HIS Excalibur X800 PRO bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
Känns som om tillverkarna bara hittar på massa bisarra designer på kylningen för att öka försäljningen...

antar att den här typen av kylningen inte är bättre än det som visats på andra fabrikat..

fast vad vet jag..

Ja vad vet du?

- Den kyler BÄTTRE än orginal
- Den är TYSTARE än orginal
- Den blåser ut varmluften ur lådan
- Klistermärket går att ta bort om man nu stör sig på det så fruktansvärt.

Vissa har vissst väldigt svårt att inse fakta.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jag har aldrig påstått att den MÅSTE sitta där.
Nvidias kort MÅSTE INTE heller ha en dualslot, eller högljudd kylning, visst nvidias referensdesign ser ut så, men många tillverkare väljer ju att använda en egen och i många fall singleslotlösning.

lite offtopic, förstår inte att folk klagas så mycket ibland på dualslotkylning, ger ju bätre kylning iom större fläns och man använder ju ändå inte pci-plattsen närmast grafikkortet (isf bryr man sig ändå inte om bra kylning).

Var det ens dig jag citerade??

Nej, just det.

Jag tillhör inte detta "folk" som inte gillar denna typ av kylning.
Jag har själv en VGA-Silencer på mitt 9700Pro (som jag redan tidigare har uppgett)
Kylning är enligt mig mycket bra, både tyst och effektiv. Den hjälper dessutom att hålla ned tempen på övriga komponenter.

Permalänk

Får den ens plats? det är de jag undrar :S

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

jag tycker det är kul att se att grafikkorten snart är uppe i fullängds-storlek igen

mitt gamla Intergraph kort rockar fortfarande på

det tar upp 2 pci platser för det kräver så mycket ström
(2 kretskort monterade en bit från varandra med distanser)

det kom '88 så feta grafikkort är inget nytt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

de enda man vill är ju att det så snabbt och enkelt som möjligt få av deras sketna orginal flänsar o fläktar och få dit sitt DD vattenblock, jag hoppas att ati´s nya kort ser ut som de gamla 9800pro korten utan en massa skit och luft tunnlar och annan dynga.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan jag få ett argument varför kylaren är dålig?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kan jag få ett argument varför kylaren är dålig?

Den tar upp en extra pci plats. Sen är den inte fläktlös..

Dock kommer jag köpa ATI, ingen tvekan där inte! Hoppas min Zalman passiva kylning är tillräckligt.. :/

Visa signatur

"You don't get the picture. You're getting framed."
-Randy Fitzsimmons

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nifti
Den tar upp en extra pci plats. Sen är den inte fläktlös..

Dock kommer jag köpa ATI, ingen tvekan där inte! Hoppas min Zalman passiva kylning är tillräckligt.. :/

Den tar upp en extra PCI-slot, oj

I princip alla moderna moderkort har ju saker som RAID, nätverk, ljud, USB2.0/FW, micougn m.m inbyggd så vad skall man med så många PCI-platser till?

Visst är den inte fläktlös, men moderna high-end kort blir såpass varma att passiva kylningar är svåra att fungera optimalt. VGA Silencer var känd för sin ljudnivå, tillsammans med att den kylde väldigt bra.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nifti
Den tar upp en extra pci plats. Sen är den inte fläktlös..

Grafikprocessorerna har fler transistorer än CPU:n, och det är inte direkt vanligt med fläktlös kylning på CPU:n. (Räknar bort vattenkylning etc). Klart det är trevligt med helt tyst lösning, men med tanke på 3D-racet så är det nog inte lätt numera. Zalmans HP-kylare rekommenderar ju fläkt om man har en viss generation grafikkort och uppåt. Det sitter även en fläkt på de senare modellerna.

Permalänk
Medlem

Den där kommer aldrig få plats i min låda... Kommer att slå i diskarna.

Permalänk
Medlem

Tar upp en extra PCI-plats : Ja men den PCI-platsen delar IRQ med AGP'n så det är ingen som vill ha nåt där iallfall. Att ha ett kort där gör dessutom att grafikkortet i princip grillar sig själv till döds.

