Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
har ju inte ens lanserats PCi Express till AMD än så att man inte sett det är ju inte så konstigt, dock verkar det bara som om det kommer dual PEG på Xeon-moderkort, inte för Pentium vilket ju suger ganska hårt :/

angående att utnyttja kraften så dröjer det nog inte länge

4xAA/16xAF i 1280x1024 i tex. Far Cry är "ganska" krävande

får själv ca 45 fps med mitt 6800 UE så en liten boost där hade absolut inte skadat

och så är det ju inte jättelångt kvar tills Doom 3, Stalker, Half Life 2 mfl. kommer

AMD har tillkännagivit stöd för PCi-Express, men de kommer själva inte lansera en moderkortskrets för PCI-Express. Då har vi VIA, SiS och ULi samt Nvidia kvar, vilka de första tre inte kommer producera en sådant moderkort tror jag då man får offra en PCI-Express x1-plats.

Tror att alla har blivit helt galna på senaste tiden. För ett år sedan var kantutjämning och AF vissa använde, men i och med den nya generationen grafikkort _måste_ alla köra med 16xAF och massa AA, varför inte nöja sig med 2x av varje i en hög upplösning?

Självklart är vissa extrema men känns som Nvidia och ATi har pressat fram detta hos hårdvarusidor som skryter om att man kan köra 16xAF i ett spel, sen hur mkt det skiljer mot 8x är en annan sak. De som vill ha det värsta köper nog kanske detta, men en normal gamer som vill spela Half-Life 2 i 1024x768 med lite kantutjämning och AF räcker ett X800 Pro/6800GT förmodligen gott och väl.

Visst vill man göra spelen snyggare, men att köpa "ett" grafikkort för mer än vad en budgetdator kostar tycker jag är otroligt onödigt för att kunna köra FarCry i 1280x1024 med 4xAA och 16 (!) gångers anisotropisk filtrering i mer än i 45 fps.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

jag har en kompis som fortfarande använder sina voodoo2 i sli .. men han spelar många äldre spel såsom UT.. glide är mysigt

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Vad händer ifall ena grafikkortet lägger av, dör? Ser man bara havla skärmen eller? :S Och Nvidias NV40 krävde 480w minimum, vad händer här?...

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Fattas bara en Socket-T Prescott så behöver du ett mindre kärnkraftverk för att driva datorn.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Nvidia har patentet, undra om det är t o m samma snubbar från 3dfx :). Ati måste komma med något annat liknande nu? Kanske Ati släpper ett kort med 2 gpu?

Permalänk
Avstängd

Vad är det för kontakt på TNT2 M64 PCI? liknar SLI på Voodoo 2.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Och det där stämmer fortfarande inte.
http://www.spodesabode.com/content/article/6800upower

ser lite bättre ut.. mao, köper man ett ex. Tagan 480w (www.gtek.se) som har 28A på 12v så klarar man sig ett tag, även med en överklockad dator för övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Nvidia har patentet, undra om det är t o m samma snubbar från 3dfx :). Ati måste komma med något annat liknande nu? Kanske Ati släpper ett kort med 2 gpu?

Mja, det avr ju nVidia som köpte upp 3dfx så, mycket möjligt. Nu kommer dom väl att sälja nåt "GeForce 6800GT Ultra Double Pack Extreme XT Golden Sample Edition" som innehåller 2 kort. För endast typ 8000 spänn.....billigt och bra. *not*

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Nvidia har patentet, undra om det är t o m samma snubbar från 3dfx :). Ati måste komma med något annat liknande nu? Kanske Ati släpper ett kort med 2 gpu?

Det var så att Nvidia köpte up 3Dfx strax före dom skulle släppa Voodoo 6000. Och då fick väl Nvidia dom patent 3Dfx hade. Voodoo 6000 hade ju 4 gpus men kom ju bara ut i ett väldigt få antal så det är väl möjligt att ati kommer med 2 gpus fast deras rage fury maxx kort men 2 gpus floppade ganska rejält.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Asså, jag tycker inte ni ska klaga.. Det är väll bra att dom utrustar korten med en SLI kontakt?

