Doom 3 bättre på Xbox..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Varför skulle det inte finnas någon dator som kan köra Doom3 på bästa grafiken? Tror ni inte att ID har kollat hur det ser ut eller?

Det är inte alls säkert att dom kört det i bästa grafiken i spelbar fps, då det inte behövs. Tex så låt säga att dom har en dator som precis klarar det på spelbar fps i 800x600, då behöver dom inte nödvändigtvis kunna spela det på 1600x1200 lr högre. Men visst, det e klart dom kollat på hur det ser ut, men det behöver inte vara spelbart i bästa grafik-läget för att man ska se hur det ser ut. (Om det nu var det som frågan var.. )

När spelutvecklare börjar med sina spel, är det gissningsvis ganska vanligt att dom inte har ngn hårdvara som klarar av att köra med bästa grafiken. Eftersom det tar så långt tid att utveckla spel, så finns det antagligen inte ngn hårdvara tillgänglig, utan dom får köra i låg fps, utan så mkt AA/AF osv. När spelet sen börjar bli klart har väl hårdvaran hunnit ikapp, men det är inte säkert att spelet är klart precis lagom i tid för att matcha den hårdvara som finns tillgänglig.

Nu jobbar jag iof inte på varken ID lr ngt annat spelföretag, så det e väl mest gissningar, men om man vill göra ett spel med så snygg grafik som möjligt, så borde det vara såhär det funkar.

Permalänk

LITE OFFT

Men borde inte ID SOFtWARE och VALVE ha så mycke erfarenhet av spel marknaden spel proggramering att dom kunde gjort DOOM3 resp HL2 så pass att en AMD 2000? P4 1.(ghz med GF Ti4800/9600pro/xt kunna få spela spelet med hyffsad graffe och flyt. nä

istället ska det krävas en AMD FX-53 med 1.5GB ram GF6800U/GT X800Pro/XT för att kunna maxa liret och få det riktigt snyggt ja menar hallå vart är spel tillverkarna på väg 85% av befolkningen i sverige enbart har inte så kraft fulla datorer och kanse inte råd med värsta grejerna men skulle vilja spela DOOM3 HL2 men NÄE det går inte för att ID och Valve bara tänker på snyggast vinner ska slå FC ja resultatet kanske ett skit spel men med vindunderklig grafik men vad fan ska jag med a ett as snyggt DOOM3 om skiten är dåligt gjord spel känsla kanske mus lagg 4 patchar innand et är spelbart på en värsting dator va!!!!!

nä det är synd att det ska behövas datorer för 20000kr innan man lira ett psel som kostar 500:-

har jag fel eller???

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
har jag fel eller???

ja.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

Legoloppa: Ehh ? De kan inte trolla fram mer prestanda ur gammal hårdvara. Tycker bara det är bra att de gör så att man kan spela med snyggare grafik på nyare datorer än äldre datorer, varför skulla man annars köpa nya grafikkort ? Har man en äldre dator får man helt enkelt dra ner på grafiken och fortfarande lira ett spel som är snyggt men som kan bli snyggare om man hade en bättre dator.

Permalänk

vad jag menade med inlägget är att alla spel tillverkare gör spel för monster datorer.

tänk nån stackare som sitter med en 2.00ghz dator med ti4600 han kanske inte tycker DOOM3 är spelart ska han då behöva köpa en ny dator för 10k-20k??

jag tycker det är lite fel kan man då inte göra spelen snygg i lägre grafik inställningar och upplösningar?

ja menar att spela far cry på 800X600 med medium detail det är inte särskilt snyggt även om det är spelbart ja menar ge lika mycke åt en sämre som värsting datorn

förstår ni vad ja menar???

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Speltillverkarna har slutat optimera sina spel!
Dom tänker så här: åå nu kommer det ny hårdvara, nu gör vi lite snygga effekter och släpper ett spel som bara fungerar på det senaste... osså gör vi en deal med "senaste hetaste hårdvarutillverkarna" och tjänar en hacka där också....

Sedan att man måste köra alla spel på low-med grafik för att få godkända fps är en annan femma....

Förstår mig inte på människor som inte klarar att sikta med en handkontroll? Är ni amatörer eller? Jag har spelat X-box i en 10 timmar totalt och jag har fått höra kommentarer som:"Faan du spelar ju lika bra med handkontroll som jag gör med mus och tangentbord..."