Så exakt vad är den stora nackdelen med att den tar upp en extra PCI-plats?

Sen en grej till - anledningen till att den ser så stor ut. De skulle kunna satt fläkten på flänsen som det vanligen är, men då hade följade komprimisser fått göras :

1. Antingen minska storleken på fenorna, så att flänsen blir mindre effektiv.
2. Eller minska storleken på fläkten, så att den flyttar mindre luft. Även om de bara gjort den plattare hade den fortfarande verkat mindre.

I båda fallen så hade det dock givet mycket dålig kylning då det blir en "dead spot" under fläktens motor / "nav". Och ska man sätta fläkten på kortet - var hamnar den okylda punkten då? Jo nästan alltid precis ovanför GPU-core'n. Genom att montera fläkten "i serie" med flänsen erhålls maximal luftgenomströmmning genom fenorna. Eftersom man redan paserat 1 slot's höjd (fläkten måste gå fri från alla kondensatorer m.m samt ska helst vara på samma höjd som flänsen) kan man lika gärna fläska på och fylla ut utrymmet som annars kommer vara tomt med en fetare fläns och en fetare fläkt. Större blad innebär att mer luft kan flyttas i lägre hastighet och ett mindre vinande ljud.

Detta är enligt mig den ultimata luftkylningen och frågan är varför de inte gjort så här på processorerna än. En fläkt i taket skulle kunna suga ner luft genom en kanal till en fläns av samma modell som sitter i 1U's chassina (kanske lite större... typ Taisol) och forfarande kyla lika bra. Varmluften kunde ledas ut till den bakre fläkten. Då skulle man, i likhet med grafikkortet få ett slutet luftkylningssystem som effektivt transporterar ut värmen från lådan...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra lösning, slipper man byta ut kylningen efter ett halvår för att den låter förmycket, skurit ihop eller inte kyler tillräckligt. Kortplatsen under grafikkortet använder man aldrig ändå, den delar oftast adresser (IRQ) med grafikkortet och dessutom är det inte så lyckat att placera ett ljudkort eller nätverkskort på den platsen då det blir sämre kylning och ev. störningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Den tar upp en extra PCI-slot, oj

I princip alla moderna moderkort har ju saker som RAID, nätverk, ljud, USB2.0/FW, micougn m.m inbyggd så vad skall man med så många PCI-platser till?

Visst är den inte fläktlös, men moderna high-end kort blir såpass varma att passiva kylningar är svåra att fungera optimalt. VGA Silencer var känd för sin ljudnivå, tillsammans med att den kylde väldigt bra.

Ok, men de är fortfarande nackdelar..

Visa signatur

"You don't get the picture. You're getting framed."
-Randy Fitzsimmons

Permalänk
Medlem

skit i kylningen, in med testerna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag ser direkt en nackdel, hur enkelt är det att byta den där fläkten? Var hittar man likadana fläktar att ersätta den med???

Fläktarna på de flesta av mina grafikkort har förr eller senare börjar skeva.
Jag tycker inte man ska tvingas köpa nytt kort bara för det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag ser direkt en nackdel, hur enkelt är det att byta den där fläkten? Var hittar man likadana fläktar att ersätta den med???

Fläktarna på de flesta av mina grafikkort har förr eller senare börjar skeva.
Jag tycker inte man ska tvingas köpa nytt kort bara för det.

Men skulle som inte börja sälja dom i den modellen eller kanske jag som missuppfatta

Om inte så kan jag hålla med om att det skulle väll vara rätt kasst isåfall......

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Jag som har en liknande kylning på mitt grafikkort och vet vilken bra kylare det är. jag ler i mjugg när jag läser erat gnäll. protester och spekulationer.
Som jag sagt tidigare så är jag såå jävla nöjd. Och just det att jag redan testat en liknande lösning gör att jag med tillförsikt inväntar detta kort . Kommer att vara skitbra. Ingen oro över att fläkten ska paja, ingen oro över att det kyler dåligt och till sist inga svordommar över att fläkten låter förjävligt. Och i och med detta kort kommer jag även att kunna behålla garantin.:cool:

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Precis!
Har också Arctic. Så grymt bra! Tyst, och kyler kung.
Om jag skulle köpa ett X800 PRO skulle det lätt bli detta!

