Permalänk
Inaktiv

heter det P4P800-VM eller P4R800-VM?

vad är skillnaden om båda finns??

Permalänk
Avstängd

Abit KV8:
Ganska bra överklockningsmöjligheter trots avsaknad av AGP/PCI-lås, gett bäst intryck av kvalitet enligt mig.

Abit KV8-pro rev 1.0:
Klar besvikelse. Överklockar sämre än Abit KV8. Det luriga Abit gjort är att slängt på Via K8T800 istället för Via K8T800-pro som egentligen ska sitta på KV8-pro. Tror problemet löstes i rev1.1, har dock inte provat den nyare revisionen. Svårt att resetta CMOS. Abit får kämpa för att få tillbaka mitt förtroende.

Asus K8N-E Deluxe:
Näst intill värdelöst för överklockning, dåliga inställningsmöjligheter för spänningar och frekvenser i bios.

Epox 8KDA3J:
Bäst hittils vad gäller överklockning och prestanda. Med samma processor får jag 450 poäng mer i Cpu arithmetic benchmark i Sisoft Sandra. Lätt att spänningsmodifiera, bra inställningsmöjligheter i bios. Känns lite budget med endast 2 stycken sata-kontakter och icke-befintlig cool 'n' quiet.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tästat: ASUS P5GD2 Deluex Wireless Edition???

Visa signatur

"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton."
-Popular Mechanics, 1949

Permalänk

ASUSA7V333

Detta är det enda socketA jag har haft sedan 2003. Innan har jag haft Epox 8K7A+ också, men ASUS-mobot var utan tvekan det mest stabila av dem. En klar nackdel finns, och det är att det bara finns en RAID-kanal vilket gör att man måste koppla 2 diskar på samma kanal.

Abit IC7-MAX3

Det uslaste moderkortet jag nånsin ägt, och dyrt var det också. Inte nog med att NB-fläkten la av efter ett par månader, man var tvungen att stänga av strömmen helt och hållet innan man kunde starta datorn. Usch och fy, aldrig mer Abit känns det som nu iaf. Många inställningar när det gäller överklockning men det är det enda positiva med detta kortet.
Bytte sedan till:

ASUS P4C800 Deluxe

Klart mycket stabilare än Abit-kortet. ASUS gör mycket bra moderkort. Förutom att bioset på det första kortet var korrupt, men jag fick ett nytt och det var jag väldigt nöjd med.

MSI K8N Neo2

Det första moderkortet till A64 (939) och även första MSI-kortet. Installationen gick smärtfritt och än så länge är jag mycket nöjd. Har bara haft det några dagar, så jag får återkomma med mer info.

Permalänk
Hjälpsam

liten headsup ang MSI kort, de flesta modeller

MSI har mycket pra prestanda, särskillt för sitt pris, bra boxar o manualer mm

MEN
MSI verkar ha lite knas på sin produktionslinje, jag har sett/meckat med flertalet MSI kort som har haft lite problem. Saker som kan strula, ljudkort som inte finns att hitta som enhet (sett på s939 och s775 varianter), USB som inte fungerar, saknar tom matningsspänning (sett på s939).

Fel procenten är fortfarande låg, men något högre än på de flesta andra märken. MAO funkar den (som det göra i allra flesta fall) så är de kanon. Men det kan vara knas på kortet som ger ibland långa RMA hanteringar osv. I slutändan får du ett kort som fungerar men det kan ta lite tid om du har otur.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Abit IC7
Ett mycket bra moderkort som jag varmt rekommenderar. Kortet har mycket uttag för fläktar och känns helt enkelt väldigt komplett. Det finns dock några småsaker, det finns inget nätverkskort och nordbryggsfläkten skärsig. Kortet klockar ganska så bra jag fick upp min p3 3.0 till 3.6 ghz. Ett bra kort! Abit står högt hoss mig.

MSI K7T turbo 2
Ett kort som inte har bra finneser eller något märkvärdigt (inte ens när jag köpte det nytt) Har dock ägt detta moderkort i nästan 4 år! Det har varit relativt problemfitt och det har använts väääldigt mycket. Jag skulle vilja säga att det håller hög kvalité

Gigabyte GA-K8NS-Ultra-939
Ett moderkort som jag inte har hunnit lära mig så mycket om, men kortet känns ganska så stabilt och har härlig bios meny där man kan ändra det mest. Kortet var även mycket billigt. Gigabyte kaske kommer att sitta i flera burkar framöver!

