Permalänk
Medlem

ZM80C-HP-problem

Jag köpte mig en Zalman ZM80C-HP idag och har monterat den. Det började med en hel del problem och skillnaden mellan de olika flänsarna var ungefär 7 grader. Jag gjorde om monteringen och nu ser det ut så här:

Undre fläns (den vid GPU:n) är cirka 49.5 grader varm.
Den övre är cirka 43.5 grader varm.

(Dessa resultat är i idle)

Alltså 6 graders marginal. Det är väl inte riktigt rätt va? Vad kan jag gjort fel, undrar jag. Jag har på väldigt lite kylpasta. Precis så det täcker bara, inget mer.

Kan olika märken på grafikkort avge olika mycket värme? För denna kylare skall väl klara ett Ti4200-kort relativt enkelt? Jag har ett budgetmärke tror jag (Jaton GF Ti4200)

Tacksam för alla tips jag kan få!

Permalänk
Medlem

Re: ZM80C-HP-problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
Jag har på väldigt lite kylpasta. Precis så det täcker bara, inget mer.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men just lite kylpasta ger precis det fel du har. Man skall använda ganska rikligt med kylpasta för bästa effekt, speciellt mellan heatsink/heatsinkbase/heatpipe.

/Roger

Permalänk
Medlem

Oj men jäklar vad höga temps du har - mitt 9600PRO 256mb ligger på 36 grader (lite oc).

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk
Medlem

Man ska inte ha mycket kylpasta, bara så det täcker det den ska täcka
jag smetade ut jävligt mycket i början till min cpu... var lite n00pie då... sen tog ja bort flänsen å tog bort allt och la dit nytt fast så lite som möjligt bara så att det täckte hela CPUn... hmm kan det varit 20graders skillnad? nått sånt

Visa signatur

P4 3097MHz Arctic cooling Super silent 512DDR Ati 9800Pro 2x120gig Maxtor 8mb cache

Permalänk
Medlem

hur vart kan ett graffe bli innan det går sönder?

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk
Medlem

AtomicX: Är det med en passiv Zalman-kylare? Vad har ni alla för temps med denna kylare (utan fläkt)?

Jag ligger på 54C nu, i idle med öppet chassi. Kanske en rumstemp på 22-25C. Man bränner sig verkligen på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoce
AtomicX: Är det med en passiv Zalman-kylare? Vad har ni alla för temps med denna kylare (utan fläkt)?

Jag ligger på 54C nu, i idle med öppet chassi. Kanske en rumstemp på 22-25C. Man bränner sig verkligen på den

Småpotatis:D Jag kör med fläkt och låg (monterade om den idag) på 68 grader vid spelande. Nu ligger jag runt 55!

Permalänk
Medlem

Vart ser man GPU tempen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Vart ser man GPU tempen?

På nvidia-kort högerklickar man på skrivbordet---->egenskaper---->inställningar---->avancerat---->"ditt grafikkort"--->temperatur inställningar.

Permalänk
Medlem

Kompisens FX5700 ligger på 72 C på full load! Ej klockat!
Vi plockade av kylflänsens, slängde på lite ArticSilver men ytan på kylflänsen som skall vara mot GPU´n var obearbetad (såg ut som ett månlandskap ) så vi fick bara ner tempen till 70 C på full load.

När han köpte kortet så var grundinställningen, när den skylla stänga datorn pga hög GPU värme inställt på 109 C !

Du ska väl antagligen vara så på den modellen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
På nvidia-kort högerklickar man på skrivbordet---->egenskaper---->inställningar---->avancerat---->"ditt grafikkort"--->temperatur inställningar.

Vilka nVIDIA kort? drivare?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ha ett bra luftflöde genom chassit, det hjälper påtagligt.

Permalänk
Medlem

Hur tittar man tempen på ett radeon kort då?!
Jag har ATI Radeon9700pro och ATI CAT 4.2...
Någon som vet någe bra program?!?

Jag har funderart att sätta på en sån där också på mitt kort, men har hört att om man har en fläkt bläsandes på kortet så försämrar de heatpipen..

jag har en 120papst på sidan som blåser i "7v" mot Grafikkortet......
Kan det göra något skillnad eller vad tror ni?!?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekco
Hur tittar man tempen på ett radeon kort då?!
Jag har ATI Radeon9700pro och ATI CAT 4.2...
Någon som vet någe bra program?!?

Jag har funderart att sätta på en sån där också på mitt kort, men har hört att om man har en fläkt bläsandes på kortet så försämrar de heatpipen..

jag har en 120papst på sidan som blåser i "7v" mot Grafikkortet......
Kan det göra något skillnad eller vad tror ni?!?!

9700 har inte tempsensor...

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black