Okej, ja hade inte haft råd till ett sånt kitt.. Men jag vet folk som har ruggit mycke pengar... och dom tycker kanske dom skulle kunna ha ett fetare kort än nått för 5000kr "bara"

Permalänk
Medlem

Archimonde, jo men dom floppade väl därför de inte kunde göra drivrutiner till windows2000 som kunde utnyttja båda gpu'erna. Om dem gör ett liknande kort idag kan jag inte se varför det inte skulle bli precis lika bra som SLI lösningen.

Permalänk
Medlem

Varför är alla så negativa? Tycker detta är bara bra. Problemet är att man tydligen kommer behöva två PCI Express x16 på moderkortet. Skulle ju vara underbart om man införde två såna platser i standardutförande. Inte bara för detta SLI läget utan helt enkelt för att folk vill ha mer än ett grafikkort i för flerskärmsläge.

Tror inte det är bara ett PR trick från Nvidias håll.

Att AF/AA på max håller på att bli standard är en annan grej som är underbar! Dessa förbätringar gör att spelet ser bättre ut helt enkelt och nu är gpu:s tillräckligt snabba för att hantera detta med minimal hastighetsförlust.

Vad skulle ni välja själva? FarCry i 100FPS eller 40FPS och snyggare effekter?

I min framtidsvision är varje dator utrustat med vattenkylning och här med två grafikkort i SLI-läge skulle vatten vara en perfekt lösning. Annars kan det bli varmt speciellt för det översta kortet som flera av er har redan påpekat.

Om Nvidia kan göra det 3DFx gjorde tiddigare med deras SLI lösning kommer säkert några " läs de som har råd :D" iaf att byta från ATI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Nja, snarare är det så att det mesta är beroende på grafikkortet. Kan ta nästan vilken standarddator som helst och göra det till en monstermaskin genom att montera det värsta grafikkortet det klarar. Beror på vilka spel man tänkt spel, är det ett cpu.krävande spel typ fps så kommer det ge mindre med en sådan här SLI-teknik jämfört med andra spel.

Där har du väldigt fel, du kommer inte få en enda FPS mer med ett X800xt alt 6900ultra om du inte har processor mm att backa upp det med.

testade att bencha FarCry med en A64 3400+ och ett X800pro och fick samma fps i alla resolutioner just pga att det var CPUn som var flaskhalsen.
Grafikkorten som kommer nu är långt före sin tid egentligen, resterande datorkomponenter har inte hängt med i den utväcklingen som grafikkorten gjort.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VioL8oR
Där har du väldigt fel, du kommer inte få en enda FPS mer med ett X800xt alt 6900ultra om du inte har processor mm att backa upp det med.

testade att bencha FarCry med en A64 3400+ och ett X800pro och fick samma fps i alla resolutioner just pga att det var CPUn som var flaskhalsen.
Grafikkorten som kommer nu är långt före sin tid egentligen, resterande datorkomponenter har inte hängt med i den utväcklingen som grafikkorten gjort.

Har du läst vad jag skrivit? Kör man ett FPS spel typ U2k4 eller Farcry så prestandan beroende av cpun, i tester brukar det skilja några fsb som mest mellan olika kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
AMD har tillkännagivit stöd för PCi-Express, men de kommer själva inte lansera en moderkortskrets för PCI-Express. Då har vi VIA, SiS och ULi samt Nvidia kvar, vilka de första tre inte kommer producera en sådant moderkort tror jag då man får offra en PCI-Express x1-plats.

Tror att alla har blivit helt galna på senaste tiden. För ett år sedan var kantutjämning och AF vissa använde, men i och med den nya generationen grafikkort _måste_ alla köra med 16xAF och massa AA, varför inte nöja sig med 2x av varje i en hög upplösning?