Gigabyte 7NF-RZ
Ett kort som jag har använt ganska så lite, men det har varit helt problem fritt och funkat mycket bra och det kostade extremt lite så för en budgetmaskin absolut!

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem

Under de senaste 4 åren är det dessa moderkort jag har erfarenhet av.

2 st Abit KR7A
Detta moderkort kör jag själv och byggt in i ytterligare en dator. Sjukt nöjd med detta kort, har aldrig varit några problem, och har klarat de små överklockningarna den utsatts för galant. Kunde inte köra ett Radeon 9800pro med den dock=/

Asus A7V-C
Funkade kanon när det levde. Den var lite känslig mot för svaga fläktar, och var stabil ocklockad. Visade konstiga temperaturer. Råkade kortsluta den när jag skulle montera in den i ett annat chassi, förlåt brorsan

4 st Abit KX7-333
Har byggt 4 datorer åt kompisar med det här moderkortet, och det har aldrig varit några problem. Samtliga har funkar utmärkt sen första gången de startades. Men ett av dem var lite mysko, då den alltid hängde sig första gången man kallstartade datorn. Dessutom krånglade samma kort lite med flera cd-enheter. Men det kan ha berott på felaktiga sådana.. De övriga 3 funkar fortfarande utmärkt.

Asus K8N
Fungerade utmärkt sen första stund och fungerar bra fortfarande. Har inte testat överklocka så mycket pga dålig kylning. Den är stabil iaf oklockad, inga andra bekymmer.

MSI K8N NEO2
Satt inbyggt i datorn jag beställde från komplett o gjorde om lite. Den fungerar utmärkt också Bra överklockningsmöjligheter. Fungerar kanske så bra eftersom jag inte installerade det själv Det inbyggda ljudkortet låter kanon.

Soltek SL-B8E-F
Moderkortet som sitter i min nuvarande barebone, Soltek Qbic EQ3401A. Det här moderkortet är nog det absolut sämsta jag nånsin varit med om. Stänger man av den så startar den inte om man inte plockar isär den i molekyler, och håller på o byter fläktar fram och tillbaka. Den kan dessutom helt plötsligt dö, vägra starta igen osv. Detta helt oklockat, och helt oberoende av vilka grejer jag kör i den. Skickade tillbaka den på garanti efter en vecka, men fick tillbaks den från datorbutiken, de hittade inte några fel på den.. Jäkla skräp. Det lustiga är att den ibland helt plötsligt funkar skitbra i en vecka, fast man inte gjort nånting. Dessutom är ljudutgången kass i fronten, men det beror troligtvis mest från barebonets uppbyggnad, och inte moderkortet i sig. Sista gången jag väljer Soltek.. Blir tillbaks till Abit eller Asus igen.

Abit IS7-E2G
Mitt alldeles nyinvesterade moderkort.. Min första reaktion var att den faktiskt hoppade igång fungerade helt felfritt redan från början.. Skönt! Överklockar alldeles utmärkt, inbyggt 1 gb lan, många inställningar för fläktar m.m m.m. Visar ganska troligt några grader för mycket på CPU, då den visar 35 i bios när datorn är kall, med vattenkylning, dock inget att bry sig om.. Det var noga att man uppdaterade chipset med de absolut senaste innan man installerade senaste catalyst för grafikkortet, då det annars blev helt svart, tills man installerade om windows. Ett annat stort minus är det rent urusla ljudkortet, konstant grova störningar. Ett annat ljudkort är att rekommendera.. Billigt dessutom, stort plus.

Permalänk
Medlem

En kort, men ack så värdefull för vissa:

1. ASUS P4B533

+ Den otorilgt sköna boisen från asus, hyfsat klockvänligt oxå (2500-3200MHz)

- Den usla kvalliten på ljudkortet

2. Gigabyte GA-8PE667-Ultra2

+ De många featuresen (stavas?) på det (S-ATA, IDE-RAID, och mkt mer) Förhållandevis bra ljudkort

- Dåliga överklocknings möjligheten, dåligt minnes stöd, att det inte klarade min Ti4600 (R.I.P)

3. ASUS P4P800-VM

+ Att man inte behöver installera drivare för S-ata diskarna (uppfattas som ide) när man installerar om windows <3, stabilt kort överlag, m-atx

- Att det inte går att ändra fsb:n ett dugg!!! (antar att man får skulla sej själv om men köper m-atx) Integrerat grafikkort.

