Permalänk
Medlem

Problem med bsetbg

Jag har precis installerat den nya versionen av fluxbox, utvecklingsversionen alltså. Körde det .deb paket som fanns att ladda ner. Jag får fluxbox att funka med allt utom bakgrund, jag kollade i FAQen och gjorde som det stod där, fick lägga in en ny rad i min ~/.fluxbox/init fil med kommandot men jag får det inte att funka, nu kan jag inte heller hitta varken bsetbg eller fbsetbg som det tydligen ska heta i de nya versionerna av fluxbox.

Har försökt att installera det men jag hittar bara sourcen och jag har inte en aning om hur jag ska göra för att kompilera den själv, har aldrig testat det. Nån som skulle kunna hjälpa mig? Antingen om ni berättar för mig hur jag kompilerar eller om ni har nån aning om vad det kan vara för annat fel.

Tack på förhand

Bifogar min init fil om den kan vara till nån hjälp.

edit: Jag lyckades fixa det ändå, hittade fbsetbg i /usr/bin och sen va det bara att skriva in rätt kommando i init filen. Jag skrev alltså:
session.screen0.rootCommand: fbsetbg -r /home/zeon/wallpap/

Kanske kan vara till hjälp för nån.

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Kör du som root måste du lägga i växeln -r...

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Hedersmedlem

jag kör med
xv -root -quit /home/xevz/wall.png

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Esetroot -s /home/sami/lala.png
fixar allt

Permalänk
Hedersmedlem

då måste man också ha Eterm installerat...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

ja men Eterm funkar fint om man inte har gnome-terminal

Permalänk
Medlem

Tjenare på dig Mathias.

Såhär ser min rad ut i ~/.fluxbox/init
session.screen0.rootCommand: fbsetbg ~/pics/backround.jpg

Som det ser ut på din rad så har du inte satt vilken fil som är bakrundsbilden. Annars kan det vara så att du inte har alla jpg-paket som behövs. Testa att installera jpg-paketen eller om du vill ha The GIMP så installera den så får du paketen.

tips: ha din bildermap tex ~/pics eller ~/bilder och i den så har du en symlink som heter backround.jpg. När du vill ändra wallpaper så ändrar du bara symlänken, det är offtast smidigare än att ändra i ~/.fluxbox/init

Lycka till, ha det så bra

Visa signatur