Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Man kan inte rakt av jämföra bild och ljud på det sättet

Jo. Data som data.
Man kanske inte lägger märke till effekterna i en bild på samma sätt som man gör med musik, det vet inte jag så mycket om.

Vet du någon bra litteratur på området som både är svensk och tydlig(varken "for dummies" eller vetenskaplig rapport...)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det är alltså, i praktiken, en hel del mer komplext än det blir med en bild. Teetow ville ju bara åskådliggöra vad som egentligen sker. Man kan inte rakt av jämföra bild och ljud på det sättet riktigt.

Nej precis, man kan inte jämföra så rakt av, det var därför jag reagerade.

"Teetow: Rastret överst till vänster motsvarar högfrekventa ljud nära nyquist-frekvensen. Det lite glesare gallermönstret motsvarar skarpa transienter vid t.ex. bastrummeslag och vissa synthljud. Det stora schackmönstret och den sneda linjen är vanliga vid t.ex. bas-synthar, dvs långa perioder med skarpa transienter. Som du ser klarar inget av mönstrena en resamplingsprocess utan tydliga artefakter."

Här tar han upp konkreta exempel på ljud och instrument som strecken ska motsvara, och jag tycker att det är för långt från sanningen för att vara av värde. Som enkelt exempel på hur interpolering kan deformera informationen så fungerar det, men här gjorde han mer eller mindre anspråk på att simulera ljudspektrat och det håller inte exemplet för.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Här tar han upp konkreta exempel på ljud och instrument som strecken ska motsvara, och jag tycker att det är för långt från sanningen för att vara av värde. Som enkelt exempel på hur interpolering kan deformera informationen så fungerar det, men här gjorde han mer eller mindre anspråk på att simulera ljudspektrat och det håller inte exemplet för.

Jag är väldigt medveten om att det inte är en korrekt jämförelse, det var en grafisk illustration. Dessutom efterfrågades ju också en demonstration av de artefakter som uppstår vid grafisk resampling, så jag slog två flugor i en smäll.

Det som händer i ljuddomänen är, som vi redan fastslagit, betydligt mer komplext. De problemområden som Nyquist-frekvensen och dess multipler utgör är det tydligaste exemplet (som skulle illustreras av rasterfältet överst till vänster i bild), och egentligen är det ett tillräckligt validt skäl för att fastslå "ondskan" i Creatives arkitektur. Resampling is bad, kids!

Det finns ett par andra risker också, även om man kan anse dem underordnade aliasing-problemen vi redan pratat om. För att spline-interpolera en kurva krävs att man har aningen mer headroom än vad som ibland finns tillgängligt - majoriteten av all modern dansmusik är t.ex. mastrad utan minsta gnutta headroom. Jag läste en helt suverän artikel i ämnet, där man tydligt kunde se att en skarp transient kan orsaka ett kort signalsegment som ligger över -0 dB, på grund av hur viss splineinterpolering fungerar. Det är inte särskilt hörbart (och bleknar antagligen i jämförelse med t.ex. den inneboende distorsionen i resten av systemet) men det är ytterligare en nackdel med resamplad data.

Sist, men inte minst, så är jag jävligt tveksam till en rad jag läste på ett forum: "Creative even resamples 48kHz to 48kHz to avoid memory synchronization issues". Vaffan betyder det? Är det OMÖJLIGT att få kortet att bara passa datan rakt igenom, ens när det ÄR 48 kHz - vilket i sig är sällsynt?

Man blir allt lite fundersam...