4. SL-B9A-FGR (Soltek Qbic EQ3801)

+ Bra överklockning, litet :P, inga drivare för S-ata diskarna behövs

- max fsb: 250, knepig bios uppgradering (har jag fortfarande inte listat ut), det SÄMSTA ljudkort jag haft

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se hur min lilla historia ser ut..

Början 2003:
MSI K7T Turbo (socket A, VIA KT133A)
Det bästa moderkortet jag någonsin har haft vill jag påstå. Hade det ca 2 år och aldrig någonsin hade jag problem med det. Det led visst av någon sjukdom som gjorde att kondingarna runt processor och dylikt svällde upp och började läcka lite. Dog till slut av att jag, den klantröv som jag är, råkade slå av en resistorbrygga strax norr om processorn vilket på grund av bristande uppmärksamhet även ledde till en ganska grillad 1800+-processor. (som den inte var varm nog sedan innan...)

Fördelar:
* Stabilt
* Ganska mycket extra lull-lull (för sin tid, t.ex. två extra IDE-kanaler)

Nackdelar:
* Bristande kvalitet på kondensatorer (uppenbarligen)
* Komponenterna sitter för löst...

Mitten 2003:
Soltek SL75-FRN2-L (socket A, nForce 2)
Ett av de bättre moderkorten jag haft faktiskt. Förutom den coola guldfärgen (pimpin') på PCB:t var den sparsamt utrustad. nForce2-chipset var av budgetmodell och därmed likaså ljudkortet, vilket gav en hel del "chipmunk"-effekt i spel etc. Kortet överklockade ganska dåligt, men det kan också bero på mina übersnabba 333mhz TwinMos originalminnen jag hade för tillfället...

Fördelar:
* Snabbt och stabilt
* Snygg färg...

Nackdelar:
* Väldigt mycket basic-variant
* Jag gjorde misstaget att sälja det...

Början 2004:
DFI LanParty NFII Ultra B (socket A, nForce 2 Ultra 400 MCP-T)
Det är vid det här laget jag börjar få rysnngar i kroppen.. jag hade fått goda erfarenheter av nForce2 med Soltek-kortet och jag hade hört att LanParty-korten i stort sett var det häftigaste man kunde få tag på... efter mycket letande kom jag över ett sådant och problemen började direkt..
Utan överklockning eller dylikt hade jag inte stabilitet för fem öre. Datorn hängde sig 2-3 minuter efter start och ibland lade ljud, nätverk och USB av medan resterande delar av systemet tickade på som vanligt. Dock var det bara att reboota datorn en eller två gånger så var den stabil nog för ett par dygns gaming. I oktober 2004 förvärrades problemen; nu var jag tvungen att nolla BIOS för att överhuvud taget kunna boota. Sen var den ju inte nåt under av instabilitet heller. Eftersom den butik där jag köpt kortet gått i konkurs och ägaren var spårlöst försvunnen sökte jag mig direkt till generalagenten i Sverige, PCB. Frid och fröjd, jag fick skickat upp kortet och efter ett par veckor av abstinens kom så ett annat kort tillbaka. Efter inspektioner tänke jag bara "vad i hel..."... kortet såg ut som det hade brunnit nästan. Svartflammigt överallt. Sen satt det nån ghettofix nere runt BIOS-chippet, en brun kort liten kabel som byglade ena sidan av en resistor och ena benet på en MOSFET. Dessutom var kortet mycket äldre än det jag hade innan. Jaja tänkte jag, det är väl inte hela världen.. och det hade det inte varit heller, om det inte hade varit för att problemen likförbannat kvarstod! Jag har vid det här laget bytt allt ett par gånger om; processor, minne, nätaggregat, grafikkort, t.om. chassi bara ifall det bodde onda andar i det eller något. Fortsatt strul. Så igårkväll hängde sig lortet och vill efter det inte boota igen. Tack för det! Jag hann inte ens försöka testa dess "utmärkta" överklockningsegenskaper...

