Permalänk

helt sjukt problem, IDE-kontroller?

Jag försökte förra veckan hjälpa en polares flickväns mamma att fixa sin grannes dator

Hur som helst. Den vägrade i princip att boota, eller snarare: när den startade upp startade den om vid en viss punkt (när startbilden för win XP ska komma fram). Jag tänkte "varför bemöda sig att felsöka i evighet när killen inte har nånting sparat på datorn" så jag tryckte i en windows xp-skiva, allt såg ljust ut. Installationsprogrammet startade till all belåtenhet och installationsfilerna lästes in.
Som väntat startar nu datorn om för att boota från hd och fortsätta installationen. Här börjar det underliga. Så snart den kommit in i installationsprogrammet (som nu alltså ligger på disken) startar den om, och fortsätter göra detta trots otaliga försök att tänka tredje, fjärde, femte... gången gillt.

Nu började jag felsöka på riktigt, plockade ur alla extrakort, kopplade ur alla IDE-enheter, testade hårddisken i en annan dator (utan problem) osv.

Alltså: Allting fungerar var för sig, hårddisken fungerar och datorn kan skriva till den och allt, men inte boota, hårddisken är bootbar i ett annat system. Vad är felet?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

hm.... har drabbats att att det går jätte bra att skriva till disk men aldrig läsa, typ som du sa. går bra att installera w2k tills man ska starta om utan cd. Var bara att byta mobo...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu