Permalänk
Medlem

An7 Sata

Hejsan

Jag har plockat ihop en dator nu på förmiddagen (Abit AN7-baserad), den startar fint osv. Men sen när jag ska installera windows så hittar den ingen hårddisk. Serial ATA är enablat i BIOS. Kan tillägga att allting är sprillans nytt, måste man använda disketten med SATA-drivers innan man gör något annat? I så fall uppstår ett annat problem, att jag inte har nån floppy. Kan iofs plocka över en lite temporärt.

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst någonstans att man måste använda disketten för att få SATA att fungera.

Permalänk
Medlem

Okey, får väl stänga av då och plocka över.. satan :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
satan :/

Jag är inte 100 men jag har för mig det iaf.

Någon kanske kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Du måste trycka F6 tror jag vid start av win installationen å sätta in drivarna för S-ATA, de måste man på alla moderkort.

Permalänk
Medlem

JA ! Man måste installera S-ATA drivrutinerna med den medföljande disketten genom att trycka på F6 när installern frågar efter det.

Korkat men så är det.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Haali, hade precis samma problem med mitt an7 och sata disk, om hårddisken är över 130gig så måste du patchonera (hur det nu stavas) innan du installerar windows, windows xp har någonslags gräns vid 130gig, så om du delar upp den så fungerar det nog. Gå in på håddsiktillverkarens hemsida och kolla om du hittar något program att dela med. Har du maxtor så heter filen "big_drive_enabler" och jag kan skicka den isf.

Lycka Till!

Visa signatur

Abit AN7, 3000+ Barton(lite klockad), PowerColor Radeon 9800pro, 2x 256DDR PC3200, Maxtor 160gig SATA