Fördelar:
* Cool färg...
* Mycket, med betoning på MYCKET, lull-lull

Nackdelar:
* Mycket dålig/ojämn kvalitet på korten.
* Långsam RMA (förmodligen på grund av bristande rutiner)
* Mycket, med betoning på FÖR mycket, lull-lull

Slutet 2004:
MSI KT6V-LSR (Socket A, VIA KT600)
Detta kortet köpte jag och använde medan DFI-kortet var iväg på retur. Det fungerade väl skapligt, inte ett under av prestanda direkt men det fungerade och var stabilt (!). Hann inte köra några direkta prestandatester men skillnaden mellan detta kort och DFI-kortet (när det fungerade under lyckliga stunder) var enorm. Sålde kortet igen så fort jag fick tillbaka DFI-kortet.

Fördelar:
* Bra pris
* Lagom mycket features

Nackdelar:
* Prestanda

Vad har framtiden i sin lilla påse då? Eftersom jag nu står utan stationär dator hastigt och lustigt blir det uppgradering till AMD64 asap. Beställning går iväg ikväll på ett MSI K8N Neo2 Platinum-54G, förhoppningsvis skall det följa de erfarenheter jag har av MSI och ge mig både prestanda och stabilitet. Bytet kostar mig allt vad jag äger och har i kontanter men det kostar ju att ligga på topp...

Förresten, någon som är intresserad av ett DFI LanParty NF2 Ultra B när det kommer tillbaka från RMA...?

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har testat massa olika moderkort, kan dock inte komma ihåg modeller men jag kan säga som så här man får verkligen va man betalar för. Köp inte ett moderkort för under 900:- är ett bra tips.

Jag har jobbat med:
Abit
Asus
MSI
Soltek

Och kan säga att jag gillar allihop även om abit och MSI är snäppet bättre enligt mig. Soltek gör väldigt fina kort men lite dåligt med onboard funktioner på de jag har testat. Asus gillar jag inte riktïgt, beror på att jag köpte ett som höll en vecka...

Vad det gäller klockning så har Abit korten vart hyffsade men soltek har nog ändå varit de bästa inom det likaså inom stabilitet. Asus korten har kraschat om och om igen för migoch msi korten har jag inte klockatnågot med. Noterad att de korten jag pratar om är socket a och 478kort. Har inte lekt med några nyare...

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk

MSI K7T Turbo - körde detta i närmare fyra år utan problem tills jag böt chassi då jag fick jättekonstiga problem med att den i ena stunden inte hittade floppy och i nästa mus (handhavande fel?). Men det överlevde nästan fyra hårda år och det var aldrig några problem innan det gav upp.

EPOX 8K9A7i - Ultra stabilt! Hade aldrig någotsomhelst problem med detta.
S-ATA, USB2.0, 5.1 ljud osv för ett pris på under 400 är klart godkänt! KT400A chippet är väl inget prestandamonster men som stabilt budget var det helt klart klockrent.

ABIT AN7 - Hade problem med detta vid överklockning, testade även tictacs BIOS utan att det hjälpte. Kan varit ett dåligt exemplar. Fungerade förvisso hyfsat när jag körde stock. Inte helt nöjd, förutom allt lull-lull på kortet såsom Soundstorm.

ABIT IC7-G
Mycket förnämnt kort som innehåller det mesta. Har inte haft några strul än förrutom NB-kylningen som var lite halvdan, rev bort den ganska fort och ersatte med zalmans lösning. Tråkigt med max 2,8vdimm. Har ju TCCD chip på mina minnen som inte kräver mer men om man ska ha BH-5 eller OCZ VX kan det ju vara vettigt med MAX3 varianten om man lyckas få tag på den.

Asus P4P800
Satte detta i morsans dator när hon ville ha nytt. Kan inte säga så mycket om det förutom att det funkat utan problem än så länge. Har inte överklockat eller något sånt... Alla funktioner som behövdes fanns, Asus känns stabilt och robust. Inget vetenskapligt men känslan man får bara.

Intel Rock Harbor i865G
Hade min 3,0 i ett mATX chassi innan och använde mig av detta moderkort. Ganska billigt, tror jag betalade 600 för det. Det inbyggda grafikkortet var inget vidare. Ingen som förväntar sig det heller? Hade lite krångel med div. drivrutiner(inbyggt nätverk och ljud). Vet inte vad det kan bero på men pillade lite och fick det att funka med ren tur känns det som.