Har dock spelat en hel del GC efter att jag kört X-box och har inga som hellst problem att sikta riktigt bra med handkontroll...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Vad tror ni om den här releasedatumen till X-Box?

http://www.futureshop.ca/marketing/doom3/images/doom35.jpg

Låter troligt.

PS!
Härligt utseende Dvdforum.nu fått.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
LITE OFFT

Men borde inte ID SOFtWARE och VALVE ha så mycke erfarenhet av spel marknaden spel proggramering att dom kunde gjort DOOM3 resp HL2 så pass att en AMD 2000? P4 1.(ghz med GF Ti4800/9600pro/xt kunna få spela spelet med hyffsad graffe och flyt. nä
*text*

har jag fel eller???

Det är knappast en rättighet att få spela ett pc spel med flyt. Det kostar pengar, så enkelt är det. Sen att säga att HL2 har äckligt höga systemkrav är en stor lögn.

Permalänk
Medlem

Nej men Doom 3 är inte speciellt krävande heller. Du kan till och med spela det på ett Geforce 4 mx. Grejen är ju bara att den scalar högt såväl som lågt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
LITE OFFT

Men borde inte ID SOFtWARE och VALVE ha så mycke erfarenhet av spel marknaden spel proggramering att dom kunde gjort DOOM3 resp HL2 så pass att en AMD 2000? P4 1.(ghz med GF Ti4800/9600pro/xt kunna få spela spelet med hyffsad graffe och flyt. nä

istället ska det krävas en AMD FX-53 med 1.5GB ram GF6800U/GT X800Pro/XT för att kunna maxa liret och få det riktigt snyggt ja menar hallå vart är spel tillverkarna på väg 85% av befolkningen i sverige enbart har inte så kraft fulla datorer och kanse inte råd med värsta grejerna men skulle vilja spela DOOM3 HL2 men NÄE det går inte för att ID och Valve bara tänker på snyggast vinner ska slå FC ja resultatet kanske ett skit spel men med vindunderklig grafik men vad fan ska jag med a ett as snyggt DOOM3 om skiten är dåligt gjord spel känsla kanske mus lagg 4 patchar innand et är spelbart på en värsting dator va!!!!!

nä det är synd att det ska behövas datorer för 20000kr innan man lira ett psel som kostar 500:-

har jag fel eller???

Ja, du har fel. Tänk lite längre. Det tar 3-4 år att ta fram en egen 3D-motor i dagsläget. Dessa motorer(D3 och Source t ex) kommer driva många kommande spel under några år framöver så det är klart att de lägger nivån över vad som anses vara normal idag vad gäller hårdvara. Det är ju inget nytt fenomen. Doom3 verkar komma att fungera bra på "normal" hårdvara som jag har förstått det bara det att man kommer inte kunna köra med några maxinställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackeMan
*klappar händerna*
Äntligen en klok människa till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vad jag menade med inlägget är att alla spel tillverkare gör spel för monster datorer.

tänk nån stackare som sitter med en 2.00ghz dator med ti4600 han kanske inte tycker DOOM3 är spelart ska han då behöva köpa en ny dator för 10k-20k??

jag tycker det är lite fel kan man då inte göra spelen snygg i lägre grafik inställningar och upplösningar?

ja menar att spela far cry på 800X600 med medium detail det är inte särskilt snyggt även om det är spelbart ja menar ge lika mycke åt en sämre som värsting datorn

förstår ni vad ja menar???

Men bara för att man inte kan köra på max betyder det inte att det är fult...
Far Cry på low ser ju tillexempel bättre ut än Unreal 1 på high osv.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vad jag menade med inlägget är att alla spel tillverkare gör spel för monster datorer.

tänk nån stackare som sitter med en 2.00ghz dator med ti4600 han kanske inte tycker DOOM3 är spelart ska han då behöva köpa en ny dator för 10k-20k??

jag tycker det är lite fel kan man då inte göra spelen snygg i lägre grafik inställningar och upplösningar?

ja menar att spela far cry på 800X600 med medium detail det är inte särskilt snyggt även om det är spelbart ja menar ge lika mycke åt en sämre som värsting datorn

förstår ni vad ja menar???

Tycker du inte det är synd om folk som har lagt ut massor av pengar på ett riktigt system som sedan inte har något snyggt och krävande lir att spela? Tekniken måste ju fan gå framåt. Det finns gott om folk här på swec som kommer kunna lira Doom3 på riktigt het grafik. Har man en sämre dator så är det helt enkelt bara att dra ner på effekterna och upplösningen, så har det alltid varit. Är man en riktig gamer så är det datorn man lägger ut pengar på för att den ska klara dessa lir. Om inte så får man väl skylla sig själv. De med dåliga system borde knappast komma i förstahand enligt mig.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

jo iof.

allt det där med utveckling och grafikmotorer osv.

det förstår jag ju att det kostar pengar osv.

men det finns ju människor som inte har det senaste utan kanske nåt år gammalt och inte har råd att köpa det senaste

det är så jag menar.

visst min dator kanske inte pallar doom hl2 på max settings.

men inte fan tänker jag uppgradera pga. några spel när jag redan uppgraderat i vintras

men smaken är delad så vad jag tycker är rätt och fel i spel branschen så äre bara min åsikt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

så ett geforce3-chip (som ju sitter i x-boxen) skulle utklassa exempelvis ett geforce 6800 i prestanda/kvalitet ??

Tillåt mig att fnissa

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Hedersmedlem

Legoloppa: Så bara för att vissa har lite äldre datorer och har inte råd att uppgradera ska speltillverkarna inte utnyttja high-end burkar utan göra så att spelet flyter på (men ser ut som skräp) med max inställningar på gamla datorer för att de inte ska bli ledsna?!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Re: Doom 3 bättre på Xbox..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andersson010
Troligen kommer det blir bättre grafik på Xboxen....

Nej!
Kolla doom 3 filmen till xbox så kommer du att ändra dig . nu!

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem

Legoloppa: åk till ID och säg till på skarpen att de minsann inte ska göra spel som inte alla kan köra! när du ändå håller på kan du övertyga riksdagen om att införa en maxhastighet på 45km/h på alla vägar, det är ju orättvist för mopedåkarna om bilarna går snabbare, right?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jo iof.

allt det där med utveckling och grafikmotorer osv.

det förstår jag ju att det kostar pengar osv.

men det finns ju människor som inte har det senaste utan kanske nåt år gammalt och inte har råd att köpa det senaste

det är så jag menar.

visst min dator kanske inte pallar doom hl2 på max settings.

men inte fan tänker jag uppgradera pga. några spel när jag redan uppgraderat i vintras

men smaken är delad så vad jag tycker är rätt och fel i spel branschen så äre bara min åsikt

Jag tycker att du har helt rätt, och jag vill gärna utveckla ditt resonemang. Jag är jävligt sugen på en Skyline, men jag tycker att det är orättvist att jag ska behöva nöja mig med en sketen skoda för 4.000 som knappt rullar. Kan dom inte tillverka värstingbilar som även den ensamstående trebarnsmamman har råd med?

Permalänk

ok ok ok sorry

ja tror jag har startat nån revolution här no no inte menat så.

bara det att det faktiskt finns folk som inte kommer kunna spela doom 3 hl2 far cry säker med
och ja det är lite synd.

men absolut så äre ju så att tekniken går framåt ja inge snack om skaen så är det ju men .

jag menar bara att ibland äre hårdvarutillverkana som följer spel tillverkarnas krav på maskinen.

viket gör att alla inte jhar råd att uppgradera halva datorn var annat halvår eller så

ja menar jag har inte lust o köpa prescott 3.6 eller amd 64 3800+ och GF6800U bara för att kunna lira senase spelen men det är ju min åsikt inte lag!

jag har sagt min mening men inte nån debatt om vad som är rätt o fel i spel brancshen.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

De som inte kommer kunna spela Doom 3 sitter på Geforce 2 MX kort eller sämre så dem tycker jag inte ett dugg synd om

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Förstår mig inte på människor som inte klarar att sikta med en handkontroll? Är ni amatörer eller? Jag har spelat X-box i en 10 timmar totalt och jag har fått höra kommentarer som:"Faan du spelar ju lika bra med handkontroll som jag gör med mus och tangentbord...".

