Permalänk

Projekt: Moddning av en Shuttle

Tänkte dela med mig mitt arbete med moddning av min Shuttle SN45G.

Spec:

Huvudmålet med projektet är att få den så tyst som möjligt och därför ska följande åtgärder göras utan att förstöra några orginaldelar.

1. Grafikkortet (Radeon 9800pro) ska kylas passivt med en Zalman ZM80C-HP, tyvärr passar denna kylare inte in i en Shuttle så därför måste ett nytt chassi-överdrag göras med plats för kylaren och med hål för fräsh luft.
2. En 128*64 pixlars LCD ska monteras in i fronten, ny front ska göras.
3. IR mottagare ska monteras i den nya fronten.

Det ska även in en del estetiska modifieringar. Tema: Grå eller svart bas med blått ljus.

Just nu har jag inte påbörjat det fysiska arbetet än, utan står just nu i inköp- och planeringsstadiet, samt att hitta en lokal att jobba i (bor i en lägenhet).

Jag kommer posta bilder då och då för att hålla er ajour med jobbet. Kom gärna med idéer och tips på snygga och fiffiga. lösningar.

Shuttle orginal idag (med "stealth'ad" cd-rom)

LCD skärmen

LCD skärmen i profil

Inhandlat Plexi (3mm och en liten bit 4mm) (acryl))

Sitter just nu och skissar på hur jag ska gå tillväga, just nu kommer den att se ut så här, tanken är att chassi-överdraget ska byggas i plexi med en utbuktning för graffekylaren och för att få in luft följer utbuktningen ända fram till fronten, likaså på andra sidan för att få symmetri i designen, plexit ska sedan lackas i någon färg (grå eller svart) på insidan samt samt att det ska vara galler eller filter för hålen, funderar på att fixa någon snygg symbol på toppen eller sidorna som ska frostas men jag har inte kommit på något bra än.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

kan bli jäävligt snyggt

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Skissade vidare på fronten idag.

Vad tror ni?

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Lacka den "go-fasta-red"

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Det kommer nog bli hur coolt som helst.

Du en fråga vart har du köpt ditt plexi och priset?

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk

damn kommer nog se tufft ut, typ som 2 luftintag på en sportbil, har du tänkt att göra lufthålen med rudade hörn ? isåfall hur ? har ett project på g och försöker komma på hur man bäst kan få snygga, jämna och runda kanter på plexi, projectet är dock inte dator rellaterat.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk

Som svar på vart och hur mycket plexit kostade så köpte jag 3mm skivan (den stora, 60*120cm) på Woody för ca 260:- Den mindre spillbiten (4mm) köpte på den lokala glasmästaren för 70:-

Som svar på hur jag tänkt få utbuktningen tänkte jag använda en mall av trä och värma med luftpistol så plexit blir mjukt och sedan forma efter mallen, får se om det lyckas, annars tänkte jag testa i ugnen.

Fick kylaren till grafikkortet idag, funderar på att sätta dit den idag men då måste jag köra utan chassi-överdrag tills jag byggt det nya chassi-överdraget

Tänkte börja med överdraget idag, får se om det går att jobba i lägenheten, återkommer om jag får fram något resultat senare ikväll.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk

Hmmm borde det inte att "skärma av" värmen från varmluftspistolen med folie eller liknande för att slippa värma bitar av plexit som ej ska böjjas ? eller det kanske gör så att den värme som tillförs till plexit å sprids lite kommer stanna i plexit under foliet å förstöra allt, måste faan testa nåndag när jag hinner

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaylordFokker
Som svar på vart och hur mycket plexit kostade så köpte jag 3mm skivan (den stora, 60*120cm) på Woody för ca 260:- Den mindre spillbiten (4mm) köpte på den lokala glasmästaren för 70:-

Som svar på hur jag tänkt få utbuktningen tänkte jag använda en mall av trä och värma med luftpistol så plexit blir mjukt och sedan forma efter mallen, får se om det lyckas, annars tänkte jag testa i ugnen.

