Permalänk
Medlem

Elektronik bygge?

Nu är det så här att jag ska bygga något i skolan.
Tänkte om någon har ett tips?
Det ska inte vara typ "blinkande ljus" utan lite svårare än så får det gärna vara!

Tacksam för svar!

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

En radiosändare kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
En radiosändare kanske?

Är väl inte så lagligt, men det är en väldigt bra idé.

Du kan bygga en förstärkare eller nåt...

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt att bygga radiosändare, däremot att sända på FM-bandet med tillräckligt hög effekt är det (är i princip bara lagligt att sända några meter)

Permalänk
Medlem

Men en Fm-mottagare då

Permalänk

du kan bygga en vga-scart konverter som jag

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=26109...

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Det är inte olagligt att bygga radiosändare, däremot att sända på FM-bandet med tillräckligt hög effekt är det (är i princip bara lagligt att sända några meter)

BEEEEP wrong, du får inte sända i huvedtaget som jag fattat det. Var det inte jensofsweden som fick avaktivera den funktionen på deras spelare bara för att post och telestyrelsen hade varit framme och klagat.

Bygg en ir-reciver eller kanske en ccfldriver?

Permalänk
Medlem

Det äro mycket man inte får göra här i livet.. har då sen utlänsk Walkie talkie från 80-talet (leksaks) som sände på FM bandet.. roligt att sända va're iallafall

Men men, en FM sändare som räcker ett ½ kvarter på en icke sändande frekvens tycker man inte ska vara några problem.. även om PTS har invändningar mot det...+ du gör ju den bara i utbildningssyfte så ...

Och ska man vara helt laglig så får man sända på FM bandet via tråd till radion men ej luftburet.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Bygg en larmenhet med laser.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

va ja vet så använder sig min trådlösa Logitech mus av fm bandet.. å den räcker 20meter. men de ligger så klart utan för dom freq radio använder..

Permalänk
Medlem

Din Logitech sänder troligen 433MHz-bandet. FM eller AM spelar ingen roll, det är frekvensen som spelar roll. Och den är inskickad och godkänd av ett krediterat företag som godkänner radioutrustningar och kontrollerar så att de inte strålar för mycket både på grundfrekvensen och övertonerna.

Det är inte tillåtet att bygga egna radiosändare om man inte är radioamatör och då får man endast sända på de frekvensband som är ämnade åt radioamatörer.

Edit:
Om man inte skickar den för godkännande till ett sådant företag som jag nämnde. Men det gör man nog inte gärna för det kostar rätt bra med pluring.

Permalänk
Medlem

något som skulle vara riktigt bra att bygga... ett fartreglage till blivande tanks

Permalänk
Medlem

Finns det inte nåt frekvensområde där jägare får sända, för att hålla kontakten under jakten? (sicket rim!)

Permalänk
Medlem

Jovisst finns det det. Men då handlar det om att de köper en komradio som är tillverkad och godkänd av någon annan. Det tillverkar inte sändaren själva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Finns det inte nåt frekvensområde där jägare får sända, för att hålla kontakten under jakten? (sicket rim!)

jupp jupp.. 27 och 155..
om jag inte minns helt galet..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com