De kanske suger med mus och tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem

Legoloppa: "Kunna spela" och "1600x1200 4xFSAA 16xAF Ultra-high Quality" är inte samma sak, men du verkar inte fatta det.

Sen har det alltid varit ett jävla gnäll när id släpper nya spel.
Doom 1&2: "*gnäll gnäll* Måste jag köpa en 486:a för att kuna köra det?"
Quake: "*gnäll gnäll* Måste jag köpa en PPro eller 3dfx-kort för att kunna köra det?"
Quake 2: "*gnäll gnäll* Måste jag köpa Voodoo2 SLI för att kunna köra det?"
Quake 3: "*gnäll gnäll* Måste jag köpa Geroce-kort för att kunna köra det?"
Nu: "*gnäll gnäll* Måste jag köpa 6800U/X800XT för att kunna köra det?"

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
De kanske suger med mus och tangentbord

Naah, så dåliga är de inte, är väl som medelfolket på detta forum, dvs en pojke på 12 år som spelar CS som knappt når upp till tangentbordet =D

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Avstängd

Det är bara bra med extremt höga system krav, liksom hur många fjortisar har råd eller har farsa som köper den datorn för att spela spelet?..

Ju mindre fjortisar som har en sådan dator betyder ju bara att det är mindre gnälliga fjolisar online som gnäller och campar hela tiden... och tal om FPS mupparna på forumet, dom har ju inga FPS att mäta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen baraa roligt med sådana här spel som man inte kan spela på högsta inställningar.
När jag köpte min nuvarande dator så hadde jag ett antal spel som jag spelade igenom igen med allting på högsta vilket inte hadde gått tidigare.

Permalänk

Donan Fear jag förstår precis vad ni menar så den saken är klargjord.

ja menar visst med det jag har så är ju DOOM3 HL2 klart spelbara eftersom FAr Cry går bra

men vad jag menar är att dom som ganksa nyligt köpt ny dator för att kunna lira nyare spel så kankse det visar sig att dom mest väntade spelen blir för mycket för datorn.

jag tycker bara att kraven verkar stiga för varje nytt spel som kommer och dom är rätt höga

för en 2ghz dator är ju inte klen direkt jämfört med säg P3800 men kanske med ett R9800PRo i en 2ghz burk räcker vad vet jag

min mening med hela denna debatt är dom stigande kraven på datorer inget annat ok??

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Donan Fear jag förstår precis vad ni menar så den saken är klargjord.

ja menar visst med det jag har så är ju DOOM3 HL2 klart spelbara eftersom FAr Cry går bra

men vad jag menar är att dom som ganksa nyligt köpt ny dator för att kunna lira nyare spel så kankse det visar sig att dom mest väntade spelen blir för mycket för datorn.

jag tycker bara att kraven verkar stiga för varje nytt spel som kommer och dom är rätt höga

för en 2ghz dator är ju inte klen direkt jämfört med säg P3800 men kanske med ett R9800PRo i en 2ghz burk räcker vad vet jag

min mening med hela denna debatt är dom stigande kraven på datorer inget annat ok??

Men det är ju självklart att det blir högre krav på hårdvara, utveckling kallas det. Visst hade det funkat att sitta på något gammalt 2D-kort och spelat pong men då hade det ju inte varit speciellt meningsfullt med en PC som speldator. All ny teknik som tas fram inom spelindustrin av företag som Id och Valve kommer ju att ligga som grund för ett otal spel och modifikationer som ska vara aktuella flera år framöver så de måste ha avancerade motorer, fysik, partikelsystem och så vidare. Det är ju inte direkt så att alla utvecklare gör sin egen spelmotor utan de licenserar den från t.ex. Id. Man får se dessa två spel som trendsättare så om man har ett system som klarar dem då klarar man sig ganska bra ett tag framöver. Sedan att köpa en dator just för ett spel kan jag på sätt och vis förstå, men att köpa den innan spelet ens har kommit ut verkar ju väldigt ologiskt.

edit: typo

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag kör Far Cry på min 2.8 ghz p4 och geforce 4200ti och jag klagar inte. Vill men tvunget kunna spela dom senaste spelen på högsta grafikinställningar (varför måste man det?) så får man punga ut med pengar.