Permalänk
Medlem

Jag har prövat flera olika moderkort detta tog helt klart priset:

I november för fyra eller fem år sedan inköptes ett msi-kort, kortet var ett k7t pro med ett via kt133 chipset, Vilket var ett rätt hipt kort på sin tid.

HUrsomhelst: sommras, när jag i godan ro satt framför den och kanske spelade eller nåt (processorn var en AMD thunderbird på 800 mhz, 256 mb SDram, jag körde inget direkt heipt spel) så skärmen helt plötsligt svart, hårddisken blev helt tyst och allt som hördes var sutrret från fläktarna. lampan som indikerar att den river på hårddisken lös men hårddisken var, som sagt, helt tyst. Jag hade ingen aning om vad som var fel, jag öppnade den och såg att den nog aldrig blivit dammsugen under sin livstid, så jag dammsög ur den, lät den stå ett par timmar och körde sedan igen.

Den gick so men klocka igen utan bekymmer, varningar eller ens en liten text so msade att den helt ballade ur innan.

Hursomhelst så upprepades fenomenet allt oftare fram till november. Ibland görde den så när den startade, jag mistänkte att det itne lägnre hade varken med värme eller damm att göra och täntke att jag kanske kommit åt något när jag dammsög den som gjort att processorn glappade. När jag pillade loss processorna för att sedan sätta dit den igen fick jag något svart på fingrarna, so majg undrade so mfan vad det var... Det var oljigt i koncistensen och kom ur kondensatorerna runt processorn, jag började ana oråd, jag satte dit processorna igen och hoppades att den skulel fungera, och den gick som tåget ett tag till innan den hlade av helt.

I november lade den av och det var dags för ett nytt datorsystem (jag vet att den var gammal redan efter två år men vad gör man när man är fattig och inte har mer än studiebidraget i månaden), lit ironiskt att den lade av i samma månad som jag köpt den. Jag gick till min gode vän som är återförsäljare för bland andra MSI, där jag köpt kortet. Jag berättade samma sak för hono som här, om vätskan, och hur länge det hållt på och så vidare.

Han skrattade så han kiknade, jag vet inte om flera av er som läser detta nu redan sitter på svaret till detta ytterst mystiska fenomen. Det som altså hade hänt var att dammet sammlats på kodensatorerna, och antagligen tagit sig in på det där svåråtkomliga utrymmena och så småningom blivit så vart att det börjat glöda, vilket i sin tur fått elektrolyten i kondensatorerna att tränga ut ur kondensatorn (elektrolyten var altså vad jag fått på handen den där gången jag pillade med processorn).

Han sa själv att han bara varit medo m msi-kort som gör så, fungerar utan kondensatorerna runt processorn, och sedan dess har jag favoriserat MSI framför alla andra tillverkare.

Att moderkortet överhuvudtaget fungerat är verkligen ett under.

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk
Medlem

Kexofil: Jag tycker det verkar osannolikt att damm skulle leta sig in i kondensatorerna eller få dem att överhetta. Av att döma från ditt inköpsdatum är det troligare att du fått kondensatorer med dålig kvalité. Havererande kondensatorer från den tiden upptäcks än idag.

läs mer om dåliga kondensatorer: http://www.badcaps.com/

Beroende på om kondensatorn är kaskad, eller parallellkopplad är känsligheten för kapacittansbortfall olika. Alla kondesatorer blir sämre med tiden och de är normalt dimensionerade att överleva ganska stora kapacitansförsämringar. Alla märken med kvalité har detta i åtanke, så jag skulle inte dra slutsatsen att MSI är bättre/sämre baserat på att den fungerat trots läckande kondensator.

Hissar förresten varningsflagg för att dammsuga datorer. Vanliga dammsugare är duktigt effektiva på att skapa både märkbara och omärkbara statiska urladdningar som kan skada kretsarna. Även om det inte märks direkt när datorn körs igång, kan skada ha uppstått --> minskad stabilitet. Tryckluft är ett säkrare alternativ, men då gärna med något dragskåpsliknande. :host:

- J -

Visa signatur

- J -