Lagligt eller ej?

Permalänk
Medlem

Lagligt eller ej?

Jag är själv emot warez, men tex noCDcrack kan användas även utanför warez-gränserna, men är det lagligt?

jag använder no-cd-crack till mitt battlefield bara för att det tar 10-15 sekunder längre för mig att connecta till en server då skivan ska börja komma upp i varv, + att den låter så mkt..

men är det lagligt? jag menar, man har ju köpt spelet, och då borde man väl ändå få göra som man vill?

hörde att någon sa att man inte fick ändra programvaran man köpt på något sätt, sant?

moderatorer, stäng inte tråden bara för att jag kanske snackar om något olagligt ämne, vill bara veta hur det egentligen är, och gärna en förklaring till varför också

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd

det är olagligt att ändra en .EXE fil. D.v.s man får inte ha nocdcrack

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
det är olagligt att ändra en .EXE fil. D.v.s man får inte ha nocdcrack

Du ändrar inte exe-filen, det är ju någon som redan gjort det. Du däremot använder en ändrad exe-fil.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

men är det lagligt då..?

om man gör en image-fil av sin egen skiva, och kör med daemon-tools.. det ska väl ändå vara lagligt iaf?

tycker de inte borde vara lika strama regler om man ändå köpt spelet :/

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Lagen säger att man inte får ändra innehållet då allt tillhör spelutvecklarna. Men ärligt talat vem bryr sig? Det handlar bara om byråkrati och politik. Inget annat.

Permalänk
Medlem

Tror att det är upp till licensavtalet för varje enskilt spel, men rent generellt så är det nog inte så uppskattat med tex no-cd cracks o.d.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon citerade sveriges lag då det gäller detta i en tidigare tråd..
i stora drag:
crack=olagligt
göra en bin av sitt eget ex och emulera = lagligt (förutsätter att man äger ett orginal och kan spela det genom backupen utan crack)

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Förstår inte egentligen varför det ska vara olagligt? Använder alltid noCDcrack. Finns inget bättre. VARFÖR spilla tid på att cdn ska starta och söka? Det inte bara tar tid, det luktar illa också! Eller åtminstånde så låter det en massa. Usch och fy. Ne. Bättre med en crack så sparar jag tid och komfort.

Och är det spikat att det är olagligt? Att ändra i programvaran brukar ju vara det, men det borde ju gå att krypa runt i olika hål....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Du ändrar inte exe-filen, det är ju någon som redan gjort det. Du däremot använder en ändrad exe-fil.

Man ändrar visst på .EXE filen då. Man byter ut den!

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

Där finns ju företag som är för nocd crack, bla Epic som gjort Unreal spelen.
Dom har själva sagt att dom inte gillar att spelarna ska behöva använda CD skivan hela tiden pga slitage mm. Dock så tvingas dom av utgivarna att lägga in skydd mot det. Men sen när spelet varit ute ett tag så tar dom bort spärren genom sina patchar.

Så som vanligt här i världen så är det penga hungriga kostym nissar som sabbar för oss vanliga dödliga.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
Man ändrar visst på .EXE filen då. Man byter ut den!

Så nu ska det bli olagligt att avinstallera spel också? För då ändrar man ju också på filen, dvs. man tar bort den.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Flera företag släpper egna noCD cracks. Och tror nog att amerikanska regeringen hade stängt ned gamecopyworld för ett tag sedan om det hade varit helt olagligt.

Men jag kan ju ha fel, ingen lag kunnig som vet?

Edit:

Saxat från gamecopyworld:

You are LEGALLY ALLOWED to make a personal backup of an Original Game CD as long as you are the owner of the Original Game CD.

You are NOT ALLOWED to sell, rent or give away any backups of
copyrighted Games CD's, as this is not allowed by Copyright Laws.

You MUST DESTROY any backups when you don't legally own the Original Game CD anymore (e.g. selling or giving it away)
Before making a backup, check in the supplied manual or on the back of the CD, if there are special conditions for making a personal backup.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tänkte hänvisa till dendär sidan jag också, men visste inte om jag vågade

från dendär sidan så får man ju intrycket av att det är okej med nocdcrack, så länge man äger orginalet och inte planerar att göra något "dumt".

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Det här har varit uppe ett antal ggr förut, så det går nog att hitta relevant info om man söker lite i forumet...

Det är väl helt enkelt lite tveksamt hur det egentligen står till.

Dock finns det vad jag vet ingen lag som säger att man inte skulle få modifiera ett program för eget bruk. Däremot finns det med största sannolikhet ett EULA (licensavtal) som man ingått med tillverkaren, som förbjuder det. (Sen är ju då frågan om ett visst EULA håller rent rättsligt... Men det får man nog utgå ifrån så länge man inte vet motsatsen.)

Jag tycker dock att så länge man har köpt programvaran och bara använder den på en maskin (eller vad man nu har licens för), men med ett nocd-crack så är det svårt att finna något moraliskt problem i det.
Jag tror inte heller att speltillverkarna bryr sig ett skvatt om folk gör så. (Varför skulle de bry sig? De förlorar inget på det och deras kunder blir gladare...)

(Jag har dessutom hört att en del spelföretag rekommenderar kunder som har problem som verkar ha att göra med kopieringsskyddet att använda nocd-cracks, och har själv fått ett liknande svar från ett icke namngivet men välkänt och erkänt spelföretags customer support.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Så nu ska det bli olagligt att avinstallera spel också? För då ändrar man ju också på filen, dvs. man tar bort den.

En avinstallation är helt laglig. Då ändrar man inget i spelet. Då tar man bort det!

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att dessa licensavtal skulle hålla i svensk domstol. Först och främst så blir jag aldrig informerad om licensen när jag köper spelet och om jag, mot förmodan, skulle läsa licensen när jag installerar och inte går med på den så har jag ingen rätt att lämna tillbaka spelet.