Fick kylaren till grafikkortet idag, funderar på att sätta dit den idag men då måste jag köra utan chassi-överdrag tills jag byggt det nya chassi-överdraget
http://medlem.spray.se/moddningar/Bilder/Kylare.JPG

Tänkte börja med överdraget idag, får se om det går att jobba i lägenheten, återkommer om jag får fram något resultat senare ikväll.

Den mindre spillbiten (4mm) köpte på den lokala glasmästaren för 70:-
??? bor du i Sthlm ? isfl var liger den lokala glasmästraden?

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Medlem

jag röstar på att du ska lacka den i stark gul.

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk

XXL: Nej tyvärr, bor inte i Stockholm, kolla på gulasidorna och sök efter närmaste glasmästare, de kan säkert fixa plexi åt dig för en billig peng.

[X]BartoN: Vet inte hur det funkar med att värma plexi, det får jag lära mig genom att försöka, funkar det inte på första får man försöka på något annat sätt.

red_rat: Nja, är inte så mycket för starka färger.

----------

Lite bilder från kvällens lilla jobb:

Naken burk poserar för mätning

Bor man i lägenhet så gör man. Ibland blir man frustrerad att man inte har de resurser man önskar.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

"Tråd placerad i favoriter"...

Följer ditt arbeter med stoooort intresse, är världens shuttle fantast...

Sitter å klurar på om man inte skulle kunna kyla hela shuttlen med en 120mmfläkt som sitter monterad i en dukt på baksidan...
En dukt med hål för vanliga 80mm och psu... Vore coolt å tyst tillsammans med zalmans passiva...

Permalänk
Medlem

Borde inte artic coolings gfxfläns vara bättre i en shuttle? Om du nu inte använder pciplatserna dvs. Då den blåser rakt ut istället, där ligger ju zalmans lite sämre till. Sen så slipper du ju antagligen modda chassit med en sådan gfxfläns/fläkt också.

Intressant projekt hursomhelst, lycka till

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk

ismannen: Du menar denna ? http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer/

Om du menar den så passar tyvärr inte den heller in i en Shuttle utan modifikationer då det är knapt 1 cm mellan AGP-porten och chassit. PCI-platsen sitter först innifrån tyvärr, inte som vanliga ATX kort.

hez: Har också funderingar på att sätta en 120 mm fläkt på baksidan utanför chassit, det beror på hur mycket värme som allstras och om fläkten som sitter i nu pallar och få ett bra luftflöde, samt om jag fortfarande vill få den tystare. Jag får se sen.

Tack alla för lovorden, hoppas bara att projektet kan bli något bra och snyggt.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk

Jag har provat att bocka akryl(4mm) med en värmluftpistol, dock va de ganska raka kanter. Mitt tips är att inte ha tjockare än din 3mm skiva i alla fall. Glöm även inte att ta bort skyddsplasten på BÅDA siderna om akrylen, detta kommer annars att smälta. Tips som nästan är tvunget är att testa på en annan bit plexi, exaxt den böjen du skall göra, så du får in känslan. Du kan värma akrylen ganska mycket, den kommer bli sladdrig, bara du har tålamod. Låt den svala medans du håller den i press, o kyl inte av den, de gör den bara skör. Jag rita även en bild (observera enkla paint-skillz) som en ide på hur de kan göras. Klämma en uppvärmd(sladdrig) plexiglas bit mellan 2 träbitar.
Ja de va väll mina tips, lycka till

Permalänk

killernils: tackar för tipsen, det var nästan så jag tänkte göra, tänkte först köra lite mer på fri hand, kanske ska bygga en ordentlig form. Ska fundera på det.. Tack igen.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

följer detta projekt med stort intresse ska nämligen sätta in plexi i vänster sidan på min shuttle.

Permalänk
Medlem

Trevligt :).
Ska bli kul att se resultatet!