Tar upp PCI platser?!?! Är det NÅN här som använder mer än 2?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag ser direkt en nackdel, hur enkelt är det att byta den där fläkten? Var hittar man likadana fläktar att ersätta den med???

Fläktarna på de flesta av mina grafikkort har förr eller senare börjar skeva.
Jag tycker inte man ska tvingas köpa nytt kort bara för det.

I värsta fall få du byta hela VGA Silencern, dagens variant kostar ~150kr. Alltså knappast några stora summor.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag använder ingen PCI-plats öht
Men den är ful! Usha fy
Tänk när de måste återvinna all den där plasten? Den bidrar till att öka sopbergen i världen!

Permalänk
Medlem

Med det fina betyg som VGA fick så kan man ju inte annat än utgå från att denna är bättre (man hoppas ju utvecklingen går framåt ^^)

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YocaL
Tycker ni seriöst talat inte att kylningen har börjat gå till överdrift??
Och nån sa att datorerna blir mindre...

Nej? Haha.. Fan va löjlig du är. Den är både tystare och kyler bättre, varför skulle det att vara att gå till överdrift? Hur du gör ditt liv bättre i 4 simpla steg:

1. Ta dina konservativa åsikter om hur datorer bör se ut i vänster hand. Knyt hårt.
2. Öppna toalocket.
3. "Tappa" tankarna ner i toavattnet.
4. Spola.

nVIDIA-fasoner? Är du trög? Det är TYSTARE än referens, och KYLER BÄTTRE.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk

Den där grejjen får icke plats i min Chieftec

Visa signatur

Asus P5Q / C2D 3.0 GHZ / Corsair 4GB DDR2 / Asus 5850 1GB / ~4 TB HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
I värsta fall få du byta hela VGA Silencern, dagens variant kostar ~150kr. Alltså knappast några stora summor.

Oki, aja, det är ju inte farligt. Den är inte alltför svår att montera antar jag eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Alltså de som är som jag som inte behöver någon extra pci platser, det är ju bara att modda lite. Tjacka dig en billigt cpukylare med coppar kärna sedan en delta 60mm, dock gärna med en fläkkontroller. Fixat sedan kyler det garanterat bättre än denna.

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Alltså de som är som jag som inte behöver någon extra pci platser, det är ju bara att modda lite. Tjacka dig en billigt cpukylare med coppar kärna sedan en delta 60mm, dock gärna med en fläkkontroller. Fixat sedan kyler det garanterat bättre än denna.

Hehe. Hitta en CPU fläns som inte nyper 1 kortplats du!!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd

mmmm... det där kortet vill jag ha mer än en runk.

Permalänk
Medlem

En anledning till varför AC kylning blir omtyckt kanske är för den inte är tvungen. Vill man ha det tystare och inte bryr sig om en förlorad PCI-slot, så varför inte?
Men nVIDIAs kylning var såvitt jag vet nödvändig, sen att det inte fanns några bra ersättare gjorde inte saken bättre. Nu finns det ju Zalmans kylare men även den slukar en PCI slot.

EDIT: Sen får inte dual-slot kort plats i dem flesta SFF system. Är det därför folk blir så aggresiva mot stora kylare kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
EDIT: Sen får inte dual-slot kort plats i dem flesta SFF system. Är det därför folk blir så aggresiva mot stora kylare kanske?

Antagligen därför dom e så gnaggiga, vägrar förstå att lådan är för liten. Nej, det är nog kortet/kylningen som är för stor!

Permalänk
Medlem

Äh vad spelar det för roll om den tar upp en PCI slot.
På mitt Abit Mobo så "fattas" PCI slotten närmast AGP, problemet löst.
För min den om jag nu kommer att skaffa denna kylare

Visa signatur