Sedan så verkar många licenser försöka ge användaren mindre rättigheter än de man får enligt svensk lag. Ett sådant avtal kan väl knappast vara bindande? I vilket fall som helst så går lag före avtal om jag inte minns helt fel.

Å andra sidan skall man aldrig underskatta hur idiotisk lagen är i många fall.

Permalänk
Medlem

I februari numret av Maximum PC så nämns att i patch 1.5 från Ubisoft för Rainbow Six 3: Raven Shield så känner spelet av om du har ett virtual cd program, typ daemon tools, CloneCD, etc. installerat på datan och fungerar ej. Även fast du inte använder programmet.

Verkar ju rikigt kasst. Tycker personligen att det ska finnas en option att köra spelet från datan (med dagens gigantiska hårddiskar ska det inte vara något problem). Även om spelet kommer på en DVD är det ju jobbigt att byta mellan spel. Sen vore det ju skönt att ha spelen stående och inte behöva rota i boxen stup i kvarten. Slutar bara med att disken blir repig och att man super bort manualen.

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem

Dom flästa spel körs ju till 99% från datorn men använder cdn för att kolla så man inte har tankat hem det... eller är ja helt ute o cyklar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Jag har svårt att tänka mig att dessa licensavtal skulle hålla i svensk domstol. Först och främst så blir jag aldrig informerad om licensen när jag köper spelet och om jag, mot förmodan, skulle läsa licensen när jag installerar och inte går med på den så har jag ingen rätt att lämna tillbaka spelet.

Sedan så verkar många licenser försöka ge användaren mindre rättigheter än de man får enligt svensk lag. Ett sådant avtal kan väl knappast vara bindande? I vilket fall som helst så går lag före avtal om jag inte minns helt fel.

Å andra sidan skall man aldrig underskatta hur idiotisk lagen är i många fall.

Det är nog rätt lugnt, t.ex. går det aldrig att bevisa att du accepterat avtalet då du aldrig skriver under det.

Grappo: I båda fallen tar du bort information från din hårddisk och ersätter den med annan.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Grappo, du ändrar inte exe filen om du kopierar den eller flyttar den. Du går inte in med en hex editor och börjar rota. Det är skillnaden. Du får flytta och kopiera exefilen hur mycket du vill men du får inte gå in och ändra den på något sätt. Du får inte lägga till eller ta bort programkod.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt på "warez-sättet" utan bryter mot EULA:n och kanske diverse lagar genom att man modifierar .exe-filen.

Upphovsrättsmässigt är det helt ok.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det är nog rätt lugnt, t.ex. går det aldrig att bevisa att du accepterat avtalet då du aldrig skriver under det.

Grappo: I båda fallen tar du bort information från din hårddisk och ersätter den med annan.

tror inte det finns en enda seriös installation som inte har en "licens agreements" och en "I accept"-knapp

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=21885...
efter lite kollande i denna tråd som jag tänkte på så ser jag att man får cracka OM det står att du får göra det i EULA'n, står det i klartext att du inte får göra modifikationer är det kört.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
tror inte det finns en enda seriös installation som inte har en "licens agreements" och en "I accept"-knapp

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=21885...
efter lite kollande i denna tråd som jag tänkte på så ser jag att man får cracka OM det står att du får göra det i EULA'n, står det i klartext att du inte får göra modifikationer är det kört.

Jo, men huruvida ett klickande på en accept-knapp är bindande är något som de sakkunniga inte direkt är överens om vad jag förstått.

Sen är det väl så att det inte behöver stå någonting om att man får, bara att det inte ska stå någonting om att man inte får...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
det är olagligt att ändra en .EXE fil. D.v.s man får inte ha nocdcrack

Men man får alltså köra no-cd cracks som använder minnespatchar? Heh..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jo, men huruvida ett klickande på en accept-knapp är bindande är något som de sakkunniga inte direkt är överens om vad jag förstått.

Sen är det väl så att det inte behöver stå någonting om att man får, bara att det inte ska stå någonting om att man inte får...?

Om man ser på hur det gått för modemkaparföretagen, så skulle det vara mkt otroligt om det inte räckte att trycka på accept för att acceptera licensavatalet...

Permalänk
Hedersmedlem

För jävligt man inte skall kunna modifiera nått man redan äger asså. Vissa lagar är bara för korkade för samhället vanliga människor. Har jag tex köpt en högtalare och vill paja den gör jag fan så för JAG ÄGER SKITEN. fan du har ju licens för skiten bry dig inte om tillverkarna tycker jag. Harru betalt för det skall du få modifiera den så mycke du vill tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Det är hur olagligt som helst, jag skulle aldrig kunna göra nått sånt, man lackar till bara.Så mit råd är att ringa effe Santhesson.

Permalänk
Medlem

håller med Airwolf, när man ändå köpt det så borde man ju få göra vad man vill, så länge man inte sprider det vidare tex (då kommer vi in på warez igen)..

är ju som att man går och köper en "gratäng-ost", färdigriven.. så blir man lite sugen på en smörgås och kör med sån ost på den.. äh, dedär var inget bra exempel.. slopar det

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Hedersmedlem

Mr Dog: Du får en tillsägelse för ditt inlägg om att du använder cracks. Sånt tillåter vi inte på forumet.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
tror inte det finns en enda seriös installation som inte har en "licens agreements" och en "I accept"-knapp

Lycka till att bevisa att det var jag som tryckte på den "I accept" knappen.
Tänk bara på alla med märkesdatorer som kommer med förinstallerade Windows.
Klyddar man då med den installationen så är det snubbarna på Dell (t ex) som får straffet då det är dom som accepterat skiten.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.