Permalänk
Avstängd

20% gömd bandbredd i WIN XP??

Jag minns att man kunde komma åt 20% gömdbandbredd i winxp genom att ändra en sak i registret.

Någon som kan länka till sidan som visar hur man ska göra eller skriva hur man ska gå till väga!

Tack för svaren!

MVH//Kååårvskall.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Är ingen gömd bandbredd. Winxp använder QoS i högre grad än win2k och där har winxp konfigurerat QoS så att OM winxp behöver surfa (tex windowsupdate) så kommer max 20% av bandbredden gå åt till windowsupdatenedladdningen. Men så fort det inte finns något behov av sådan nedladdning så använder du din lina till 100%. Poängen här är att kritiska uppdateringar (om man kör windowsupdate i automatiskt läge) inte ska behöva kriga om din lina utan kunna få ner det den behöver inom rimlig tid.

Permalänk
Medlem

Det där är en myt.

I vissa fall kan Windows prioritera dess egna trafik högre än annat men då finns det mycket bra skäl till det. Har du bredband så märker du inte det.

Permalänk
Medlem

och saker som IP-telefoni och annat som kräver en viss bandbredd för att fungera får lite förtur framför annan trafik...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

QOS.
Funkar ej på det viset.

Om något program känner för att den behöver så mkt bandbredd, så tar den det. Om programmet stödjer QOS.

ett exempel är BBBs ip telefoni. Den har QOS. den reserverar den bandbredd den behöver.

Men det fungerar inte som att windows automatiskt snor 20%n utav dig.

tror jag förklarade korrekt, om någon har något att tilläga... förutom ANVÄND SÖK FUNKTIONEN. Så gör det gärna!

Edit:hehe, var lite sen.

Permalänk
Avstängd

Jag har fixat det redan ;). Tack ändå för svaren och infon :).

EDIT: Någon Moderator Lås tråden!

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
Jag har fixat det redan ;). Tack ändå för svaren och infon :).

EDIT: Någon Moderator Lås tråden!

Vore kul att veta vad du fixade och hur.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Det är bara när den tjänsten används som bandbredden reserveras, inte annars.
Det är ju inte så att 20% av din bandbredd är konstant borta.

IP-Telefonin funkar ju så att det är endast när man ringer som bandbredd tas.
Men tycker man att 0.1% av sin bandbredd är mycket så får man väl tycka det.
Står att den tar max 10% men hos mig har IP-telefonin aldrig tagit mer än 0.1%

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

oj vad svårt

För att ändra detta värde gör du enligt följande:

Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok.
Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”.
Välj sedan ”Nätverk”.

Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret.
Klicka sedan på ikonen som heter ”limit reservable bandwidth” i det högra fönstret.
Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).

Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas.

klart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
Jag har fixat det redan ;). Tack ändå för svaren och infon :).

EDIT: Någon Moderator Lås tråden!

Varför maste traden lasas? Tank om nagan vill ha lite mer hjalp?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd

I don,t need it anymore

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
oj vad svårt

För att ändra detta värde gör du enligt följande:

Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok.
Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”.
Välj sedan ”Nätverk”.

Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret.
Klicka sedan på ikonen som heter ”limit reservable bandwidth” i det högra fönstret.
Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).

Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas.

klart

... och vad har man då egentligen gjort....???

Att ändra värdet till 0.... vad händer då om en QoS tjänst vill komma åt nätet..??

Permalänk
Medlem

Då får den slåss med alla andra prylar som eventuellt laddar ner samtidigt... QoS värdet om jag inte minns fel är dessutom maxvärde så om du lirar cs (tex ) och windowsupdate går igång i bakgrunden så kommer den sluka all bandbredd du har och din ping går upp och sånt är hemskt för en cs-spelare