXXX
osv...

Permalänk
Medlem

Yuppi, nej, du byter ju till nåt annat du uppgraderar inte.

En fråga jag har är: Kan man få det andra Wide body kitet på något sätt efter? Jag har bara mantis och skulle gärna ha det andra med!

Permalänk

Helvette var lägger jag save filerna till NSFU i win2k?.
Har letat som en tok.

Visa signatur

gigabyte ga-p35-ds3, 8800gt, E4500 2 gig ddr2

Barton 2500+ @3200+ , 2 * 256 twinmos winbond. Epox- ep 8rda+ rev 2.1. nvidia 6800le(upplåst och klockat)

Permalänk
Hedersmedlem

C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\NFS Underground

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Hur ska man göra om man har tattbort "Check for updates" i startmenyn? Hittar inget i mappen, någon som kan kolla vad det är för genväg till den filen?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Permalänk

problem..

Jag har problem med spelet. När jag ska köra den andre drag-banan (har för mig det är bana 13 eller något nära) så krashar spelet och hoppar ut till skrivbordet. vad kan problemet vara?

Jag har GeForce FX 5200. Jag har inte den senaste uppdateringen till GeForce eftersom den får min dator att flippa ut. Kan det bero på det eller?

Visa signatur

.demokrati.

Permalänk
Medlem

Hur färgar man vinylerna?

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem

Står ju i FAQ.....läs den en gång till om du missat...

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.