Hur stötkänslig är en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur stötkänslig är en hårddisk?

Hej jag har en riktigt n00big fråga.
Jag undrar om en hårddisk kan krascha om man smäller till datorlådan?
Min Hitachidisk har fårr fel på ett av huvudena sen igår kväll, ca 7 timmar innan det slog jag till datorn lite småhårt i sidan.
Kan den smällen på något sätt påverkat disken så den gick sönder? Om så är fallet, kommer dom upptäcka det om jag skickar tillbaka disken?

Permalänk
Medlem

Ja. Nej, troligtvis inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag vet skäms som fan över att jag slog den, men de blev problem med internet å de ville bara inte funka, dessutom var det LAN.
Felet kom när min kompis började dra filer från mig.

Permalänk
Medlem

hmm, damp???

Permalänk
Medlem

nää bara lite våldsamm de va bara ett slag med handflatan, cs skada lr nåt men det börjar kännas lite märkligt att det skulle ha framkallat problemet om inte disken redan hade nått litet krångel, lådan känns rätt stabil (chieftec dragon) och smällen var inte heller exakt där disken sitter.

Permalänk
Medlem

Jag har tappat en dator med 6st hårddiskar (WD) i sig från 3m höjd, allt i datorn funkade efteråt

Permalänk
Medlem

hehe ok har själv tappat lite diskr å så i golvet förut och även slagit till datorn förut med andra diskar i.
Grejen e bara den att jag har hört att det är som farligast att göra något näsr disken är "igång" så att säga, typ att något läs/skriv huvud råkar repa till den lr nått.
Just nu har den funkar ganska bra under hela dagen, fast norton vill inte funka
Sen undrar jag om någon vet vad detdär "jamandet" från disken gör? kan det var något som förebygger just problem med huvudena?

Permalänk
Medlem

Om hårddisken jobbar samtidigt som den får en smäll är det större risk för att någonting går snett än när den inte jobbar...

Det är rätt logiskt om skrivhuvudet är i kontakt med disken när du smäller till burken är risken ganska stor att den pajar något.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]