Självklart är vissa extrema men känns som Nvidia och ATi har pressat fram detta hos hårdvarusidor som skryter om att man kan köra 16xAF i ett spel, sen hur mkt det skiljer mot 8x är en annan sak. De som vill ha det värsta köper nog kanske detta, men en normal gamer som vill spela Half-Life 2 i 1024x768 med lite kantutjämning och AF räcker ett X800 Pro/6800GT förmodligen gott och väl.

Visst vill man göra spelen snyggare, men att köpa "ett" grafikkort för mer än vad en budgetdator kostar tycker jag är otroligt onödigt för att kunna köra FarCry i 1280x1024 med 4xAA och 16 (!) gångers anisotropisk filtrering i mer än i 45 fps.

Hmm offra en PCI-Express 1x? Varför inte offra en vanlig PCI-plats tex.
Men i vilket fall vad jag ville ha sagt var att det kanske är lite tidigt att sia i vad vi kommer eller inte kommer att se vad det gäller moderkort med PEG för AMD64.
Vi vet ju tex. att det förr eller senare kommer nforce3 med PEG och stöd för dualprollar. Det kanske har dubbla PEGs då tex.

Angående AA/AF så är det ju en smaksak såklart.

Själv kan jag inte att tänka mig att lira med mindre än 1152x864 med 4x AA / 8x AF idag.
Precis lika lite som jag kunde tänka mig att lira med med mindre än 1024x768 med 32 bits färg ett tag efter att jag fått mitt första Radeon (1) (innan det satt man på 800x600 i 16 bits färg).

AA kan man ju visserligen dra ner till 2x om man kör 1280x1024 eller mer, men allt under 4x AF ser för jäkligt ut. Själv ser jag stor skillnad på de olika nivperna förutom skillnaden mellan 8x och 16x som är i princip obenfintlig i 9 spel av 10. (I vissa flygsimulatorer med extremt lång sikt är det dock nice att kunna dra upp till 16x)
Men samma sak gäller 4x/8x i Far Cry, ingen prestandaskillnad där värd att nämnda jämfört med 4x/16x.

Om det är "onödigt" eller ej spelar ju ingen roll. Vissa vill ha så bra grafik som det någonsin går, andra skiter i vilket och är glada för allt över 30 fps i 1024x768 i 32bpp.
Personligen hade jag varit väldigt glad om jag kunnat lira alla mina spel i 1600x1200 med 4x AA och 8 eller 16x AF med 85 fps. Visst det är höga krav kan vissa tycka men samtidigt kan man ju då betänka att folk på Voodoo 5 tiden diskuterae huruvida det var nödvändigt med FSAA i upplösningar över 800x600 typ.

Personligen tycker jag det bara är trevligt när man kan skala uppåt såhär. Det betyder att du i princip kan köpa hur mycket prestanda som helst.
För någon med väldigt mycket pengar kan det säkert vara lite störande att man inte kan betala en vansinnig summa för att få en produkt som är fasligt mycket bättre än "mainstreamprodukterna".

Känns bara lite skumt att klaga menar jag.

Så länge det finns en marknad för det hela så är ju allt fina fisken. Själv köper jag inte en Rolls Royce men det gör ju inte att jag betvivlar på att det finns folk som gör det.
Har man tokigt med pengar så varför inte helt enkelt?

BTW med dessa bjässar kanske det tom. blir ett rimligt alternativ att använda nVidias 8xS FSAA, det är ruskigt läckert.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

jag skippar X800 pro jag ska köra med denna läTT

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir det riktigt stöd för 4 skärmar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Undrar om det blir det riktigt stöd för 4 skärmar.

Läste någonstans att det skulle bli det, stöd fullt ut för alal fyra dvs.

