Permalänk
Medlem

Vägrar ladda Windows 2000 Pro.

Ja, då har det blivit min tur att försöka få lite hjälp med en dator jag har i min ägo. Om det redan finns en lösning på detta så uppskattar jag om ni länkar till den sidan istället för att bara skriva "sök" eller "google".

Felyttringar:
Vägrar ladda Windows 2000 Pro. Stannar vid laddningsbaren där man kan trycka F8. Försöker jag med felsäkertläge så låser den sig på likadant sätt.

När jag ska köra IBM disktools så scannar den igenom och säker efter IDE enheter men fryser vid "Secondary IDE master".

Systemet:
Windows 2000 Pro med Service Pack 4 (ej IE6.0)
AOpen AX63 moderkort (flashat bios till senaste 1.31, VIA chips)
Pentium III 500 Mhz (100x5.0)
128 MB sdram, Apacer
Fujitsu 6.4 GB hårddisk
Nvidia TNT2 32MB Sniper grafikkkort
250W Codegen nätagg
3com ISA 10 mbit nätverkskort
Realtek PCI 10/100 mbit nätverkskort

Efter varje nyinstallation (överskrivningar mellan installationer) så har jag installerat VIA 4in1 innan och efter SP4 (vid olika tillfällen alltså).

Inget integrerat ljudkort eller grafikkort. Första gången jag flashade bios stog det "Failed" på ett ställe men den fortsatte normalt. På andra flashen så var det "100% successfull".

Jag har även kört utan några instickskort som nätverkskort och ljudkort. Testat med andra minnen (Kingston och Noname).

Tillägg: Jag har innan detta inträffade, kunnat köra Windows 2000 Pro med vissa frysningar och ibland med fel som att "ntoskrnl.sys är skadad" men även utan några som helst problem vissa gånger.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Hmm.....

Kan det vara så att ditt moderkort har inbyggt ljud?

Stäng av den & i BIOS. Speciellt om det krävs en speciell Drivrutin till denna som du måste installera först efter det att du installerat sdrivisen för själva kontrollerkortet (via etc.)

Alternativt kan det vara så att du i bios höjt hastigheten till minnena.. Åteställ i såfall till "orginal" (överklocka får du göra senare..)

Prova det! Det funkade för mej iallafall!

+ kolla i min installationsavnisning på webbplatsen nedan..