Permalänk

Erfarenheter av kvällens jobb:

Hmm... börjar fundera ifall jag tagit vatten över huvudet, det känns tyvärr mer och mer som att utbuktningen är svårare än vad jag tänkt mig.

Gav mig på ett försök och det totalt misslyckades, kanske körde jag med en för tjock bräda som mall men det blev inget bra alls.

Tror jag ska göra utbuktningarna före jag sågar ut måttet till överdraget, för plexit korvar sig annars väldigt mycket och det blir inte bra alls. Eller så fixar jag en form, ska fundera en gång till iaf.

Funkar inte det får jag tänka om i designen. Vad tror ni ?

Lite bilder från jobbet:

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Använd fyra tvingar ? två på varje sida , lr kanske sex två lite längre bak två mitten två lite längre fram ? då borde den väl bli platt . Vill me ha en shuttle så liten och smidig . Var kostar en shuttle , dom är väl ganska dyra ? . Tror det blir väldigt snyggt *håller tummarna* hoppas du lyckas me värmepistolen å det

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd

ice min sn45g gick på 4000kr
2.5ghz
256ddr pc3200
120gig
och moderkortet ingår ju i shuttln!
sen köpte jag till ett till ram minne och ett 9600se
moddade burken med 2 fläktar i chassit som blev jävligt lyckat ...
och nu kanske jag är uppe i 5500-6000kr
jag kör den i 3200+ stabilt på 40 grader runt 50 grader utan fläktarna

Visa signatur

| Coolermaster Centurion | Epox nåttskit | AMD 2200 + | 1024 DDR Cas 2 | Seagate 120GB | ATi Radeon 9000 128MB @ 280 / 500 |

Permalänk

ta 2 träbitar o 2 tvingar... kläm plexit emellan träbitarna med hjälp av tvingarna.. sen värmer du plexit samtidigt som du trycker på med en 3dje träbit så du får det platt

bästa sättet jag kunde komma på iaf

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk

the_swede: Det var nästan så jag gjorde, tryckte med en träbit för att forma, men problemet ligger i att plexit korvar sig "där bak" och biten blir ojämn i kanterna, det framgår inte riktigt på bilderna.

Tror jag bygger en form som inte är så djup som brädan jag använde nu och formar den som en press innan jag sågar måtten jag ska ha. Funkar inte det får jag tänka om, exempelvis göra chassit 1-2 cm bredare utan utbuktning.

Testar iaf med en form i helgen.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Re: Projekt: Moddning av en Shuttle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaylordFokker
1. Grafikkortet (Radeon 9800pro) ska kylas passivt med en Zalman ZM80C-HP, tyvärr passar denna kylare inte in i en Shuttle så därför måste ett nytt chassi-överdrag göras med plats för kylaren och med hål för fräsh luft.

Konstigt då jag kör med denna kylare utan modifikation av chassit på ett 9600

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fräscht ut! Man blir ju sugen att byta ut sin stora chieftechlåda till något mindre nu

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Hmmm ja jag tror du måste göra en bättre form/mall för att plexit inte ska deformeras så mycket, min polare gav mig en ideé att använda ett stålrör som man fräser ner i mallen och skjuter varmluften genom det, han använde den tekniken för att böjja plast till sin kanot bland annat å sa att det borde funka med plexi åxå.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk

Re: Re: Projekt: Moddning av en Shuttle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T'nT
Konstigt då jag kör med denna kylare utan modifikation av chassit på ett 9600

Förklara gärna hur du gjort ? och gärna bilder på hur mycket utrymme du har kvar till chassit.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk

det jag såg var att plankan va juh för kort för plexiskivan, skaffa en längre så kommer det gå bra.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Gjorde ett litet test ikväll med en mall istället, det funkade faktiskt bättre.

Testet gjorde jag på den förstörda plexiskivan från igår, tar och gör på en ny skiva imorgon.

Bilder från kvällen, ansträngde mig inte allt för mycket för att få det så snyggt som möjligt, men nu vet jag iaf att det funkar på detta sätt.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!