Mäktigt, fyra stycken 30 tums appleskärmar för en bildyta på 10240x1600 pixlar :D:D:D

BTW:

"NFORCE 4 will be the name of the project that will finally bring PCI Express to the Athlon K8 market. This chipset will be socket 754/939 ready and 940 compatible and all CPUs Athlon 64s, FX, Sempr0ns and Opterons will work on it. The platform will have one to two PCI express 16 slots making this Geforce 6800 SLI mode possible for not quite as much crazy money as you'll have to invest in Tumwater and Xeon CPU."
Från allas vår favvo: the INQ.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Ska Nvidia verkligen köra med Scan Line Interleave? (stavning?) Det är en 3dfx grej juhe att låta korten växelvis köra varannan linje?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ska Nvidia verkligen köra med Scan Line Interleave? (stavning?) Det är en 3dfx grej juhe att låta korten växelvis köra varannan linje?

Nope, de splitar skärmen i två delar horizontellt och genom automatisk load balancing ser de till att de två korten får arbeta ungefär lika mycket.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Detta är ju verkligen bra om man har ett kort som börjar kännas lite gammalt. Då kan man säkert hitta ett till billigt och få en rejäl prestandaskjuts. Tänk om man kunde göra det med alla dagens kort, ett till 9800 PRO vore en dröm. Gick det förresten att köpa dem separat? jag kollade aldrig länken.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det! Inget tvång på att man måste köra två kort och prestandan finns där även med ett enkelt. Helt enkelt en grym grej för den som inte nöjer sig med det näst bästa. Mer sånt här, även från ATI:s sida.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
4molex kontakter bara för grafikkortet, men har man råd med 2 grafikkort har man väll också råd att betala för en fet psu o strömmen datorn slukar

Med PCI Express är det bara en per kort, den nya bussen klarar av att leverera mer kräm än AGP.

Jag gillar det också. Extremt, men snabbast.

Permalänk
Medlem

Tänk på att prestandan med dessa kort kommer fortfarande fortsätta öka i takt med cpu hastigheten efter att singelkortet nått sitt maxgräns. Dvs dessa SLI kort vill ha så snabb cpu som möjligt. Sitter man på en P4 som kan max klockas till kanske 2.6GHz eller en Athlon@2GHz så är det bättre att ta en vanlig pro kort av valfritt märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Nope, de splitar skärmen i två delar horizontellt och genom automatisk load balancing ser de till att de två korten får arbeta ungefär lika mycket.

Varför kallas det SLI då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är ju inget tvång att behöva ha två kort i... Så när man köper sin nya dator kan man köpa ett mobo som stödjer två st kort i SLI och sen ett 6800GT/Ultra/Ultra Extreme och kör så ett tag.. Sen nått halvår senare eller nått när priserna har sjunkt mycket kan man alltid köpa ett till och fördubbla prestandan istället för att köpa ett splitter nytt high end kort som antagligen då kommer kosta 5000kr och 6800 då antagligen kommer ligga runt 2500kr

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Lär bli väldigt varmt när ena fläkten suger varmluft från det andra grafikkortet.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Det lär ju kunna bli bra prestanda för pengarna om man köper budgetkorten i SLI-serien.. kanske mer prestanda för pengarna en att köpa ett top-of-the-line..

Permalänk
Avstängd

Först köper man en kort och sedan den andra när det börjar bli billigt samt dags för uppgradering, smart lösning.

Bätre att köpa ett kort mer för ~1500kr för att få dubbla prestanda än att slänga bort ~4000kr på att bara få ~20-40% mer prestanda

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Men detta handlar ju inte om att ha flera skärmar utan om att man har två grafikkort och en skärm och så låter man då grafikkorten sköta halva skärmen vardera.

'

Tror du verkligen att man inte kommer att kunna konfiga med olika möjligheter typ 4 skärmar eller liknande, det vore helt korkat att bara satsa på prestande från tillverkarnas sida, då tror jag att det inte kommer att få sålt många om det bara är för den saken, nää sarround gaming für alle.

Om ni inte titta runt på matrox hemsidan så finns det en lista på alla spel som stödjs här och en massa fina screens:

http://www.matrox.com/mga/3d_gaming/surrgame.cfm