Permalänk
Medlem

Ytmonterade lysdioder

Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan "normala och dessa?
Är det ljustyrkan som skiljer dem åt?
Hur löder man dessa finns ju inga pinnar som på vanliga.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Varför tror du det heter ytmonterade lysdioder då?
För att man monterar dem på ytan av kretskort såklart!

Ett exempel är i mobiltelefoner under knappsatser och vid displayen.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jo det har jag fattat. Behöver dock ej monteras på kretskort. Vad jag vill ha reda på är vad som skiljer dem rent ljusmässigt.
Lyser de upp ett litet men brett område eller är det mer som en rak ljuskägla. De ska sättas in i en dator och jag vill inte köpa 20-30 stycken för att sedan upptäcka att datorns inre ser ut som en stjärnkarta med massa ljusstarka punkter. Jag vill ha ett jämt ljus i hela datron.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Då ska du ju köpa ett CCFL eller 2 för enklast installation.
Kolla på Kjell & Co eller GTEK.se om du hellre vill det...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har funderat på den lösningen men (något jag fått för mej) kommer det inte ett svagt brummande från Neon rör?

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Avstängd

Nej, något brummande har iallafall inte jag hört.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att ytmonterade är mycket starkare, de har ialla fall mycket högre strålningsvinkel typ 70grader vilket gör att de ju sprider ljuset mycket mer än vanliga..

tycker du ska köpa några och testa, de är ju trots allt inte så dyra..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Mod_Mannen ska inte du ta och köpa in lite ytmonterade blåa, till datormode.tk? hehe jag vill inte köpa från ELFA... Dyra! typ

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
Mod_Mannen ska inte du ta och köpa in lite ytmonterade blåa, till datormode.tk? hehe jag vill inte köpa från ELFA... Dyra! typ

Om det finns efterfrågan kan jag ju försöka leta lite efter det. Men jag ska försöka fixa vanliga lysdioder + löda ihop ett par plug 'n' play OLED-displayer först. Ska dock sommarjobba fr.o.m imorgon och 3 veckor framöver så jag kanske inte har så mycket tid över till datormode under den perioden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Jo, jag har funderat på den lösningen men (något jag fått för mej) kommer det inte ett svagt brummande från Neon rör?

Gör det säkert men CCFL är inte Neon.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850